Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابوالفضل مکرمی‌فر  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنای انبارغله که در میان بافت مسکونی روستای کندکلی سرخس واقع شده یک بنای تاریخی محسوب می‌شود و هم دوره و همزمان با دیگر بنا‌های ارزشمند همچون انبارغله  سرخس، انبار غله روستای قوش خزاعی وانبار غله روستای تپه میراحمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: به گفته اهالی روستا، این بنا توسط استاد محمد تخته بازاری و استا جواد که از اصفهان برای ساخت بنا به سرخس فراخوانده شده بودند، ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این بنا توسط آستان قدس رضوی برای انبار کردن و نگهداری غلات در اختیار مردم قرار داده شده بود.

مکرمی فر بیان کرد:  انبار یاد شده به وسعت ۱۹۴ مترمربع دارای دیوار‌های قطور به ضخامت ۹۰ سانتیمتر می‌باشد که تمام آن‌ها از خشت و نمای آجری ساخته شده است.
او تصریح کرد: این بنا دارای یک نمای شرقی است و از سه سوی دیگر با خانه‌های مسکونی محصور شده است، ورودی بنا با در بزرگ چوبی، در ضلع شرقی قرار دارد، بعد از گذشت از ورودی به یک اتاق با چهار در می‌رسیم که ۲ در در دوطرف و یک در در روبرو قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: همه در‌ها دارای قوس هلالی شکل بوده و پوشش سقف ۶ اتاق کوچک به صورت گنبدی و پوشش اتاق مستطیلی شکل انتهایی گهواره‌ای می‌باشد که در استحکام و ایستایی ساختمان بسیار موثر بوده است. در سقف هر اتاق یک دریچه به شکل دایره و به قطر حدود ۵۰ سانتیمتر وجود دارد که هم جهت روشنایی داخل و هم برای ریختن غلات به داخل اتاق تعبیه شده است.
بیشتر بخوانید ثبت ملی موزه صنعت نفت سبزوار
مکرمی فر اظهار کرد: مصالح بکار رفته در بنا خشت‌های خام می‌باشد. بنا فاقد تزیینات معماری است. سطح داخلی دیوار‌ها با لایه‌ای کاهگل پوشانده شده که در بخش‌هایی از بنا با گذشت زمان این لایه فرو ریخته است.

او افزود: در صورت همکاری مالکان این اثر با مشارکت این اداره کل، مرمت می‌شود و استفاده مجدد از آن به عنوان فضای فرهنگی و قابل بهره‌برداری اهالی روستا وجود خواهد داشت.

انتهای پیام//ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۲۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری

دریافت 28 MB

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده ثبتی روستای تاریخی فهرج با بافت تاریخی سنتی و با تکیه بر گردشگری تاریخی و طبیعی و به ویژه گردشگری اقتصادی قرار است در کنار ۸ روستای دیگر از کشورمان به عنوان کاندیدای دهکده جهانی در یونسکو مورد بررسی قرار گیرد.

در حال حاضر شاهد انجام اقدامات شاخصی از مرمت بناها گرفته تا معرفی جذابیت‌های طبیعی و کشاورزی این روستا هستیم چرا که این روستا قابلیت دست یافتن به این ویژگی مهم را دارد.

کد خبر 6097680

دیگر خبرها

  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • بافت تاریخی روستای اصفهک با توجه مردم حفظ شده است
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل