Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@13:08:45 GMT

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۳۳۹۱

ایشان اواسط همان سال (88) در این خصوص گفتند:«البته اصلاح الگوی مصرف مخصوص یک سال نیست؛ سال‌ها طول می کشد. شاید ده سال طول بکشد که انسان بخواهد این کار را بکند؛ اما باید شروع کنیم...»

امروز بیش از10 سال از اعلام شعار حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف به عنوان نقطه آغاز اصلاح نظام اقتصادی کشور می‌گذرد. همگان می‌دانیم سال‌های بعد نیز معظم له حلقه‌های دیگر اصلاح نظام اقتصادی را متناسب با اقتضائات محیطی و محاطی و با محوریت تولید و اشتغال تعیین و ابلاغ کردند و انتظار داشتند در خلال این 10 سال با پرهیز از اسراف و ایجاد رونق در تولید و همچنین اشاعه قناعت و صرفه‌جویی، الگوی مناسبی در جامعه شکل بگیرد که در آن تولید بر مصرف فزونی گیرد و به تبع آن حال جامعه خوب و عدالت اجتماعی گسترش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بسیاری از تولیدکنندگان دلسوز کشورمان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، اجتماعی و ...همان راهی را رفتند که انتظار می‌رفت و دستاوردهای بزرگی نیز در این خلال کسب کردند، ولی بسیاری نیز موضوع را آن‌طور که باید و شاید جدی نگرفتند و سرلوحه اقدامات خود قرار ندادند؛ مسؤولانی که باید کاری سیستماتیک و قانونمند انجام می‌دادند تا منجر به اصلاح الگوی مصرف در درازمدت می‌شد. در ادامه تلاش می‌شود به اختصار برخی از تبعات منفی این تسامح و سهل‌انگاری در حد بضاعت بیان شود.

مصرف سوخت خودروها: به گزارش منابع معتبر، در حال حاضر بیش از 7/7 درصد خودروهای كشور فرسوده هستند که به اعتقاد كارشناسان با اسقاط آنها می‌توان سالانه بیش از 400 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی کرد.

مصرف نان: برآوردها حاکی است که در جامعه ما سالانه حدود دو میلیون تن ضایعات نان به دلیل اسراف و نداشتن الگوی صحیح مصرف به‌وجود می‌آید که این موضوع باعث هدررفت حدود 33 درصد نان‌های تولید شده در کشور می‌شود.

مصرف آب: گزارش‌های مسؤولان حاکی از هدررفت حدود 55 درصد مصارف آب خانگی دارد؛ در حالی که کشور ما کشور پرآبی نیست و مسؤولان ذی‌ربط برای آوردن آب به منازل مردم چه هزینه‌ها و زحمات طاقت‌فرسایی می‌کشند.

مصرف میوه و تره‌بار: بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط فائو در سال 2019 رتبه نخست هدررفت ضایعات محصولات میوه و تره‌بار با 30 درصد ضایعات به ایران اختصاص دارد که این عدد بیش از دو برابر میانگین جهانی است. گفتنی است با این حجم ضایعات (40 میلیون تن در سال) می‌توان چیزی بالغ بر 16 تا 18 میلیون نفر را سیر کرد.

کارشناسان معتقدند زنجیره کاشت، داشت، برداشت و فرآیند توزیع محصول تا منازل در ایران به‌گونه‌ای شکل گرفته است که خروجی نهایی آن بر خلاف همه کشورهای جهان جز تلفات و ضایعات محصولات، چیز دیگری نیست؛ مثلا وجود پنج شش واسطه برای عرضه محصولات کشاورزی، نبود بسته‌بندی مناسب، نبود ناوگان حمل و نقل و انبارها و سردخانه‌های مناسب به‌منظور جلوگیری از فسادپذیری محصولات، نبود برنامه‌ریزی و اجرای الگوی مناسب کشت و...

یادمان باشد کشور عزیزمان ایران در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و این حجم از ضایعات به رغم تاکیدات مکرر و نجات‌بخش رهبر معظم انقلاب زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. همگان باید اصلاح الگوی مصرف را جدی بگیریم.

مهدی رضایی - مدیر عامل بانک انصار / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مهدی رضایی الگوی مصرف تولید اشتغال اصلاح الگوی مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۳۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی

ایتنا - شرکت آمازون می‌گوید با استفاده از هوش مصنوعی در بسته‌بندی محصولات، توانسته است ضایعات ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
آمازون در سال ۲۰۱۹ برای کاهش ضایعات بسته بندی مدلی هوشمند مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد.

این سیستم که «موتور تصمیم‌گیری بسته‌بندی» نام دارد، از داده‌های متنی، تصویری و بازخورد کاربران برای پیش‌بینی بهترین گزینه بسته‌بندی برای هر محصول استفاده می‌کند.

در عرض پنج سال، این ابزار هوشمند توانسته حداقل ۵۰۰ هزار تن از ضایعات بسته‌بندی در آمازون را کاهش دهد که معادل وزن ۷۷۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است.

کایلا فنتون، مدیر ارشد تیم نوآوری بسته بندی آمازون می گوید: این فناوری قابلیت تصمیم گیری در مقیاس بزرگ را به ما می دهد و نمونه ای از همگرایی پایداری و تجارت است.

محققان آمازون با استفاده از تکنیک‌های پردازش داده، تصاویر ثبت شده از محصولات در انبار و بازخورد کاربران، توانستند عملکرد سیستم را تا ۳۰ درصد بهبود بخشند.

 

در حال حاضر، این مدل در آمریکای شمالی و اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و آمازون برنامه گسترش آن به سایر مناطق از جمله هند، استرالیا و ژاپن را دارد.

بهینه‌سازی بسته بندی علاوه بر کاهش ضایعات، سودمندی های دیگری نیز برای آمازون داشته است. این شرکت اعلام کرده از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، بیش از ۲ میلیون تن در بسته بندی صرفه جویی کرده است.

کارشناسان بر این باورند که هرگونه کاهش ضایعات بسته بندی برای محیط زیست مثبت است. رافائل اوراس، استاد دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید: "فرصت بزرگی برای صنعت وجود دارد تا از هوش مصنوعی برای کاهش این ضایعات استفاده کند. البته انگیزه آمازون فراتر از پایداری محیط زیستی و کاهش هزینه های متغیر نیز هست."

علاوه بر آمازون، قوانین و مقررات جدید نیز ممکن است صنایع را به استفاده از بسته بندی های پایدارتر سوق دهد.

در اروپا، آمازون شروع به جایگزینی بسته بندی های پلاستیکی با مواد کاغذی و مقوا کرده است. هرچند برای پیشرفت های واقعی در زمینه پایداری، همکاری تمام زنجیره تامین ضروری است.

دیگر خبرها

  • پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • باران برای آب بندان روستای مهترکلاته، آورده‌ای جز ضایعات نداشت
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان