Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - پیام جوهرچی گفت: به علت اینکه 57 درصد مراکز تولید پلاستیک زیرپله‌ای است مقابله با تولید آن و یا کاهش آن سخت است بنابراین بیشتر هدف این است که در مقصد، استفاده از آن کاهش یابد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته جهانی بدون پلاستیک بهانه‌ای شد تا این پدیده مخرب که گریبان زمین را چسبیده است و هر روز حیاتی‌ترین قسمت آن یعنی محیط زیست را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند، بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده‌ای که نخستین بار در سال 1856 مهمانخانه‌های ما شد و در همین مدت زمان نه چندان طولانی به یکی از مدعیان اصلی تخریب محیط زیست بدل شده است. پدیده‌ای که در ایران نیز هر روز به مرحله خطرناک‌تری می‌رسد.
پیام جوهرچی، رئیس گروه پسماند دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست، در این خصوص گفت: در حال آماده‌سازی لایحه‌ای هستیم که آن را تقدیم هیات دولت کرده و بواسطه این لایحه که تبدیل به قانون خواهد شد تا حد زیادی تولید و مصرف این ماده مخرب محیط زیست را کاهش دهیم. در این لایحه چند هدف پیگیری می‌شود. نخست استفاده از یک جایگزین مناسب و در وهله بعد فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی و در ادامه دخیل کردن وزارت کشور در این حوزه برای مقابله با مصرف زیاد پلاستیک.
او افزود: وزارت صنعت به سبب ایجاد اشتغال به کارگاه‌های تولید پلاستیک مجوز می‌دهد و به همین دلیل رصد برخی از این کارگاه‌ها به علت زیاد شدن از دسترس این مجموعه خارج شده است.
رئیس گروه پسماند دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: به علت اینکه 57 درصد مراکز تولید پلاستیک زیرپله‌ای است مقابله با تولید آن و یا کاهش آن سخت است. بنابراین بیشتر هدف این است که در مقصد، استفاده از آن کاهش پیدا کند. این مراکز پروانه بهره‌برداری معتبر ندارند و همین امر سبب شده است تا برای این واحدهای کوچک نتوان محدودیت ایجاد کرد.
جوهرچی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف پلاستیک در مراکز خرید و فروش گفت: در فروشگاه‌های بزرگ کاهش مصرف پلاستیک به‌صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته تا از پلاستیک کمتر استفاده کنند که در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. وضعیت پلاستیک در ایران از بسیاری از کشورهای آفریقایی نیز بدتر است زیرا آن‌ها توان تولید را ندارند و به صورت کلی نیز ممنوع کردند.
رئیس گروه پسماند دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: به علت وجود منابع زیاد نفت در کشور عدم تولید آن در این شرایط سخت است. بنابراین رسانه‌ها باید در خصوص مصرف آن فرهنگ‌سازی کنند و در کنار نهادهای مسئول باشند.
او افزود: مراکز دفن پسماند کشور ما دیگر ظرفیت این میزان تولید پسماند را ندارند و باید در این راستا سریعا اقداماتی در دستور کار قرار گیرد. اگر دولت و مجلس در تبدیل شدن این لایحه به قانون همکاری کنند می‌توان امیدوار بود در مدت 10 سال و در بلند مدت مصرف پلاستیک در کشور کاهش پیدا کند. در مرحله اول نیاز به یک برنامه دو تا پنج ساله است تا جایگزین‌های مناسب برای پلاستیک مورد سنجش و آمایش قرار گیرند.
جوهرچی با اشاره به حجم تولید پسماند در کشور اذعان کرد: پلاستیک برخلاف سایر ضایعات، مشکل حجمی و وزنی ندارد. آنچه که پلاستیک را خطرناک کرده مسئله تجزیه ناپذیری آن است. در تهران روزانه 7 هزار تن پسماند تولید می‌شود. این رقم در کل کشور 58 هزار تن در روز است و قسمت خطرناک و تجزیه ناپذیر آن‌ها نیز همین پلاستیک‌ها هستند که اگر دولت و مجلس همراهی کنند می‌توان میزان مصرف آن‌ها را در کشور کاهش داد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۲۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیر عبدوس درباره راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامه های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند چراکه این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آن‌ها در مقصد دارد.

وی یکی از راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه‌های چند بار مصرف یا پارچه‌ای برای خرید ذکر کرد و گفت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بودیم، تلاش کنیم از کیسه‌های کمتری استفاده کنیم.

عبدوس درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در نخستین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بر اساس آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کرده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت‌) کیسه‌های پلاستیکی به‌طور رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف و پارچه‌ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مبلغی را برای ارایه کیسه‌های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی‌کردند، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: هزینه صرف شده برای ارایه این کیسه‌ها در حاشیه سود فروشگاه‌ها لحاظ می‌شد بنابراین قرار است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می‌کنند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت بالای کیسه‌های پلاستیکی آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در این شرایط تلاش می‌شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش یابد.

عبدوس درباره علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی در زمینه این طرح و پیامدهای مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه کاربردی نوماند - که به منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کاربردی مردم پسماند خود را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته‌ای عرضه کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر رسانه‌های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می‌کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این زمینه تازه شروع شده است و به‌طور قطع در مراحل بعد از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در پایان تاکید کرد: برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این حال برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از همه رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا