Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@06:44:51 GMT

آغاز فعالیت تجاری در مرز شلمچه

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۷۶۲۲

آغاز فعالیت تجاری در مرز شلمچه

فعالیت تجاری در گذرگاه مرزی شلمچه در استان جنوبی بصره پس از چهار ماه به علت همه گیری ویروس کرونا، امروز (سه‌شنبه) از سرگرفته شد.

«اسعد العیدانی» استاندار بصره در این باره گفت این گذرگاه مرزی چهار ماه پس از بسته شدن امروز به روی مبادلات بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران بازگشایی شد.
وی افزود: گذرگاه مرزی شلمچه، پس از موافقت نخست وزیر و کمیته ملی بهداشت و ایمنی عراق تنها برای انجام امور تجاری و مبادله کالا بازگشایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


العیدانی بیان کرد که واردات کالاهای ایرانی از طریق گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان به بصره ضمن زمان‌بر بودن سبب شده بود که تجار این استان برای ورود کالا متحمل هزینه گزافی شوند بنابراین در رایزنی با دولت و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد گذرگاه شلمچه بازگشایی شد.
استاندار بصره ادامه داد: تمام پروتکل های بهداشتی در مبادلات تجاری بازارچه مرزی شلمچه رعایت خواهد شد و با استقرار یک سامانه سیار بارگیری از سوی ایران ورود و خروج کالا بدون تماس و دخالت انسانی انجام می شود.
طبق توافق مقام های ایرانی و عراقی اکنون دو روز در هفته  گذرگاه مرزی شلمچه برای مبالات تجاری باز است و در این دو روز محموله های ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز مبادله خواهد شد.
این در حالی است که میزان واردات روزانه پیش از شیوع بیماری همه گیر کرونا در گذرگاه مرزی شلمچه به طور میانگین ۱۵۰ دستگاه کامیون بود.
در همین حال، پیش از این در ششم تیر ماه جاری، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفته بود که ایران از آمادگی لازم برای بازگشایی گذرگاه‌های تجاری مرزی با عراق برخوردار است.
«سید موسی علیزاده طباطبایی» در گفت و گو با وبگاه «المربد» اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشایی گذرگاه های مرزی با عراق برای از سرگیری مبادله های تجاری با رعایت پروتکل ها و دستورهای بهداشتی است.
وی ابراز امیدواری کرد که مقام های مسئول در عراق بسترهای لازم را به منظور از سر گیری مبادله های بازرگانی در راستای منافع و مصالح دو ملت عراق و ایران فراهم کنند.
معاون سفیر ایران در عراق یادآور شد: اکنون ۸۰ درصد گذرگاه های تجاری مرزی کشورمان با دیگر کشورها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با استانداردهای بالا باز است و تبادل کالا در آنها جریان دارد.
از سوی دیگر، عراق روز گذشته اعلام کرد که با موافقت «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور افزون بر شلمچه فعالیت تجاری در بازارچه مرزی مندلی (سومار در استان کرمانشاه) از سرگرفته خواهد شد.
رئیس اداره گذرگاه های مرزی عراق، دوشنبه گفت که الکاظمی با از سرگیری مبادله تجاری در بازارچه های مرزی مندلی و شلمچه موافقت کرد.
«عمر الوائلی» افزود: بر این اساس روزانه ۲۵۰ محموله از ایران،  دو روز در هفته از طریق مرزهای شلمچه در  بصره و مندلی واقع در استان دیاله وارد عراق خواهد شد.
گفتنی است به دنبال انتشار ویروس کرونا فعالیت گذرگاه های مرزی ایران و عراق در مناطق جنوبی و مرکزی این کشور برای پیشگیرانه از انتشار ویروس کرونا به حال تعلیق درآمد.
گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران در استان ایلام) نیز ماه گذشته با موافقت مقام های دو کشور برای مبادلات تجاری بازگشایی شد.
ایران و عراق دارای یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ۱۰ گذرگاه مرزی از شمال تا جنوب هستند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران گذرگاه مرزی شلمچه گذرگاه های مرزی بازگشایی شد خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن زمین خورد

تین نیوز

مصطفی رضایی گفت: کریدور ریلی خواف هرات کریدوری استراتژیک است، که افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند و تجارت با افغانستان را دو سویه می‌کند. کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن کاملا زمین خورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن زمین خورد
  • تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی