Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@19:19:33 GMT

آیا کنترل کرونا در کشورمان از دست رفته؟ چرا؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۸۵۰۳

آیا کنترل کرونا در کشورمان از دست رفته؟ چرا؟

در پنجمین ماه مبارزه با کرونا در کشورمان، به رغم مقابله تمام عیار و جان فشانی‌های فراوان، به شرایطی رسیده ایم که می‌توان گفت دورترین فاصله را با شعار «#کرونا_را_شکست_میدهیم» داریم.   به گزارش «تابناک»، در شبانه روز اخیر بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کشورمان به ثبت رسید. عددی که هرگز تصورش را نمی‌کردیم؛ از دست دادن دویست بیمار، تنها در ۲۴ ساعت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی هر ساعت بیش از ۸ جان باخته و هر ۱۳ دقیقه یک مرگ!   درباره رویدادی سخن می‌گویم که مدت زیادی از شناسایی آن نمی‌گذرد، اما با سرعت چشمگیری خود را به سراسر گیتی تحمل کرده و هنوز خیال از پا افتادن ندارد. بحرانی فراگیر و گسترده این که در کشورمان به نسبت بسیاری از کشور‌ها در ابعاد محدودتری بروز و نمود یافته بود.   البته درباره عواملی که منجر به کاهش آسیب‌های کرونا در کشورمان شد حرف و حدیث بسیار است، اما آنچه فعلا اهمیت دارد این است که ظاهرا بسیاری از موانع در راه شیوع ویروس در ایران برداشته شده است. این را آمار‌هایی نشان می‌دهد حکایت از افزایش روزافزون شمار مبتلایان و جانباختگان دارد.   اما به راستی چرا؟ چرا بحرانی که تا آستانه مهار پیش رفته بود به یکباره در ابعاد بزرگ بازگشته، قدرت نمایی می‌کند و توانسته بار دیگر خود را به کانون افکار عمومی تبدیل نماید؟ آیا این بازگشت نتیجه شتابزدگی در بازگشایی‌ها یا رها کردن نظات در امر اجرای پروتکل هاست یا همانگونه که وزیر بهداشت گفته، نتیجه قصور و کوتاهی مردم؟!   آیا واقعا کرونا اوج گرفته، چون مردم به تمنا‌های وزیر بی توجهی و کم توجهی نشان داده اند یا اساسا مهار چنین بحرانی به تدابیر ورای خواهش و تمنا نیاز داشته که در اتخاذ و اجرایشان قصور صورت گرفته است؟ تدابیری مانند توزیع ماسک رایگان و الزام به استفاده از آنها؟   آیا عمل نکردن مسیولان به وعده هایشان در خصوص بازگشت محدودیت‌ها در صورت اوج گیری بیماری و حرکت در مسیر عکس بازگشایی‌ها در بروز بحران این روز‌ها و افزایش آمار تاثیری نداشته است؟ براستی با چنین وضعیتی اگر موج دوم شیوع ویروس از راه برسد اوضاع چگونه خواهد شد؟   این‌ها بخشی از پرسش‌ها و ابهاماتی هستند که احتمالاً در ذهن بسیاری مان نقش بسته و تلاش برای یافتن پاسخشان کمتر به نتیجه می‌رسد. سوالاتی که قصد داریم در گفتگویی ویژه با یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طرح کرده و پاسخ را به صورت زنده با شما به اشتراک بگذاریم؛ گفتگوی ویژه تصویری با دکتر روح الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم.   با ما همراه باشید؛ وعده ما چهارشنبه ۱۸ تیرماه - ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام تابناک      

منبع: تابناک

کلیدواژه: سایت غنی سازی نطنز پرونده اکبر طبری سند همکاری 25 ساله ایران و چین ویروس کرونا لایو روح الامینی سایت غنی سازی نطنز پرونده اکبر طبری سند همکاری 25 ساله ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۸۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود
  • حجازی: هوادار واقعی استقلال کاری به نتیجه ندارد
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • از «نیکا» تا «یسنا»
  • نقش مهم سد‌ها در کنترل سیلاب سیستان و بلوچستان
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است