Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@05:04:14 GMT

باید به مهارت نگاه ویژه داشت

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۵۵۰۷

باید به مهارت نگاه ویژه داشت

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم گفت: مجلس شورای اسلامی اکنون به این نتیجه است که حتماً باید به مهارت توجه ویژه شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علیرضا منادی سفیدان در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش اظهار کرد: ما در مجلس نهم کار تصویب قانون شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی را شروع کردیم و در مجلس دهم کار پیگیری شد و در سال ۹۶ قانون به توصیف رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با با بیان اینکه در این قانون گفته شد تا سازمان برنامه و بودجه آیین‌نامه آن را ظرف ۶ ماه تصویب کند، گفت:  آیین‌نامه در پایان سال ۹۷ تصویب و ابلاغ شد و در سال ۹۸ اولین جلسه شورا شکل گرفت و امروز هم کارگروه‌ها در حال کار هستند و تاکنون دو جلسه شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با بیان اینکه یک کار قانونی توسط مجلس انجام شده، اما نظارت روی آن وجود نداشته است، ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند و مرکز تحقق آن هم همین شورا است.

منادی با بیان این مطلب که نیرو‌های بسیاری در کشور جهت آموزش وجود دارند، گفت : فرانسه مانند ما چهار میلیون دانشجو و ۱۲ میلیون دانش‌آمروز دارد، اما بسیاری از آنها به سمت آموزش مهارت فنی رفتند و‌ یا در کشورهایی مانند آلمان نیرو با تعداد مشخص از بدو شروع آموزش استخدام می‌شود و حقوق دریافت می‌کند.

وی افزود: در کشور ما با اینکه قانون نوشته‌شده و حتی در حال عملیاتی شدن است، اما در حال حاضر مانند گذشته به صورت جزیره‌ای کار انجام می‌شود؛ ما یک مشکل فرهنگی داریم که آن هم این است که فرهنگ ایرانی‌ پرتلاش در حال نابودی است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تسریع در اجرای قانون گفت: مگر ما نظام آماده مهارتی در جهان که از بتوانیم استفاده کنیم نداریم تا ۶ سال معطل نباشیم؛ متأسفانه در کشور ما بهره‌وری وجود ندارد. در برنامه پنج ساله رشد اقتصادی هشت درصد است که ۲.۸ درصد آن از اقتصاد بهره‌وری است؛ یعنی کاری که باعث می‌شود ارز از کشور خارج نشود. اکنون دولت چند میلیون کارمند دارد که گفته می‌شود هر کارمند ۲۰ دقیقه کار مفید دارد، اگر موانع کنار برود و دولت کوچک بشود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

منادی تصریح کرد: من به عنوان رئیس کمیسیون آموزش می‌گویم ظرف نهایت چهار ماه آینده موانع کارگروه‌ها را حل کنیم، البته مهم‌ترین مانع کار ما تنبلی است؛ امسال سال جهش تولید است که یکی از درها اجرایی شدن آن همین نظام مهارتی است.

وی با تأکید به این موضوع که شورا مقام نظارت است تا دستگاه‌ها را کنار هم قرار دهد و بهره‌وری را بالا ببرد گفت: چرا معاون اول رئیس جمهور، رئیس شورا است و وزرا حضور دارند؛ چون به راحتی مسائل حل شود، البته همه می‌خواهند مشکل حل شود، اما اراده قوی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مهارت‌آموزی امروز  در تمام ۱۳ دستگاه انجام می‌شود، ادامه داد:  در حال حاضر وزارت علوم برای دانشگاهی که درخواست دکترای حرفه‌ای کردند جواب نداده که این خیلی بد است، البته دولت وام کم‌بهره برای کارهای فناورانه می‌دهد و خیلی کارهای دیگر هم شده است. نکته مهم این است که نگاه جوانان امروز از مدرک به سمت مهارت حرکت کرده و حتی در برخی دانشگاه ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و به دانشجویان کنار مدرک تحصیلی مهارت یاد داده می‌شود.

منادی با بیان اینکه ما باید توانمندسازی کنیم، افزود: در حال حاضر صداوسیما کار مسابقات مهارتی مانند مسابقه آشپزی را انجام می‌دهد و خانواده‌ها هم حضور پررنگی دارند؛ فرهنگ‌سازی به عهده صداوسیما است و کارهای خوبی انجام شده است، اما باید بیشتر شود.

وی عنوان کرد: قانون شورای عالی با سه هزار و ۵۰۰ نفر ساعت تصویب شده، پس حتماً پای کار آن هستیم و مجلس اکنون به این نتیجه را رسیده که باید به مهارت توجه ویژه شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعتقاد ما این است که قانون‌گذاری بس است و باید نظارت شود تا قوانین قبلی اجرا شود.

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،سیاست حمایت دولت از تولید را سبب تمجید رهبر انقلاب از دولتمردان و خوب شدن حال کارگران عنوان کرد و گفت: دولت با ابتکار عمل خود بیش از ۸ هزار واحد و کارخانه تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند.

ذبیح الله اعظمی ساردویی در گفت و گو با ایرنا درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران و اشاره ایشان به احیای هزاران کارگاه تعطیل‌شده یا نیمه تعطیل از سوی دولت سیزدهم گفت: یکی از اولویت‌های دولت از همان ابتدا، حمایت از مردم در تمام بخش‌ها بود که در عمل آنرا اثبات کرد تا حال کارگران در این دولت خوب شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت گذشته به دلیل شرایط تحریمی، کرونا و ضعف مدیریتی، بیشتر کارگاه‌های تولیدی و حتی کارخانه‌های مهم تعطیل شدند اما دولت سیزدهم با ابتکار عملی که مسوولان آن تعریف کردند، بیش از ۸ هزار واحد و کارخانه تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند و در عمل بسیاری از کارگرانی که بیکار شده بودند به اشتغال قبلی خود بازگشته و همچنین ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد شد.

ساردویی با بیان اینکه توجه دولت به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان به رونق اقتصاد کمک شایانی کرد، یادآور شد: ۵ هزار شرکت دانش بنیان در ابتدای دولت سیزدهم فعالیت می‌کردند که این رقم در ۲ سال گذشته با عملکرد و حمایت دولت به بیش از ۱۰ هزار واحد رسید که نشان دهنده رویکرد دولت در جهش تولید و توجه به بخش خصوصی است

وی با اشاره به بازدید که از کارخانه تراکتورسازی تبریز انجام داد، تصریح کرد: طبق آماری که در این بازدید انجام شد، تولیدات این کارخانه نسبت به سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در قطعات مختلف چندبرابر افزایش یافته که گویای این واقعیت است که رشد تولید در ۲ سال اخیر برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب محقق شده است.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چگونه می‌توان از امکانات و ظرفیت مجلس برای تحقق فرمایشات رهبری استفاده کرد، توضیح داد: مجلس یازدهم در چهار سال گذشته قانون‌های مهمی مانند قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مالیات بر عایدی سرمایه، قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، قانون جهش تولید مسکن و دیگر قوانین مرتبط با مردم و تولید را مصوب کرد و مجلس دوازدهم باید این مسیر را ادامه دهد و دولت نیز با اجرای قوانین مهم، در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب گام بردارد.

ساردویی با بیان اینکه مردم در ۴۵ سال گذشته ثابت کردند هرجا به میدان آمدند موجب موفقیت شد، تصریح کرد: انقلاب، جنگ تحمیلی، حضور در صحنه‌ها در بزنگاه‌های تاریخی از جمله جلوه‌های مهم حضور مردم در میدان است که این حضور همیشه به طعم شیرین موفقیت و پیروزی ختم شده است و در این مقطع هم باید کار را به مردم سپرد که قطعا نتیجه خواهد داد.

وی با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز و مشارکت بانک‌ها در تولید، منویات رهبر معظم انقلاب برای رشد و توسعه کشور با مشارکت مردم را محقق خواهد کرد، گفت: برای اینکه این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته باشد، ضروری است بانک‌ها از تولیدکنندگان حمایت فعال داشته و تسهیلات لازم را به آنها پرداخت کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر 
  • حمایت قاطع از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم
  • رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
  • مجلس پای کار برای اجرای طرح نور فراجا است
  • طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت