Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی در ابتدا که ویروس کرونا در خراسان شمالی شیوع پیدا کرد با مشکلی به نام وسواس در میان خانواده ها به خصوص در میان خانم ها مواجه شدیم.

به طوریکه به طور عجیبی گرایش به سوی مواد شوینده و الکل برای شست و شو و ضدعفونی کردن سطوح مختلف و همچنین دست ها، موبایل و ... به وجود آمد و وضعیت به گونه ای شد که تقاضا برای استفاده از این مواد آنقدر بالا رفت که حتی با کمبود آن ها مواجه شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت مدتی و عادی شدن شیوع ویروس کرونا از سطح وسواس تعدادی از افراد کاسته شد و در حقیقت تعدادی از آن ها آن قدر حساسیت به خرج داده بودند که خسته شده و تقریبا به حالت عادی برگشته اند.

اما در این میان افرادی هستند که هنوز سطح حساسیت بالایی داشته و از حضور در جامعه هنوز هراس دارند و تقریبا از زمان شیوع این ویروس تاکنون از زمان خارج نشده و یا خیلی کم خارج شده اند و می شود گفت خود را از ترس اینکه مبادا به این ویروس مبتلا شوند، حبس خانگی کرده اند.

باوجود تنگناهای مالی، ماندن در خانه را ترجیح می دهم

یکی از بیماران مبتلا به ام اس در بجنورد در گفت و گو با ایسنا، گفت: چندین سال است که به بیماری ام اس مبتلا هستم و از آنجاییکه سطح ایمنی و مقاومت بدنی ام پایین است، همیشه مراقبت های لازم را داشته ام تا به بیماری های مختلف همچون آنفلوآنزا، سرماخوردگی و ... مبتلا نشوم.

وی افزود: اگر مراقبت های لازم را نداشته باشم ممکن است سطح بیماری ام اس در من افزایش یابد.

وی ادامه داد: اما با شیوع ویروس کرونا، همیشه این استرس در من وجود داشت که مبادا به این ویروس مبتلا شوم و بهبود پیدا نکنم.

وی اظهارکرد: در گذشته به عنوان پرستار در یکی از منازل کار می کردم که با شیوع این ویروس دیگر سرکار نرفتم و در منزل باقی ماندم.

وی با اشاره به اینکه هر چند به لحاظ مالی و برای تامین دارو در تنگنا قرار دارم، تصریح کرد: اما ماندن در خانه و مبتلا نشدن به این ویروس بهتر از سرکار رفتن و ابتلا به آن است.

وی تاکیدکرد: طی این مدت حتی برای خرید و یا دید و بازدید و یا هواخوری بیرون نرفته ام و همیشه در منزل بودم.

ویروسی که برای بیماران خاص قوزبالا قوز شده است

یکی دیگر از بیماران خاص بجنوردی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: همیشه پزشکان به ما تاکید می کردند که تغذیه و استراحت خوبی داشته و مراقبت های لازم را داشته باشید تا به بیماری های مختلف مبتلا نشویم که خود بیماری برای خاص برای شما مشکلی ایجاد نکند.

وی افزود: اما ویروس کرونا برای ما بیماران قوز بالا قوز شده است و همانند مهمان ناخوانده ای بوده که نگرانی و ترس شدیدی از ابتلا به آن داریم.

وی ادامه داد: مدت هاست که از منزل خارج نشده ام و اگر چیزی نیاز داشته باشم و باید به خرید بروم، افراد دیگر تمام کارها را برای من انجام می دهند.

این بیمار خاص تصریح کرد: ویروس کرونا سبب شده تا دیگر به خانه ماندن عادت کنیم و اکنون دیگر به هیچ عنوان تمایلی به بیرون رفتن نداریم.

افسردگی از پیامدهای عدم حضور در جامعه به علت شیوع ویروس کرونا در بیماران خاص

نیکزاد رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: اضطراب، افسردگی و وسواس از شایع ترین اختلال هایی است که با شیوع ویروس کرونا، در افراد ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه آن موردی که اکنون جامعه با آن درگیر است موضوع گرمای هوا و استفاده از ماسک بوده، افزود: بطوریکه همه ملزم به استفاده از ماسک هستند اما با توجه به گرمای هوا و اینکه تعدادی تحمل استفاده از آن را در این شرایط آب و هوایی ندارند، آسیب خشونت را به همراه آورده است.

نیکزاد ادامه داد: اما این تعداد از افراد می توانند در مکان هایی که ازدحام نداشته و در فضاهای باز با رعایت فاصله اجتماعی از ماسک استفاده نکنند.

وی در ارتباط با بیماران خاص که خود را به گونه ای حبس خانگی کرده اند نیز اظهارکرد: آسیب افسردگی در کمین این افراد است چراکه آن ها برای مدت ها در منزل بوده اند و تمامی ارتباطات را قطع کرده اند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: این افراد که یک بیماری سنگین خاص را پذیرش کرده و با آن کنار آمده اند، بنابراین برای اینکه بتوانند راحت تر زندگی کنند باید این بیماری را نیز قبول کنند و سبک زندگی خود را تغییر دهند تا دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماران باید بیماری کووید 19 را به عنوان بیماری کوچکی که در سطح جامعه وجود داشته قبول کنند و با رعایت نکات بهداشتی همچون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها در جامعه حضور پیدا کنند تا از ابتلا به بیماری های دیگری همچون افسردگی خودداری کنند.

نیکزاد گفت: اگر هم امکان خروج آن ها از منزل نبود می توانند با برقراری تماس های تصویری با دوستان و اقوام این ارتباط اجتماعی را برقرار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ویروس کرونا بیمار خاص خراسان شمالي شیوع ویروس کرونا بیماران خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۵۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹هزار میلیارد برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج

مدیرکل بیمه سلامت کردستان از اختصاص ۹هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان خبر داد. - اخبار استانها -

انور اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که آیا از بیماران خاص در استان حمایت می‌شود؟ اظهار داشت: در دو سال گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج راه‌اندازی شد که از 107 بیماری حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قبل از راه‌اندازی این صندوق تنها 5 نوع بیماری مشمول حمایت می‌شدند که اکنون 107 بیماری تحت پوشش قرار گرفته است، گفت: در سال نخست 5 هزار میلیارد تومان، سال دوم 7 هزار میلیارد تومان و اکنون برای سال سوم 9هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان درباره نحوه حمایت از بیماران افزود: این بیماران به دو صورت که نخست سامانه‌ای و خودکار در سیستم نشان‌دار می‌شوند که اکنون 80 هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج در کردستان شناسایی و مشمول حمایت این صندوق هستند. 

وی بیان کرد: از این 80 هزار نفر 40 درصد مربوط به بیمه تأمین اجتماعی هستند یعنی چتر حمایتی تنها محدود به بیمه سلامت نیست بلکه تمام ایرانیان می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته  بار مراجعه بیماران خاص به مراکز درمانی در کشور 5 میلیون نفر و در کردستان 150هزار بار بوده است. 

وی اظهار کرد: از ابتدای طرح تاکنون بالغ بر 450میلیارد تومان بابت حمایت از بیماران خاص توسط بیمه سلامت پرداخت شده که از این میزان 40 میلیارد تومان آن در این اداره‌کل پرونده‌ها به صورت دستی از بیماران تحویل گرفته شده و بازپرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان اذعان داشت: بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بهره‌مندی از این خدمات باید حتماً عضو یکی از بیمه‌های پایه (بیمه سلامت، تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح) باشند.

انتها یپیام/481/

دیگر خبرها

  • هشدار احتمال شیوع مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • اختصاص ۹هزار میلیارد برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما