Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@20:06:04 GMT

بحث داغ ادبیات در رونمایی از کتاب شهید ثامنی +‌ عکس

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۶۲۷۲

بحث داغ ادبیات در رونمایی از کتاب شهید ثامنی +‌ عکس

دیانی گفت: الان نویسندگانی در حوزۀ کتب شهدای مدافع حرم کار می کنند که تنها سرمایه و دارایی‌شان برای نوشتن، یک عدد رکوردر، یک عدد سوژه،‌ یک نفر همسر شهید و دو نفر همرزم شهید است!

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست رونمایی از چاپ دوم کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" جشن امضا و بررسی کتاب در کتابفروشی به‌نشر (آستان قدس رضوی) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت‌ها نفس‌گیر در "ماجرای عجیب یک جشن تولد"

در ابتدای مراسم میثم رشیدی مهرآبادی، نویسنده دفاع مقدس، بعد از خیر مقدم‌گویی به حاضرین، ‌به حال و هوای خود بعد از خواندن کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" پرداخت و گفت: صبحی که کتاب را خواندم، مخصوصاً بخش‌های انتهایی کتاب را، واقعاً‌ تا شب تمام برنامه‌ها و کارهایم به هم ریخت. آقای کلاته عربی به خوبی حس اضطراب، و حال و هوای یک نبرد نفس‌گیر در سوریه را به تصویر کشیده بودند. در بین کتاب‌های نوشته شده در حوزۀ شهدای مدافع حرم،‌ کتاب شهید ثامنی راد یکی از بهترین کتاب‌هاست چون تصویر واضح و روشنی در مورد جنگ در سوریه را نشان می‌دهد و ما را به عنوان یک ناظر بینا به وسط میدان نبرد می‌برد. انتشار یک نقشه گویا از مناطق جنگی و عکس هوایی از آخرین عملیات، ‌کاملاً ما را می‌تواند با جملات کتاب همراه کند و آن سختی و مشکلاتی که در آن منطقه عملیاتی حاکم بوده را در ذهن ما به تصویر بکشد که در کتاب‌های دیگر در این حوزه متأسفانه به خوبی دیده نمی‌شود.

نویسنده ماجرای عجیب یک جشن تولد، مستندنگاری را بلد است

در ادامه، حجت‌الاسلام مسعود دیانی، در مورد تشریح وضعیت ادبیات و پژوهش در حوزۀ شهدای مدافع و ویژگی‌های کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" گفت: غیر از آقای کلاته عربی که سال‌ها در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار کرده،‌ تجربه کسب کرده و در کنار گلعلی بابایی و بهزاد کارآزموده شده، مستندنگاری را بلد است ‌و آزمون و خطاهایش را پشت سر گذاشته، بعد رفته سراغ نوشتن از شهدای مدافع حرم، کمتر نویسنده‌ای در این زمینه با این ویژگی‌ها سراغ دارم.

دیانی گفت: الان نویسندگانی در حوزۀ کتب شهدای مدافع حرم کار می کنند که تنها سرمایه و دارایی‌شان برای نوشتن، یک عدد رکوردر، یک عدد سوژه،‌ یک نفر همسر شهید و دو نفر همرزم شهید است که این کار کاملا نادرست و غیرحرفه‌ای است.

دیانی در پایان تصریح کرد: کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" روایتی روان و یک‌دست دارد و متنش به دور از هیجان‌زدگی نوشته شده است. در مجموع، یک روایت دوست‌داشتنی است که کشش آن باعث می‌شود فرد این کتاب را در یک جلسه بنشیند و بخواند.

حرکت روی مرزهای قصه‌گویی و مستندنویسی

در پایان مراسم، جواد کلاته‌عربی نویسندۀ کتاب گفت: کتاب حاضر با پژوهش دو تا دو سال و نیم مصاحبه‌های دقیق و توسط پژوهشگران باتجربه به نگارش درآمده است. خودم هم وقتی شروع کردم به نوشتن، از یک جایی احساس کردم که باید وارد بحث پژوهش بشوم و با افراد جدیدی مصاحبه کنم.

او در ادامه اظهار داشت: در نوشتن کتاب مهدی ثامنی راد در حالی خودم را پای‌بند به قصه‌گویی کردم که حقی از روایت مستند ضایع نکنم. یعنی در کتاب شهید ثامنی، اطلاعات و جزئیات فراوان به کمک روایت و قصه‌گویی من آمد و من هیچگاه نخواستم برای زیبایی و جذابیت کار، از مرزهای مستندنگاری خارج نشدم.

در ابتدای برنامه، یکی از همرزمان شهید مهدی ثامنی راد به ذکر خاطراتی از شهید پرداخت. در پایان مراسم هم جشن امضای کتاب انجام شده و از لوح یادبود مراسم رونمایی شد.

در این نشست، تعدادی از اهالی کتاب، فرهنگ و ‌رسانه همچون محمدعلی صمدی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ ‌علی اکبری مزدآبادی، نویسنده و مدیر انتشارات یازهرا؛ علی‌اصغر بهمن‌نیا، مدیر انتشارات نارگل؛ ‌وحید مداح، مدیر پخش کتابخون؛ افروز مهدیان، نویسنده دفاع مقدس؛ مهدی سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ حامد صلاحی، فعال حوزه کتاب؛ مهدی خدادادی، نویسنده دفاع مقدس؛ سپهر قدیمی، فعال حوزه کتاب؛ محمد خضریان، مدیر روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ و مازیار حاتمی، مدیر نشر۲۷ بعثت حضور داشتند.

کتاب فوق جدیدترین اثر جواد کلاته عربی در ۳۴۰ صفحه در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۹۹به چاپ رسید و در کمتر از ده روز با استقبال مخاطبین به چاپ دوم خود رسید.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم کتاب ماجرای عجیب یک جشن تولد مشرق ماجرای عجیب یک جشن تولد شهدای مدافع حرم کلاته عربی دفاع مقدس یک عدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» که توسط احسان مردوخ روحانی گردآوری شده است، عصر یکشنبه با حضور جمعی از مسؤولان سنندج رونمایی شد.

احسان مردوخ روحانی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج در مورد این کتاب اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ شهر سنندج در شبکه شهرهای خلاق موسیقی یونسکو به ثبت رسید و براین اساس ایده اولیه نوشتن کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز به پیشنهاد دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج شکل گرفت که اتمام آن حدود چهار سال به طول انجامید.

وی افزود: اسامی نامدارانی که در این کتاب ذکر شده، شامل خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی هستند که توسط دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج انتخاب شده‌اند.

نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج یادآور شد: در این کتاب اطلاعاتی در مورد ۴۰ نفر از اهالی موسیقی و گروه کامکارها که همگی از نامداران موسیقی شهر سنندج هستند به ترتیب حروف الفبا آمده و کتاب به ۳ زبان فارسی، کردی و انگلیسی چاپ شده است.

مردوخ روحانی خاطر نشان کرد: در مورد برخی از نامداران موسیقی سنندج اطلاعات و داده‌های بسیار کمی وجود داشت که این جزو سختی‌های کار ما بود اما آنچه که آمده سعی شده به درستی بیان شود.

وی بابیان اینکه در جلدهای بعدی این کتاب به زندگی سایر نامداران شهر سنندج نیز پرداخته می‌شود، گفت: سعی خواهیم کرد نواقص و ایرادات این جلد را رفع کنیم که امیدواریم این کتاب فتح بابی برای توجه بیشتر به هنرمندان شهر باشد.

تحقیقات انجام شده در حوزه موسیقی کردی کافی نیست

مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: در حوزه موسیقی کُردی تحقیقات بسیاری صورت گرفته اما کافی نیست و ما داده‌های کمی را به‌ویژه در مورد هنرمندان حوزه موسیقی در اختیار داریم.

حمید حاصلی، گفت: هنرمندان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و چاپ کتاب در مورد آنها بسیار ارزشمند است که می‌تواند به عنوان منبع برای نسل‌های بعدی نیز بسیار مورد استفاده قرار گیرد.
این هنرمند موسیقی اذعان کرد: قطعاً هر کاری دارای نقاط قوت و ضعفی است که امیدواریم احسان مردوخ روحانی، نویسنده این کتاب، برای جلدهای بعدی آن، نواقص را برطرف کند.

سنندج در اعتلای فرهنگ و هنر ایران نقش دارد

شهردار سنندج نیز در سخنانی بیان کرد: امروز نام سنندج بر تارک تاریخ می‌درخشد و در حوزه هنر و فرهنگ در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد و این به دلیل وجود هنرمندان و پیشکسوتانی است که در این استان پرورش یافته‌اند.

سید انور رشیدی سنندج را مهد علم و دانش خواند و گفت: این شهر در اعتلای فرهنگ و هنر ایران نقش مؤثری داشته است.

وی با عنوان اینکه کردستان و خاصتا سنندج دیار بزرگان، پیشکسوتان، ورزشکاران و نام‌آورانی مانند بهزادیان‌ها، عندلیبی‌ها، کامکارها، صادق‌ایوبی‌ها، یوسف‌زمانی‌ها، نعمتیان‌ها، ضیاءالدینی‌ها و …است که نام آوازه جهانی دارند، افزود: سنندج با وجود چنین سرمایه‌ها هنری، ورزشی، فرهنگی و… در عرصه هنر و فرهنگ شهره جهانی یافته و شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت نوروز و پایتخت دف شده است.

وی از تکمیل فرهنگ‌سرای شهرداری سنندج در پارک خیابان شهدا خبر داد و گفت: این طرح آماده افتتاح است و منجر به افزایش سرانه زیرساخت‌های فرهنگی در شهر سنندج و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نقطه خواهد بود.

رشیدی اضافه کرد: با همکاری مالکان این اراضی شهرداری سنندج موفق به تملک پارک شهدا شد و تنها ۹۶ شعیر آن برای تملک ۱۰۰ درصدی باقیمانده که امیدواریم هرچه زودتر با تملک کامل این پارک شاهد یک پاتوق کاملاً فرهنگی در این نقطه برای شهروندان فهیم شهر سنندج باشیم.

وی استفاده از فضای این پارک برای ایجاد نمایشگاه‌های صنایع دستی، برگزاری فستیوال‌های مختلف هنری را از برنامه‌های شهرداری سنندج در پارک شهدا دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با تملک ۹۶ شعیر باقیمانده بتوانیم این ظرفیت را به بهترین نحو ممکن برای خدمت به شهروندان مهیا کنیم.

گفتنی است؛ این کتاب مختصری از شرح حال نامداران موسیقی سنندج شامل خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان و مدرسین موسیقی» و مختصری در خصوص گروه کامکارهاست و یکی از نخستین کتاب‌هایی است که به شرح حال نامداران موسیقی سنندج می‌پردازد و شرح حال هر فرد به صورت مختصر به زبان فارسی و پیش از آن ترجمه این شرح حال ابتدا به زبان انگلیسی و پس از آن به زبان کردی آمده است.

کد خبر 6091446

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج
  • رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی