Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:29:29 GMT

فناوری نمک زدایی و مقابله با کم آبی

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۷۴۲۵

فناوری نمک زدایی و مقابله با کم آبی

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، طبق گزارش‌های سازمان‌های جهانی در آینده نه‌چندان دور شرایط آبی در ایران بحرانی‌تر خواهد شد.

بنابراین با توجه به شرایط پیش‌آمده در منطقه خشک و کم آب ایران، نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت جهت مقابله با بحران کم‌آبی بیش از گذشته موردتوجه است.

موسسه تحقیقات آب ، در این زمینه و براساس مصوبات جلسه شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو، اقدام به تدوین «سند راهبردی و نقشه راه فناوری نمک‌زدایی از آب شور» به کارفرمایی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سند ذکر شده که در سال ۱۳۹۸ نهایی شد، چشم‌انداز تبیین شده در راستای برنامه‌های توسعه کشور و سند چشم‌انداز وزارت نیرو، ایران را در افق ۱۴۲۰ کشوری دارای فناوری‌های نمک‌زدایی مبتنی بر مزیت‌های بومی، با قیمت تمام شده رقابت پذیر در سطح منطقه و کمترین تبعات محیط زیستی تصویر کرده است.  

همچنین فرض شده است که ۱۵ درصد نیاز آب شرب کل کشور در افق یادشده با روش نمک‌زدایی تأمین شود و درمجموع در بخش شرب و صنعت در کشور، حدود یک درصد آب قابل برنامه‌ریزی (۵/۶ میلیون مترمکعب در روز) از این روش استحصال یابد.

یادآور می شود از میان ۴۰ فناوری در حال رشد که در این پروژه احصاء شده اند، با توجه به بررسی های صورت گرفته و اجماع نخبگان صنعت و دانشگاه، روش های RO (اسمز معکوس) و NF (نانوفیلتراسیون) در میان روش های کوچک مقیاس و روش های RO و MED (تقطیر چندمرحله‌ای) در میان روش های بزرگ مقیاس به عنوان روش های منتخب تعیین شده‌اند که لازم است سیاستگذاری های لازم برای توسعه آنها صورت پذیرد.  

شایان ذکر است چالش های مربوطه و سیاست های لازم جهت رفع آنها نیز با مشورت ذی مدخلان در این سند بررسی گردید که در قالب برنامه زمانی تا افق ۱۴۲۰ در نقشه راه ترسیم شده است.

برچسب‌ها وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نیرو وزارت نیرو نمک زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۷۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت که در راس هیئتی عازم عراق شده در دیدار با استانداران استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف درباره مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار افزود: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است و این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن‌های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد.

وی اظهارداشت: همچنین راهکار‌های مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار در جهت تامین حقوق و منافع مشترک بین دو کشور ایران و عراق بررسی شد.

طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش‌های زیست‌محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبار، مقرر کردند بزودی راهکار‌های برون‌رفت و انجام اقدامات موثر و مشترک در یک بازه زمانی کوتاه اعلام شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر منشا بسیاری از پدیده‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور عمده از کشور‌های همجوار است و در این دیدار در خصوص تقویت همکاری دوجانبه برای مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در جهت تأمین حقوق و منافع مشترک تاکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • مسیر تحولی دانشگاه آزاد، امید آفرین است
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402