Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@20:12:15 GMT

چند میلیارد برای هامون و جازموریان هزینه شد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۰۳۰۱

چند میلیارد برای هامون و جازموریان هزینه شد؟

مدیرکل دفتر مدیریت تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست برای احیاء مناطق تخریب شده نسبت به سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذینفع بسیار ناچیز است و تنها از محل اعتبارات مقابله با گردوغبار درسال 1398 مبلغ 1 میلیارد و 358 میلیون تومان برای قرق و سایر عملیات حفاظتی تالاب‌های هامون و جازموریان درمجموع به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسعود باقرزاده کریمی مدیرکل دفتر مدیریت تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس،‌ با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای برنامه‌هایی برای مدیریت وحفاظت از تالاب های کشور از 16 سال گذشته برای مدیریت حوضه‌های آبخیز تالاب‌ها برنامه‌ریزی کرده است، گفت: تالاب جازموریان در چند سال گذشته جزء تالاب‌هایی است که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری و مشارکت تمامی دست اندرکاران و سازمان‌های ‌ذیربط نسبت به تدوین برنامه‌ی تحت عنوان «برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب جازموریان» اقدام کرده است. 

وی با اشاره به اینکه در «برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب» شامل تالاب و حوضه آبخیز آن است و چنانچه حوضه آبخیز در بیش از یک استان باشد، تمامی دست‌اندرکاران استان‌های ذینفع را برای تهیه برنامه درگیر موضوع می‌کند،گفت: تالاب جازموریان هم از رویکرد یاد شده مستثنی نیست و برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب جازموریان هم  با مشارکت دستگاه‌های ذینفع استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در حال تدوین و نهایی شدن است.

باقرزاده کریمی با اشاره به اعتبارات ناچیز سازمان حفاظت محیط زیست برای احیاء مناطق تخریب شده یادآور شد: اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست برای احیاء مناطق تخریب شده نسبت به سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذینفع بسیار ناچیز است و تنها از محل اعتبارات مقابله با گردوغبار درسال 1398 مبلغ 1 میلیارد و 358  میلیون تومان برای قرق و سایر عملیات حفاظتی تالاب‌های هامون و جازموریان درمجموع به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت تالاب‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به خشکسالی‌های دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت: چرای بی‌رویه دام و بوته کنی در اراضی اطراف تالاب جازموریان و از بین رفتن پوشش گیاهی موجب بروز معضلاتی در بستر تالاب شده و آن را به کانون‌های گردوغبار بدل کرده است. تالاب جازموریان چه در استان سیستان و بلوچستان و چه در استان کرمان برای متولیان مدیریت تالاب‌ها تفاوتی ندارد، حیات تالاب‌ها وابسته به حوضه‌های آبخیز آن است که باید مدیریت تالاب احیا شود، کما اینکه 16 رودخانه از استان آذربایجان غربی و 5 رودخانه از استان آذربایجان شرقی به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود و برای احیاء این دریاچه لازم است تمامی رودخانه‌های  حوضه آبخیز مدیریت شوند.

وی با تاکید به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در اجرایی شدن برنامه های مدیریت تالاب‌ها  به تمامی پهنه  حوضه‌های آبخیز تالاب توجه دارد، گفت: حوضه آبخیز تالاب جازموریان از دو رودخانه مهم  دائمی بمپور و هلیل رود تامین آب می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه مدیریت زیست بومی تالاب جازموریان برای هر دو رودخانه برنامه جامع مدیریتی دارد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های مسئول باید برای حفظ و احیاء تالاب جازموریان وظیفه خود را که دربرنامه مدیریت زیست بومی مشخص شده است به درستی انجام دهند، گفت: در اجرای برنامه‌های مدیریت تالاب جازموریان عمده فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجرایی به عهده دستگاه-های ذینفع از جمله وزارت نیرو و جهادکشاورزی است و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اجرایی شدن این برنامه و وظیفه نظارت به عملکرد دستگاه‌ها را به عهده دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست مدیریت سیستان و بلوچستان تالاب سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت زیست بومی تالاب برنامه جامع مدیریت سیستان و بلوچستان تالاب جازموریان مدیریت تالاب ها حوضه آبخیز برای احیاء دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

ایسنا/کرمانشاه رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد؛ تا پایان اردیبهشت ماه سرمایه‌گذار ایجاد سایت جدید دفن پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه مشخص شود.

صلاح‌الدین محمودی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت جدید پسماندهای بیمارستانی و پزشکی کرمانشاه، گفت: ارزیابی محیط زیستی سایت جدید انجام و مجوز آن صادر شده و اکنون در مرحله تعیین سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار احداث این سایت با همکاری اداره کل صمت استان کرمانشاه داده شد، ادامه داد: دو شرکت متقاضی اعلام آمادگی و درخواست‌های خود را ارائه داده اند و باید در جلسه کارگروه استانی مدیریت پسماند مطرح شود. در این کارگروه پاکت درخواست متقاضیان باز خواهد شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی سرمایه‌گذار مشخص می‌شود که امیدواریم این کار تا پایان اردیبهشت انجام شود.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه زمان مورد نیاز برای احداث سایت جدید را وابسته به شرایط سرمایه‌گذار دانست و خاطرنشان کرد: احداث این سایت نیازمند یکسری تجهیزات پیشرفته است تا آلودگی محیط زیستی ایجاد نشود.

محمودی محل سایت جدید را نیز در مجاورت سایت فعلی دفن پسماندهای بیمارستانی عنوان کرد و یادآور شد: سایت قبلی دیگر ظرفیت پذیرش پسماندهای جدید را ندارد.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار بود سایت فعلی یک سایت موقت برای دفن پساندهای بیمارستانی و برای مدت شش ماه باشد، گفت: با توجه به اینکه ایجاد سایت جدید نزدیک به ۱۰ سال زمان برده، این سایت(سایت فعلی) بسیار بیشتر از ظرفیتی که داشت مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته محمودی، در حال حاضر روزانه حدود هشت تا ۱۰ تن پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در کرمانشاه تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان