Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ جلسه ۳۴۳ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بازنگری آئین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیئت علمی

محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماده یک فعالیت‌های فرهنگی آئین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی گفت: این ماده در ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی تأثیرگذار است و با توجه به گذشت زمان ضرورت دارد آئین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی بازنگری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، پیشنهاد داد: با توجه به فراهم بودن شرایط برای تغییر ساختارها، کمیته‌ای برای بازنگری تشکیل شود.

لزوم بستر سازی وفرهنگ‌سازی برای اجرایی‌سازی سنداسلامی شدن

در ادامه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی با موضوع «برنامه جامع پنج‌ساله راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی بر پایه سند دانشگاه اسلامی و گام دوم انقلاب اسلامی» پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه برای اسناد نوشته شده، مدل اجرایی شدن آن تهیه نمی‌شود و بیش از یکسال است که در دانشگاه آزاد برای پیاده‌سازی سند اسلامی شدن کار کارشناسی انجام گرفته است. وی ادامه داد: سند دانشگاه اسلامی به فراخور دانشگاه‌های مختلف به صورت بومی‌سازی در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه برای پیاده‌سازی سند دانشگاه اسلامی ۱۴ رویکرد در نظر گرفته شده است، گفت: دانشگاه تمدن‌ساز، دانشگاه مرجعیت‌ساز، دانشگاه کارآفرین، دانشگاه حل مسئله، دانشگاه عفیف، دانشگاه با گسترش فضای انقلابی، دانشگاه با فضیلت، دانشگاه دین‌مدار، دانشگاه تربیتی، دانشگاه الهام بخش و نقش آفرین در جهان اسلام، دانشگاه اجتماعی، دانشگاه مروج سبک زندگی، پرورشگر قوه عاقله و درنهایت دانشگاه کارآمد، به عنوان اصل شیرازه پیاده‌سازی سند اسلامی شدن در دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است. طهرانچی ادامه داد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و الزامات راهبردی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درمورد دانشگاه آزاد، مبنای راه آینده دانشگاه آزاد اسلامی است. طهرانچی بر ضرورت بسترسازی و فرهنگ‌سازی برای اجرایی سازی سند اسلامی شدن تأکید کرد و اظهار کرد: در رویکرد اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی، بسته‌های کاری، ذیل آن برنامه، پروژه و راهکار تعریف شده است و حل مسئله در محیط واقعی صورت می‌گیرد. وی تأکید کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و الزامات راهبردی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درمورد دانشگاه آزاد، مبنای راه آینده دانشگاه آزاد اسلامی است. رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: برای دانشگاه سرآمد و پاسخگو، باید قابلیت حل مسئله ارتقا یابد که در دانشگاه آزاد برای تحقق این امر برنامه و پروژه و به صورت موازی اقدامات بسترساز و فرهنگ‌ساز طراحی شده است. وی گفت: مجموعه برنامه علمی شامل ۱۸ هزار زمینه پژوهشی در اختیار محققین دانشگاه آزاد قرار گرفته که به واسطه آن نظام ارتباطی بین استاد و دانشجو برقرار شد و سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقی با عنوان پژوهشیار برای این امر طراحی شده است. طهرانچی بیان کرد: در حال حاضر ١٦٢ هزار کنشگر فعال، دانشجو و استاد در سامانه پژوهشیار عضو هستند و برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد در آن بارگذاری شده و بیش از ١٠ درصد دانشجویان به نظام موضوعات رجوع کرده‌اند. عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى در پایان با بیان اینکه به سایر دانشگاه‌ها نیز پیشنهاد الحاق به این سامانه را داده‌ایم، افزود: امید است یک نظام مدیریت دانش در پژوهش‌های تحصیلات تکمیلى، مبتنى بر سند دانشگاه اسلامی شکل بگیرد. در ادامه جلسه محمدابراهیم سقزچی معاون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی درمورد گزارش دانشگاه آزاد گفت: این سوال مطرح است که اگر سند اسلامی شدن ملاک نباشد چه تفاوتی در فرآیند‌ها و خروجی دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود؟
وی ادامه داد: متأسفانه یک فاصله جدی بین اصول و مبانی و اقدامات و راهبرد‌های اولیه و خروجی وجود دارد.
وی افزود: مشارکت ذی‌نفعان و برنامه‌ریزی غیر متمرکز و مشارکتی و رویکرد پایین به بالا برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی ضروری است.
معاون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ادامه داد: برای اجرایی‌سازی سند نباید نگاه جزیره‌ای داشت و نگاه یکپارچه‌سازی برای داشتن دانشگاهی که پرورش‌دهنده متخصصین متعهد است، ضروری است.

دانشگاه‌ها باید بامجموعه حاکمیت ارتباط داشته باشند

در ادامه عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر خوشبختانه آموزش عالی کشور در بخش دولتی و غیر دولتی توانایی حل مسائل را دارد، گفت: بدنه دانشجویی کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی قابلیت حل مسائل را دارند. وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید با مجموعه حاکمیت ارتباط داشته باشند و به جای متمرکز شدن برای نگارش مقالات، پایان‌نامه‌ها بر اساس مشکلات موجود کشور و ارائه راهکار انجام شود. همچنین در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در کمیته‌های چهارگانه آموزش، پژوهش و فناوری، مدیریت و فرهنگی ـ تربیتی باید شاخص‌ها به منظور ارزیابی اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی تدوین شود. وی بر ضرورت تعیین شاخص به منظور نظارت و ارزیابی اجرایی شدن سند تأکید کرد و خواستار شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها را در بحث‌های بودجه‌ای حمایت کند.

دانشگاه‌هابه صورت عملکردی سنجیده شوند

در ادامه غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ارزیابی دانشگاه‌ها در اجرایی شدن سند اسلامی شدن باید به صورت عملکردی سنجیده شود، افزود: ضرورت دارد آورده دانشگاه با آنچه که مطلوب سند دانشگاه اسلامی شدن مقایسه شود. غفاری درمورد تعیین شاخص‌ها گفت: مهم‌ترین ویژگی شاخص، امکان‌پذیر بودن است و در موضوعات فرهنگی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، تعیین شاخص در وزارت علوم انجام شده است.

استاد محور اجرایى شدن سند اسلامى شدن دانشگاه‌ها است

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدوداً ۱۰میلیون دانش‌آموخته در حوزه آموزش عالی داشته‌ایم که ۶میلیون نفر دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامى هستند.
وى با بیان اینکه محور اجرایى شدن سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه‌ها موضوع استاد است، افزود: برای رسیدن به اهداف سند باید اقتضای مسائل درنظر گرفته شود. انتهای پیام/ 300 / 31 نهاد رهبری اسلامی شدن دانشگاه ها محمد مهدی طهرانچی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نهاد رهبری اسلامی شدن دانشگاه ها محمد مهدی طهرانچی اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها شورای عالی انقلاب فرهنگی شدن سند دانشگاه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد سند اسلامی شدن اجرایی شدن سند انقلاب اسلامی برای اجرایی پیاده سازی سازی سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۷۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ سیدجواد جعفری، مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در نشست منطقه‌ای برنامه‌ریزی چهارمین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در مشهد با تأکید بر نگاه آسمانی به این جشنواره اظهار کرد: کاری که برای اهل‌بیت انجام می‌گیرد باید نگاه آسمانی داشته باشد. تقوا زمینه گشایش، بالندگی و رشد است؛ بنابراین نمی‌شود گفت به دلیل اینکه پول و امکانات نداریم کار فرهنگی انجام ندهیم. اگر کار برای خدا و اهل‌بیت باشد گشایش‌ها و برکات حاصل خواهد شد.

وی افزود: ماه‌های مبارک رجب و شعبان ذاتاً ماه‌های با برکتی بوده به فرمایش مقام معظم رهبری ماه‌های رجب و شعبان بهار معنویت است. صرف‌نظر از عظمت این ماه‌ها، میلاد برگزیدگان الهی نیز در این ماه‌ها قرار گرفته؛ بنابراین ماه رجب و شعبان برای برگزاری جشنواره امامت و مهدویت به‌صورت هوشمندانه انتخاب شده است.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: میلاد امام زمان چهار پیام دارد. نخست اینکه امام زمان داعیه بوده؛ یعنی دعوت‌کننده به خدا، دوم توجه به امام زمان ایجاد امید به آینده است یعنی باور داشته باشیم که این خورشید روزی طلوع خواهد کرد، سوم باید بدانیم که منتظر و مترصد هستیم و انتظار یعنی حرکت نه سکون و ایستایی و چهارم اینکه این انتظار به عمل ما بستگی دارد.

جعفری عنوان کرد: تاکنون سه دوره از جشنواره امامت و مهدویت به دست با کفایت استادان و کارکنان برگزار شده و در آستانه ورود به چهارمین دوره قرار داریم؛ بنابراین آنچه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین دوره این جشنواره از ما انتظار دارد اولاً جامعه هدف این دوره از جشنواره با ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و دوم شعار امسال زیارت جامعه کبیره باشد یعنی همه فعالیت‌های جشنواره حول محور و مفاهیم زیارت جامعه کبیره قرار گیرد.

وی تأکید کرد: امسال در کنار شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ها، کمیته‌های تخصصی با حضور علمای حوزه علمیه و استادان گروه معارف تشکیل شود تا مفاهیم زیارت جامعه کبیره را بازآفرینی کنند و به دست شعرا و گروه‌های سرود بسپارند. همچنین از شعرا بخواهیم درباره زیارت جامعه کبیره شعر تولید کرده تا این اشعار تبدیل به نجوای مردم بشود.

جشنواره امامت و مهدویت، شاه‌بیت فعالیت‌های هدفمند فرهنگی دانشگاه آزاد

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سه دوره از جشنواره امامت و مهدویت بر اساس سند تحول و توسعه دانشگاه آزاد با موفقیت پشت سر گذاشته شد،‌ گفت: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دو اتفاق را به‌عنوان شاه‌بیت فعالیت‌های هدفمند فرهنگی دانشگاه آزاد به‌خوبی تبیین کرده‌اند. جریان امامت و مهدویت و مسئله تقریب مذاهب.

احمد ناطق گلستان بیان کرد: جشنواره امامت و مهدویت همه ساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان در اتمسفر فضای فرهنگی در کل کشور توسط دانشگاه آزاد اجرا می‌شود که این کار ویژه و نو در کشور بوده و مورد تحسین داخل و خارج کشور قرار گرفته، پس معلوم می‌شود خلأ جدی در این حوزه داشتیم. در آسیب‌شناسی تربیتی تشیع، رویکرد شادی و سرور اهل‌بیت نگاهی بوده که دانشگاه آزاد در این زمینه داشته است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تقریب مذاهب را داریم که یکی از حوزه‌های جدی در دانشگاه آزاد بوده که توسط قریب به ۳۰ دفتر تقریب مذاهب در کشور با نگاه تقریبی و وحدتی صورت می‌گیرد و به فرمایش دکتر طهرانچی این دو اتفاق در کنار هم جریان اسلام را به معنای واقعی نشان می‌دهند و یک اتفاق میمون و مبارک است.

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد: به جشنواره امامت و مهدویت به‌عنوان کار فرهنگی فاخر نگاه کنیم و به آن ملزم باشیم. برکتی که انجام این برنامه‌های فاخر فرهنگی به همراه دارد می‌تواند چشمه‌های ویژه‌ای را برای دانشگاه در زمینه‌های اقتصادی باز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • آزادی بیان در غرب کذب محض است
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • رقابت داوطلبان شانزدهمین دوره المپیاد علوم پزشکی در دانشگاه آزاد یزد
  • بابل قهرمان مسابقات بدمینتون منطقه ۳ دانشگاه آزاد شد
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • تلألو اردوی جهادی در روستای «زاری» اسفراین + فیلم و عکس
  • فیلم و عکس | تلألو اردوی جهادی در روستای «زاری» اسفراین