Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کودکان برای پیشرفت و مدیریت استرس، باید مهارت‌های مختلفی یاد بگیرند. بازی‌های مناسب و مفیدی که کودک با والدین و همسالان انجام می‌دهد، فرصتی منحصربه‌فرد برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی-عاطفی، شناختی و زبانی است.

کودکان، بازی، مهارت حرکتی، مهارت زبانی، رشد گفتار، رشد مغز، یادگیری، رشد شناختی، شن بازی، ساخت طبل، عروسک بازی، تقویت حافظه، اسباب بازی، تقویت عضلات، انگیزه، خشم و عصبانیت، خودکنترلی کودکان یک تا سه ساله با سرعت‌های مختلفی رشد می‌کنند، اما به‌طور رایج آن‌ها در این سن شروع به راه رفتن، پریدن، پرتاب و لگدزدن به توپ، غذا خوردن و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. می‌کنند.

رشد گفتار کودکان در این سن برای والدین بسیار هیجان‌انگیز است. آن‌ها در این سن می‌توانند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه را به زبان آورده و جملات ۳ کلمه‌ای (فاعل، مفعول و فعل) را بیان کنند.

یک تا سه سالگی فرصتی طلایی برای یادگیری و رشد مغز کودکان است؛ به‌گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از رشد مغز کودکان در این سن رخ می‌دهد. ازآنجایی‌که بازی یکی از روش‌های اصلی برای رشد شناختی و ذهنی کودکان است ما در ادامه به بررسی بازی‌های مفید و مناسب برای این گروه سنی از کودکان پرداخته‌ایم:

تلفن بازی

نیاز دارید به: تلفن اسباب‌بازی
یک تلفن اسباب‌بازی را به کودکتان دهید و در قالب بازی با یک تلفن دیگر به کودکتان زنگ بزنید. شروع به مکالمه کرده و در حین صحبت کردن، صدا‌های خنده‌دار از خودتان دربیاورید.
یادگیری مهارت: رشد و پیشرفت زبان، تقویت آداب معاشرت اجتماعی.

بازی با شن و ماسه

نیاز دارید به: شن و ماسه، جعبه خالی، وسایل بازیافتی مثل رول دستمال توالت و بطری خالی، شاخ و برگ کوچک درختان، حیوانات و ماشین اسباب‌بازی
شن، یک اسباب‌بازی حسی عالی برای کودکان است، زیرا کودکان از دست زدن به شن و بازی با آن‌ها بسیار لذت می‌برند. برای بازی با شن بهتر است خلاقیت به خرج داده و دنیای خیالی برای کودک ایجاد کنید.
داخل یک جعبه را پر از شن و ماسه کنید. کناره‌های شن را با شاخ و برگ‌ها سرسبز کرده و حیوانات را کنار چمنزار بگذارید. رول توالت را تونل فرض کنید و ماشین‌های اسباب‌بازی کوچک را از داخل تونل رد کنید.
یادگیری مهارت: هماهنگی چشم و دست، رشد و پرورش خلاقیت، تقویت مهارت‌های حسی-حرکتی، رشد و کنترل اعصاب و عضلات، تقویت مهارت‌های اجتماعی.

ساخت طبل

نیاز دارید به: کاغذ رنگی، قوطی کنسرو شیرخشک یا رُب گوجه‌فرنگی، بادکنک، قیچی، چسب یا ربان رنگی

یک تا سه سالگی فرصتی طلایی برای یادگیری و رشد مغز کودکان است؛ به‌گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از رشد مغز کودکان در این سن رخ می‌دهد.

برچسب روی قوطی را کامل بردارید. درِ قوطی را کاملاً جدا کنید تا هیچ لبه تیزی باقی نماند. بادکنک را از وسط قیچی کنید و قسمت سر آن را روی قوطی کشیده و با چسب‌رنگی یا ربان دور آن را محکم کنید. در نهایت قوطی را با گواش رنگ کنید. کودک می‌تواند با مداد، چوب بستنی، قاشق و ... روی طبل ضربه بزند و تفاوت صدای ایجاد شده را به‌خوبی بشنود.
یادگیری مهارت: تقویت تخیل و خلاقیت، هماهنگی چشم و دست، تقویت مهارت شنیداری.

عروسک بازی

نیاز دارید به: عروسک و خودتان (پدر یا مادر)
پشت یک عروسک قایم شوید و با تکان دادن دست عروسک و تغییر صدا، شروع به صحبت با کودک کرده و کودکتان را به انجام همان کار تشویق کنید.
یادگیری مهارت: تقویت مهارت اجتماعی-حرکتی و زبانی، افزایش قوه خلاقیت و تخیل.

ساخت پازل

نیاز دارید به: پازل چوبی، پلاستیکی و یا فومی
برای ساخت پازل در این سن باید از پازل‌های کارتونی، ساده و قابل درک استفاده شود، زیرا این مسئله باعث جذب و تشویق کودکان به چیدن پازل خواهد شد. کودکان ۱ تا ۳ ساله می‌توانند با پازل‌های ۸ تا ۲۰ قطعه‌ای کار کنند. اندازه پازل‌ها برای این گروه سنی باید متوسط باشد، زیرا کودک در این سن درک و مفهوم چیدمان را آموخته است؛ بنابراین هرچقدر کودک بزرگ‌تر می‌شود باید اندازه پازل کوچک‌تر شود تا کودک با توجه و دقت بالاتری پازل‌ها را کنار هم قرار دهد.
یادگیری مهارت: توسعه مهارت‌های حرکتی، تقویت حافظه، افزایش اعتمادبه‌نفس، هماهنگی چشم و دست.

نقاشی با شابلون

نیاز دارید به: چند شابلون (در طرح‌های متنوع)، کاغذ، مداد
یک شابلون با طرح حیوان، میوه، گل و ... را روی کاغذ سفید قرار دهید و کودک خود را تشویق کنید تا خطوط را با مداد رنگی ردیابی و پُر کند.
یادگیری مهارت: خودکنترلی (مدیریت بر خود و کنترل خشم و عصبانیت)، تقویت مهارت‌های حرکتی، تقویت مهارت نوشتن.

شمردن وسایل

نیاز دارید به: چند وسیله خانگی یا اسباب‌بازی
چند وسیله مثل بشقاب، قاشق، قابلمه و ... را پشت سر هم بچینید و به اشیاء اشاره کرده و با صدای بلند آن‌ها را بشمارید. بگذارید فرزندتان بعد از شما تکرار کند تا وقتی که اعداد را به خاطر بسپارد. ابتدا از یک تا ده شروع کنید و با گذشت روز‌ها تعداد شمارش را افزایش دهید.
مهارت یادگیری: تقویت مهارت شمارش، افزایش قدرت یادگیری و حل مسئله.

توپ‌بازی

نیاز دارید به: توپ‌های رنگارنگ
کودکان عاشق لگدزدن و پرتاب کردن توپ هستند و چه بهتر که توپ‌ها رنگارنگ باشند. برای کودکان ۱ تا ۳ سال هرگز از توپ‌های بزرگ و سنگین استفاده نکنید، بلکه با تهیه توپ‌های کوچک و رنگی به آن‌ها اجازه دهید تا با خیال راحت آن‌ها را پرت کرده و سرگرم شوند. حتی می‌توانید توپ‌های رنگی را در استخر بادی یا لگن بزرگ ریخته و برای کودک استخر توپ درست کنید.
مهارت یادگیری: تقویت مهارت حسی-حرکتی، هماهنگی دست و چشم، تقویت عضلات، بالا بردن انگیزه و توانایی، بالا رفتن سطح توجه و تمرکز، تقویت روحیه و اعتمادبه‌نفس.

رنگ انگشتی

نیاز دارید به: رنگ انگشتی در رنگ‌های متنوع، کاغذ
رنگ انگشتی یک بازی مفید برای کودکان و تجربه‌ای خسته کننده برای والدین است. برای انجام این بازی حتماً باید یک پیش‌بند یا پلاستیک روی لباس کودک بیندازید، زیرا رنگ انگشتی کثیف کاری زیادی دارد، اما توجه داشته باشید که چنین بازی‌هایی برای رشد کودک اهمیت دارد؛ بنابراین روی یک کاغذ چند قطره رنگ انگشتی بریزید و اجازه دهید کودک با انگشت شروع به نقاشی کشیدن کند.
مهارت‌های یادگیری: رشد مغز، تقویت مهارت حسی-حرکتی، بروز احساسات، ارتقاء مهارت‌های اجتماعی، رشد مهارت زبانی.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودکان اسباب بازی رشد مغز کودکان یادگیری مهارت نیاز دارید تقویت مهارت برای کودکان اسباب بازی رنگ انگشتی برای کودک پازل ها توپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: اگرچه فراگیری همدلی با کودکان مهارتی بسیار مهم و ضروری است، اما بسیاری از خانواده‌ها با آن غریبه‌اند و آگاهی از آن ندارند.

سمیه سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، مهارت‌های زندگی را لازمه بهزیستی دانست و افزود: فراگیری آشنایی با مهارتی تحت عنوان «همدلی» یا به عبارتی درک احساس دیگران ضروری است.

وی با بیان اینکه روانشناسان از سال ۱۹۵۷ تلاش داشتند تا دریابند منشاء همدلی کجاست و چگونه می‌توان فرزندان همدل‌تری تربیت کرد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده مشخص شد در کنار عواملی چون نظم و انضباط، گرمی و عشق در رابطه، صبوری، تأیید و تشویق و تنبیه به موقع والدین، بهترین پیش‌بینی کننده همدلی در مردان و زنان ۳۰ ‌ساله رابطه‌ای بود که آن‌ها در ۵ سالگی با والدین خود داشتند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: در این تحقیقات مشخص شد هرچه رابطه والدین و فرزندان در سنین دبستان خوب و صمیمی‌تر باشد، کودکان، همدلی (توانایی درک احساسات و عواطف دیگران و دیدن دنیا از زاویه دید آن‌ها) را بهتر یاد می‌گیرند و بزرگسالان همدل‌تری می‌شوند و هرچه رابطه والد و فرزندان در این سنین رو به سردی و فاصله و «ول کن بابا» و حوصله‌اش را ندارم پیش رود در بزرگسالی احتمال اینکه کودک به سمت خودمحوری، خودکامگی، بی‌توجهی به حال و احوال و خواسته‌های دیگران پیش رود، بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان مهارت همدلی خود را ارتقاء داد؟ گفت: همان‌طور که گفته شد این یک مهارت مهم برای ایجاد رابطه قوی و ارتباط مؤثر است.

سلیمانی با بیان اینکه برای فراگیری و بهبود مهارت همدلی چند راه وجود دارد که می‌توان آنها را به کار گرفت، اذعان کرد: تمرین گوش دادن فعال، خود را جای آن‌ها گذاشتن، توجه کردن به نشانه‌های غیرکلامی، تمرین کردن ذهن آگاهی، خواندن داستان و به دنبال بازخورد بودن بخشی از این راه‌ها برای بهبود مهارت همدلی است.

وی با تأکید بر اینکه باید گوش دادن فعال را تمرین کرد، افزود: وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند بدون وقفه با تلاش برای ارائه راه‌حل به آنچه می‌گوید تمرکز کنید. با برقراری تماس چشمی، تکان دادن سر و پرسیدن سؤالات «شفاف» نشان دهید به او گوش می‌دهید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی همچنین از والدین خواست خود را جای فرزندشان بگذارند و سعی کنند مسائل را از دید طرف مقابل ببینید، مثلاً تصور کنید اگر در موفقیت‌های آن‌ها بودید چه احساسی داشتید یا سؤالاتی بپرسید تا درباره تجارب آن‌ها بیشتر بدانید.

وی با بیان اینکه باید به نشانه‌های غیرکلامی توجه کرد، تصریح کرد: مردم اغلب احساسات خود را از طریق زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره خود بیان می‌کنند باید به این نشان‌ها توجه کرد تا درک بهتری از احساس طرف مقابل داشته باشید.

سلیمانی همچنین تمرین کردن ذهن آگاه را ضروری دانست و افزود: ذهن می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری ‌نسبت به افکار و احساسات خود ایجاد کنید که به نوبه خود می‌تواند به درک بهتر و همدلی با دیگران کمک کند.

وی در خصوص خواندن داستان گفت: این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های همدلی خود را توسعه دهید، زیرا به شما امکان می‌دهد جهان را از دیدگاه‌های مختلف ببینید و احساسات و انگیزه‌های شخصیت داستانی را درک کنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با تأکید بر اینکه والدین باید به دنبال بازخورد باشند، اظهار کرد: باید از دوستان و اعضای خانواده در مورد مهارت‌های همدلی خود بازخورد بخواهید. آن‌ها ممکن است بتوانند پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود شما ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همدلی مهارتی است که با تمرین و تلاش می‌توان آن را توسعه داد. با تمرکز بر درک و ارتباط با دیگران، می‌توان مهارت‌های همدلی خود را بهبود ببخشید و روابط قوی‌تری ایجاد کنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در پایان گفت: اگرچه فراگیری همدلی با کودکان مهارتی بسیار مهم و ضروری است اما بسیاری از خانواده‌ها با آن غریبه‌اند و آگاهی از آن ندارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه منفجر شدن سربازان روسی هنگام خنثی کردن مین؛ حاوی تصاویری که برای کودکان مناسب نیست
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟