Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف غفارزاده عصر پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پروژه انتقال آب ارس به تبریز به عنوان یکی از پروژه‌های عظیم شمالغرب کشور گفت: برای این پروژه ۶۸۰ میلیون یورو پیش بینی اعتبار شده که با برآورد امروز حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی، این پروژه را یکی از ضروریات مهم برای استان دانست و گفت: اگر در چند سال پیش رو نتوانیم انتقال آب را انجام دهیم تأمین آب شرب با مشکل مواجه خواهد شد چرا که ۲۲ شهر و ۱۶۹ روستا می‌تواند تحت پوشش این خط انتقال آب قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غفارزاده ادامه داد: این پروژه علاوه بر تأمین آب شرب تبریز می‌تواند برای احیای دریاچه ارومیه هم تأثیرگذار باشد به گونه‌ای که پساب آن به دریاچه عودت داده خواهد شد. همچنین تأمین آب صنایع و حقابه زیست محیطی نیز از دیگر اثرات اجرای این طرح خواهد بود.

پیشرفت ۹۵ درصدی ۳۵ کیلومتر ابتدایی خط

وی طول این پروژه را ۱۴۵ کیلومتر دانسته و گفت: خط انتقال آب ارس به تبریز دارای هفت ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه خانه بزرگ است که از این مجموعه ۳۵ کیلومتر از ابتدای خط انجام شده و دارای پیشرفت ۹۵ درصدی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ادامه داد: پیگیر تأمین مالی این پروژه هستیم تا در اولین فرصت، با استفاده از جذب سرمایه گذار برای طرح و یا از استفاده از خط اعتباری ویژه برای پروژه، شروع به آغاز کار کنیم.

کاهش حقابه تبریز از زرینه رود درست نیست

غفارزاده با اشاره به برخی شایعات مطرح شده در خصوص کاهش حقابه زرینه رود گفت: کاهش حقابه زرینه رود را به هیچ وجه قبول نداریم. در سه ماهه نخست سال ۹۸، ۱۸ میلیون و ۹۹۰ هزار مترمکعب آب به آب و فاضلاب استان تحویل داده‌ایم که امسال این مقدار به ۲۲ میلیون و ۳۹۰ هزار مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: نه تنها در این خصوص با کاهش مواجه نیستیم بلکه آب بیشتری نسبت به سال گذشته برداشت کرده‌ایم و حالا با وجود ۱۸ درصد افزایش تأمین، ۳۰ درصد افزایش مصرف را در تبریز شاهد هستیم که سبب یکسری مشکلات در این شهر شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ‏با اشاره به وضعیت لوله‌های خط انتقال زرینه رود به تبریز گفت: این لوله‌ها ۲۵ سال پیش کار شده که تقریباً عمر مفید خود را از دست داده بودند که همین موضوع گاه سبب ترکیدگی و قطعی آب در این شهر می‌شد.

تعویض و نوسازی لوله‌های خط انتقال آب از زرینه رود

وی ادامه داد: کل مسیر خط انتقال ۱۸۰ کیلومتر است که ۱۲۵ کیلومتر آن لوله بتنی و بقیه فلزی بود که در اولویت اول در تلاش برای تعویض قسمت بتنی بودیم که سال قبل ۸۵ کیلومتر از این لوله را تعویض و به جای آن، لوله فولادی گذاشتیم.

غفارزاده افزود: سختی و عظمت این کار بسیار بالا بود که بیش از ۱۲۰ میلیون یورو با احتساب پول امروز، دو هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

ایجاد مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب در تبریز

وی با اشاره به ایجاد مخزن صد هزار مترمکعبی در تبریز نیز گفت: با وجود این مخزن، سطح مخازن تبریز صد هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ‏ادامه داد: افزایش میزان این مخازن سبب کاهش ضریب اطمینان قطعی آب و کاهش ساعات قطعی می‌شود که هم اکنون میزان پیشرفت کار حدود ۵۰ درصد است.

کد خبر 4970068

منبع: مهر

کلیدواژه: خط انتقال آب آب منطقه ای آذربایجان شرقی مصرف آب ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین گرگان ستاد مقابله با کرونا شهرکرد بیرجند ایلام استانداری سمنان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی کرمانشاه زرینه رود خط انتقال انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: قزوین در مقایسه با سایر استان‌ها، کمترین میزان تامین بارش در سال آبی جاری را به خود اختصاص داده است.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین درباره آخرین وضعیت میزان بارندگی در استان، اظهار کرد: طبق نمودار مقایسه درصد تأمین بارش در سال آبی جاری، قزوین با کمتر از ۵۰ درصد تأمین بارش در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان تأمین بارش در سال آبی جاری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه قزوین نسبت به زمان مشابه در بازه زمانی بلندمدت ۳۲.۷ درصد کسری تأمین بارش در سال آبی دارد، افزود: در واقع قزوین از نظر کسری تأمین بارش در سال آبی جاری صدرنشین بین همه استان‌هاست و در مقایسه با معدل کشوری تأمین بارش در کشور که ۱۱.۳ درصد کسری بارش را نشان می‌دهد، قزوین ۲۱.۴ درصد بیشتر هم کسری بارش دارد.

عضو شورای سازگاری با کم‌آبی استان قزوین ادامه داد: طبق نمودار یادشده دو استان سیستان و بلوچستان و یزد بهترین وضعیت تأمین بارش نسبت به وضعیت بلندمدت در بین همه استان‌ها دارند که به ترتیب ۴۳.۹ و ۳۲.۳ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت تأمین بارش در سال آبی جاری داشته‌اند.

شیخ‌الملوکی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی یا زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون ۱۴۸.۴ میلی‌متر بارندگی در استان قزوین داشتیم که ۴۸.۳ میلی‌متر از بارش مورد نیاز در سال آبی کامل را تأمین کرده است.

وی تاکید کرد: میزان بارش استان قزوین در یک سال آبی کامل به صورت میانگین ۳۰۷.۱ میلی‌متر است و با وجود زمان اندکی تا پایان سال زراعی جاری پیش رو داریم و فصل پربارش را هم پشت سر گذاشتیم، وضعیت مناسبی در تأمین بارش نداریم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه در حوزه آب‌های زیرزمینی، زیرسطحی، سدها و در کل منابع آبی وضعیت خوبی نداریم، گفت: به همین خاطر جهاد کشاورزی امسال الگوی کشت خود را عوض و به کشاورزان ابلاغ کرده و برای نمونه کشت خربزه و هندوانه در مناطقی مانند بویین‌زهرا را ممنوع کرده است و در صورت کاشت این محصولات جرم اتفاق افتاده و قوه قضائیه به موضوع ورود می‌کند.

کد خبر 748404

دیگر خبرها

  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • تذکر بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان ـ قزوین و زنجان ـ تبریز
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع