Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مسعود ریاضی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی در منطقه توس افزود: رهبر معظم انقلاب سال ۷۵ در بازدید از آرامگاه فردوسی فرمودند اقدامات در این محدوده کافی نیست و مسوولان اهتمام بورزند اما پس از آن توس به شهر پیوست ولی کار زیاد انجام نشد.
وی ادامه داد: با ورود شورای پنجم برای توس مشاور گرفته شد و در کمیسیون ماده پنج این طرح تصویب شد و بیش از یک سال منتظر بودیم تا این طرح در تهران تصویب شود که روز گذشته این اتفاق افتاد و حال می‌توان به فکر ثبت جهانی و جذب سرمایه‌گذار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو شورای شهر مشهد گفت: پروژه‌هایی که در این منطقه وجود دارد از آرامگاه تا سه راه فردوسی تعریف شده است و از سه راه شاهنامه پروژه در اختیار مشاور است و طرح ها از فیلترهای بسیار عبور می‌کند.

تداوم فعالیت‌های عمرانی توس تا نوروز

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: حداکثر توان خود را در عمران توس به کار بسته‌ایم و تا حدود زیادی مجموعه فعالیت‌های ما موثر بوده است. 

محمد رضا کلایی افزود: اقدامات میراث فرهنگی به ویژه برای توس جای تشکر دارد اما تسهیل وضعیت برای پردیس باید مورد توجه قرار گیرد و امیدوارم باز هم میراث فرهنگی ما را یاری کند، البته برای تداوم برنامه‌های پیش رو تاکید دارم مسیر دسترسی کهندژ تا ۱۴۰ روز دیگر تکمیل شود.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های عمرانی در آرامگاه فردوسی تا نوروز تداوم خواهد یافت ادامه داد: امیدوارم با مجموع فعالیت‌ها بتوانیم از دین خود به حکیم ابوالقاسم فردوسی کم کنیم، نباید میراث و ارزش‌هایمان را فراموش کنیم.
شهردار مشهد گفت: اقدامات برای طرح تفصیلی شهر مشهد را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم ظرف ۱۴۰ روز طرح تفصیلی طراحی‌ و در شورا تصویب شود.
وی افزود: با توجه به وضعیتی که آرامستان شعرا دارد و دیگر امکان دفن بزرگان در آن نیست باید دغدغه‌های میراث فرهنگی را جدی بگیریم و مکانی جهت مقبره بزرگان و شعرا در نظر بگیریم که در این راستا از استادانی چون دکتر یاحقی درخواست کمک می‌کنم.

تشریح فازهای سه گانه جلوخان

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در تشریح طرح جلوخان فردوسی گفت: آذر ماه ۹۷ اولین فاز عملیاتی جلوخان آغاز شد و اردیبهشت ۹۸ این فاز به بهره‌برداری رسید و همزمان فاز۲ با روزشمار ۱۰۰ روزه شروع شد.

خلیل الله کاظمی افزود: با افتتاح فاز دو، عملیات آخرین فاز به مساحت چهار هکتار آغاز شد که افتتاحیه آن به علت شیوع کرونا به تاخیر افتاد. برای هر سه فاز ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شد. در فاز سوم ۲ هکتار فضای سبز و ۲ هکتار پارکینگ و ایستگاه اتوبوس و تاکسی جانمایی شد.
وی ادامه داد: کار در این محدوده سخت است چون این بخش تاریخی است و عملیات باید دستی و بدون وسایل سنگین انجام شود و همچنین رفت و آمد مردم منطقه نیز وجود دارد.

معاون شهردار مشهد گفت: امروز همچنین مراسم کلنگ زنی مسیر کهن دژ توس نیز انجام شد که در فاز اول به طول حدود ۹۲۰ متر اجرایی می‌شود، مدت این پروژه ۱۴۰ روزه و اعتبار اجرای آن ۶۰ میلیارد ریال است.

توس برای قرن‌ها عمده‌ترین و پررونق‌ترین منطقه مسکونی در این بخش از خراسان بزرگ تاریخی بود و نقطه‌ای به نام مشهد تا زمان شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در این خطه وجود نداشت بنابراین مورخان قدیم پس از شهادت هشتمین امام شیعیان در خراسان محل دفن پیکر مطهر و حرم نورانی آن امام همام را که آن زمان در باغی در جوار روستای نوغان و ۳۰ کیلومتری توس قرار داشت "ارض توس" نامیدند.  
توس در زمان حمله مغول ویران شد اما خیلی زود به همت ایرانیان دوباره حیاتش را بازیافت تا حدی که چند مرتبه به عنوان مقر فرمانروایان مغول نیز انتخاب شد. همچنین بازسازی عمارت باستانی قلعه توس پس از مرگ تیمور گورکانی صورت گرفت. تا مدتی در این مقطع از تاریخ خراسان، نام‌های توس و مشهد به طور مترادف به عنوان نام این منطقه به کار برده می‌شد اما روند روزافزون سال‌های متمادی سفر و مهاجرت شیعیان برای زیارت و همجواری با مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) موجب رشد تدریجی مشهد به عنوان یک شهر و مرکز این بخش از خراسان بزرگ در اطراف مضجع شریف رضوی شد و به این ترتیب نام دیرقدمت "توس" تحت‌الشعاع مشهد قرار گرفت و رفته رفته از زبانها افتاد.  
بقایای شهر تاریخی توس که بناهایی همچون زندان یا گنبد هارونیه در آن قرار دارد هم‌اینک محدوده‌ای ۳۶۰ هکتاری را دربرمی‌گیرد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.
بازدید تیر ماه ۱۳۷۵ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از شهر تاریخی توس و مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی نقطه عطفی برای توجه به این منطقه و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی آن بود زیرا پس از این تاریخ اقدامات عملی برای خروج توس از مهجوریت و رکود آغاز شد.  
در پی توجه رهبری، توس در بهمن ۱۳۹۱ با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد و به این ترتیب محدوده منفصل شهری توس سال ۱۳۹۳ به شهر مشهد پیوست و  هم‌اینک تحت مدیریت شهرداری منطقه دوازدهم کلانشهر مشهد اداره می‌شود. همچنین از سال ۱۳۹۳ با هدف حراست از میراث تاریخی توس اهالی ساکن این منطقه از هرگونه عملیات ساخت و ساز و دخل و تصرف زمین و ساختمان در آن منع شدند.
معادن برداشت شن و ماسه و رفت و آمد کامیون‌ها به همین منظور در محدوده توس نیز یکی از ویرانگرترین معضلات این عرصه مهم تاریخی بود که از سال ۱۳۹۴ به طور جدی مورد توجه قرار گرفت تا این که از این فعالیت مخرب در آن منطقه جلوگیری شد.

سال ۱۳۹۶ در ادامه اقدامات به منظور رونق توس، برای تدوین "طرح راهبردی توس" مشاور استخدام شد و نتیجه این کار مطالعاتی سال ۱۳۹۷ در اختیار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفت.  
کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در شورای اسلامی شهر مشهد نیز شهریور ۱۳۹۶ از سوی پنجمین دوره شورای شهر مشهد تاسیس شد و در پی آن با توجه به ظرفیت بسیار گردشگری این خطه و جذابیت آن برای گردشگران، اقدامات توسعه و بازآرایی این منطقه آغاز شد.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری شورای اسلامی شهر مشهد رستم ابوالقاسم فردوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شورای اسلامی شهر مشهد رستم ابوالقاسم فردوسی مقام معظم رهبری شورای اسلامی شهر مشهد رستم ابوالقاسم فردوسی فعالیت ها شهر مشهد آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۸۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برادرکُشی در مشهد به دلیل اختلافات مالی

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمد چراغ اظهار کرد: دوشنبه شب هفته جاری در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر مرگ مشکوک مردی جوان در بیمارستان طالقانی مشهد، ماموران انتظامی در محل حاضر شدند.

جانشین فرمانده انتظامی مشهد بیان کرد: با حضور ماموران در بیمارستان و در تحقیقات اولیه مشخص شد، فرد ۳۱ ساله به علت اختلافات خانوادگی برادر ۳۷ ساله خود را در شهرک غرب مشهد با شلیک سلاح گرم مجروح کرد که به رغم تلاش تیم‌های پزشکی، این فرد جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: متهم به قتل دستگیر شد و تحقیقات تکمیلی در این خصوص با دستور مقام قضایی ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • محکومیت پنج میلیارد ریالی برای مرغ فروش مشهدی
  • اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد
  • برادرکُشی در مشهد به دلیل اختلافات مالی
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس