Web Analytics Made Easy - Statcounter

محصول دانش بنیان ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی با مزایای قابل توجه در رفسنجان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان معین ملامحمدی پنجشنبه (19 تیر ) در این آئین با اشاره به اینکه این ربات مجهز به حسگر تعیین شوری و دمای آب است؛ بیان کرد: از سال 96 تصمیم به ساخت این محصول گرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

مجری این طرح و مدیر عامل شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و پایشگران هوا رفسنجان افزود: کشاورزان در مورد چاه ها دچار مشکل هستند و هیچ پارامتر و تصویری از منابع آبی و پایش آب ندارند که با کمک این محصول فناورانه که در رفسنجان تولید کردیم، می توانیم تصویر درستی از چاه، پایشی از منابع آب، شوری و دمای آب را اندازه گیری کنیم و با این اندازه گیری می توانیم پایش منظمی بر روی منابع آب داشته باشیم.

 

 

وی که دارای تحصیلات و دکترای منابع آب از ایران و دکترای کشاورزی هوشمند از ژاپن است؛ تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی آب و تغییر اقلیم قرار داریم سالانه دمای ایران چند درجه گرم می شود و این گرمای هوا باعث می شود نیاز به آب شدید تر و نیاز آبی گیاهان بیشتر شود.

 

 

ملامحمدی ادامه داد: اقتصاد و معیشت 80 درصد مردم رفسنجان وابسته به کشاورزی است از طرفی با بحران آب هم مواجه هستیم؛ در هر ثانیه ای 18 هزار لیتر آب از سفره های آب در رفسنجان برداشت می شود لذا مشکلاتی از جمله تغییر اقلیم، کمبود و بحران آب و کشاورزی سنتی موجب کاهش تولید محصول ارزآور پسته شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه سعی داریم کشاورزی را به سمت هوشمندسازی ببریم؛ گفت: در بحث آبیاری باغات مشکلاتی از جمله گرفتگی لوله ایجا می شود که با وارد کردن ربات هوشمند ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی در چاه های عمیق مشکل شناسایی و می توان نقطه مشخص شده لوله را تعمیر کرد؛ ضمن اینکه این ربات کاربری های دیگری از جمله سنجش دما، شوری آب و ... را دارد.

 

 

ملامحمدی سفره آب رفسنجان در آینده را پیش بینی کرد و گفت: این پیش بینی توسط هوش مصنوعی انجام شده و می گوید در سال 1404 منابع آبی در کدام نقاط دچار تنش شده اند و با این پیش بینی در دشت رفسنجان می بینیم خیلی از چاه های کشاورزی و نقاط مختلف رفسنجان دچار تنش آبی شده است.

 

 

وی با بیان اینکه دما هر ساله در حال افزایش است و ایران هم در نوار 40 درجه جغرافیایی قرار دارد؛ تصریح کرد: اگر نمودار تولید محصول پسته را بررسی کنیم می بینیم در 10 سال پیش محصول خوبی ( 200 هزار تن در رفسنجان ) برداشت می کردیم امّا تولید این محصول سال به سال در حال کاهش و به سالیانه 30 تا 40 هزار تن کاهش یافته است.

 

 

ملامحمدی ادامه داد: درحال حاضر کشاورزانی هستند که در یک هکتار حدود 300 کیلو گرم پسته برداشت می کنند در حالی که در دنیا در یک هکتار 4 تا 5 هزار کیلوگرم پسته برداشت می شود که سعی کردیم با تولید محصول فناورانه در راستای توسعه پایدار و افزایش بهره وری و افزایش تولید خدمتی به جامعه کشاورزان ارائه دهیم و باعث حفظ منافع ملی و ارزآوری خواهیم شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: ربات ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی که طراحی و ارزانتر از نمونه خارجی آن ساخته شده، نمونه اولیه است و نمونه خارجی آن با اعتبار 400 میلیون تومان موجود است ضمن اینکه نمونه ایرانی مزایایی نسبت به نمونه خارجی شامل آنالیز کردن پارامترهای شوری، دمای چاه و PH آب را داراست و کشاورز لازم نیست کنار ربات باشند و فیلم را ببینند این فیلم توسط دستگاه به شبکه های اجتماعی ارسال می شود و کشاورز از هرجایی می تواند آن را مشاهده کند..

 

سازنده نخستین ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی کشور هستیم

 

وی همچنین با اشاره به اینکه سازنده نخستین ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی کشور هستیم که حدود دو سال قبل رونمایی شد؛ اظهار داشت: پنجشنبه هفته آینده مهمان برنامه مسابقه میدان با ارائه این محصول هستیم تا به جامعه هدف و کشاورزان امید بدهیم که با تکنولوژی و فناوری بهره وری را افزایش دهیم و به سمت کاهش هزینه ها گام برداریم.

 

 

 

وی ادامه داد: این ایستگاه با توجه به نیاز کشاورزان طراحی و تولید شده است و فناوری IOT را پشتیبانی می کند در واقع چاه لایه معماری دارد و این ایستگاه هوشمند هم لایه هایی شامل حسگرها، پروتکل های ارتباطی، پردازش داده ها، اپلیکیش و تلفن گویا ( 1861) را دارد.

 

 

مدیر عامل شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و پایشگران هوا رفسنجان گفت: در رابطه با این ایستگاه قرارداد ملی با صندوق بیمه کشاورزی کشور داریم و باید در 100 نقطه و شهرستان های کشور نصب و کشاورزان را از هشدارها و نیازهایی که در این حوزه دارند آگاه سازیم؛ از طرف دیگر در حوزه کلان هم می توان از این ایستگاه در امر داده های هواشناسی برای جلوگیری از بروز احتمالی خسارت ها به کشاورزان استفاده کرد.

 

 

وی با اشاره به اینکه  این طرح ملی قرار است در همه جای کشور از آن استفاده شود؛ در تشریح کارایی این ایستگاه گفت: این محصول فناورانه مشکل کشاورزان را حل می کند و  مطمئن هستیم که با اقلیم مبارزه می کند و مدیریت منابع آب را به صورت هوشمند انجام می دهد این محصول و ایستگاه مورد تأیید سازمان فضایی کشور است و جواز تأسیس آن از وزارت صمت دریافت کردیم همچنین  مجوز دانش بنیانی را هم از معاونت علمی و فناوری دریافت کردیم و به عنوان دستگاه ( های ( HI) تکنولوژی) معرفی شده است.

 

 

ملامحمدی ادامه داد: همچنین  تأئیدیه این ایستگاه را از اروپا گرفتیم و قرار است این محصول به اروپا صادر و در باغات کشاورزی این کشور نصب شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: این ایستگاه قادر است بروز آفات، طغیان ملخ ها و حشرات، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی، نیاز آبی باغات و ... را چندین ساعت قبل از بروز پیش بینی کند.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: محصول دانش بنیان رفسنجان کشاورزی دانش بنیان منابع آب پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۸۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می‌شود، محصول برداشت و به ۲ صورت تازه و یا خرد و سیلو شده به مصرف دام می‌رسد.

حسین کوه خضری، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه با توجه به منابع محدود آبی در استان نیازمند تغییر روش کشت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش میزان آبدهی و برداشت زودتر محصول، حذف علف‌های هرز و افزایش کیفیت علوفه دامی از مزایای برداشت جو به صورت قصیل است.

وی با بیان اینکه امسال دو هزار تن محصول جو در استان به این صورت در استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۰ درصد از زمین‌های زیر کشت محصول جو به صورت قصیل برداشت شود.

در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول جو قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • رونمایی از ۲۰ محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی