Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر گفت: امیدواریم که تا سال ۱۴۰۰ چهاردانگه به عنوان اولین ایستگاه مترو اسلامشهر تکمیل و به بهره‌برداری برسد وعملیات احداث ایستگاه میدان نماز هم تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

پروژه احداث مترو اسلامشهر و اتصال به امتداد خط ۳ مترو تهران در ایستگاه آزادگان که همواره یکی از آرزوهای دیرینه مردم شهرهای جنوب غربی استان تهران بوده، به عنوان یکی از پیشران های محور توسعه شهرستان اسلامشهر و زیر ساختی ضروری برای رشد، تعالی، پیشرفت و آبادانی به شمار می رود که به همت مجموعه مدیریت این کلانشهر، عملیات اجرایی احداث این ابر پروژه عظیم در دی ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اطلاع از روند اجرای این پروژه میزبان رضا قاسمی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر بودیم و گفت‌وگویی با مجری طرح مترو اسلامشهر انجام دادیم.

وی در ابتدا با تشریح روند عملیات اجرایی پروژه عظیم مترو اسلامشهر، اظهار کرد: طرح پروژه مترو اسلامشهر از سال ۱۳۸۹ در سطح وزارت کشور، مطرح و مطالعات امکان سنجی آن آغاز و در هشتاد و نهمین جلسه شورای عالی حمل و نقل ترافیک کشور به تصویب رسید و پس از آن مراحل اداری طرح در سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب شورای مجلس شورای اسلامی رسیده و جزو طرح‌های ملی کشور تصویب و شناخته شد.

واگذاری اجرای طرح از شهرداری تهران به شهرداری اسلامشهر

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر با بیان اینکه از زمان تصویب طرح، شهرداری تهران به عنوان دستگاه کارفرما تعیین شده بود، ادامه داد: علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته به علت برخی موانع، پیشرفت کار در حد طراحی فاز ۱ و ۲ خط بود و هیچ عملیات اجرایی انجام نشده بود که با تغییر در مدیریت شهرداری اسلامشهر و با پیگیری‌های حسین طلا شهردار و مجموعه مدیران شهرستان و انجام مذاکرات مفصلی با شهرداری و مترو تهران به عنوان مجری طرح، در نهایت با توجه به اینکه شهرداری تهران امکان آغاز عملیات اجرایی احداث مترو اسلامشهر را نداشت، بنابر پیشنهاد مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر و با تصویب وزارت کشور در اوایل سال ۱۳۹۷ دستگاه اجرایی طرح تغییر و به سازمان مدیریت برنامه ریزی ارسال و به تصویب هیأت دولت رسید و رسماً به شهرداری اسلامشهر ابلاغ شد.

قاسمی اضافه کرد: با ابلاغ تغییر مجری طرح، پیگیری‌های لازم برای آغاز عملیات اجرایی پروژه، قرارداد حفر تونل قطعه دوم طرح به طول ۹ کیلومتر از بزرگراه آزادگان به سمت اسلامشهر با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منعقد و کلنگ آغاز حفاری مترو اسلامشهر همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(س) در دی ماه سال ۹۷ با حضور مقامات و مسؤولان کشوری و منطقه‌ای با دستان فرزند شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی به زمین زده شد.

وی با اشاره به مشخصات این پروژه تأکید کرد: بر اساس آخرین مطالعات و اصلاحات انجام شده مترو اسلامشهر از انتهای خط ۳ مترو تهران در ایستگاه آزادگان به سمت اسلامشهر شروع و تا میدان قائم خروجی اسلامشهر به طول ۱۵/۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه چهاردانگه، شاطره، میدان نماز، مهدیه و میدان قائم ادامه خواهد داشت.

اجرای مترو اسلامشهر در دو فاز/ حفاری یک کیلومتر تونل به اتمام رسیده است

مجری طرح مترو اسلامشهر با تأکید بر اینکه مترو اسلامشهر در دو فاز اجرا می‌شود، عنوان کرد: در فاز نخست این طرح ۱۰/۵ کیلومتر از طول این خط از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز با حفر ۲ قطعه تونل اجرا می‌شود که تونل قطعه ۱ از بزرگراه آزادگان به سمت ایستگاه آزادگان انتهای خط ۳ مترو تهران به طول ۹۰۰ متر و به روش اتریشی(دستی)حفاری می‌شود و قطعه دوم نیز از بزرگراه آزادگان به طرف اسلامشهر توسط دستگاه (TBM) به طور مکانیزه در حال حفاری است.

قاسمی تصریح کرد: از زمان شروع عملیات تونل تا به امروز قریب به یک کیلومتر تونل قطعه دوم به طرف اسلامشهر و بالغ بر ۲۵۰ متر تونل قطعه اول به طرف تهران حفاری شده و پیش‌بینی می‌کنیم که با تأمین اعتبارات لازم تونل قطعه اول تا پایان سال جاری و تونل قطعه دوم نیز تا میدان نماز تا پایان سال ۱۴۰۰ اتمام و آماده بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به اینکه نصب و راه‌اندازی تجهیزات این خط تا میدان نماز ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد، بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر در تلاش هستند تا با برنامه‌ریزی‌های لازم بتوانند این طرح عظیم را به صورت مرحله‌ای و ایستگاه به ایستگاه به بهره‌برداری رسانده که در مرحله اول ایستگاه چهاردانگه از محل منابع درآمد شهرداری چهاردانگه عملیات حفاری آن آغاز و در حال احداث است، تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر با اشاره به چگونگی تأمین منابع مالی پروژه افزود: قطعه اول پروژه به طول ۹۰۰ متر از محل اعتبار منابع اعتبارات دولت اجرا می‌شود و منابع مالی قطعه دوم به طول ۹.۵۴ کیلومتر از محل منابع درآمدی شهرداری اسلامشهر تأمین و پرداخت می‌شود.

قاسمی یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که گریبان‌گیر منابع مالی همه شهرداری‌های کشور است و با توجه به مسائل کرونا که بر درآمدهای شهرداری‌ها تأثیر داشته، شهرداری اسلامشهر تا به این مرحله کار منابع مالی مورد نیاز را تأمین و پرداخت کرده و تا به امروز بدهی قابل ملاحظه‌ای به پیمانکار نداشته و تمام مطالبات قرارگاه را پرداخت کرده است.

سال گذشته قریب به ۳۰ درصد از اعتبارات طرح تخصیص داده شد 

وی با بیان اینکه طرح مترو اسلامشهر یک ابرپروژه برای کلانشهر اسلامشهر است و منابع مالی زیادی را احتیاج دارد، خاطرنشان کرد: امسال تخصیص منابع مالی به طور کامل انجام شد ولی در سال گذشته قریب به ۳۰ درصد از اعتبارات طرح تخصیص داده شد و قریب به ۵۰ میلیارد تومان از محل منابع شهرداری هزینه کرده در حالی که از محل منابع دولتی حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح عظیم رسیده است، هر چه منابع بیشتر در دسترس قرار گیرد ما بهتر می‌توانیم کار را انجام دهیم.

مجری طرح مترو اسلامشهر با اشاره به تأمین منابع مالی احداث ایستگاه میدان نماز اذعان داشت: برای تأمین منابع مالی احداث ایستگاه میدان نماز پیگیر فروش اوراق مشارکت هستیم که با صدور مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی، امسال می‌توانیم عملیات احداث ایستگاه میدان نماز را هم شروع کنیم، ضمانت پرداخت اوراق مشارکت ۵۰ درصد با شهرداری اسلامشهر و ۵۰ درصد با دولت است.

بهره‌برداری ایستگاه چهاردانگه تا سال ۱۴۰۰

قاسمی با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای اجرای فازهای بعدی پروژه، تصریح کرد: ایستگاه نخست طرح چهار دانگه در مسیر این خط تا میدان نماز است که از طریق منابع مالی شهرداری چهاردانگه احداث می‌شود و همزمان با عبور تونل از این ایستگاه آماده تجهیز خواهد شد و امیدواریم که تا سال ۱۴۰۰ این ایستگاه تکمیل و به بهره‌برداری برسد و عملیات احداث ایستگاه میدان نماز هم تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای فازهای بعدی طرح برنامه ریزی دقیق صورت نگرفته، گفت: با توجه به اینکه طراحی پروژه تا انتهای خط را شهرداری تهران در آن زمان انجام داده، بیشتر تمرکز ما برای تأمین منابع مالی است تا بتوانیم کار را مرحله به مرحله پیش ببریم و تمرکز ما روی فاز ۱ تا میدان نماز است و برای فاز دوم تا میدان قائم بعداً برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

 

 روزانه بالغ بر ۱۲۰ هزار سفر 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر به اهمیت اجرای این پروژه اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه مسیر تونل مترو از زیر محور آیت الله سعیدی است و معضلات رفع معارض ملکی خیلی جدی نیست، اجرای طرح به خوبی و با سرعت مناسب پیش خواهد رفت و با حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه، استانداری، مدیران کشوری، استانی، شهرستانی و شورای اسلامی شهر اسلامشهر، امیدواریم هر چه سریعتر با تأمین منابع مالی مورد نیاز این پروژه به سرانجام برسد.

قاسمی با اشاره به انجام روزانه بالغ بر ۱۲۰ هزار سفر در مسیر اسلامشهر به طرف تهران و بالعکس، خاطرنشان کرد: احداث و بهره‌برداری از خط مترو اسلامشهر علاوه بر کاهش ترافیک سنگین محور آیت الله سعیدی، موجب صرفه جویی در هزینه و وقت مردم منطقه شده و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نیز زمینه رشد و شکوفایی منطقه را فراهم کرده و پیشران توسعه این شهرستان خواهد بود.

انتهای پیام/۶۷۰۲۱/س

منبع: فارس

کلیدواژه: مترو اسلامشهر مترو اسلامشهر مجلس شورای اسلامی شهرداری تهران رضا قاسمی طرح مترو اسلامشهر تأمین منابع مالی ایستگاه آزادگان بهره برداری عملیات اجرایی شهرداری تهران تا میدان نماز محل منابع تا پایان سال برنامه ریزی مترو تهران تونل قطعه قطعه دوم مجری طرح سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و سازمان‌های حوزه شهید بهشتی استان قزوین گفت: چندین طرح ملی مهم برای استان در حال اجرا است که امیدواریم با اجرای آنها بتوانیم استان را در تامین آب شرب بیمه کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: تامین آب شرب و کشاورزی برای شمال و جنوب استان قزوین تا افق ۳۰ ساله ترسیم شده است.

وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم آبی استان، موضوع آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

ستوده با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و حاکمیت آب را در استان برعهده دارد، اضافه کرد: یکی از وظایف این شرکت تامین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است.

این مسئول با بیان اینکه صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی، یک برنامه مردم محور است، ادامه داد: صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی، یک برنامه مردم محور است لذا انتظار داریم همه حوزه‌ها به ویژه، حوزه بسیج، امامان جمعه و جماعات که مخاطبین بسیار دارند در راستای تبیین و روشنگری این موضوع به ما کمک کنند.

به گفته ستوده، مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه ها، چشمه ها، قنوات و رودخانه‌ها و تاسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: سد شهید لشگری نهب طرحی است که با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و با اعتباری معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: در پایین دست این سد یک شبکه آبیاری مدرن قرار دارد که طول کانال اصلی آن ۲۵ کیلومتر و طول کانال‌های درجه یک و ۲ آن ۹۰ کیلومتر در حال اجرا است که هفت کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل و در حال بهره برداری قرار دارد.

ستوده عنوان کرد: سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸ میلیون مترمکعب جهت تامین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستای جنوب استان نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است که حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های بعمل آمده و مساعدت وزیر نیرو امسال چهار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نقدی برای پروژه‌های حوزه آب استان قزوین تخصیص داده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • بهره‌برداری از طرح میدانگاه سبزه میدان؛ تابستان
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری است 
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • بهره برداری از ۴ تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید ۱۴۰۴