Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر نصرالهی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رسانه‌های خارجی و فارسی‌زبان از کوچکترین اتفاق منفی در ایران حداکثر سودجویی را برای تخریب جمهوری اسلامی به کار می‌گیرند.

وی یادآورشد: حتی زمانی که هیچ اتفاقی هم رخ نداده باشد، خبرسازی می‌کنند و این نوع تولید و انتشار اخبار، جنگ روانی و استفاده از تاکتیک‌هایی برای ایجاد ترس و وحشت و ناامیدی در میان مردم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصرالهی اظهارداشت: این اقدامات از سوی رسانه‌های معاند موضوع تازه‌ای نیست اما هم میزان آن نسبت به قبل بیشتر شده است و هم اینکه در شرایطی که مردم با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه، گرانی و کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌تواند بسیار مضر باشد و تاثیر جبران‌ناپذیری بر روح و روان مردم بر جا بگذارد.

این استاد ارتباطات اجتماعی و رسانه گفت: اینکه این رسانه‌ها چنین کاری می‌کنند و به دنبال کوچکترین فرصت برای بهره‌برداری حداکثری هستند، موضوع عجیبی نیست و شدت و ضعف آن متفاوت شده است اما آنچه عجیب می‌نماید این است که با توجه به این حجم گسترده از اتفاق‌ها، مسئولان و رسانه‌های ایرانی همچنان با روش‌ها و رویه قبلی عمل می‌کنند و هیچ کاری برای خنثی‌سازی این عملیات روانی و جلوگیری از اثرگذاری این اخبار منفی بر روی مردم انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: عجیب این است که هیچ کار بازدارنده رسانه‌ای در روابط عمومی‌های بخش‌های مختلف حاکمیتی و رسانه‌ای ایران رخ نمی‌دهد.

نصرالهی اعلام کرد: در مورد آنچه که در ایران طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در حوادثی مانند نطنز، پارچین و کلینیک سینا رخ داده و سال‌های گذشته نیز خرابکاری جنگ الکترونیک اسرائیلی در ایران انجام گرفته، اطلاع‌رسانی جامع و صحیح مورد انتظار مخاطبان با توجه به آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات انجام نشده است.

رئیس دانشکده ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: وقتی در مورد برخی از حوادث اعلام می‌شود که علت حادثه را می‌دانیم اما به دلایل امنیتی اعلام نمی‌کنیم یا با ابهام توضیح داده می‌شود، دشمن توپخانه رسانه‌ای خود را فعال‌تر می‌کند و به انتشار اخبار و اطلاعات می‌پردازد.

وی ضمن انتقاد از این نوع  اطلاع‌رسانی تصریح کرد: رسانه‌های بیگانه و دشمن تا زمانی که اطلاع‌رسانی مناسبی برای شفاف‌سازی صورت بگیرد، بهره‌برداری و جریان‌سازی می‌کنند و مشخص نیست که پس از این جریان، اطلاع‌رسانی داخلی بتواند تاثیرگذار باشد یا خیر؟

نصرالهی تاکید کرد: مردم منتظر سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و شورای امنیت نمی‌مانند و وقتی رویدادی رخ می‌دهد، همه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطلع می‌شوند و اگر از رسانه‌های رسمی و مسئول اخبار به سرعت و کامل منتشر نشود، طبیعی است که زمین و توپ بازی در دست رسانه‌های رقیب و دشمن قرار گیرد.

این استاد ارتباطات اجتماعی و رسانه گفت: علت آنکه این جنگ روانی گسترده هر روز کارشناسان را نگران می‌کند و تاثیر بیشتری بر افکار عمومی بر جا می‌گذارد، این است که متولیان رسانه‌ای و رسمی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند یا بلد نیستند یا درگیر مصلحت اندیشی‌های غیر ضروری هستند.

«فکر می‌کنم تامین امنیت ملی ما در این نیست که مانند رویه‌های قبلی با افکار عمومی مواجه شویم، بلکه در این است که مسئولان دست رسانه‌های رسمی را باز بگذارد و رسانه را مشاور خود بدانند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از تاکتیک شروع قبل از دیگران، پیش از آنکه رسانه‌های معاند و دشمن از آن سودجویی کنند، اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند».

نصرالهی افزود: اگر چنین نشود، با توجه به مشکلاتی که مردم دارند آستانه تحمل‌شان سر می‌آید و شاید نتوانند این حجم اخبار منفی و ناامیدکننده را از رسانه‌های مختلف دریافت کنند و مسئولان هم فقط شاهد این اخبار باشند و کاری انجام ندهند.

رئیس دانشکده ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، مصداق بارز این جریان را اطلاع‌رسانی مربوط به اعدام فردی به جرم شرب خمر در یکی از استان‌ها برشمرد و گفت: خبر نخست این موضوع توسط وکیل فرد اعدامی در اینستاگرام منتشر و سپس حذف شد؛ آقای وکیل اعلام کرد که درددل بود و علیه کسانی که این پست را منتشر کنند، شکایت می‌کند.

وی یادآورشد: در این پست وکیل با صراحت با استفاده از تاکتیک مظلوم‌نمایی و بهره‌گیری از عاطفه و احساسات مخاطبان به گونه‌ای اطلاع‌رسانی کرد که گویا این فرد بیگناه بوده است و سپس به دو فرزند و همسر وی اشاره می‌کند و احساسات مخاطب را بر می‌انگیزد.

نصرالهی اظهارداشت: دادگستری آن استان هم اطلاعیه منتشر کرد که این فرد دارای ۲۰ سابقه محکومیت کیفری قطعی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بوده اما دقیق نگفت که علت اعدام فرد چه بوده است.

این استاد ارتباطات اجتماعی و رسانه گفت: این در حالی است که خبر نخست روز گذشته رسانه‌هایی چون بی بی سی فارسی و تلویزیون ایران اینترنشنال، همین خبر مربوط به اعدام یک فرد به جرم شرب خمر بود و به دنبال آن در گفت‌وگو با وکیلی، قانون مجازات اسلامی را زیر می‌برد و اسلام هراسی به راه می‌اندازد.

وی خاطر نشان کرد: این رسانه به دنبال انتشار این اطلاعات، سابقه‌ای از مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران و اعدام‌های رخ داده در جمهوری اسلامی می‌دهد و جریان‌سازی می‌کند و حتی به غلط از تاکتیک نقل قول مستقیم استفاده می‌کند و می‌گوید که «دادگستری فلان استان از اعدام یک نفر به علت شرب خمر دفاع کرده است».

نصرالهی تاکید کرد: اگر بعد از ماجرای رومینا، تحریم‌ها، نطنز و دیگر رویدادها به مردم درست اطلاع‌رسانی شود، با توجه به شرایط موجود، این رویداد در اولویت مردم قرار نمی‌گیرد.

این استاد ارتباطات اجتماعی و رسانه اضافه کرد: از سوی دیگر چرا یک وکیل به عنوان شخص دارای چهره حقوقی باید با انتشار پستی احساسی، افکار عمومی را تحریک کند و به رسانه‌های بیگانه خوراک بدهد و با چنین متنی روح و روان مردم را به بازی بگیرد؟

وی ادامه داد: بحث دیگر اینجاست که چرا دادگستری و قوه قضاییه مدیریت نمی‌کند که بحث‌های قانونی باید از مجاری قانونی اطلاع‌رسانی سریع و صحیح شود تا کسی در خلاء آن، اطلاعاتی را برای بازی با روح و روان مردم منتشر و خوراک رسانه‌های بیگانه را تامین نکند.

نصرالهی تصریح کرد: انتظار می‌رود زمانی که رسانه‌های بیگانه چنین موضوعی را به عنوان خبر نخست منعکس می‌کنند، قوه قضاییه و دادگستری فلان استان هم به عنوان خبر اول به آن بپردازد و روشنگری کند، جوانب امر را بگوید و با وکلا و حقوقداران مختلف به تبیین جریان بپردازد تا ماجرا به درستی به افکار عمومی منتقل شود.

رئیس دانشکده ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: به نظر با آنکه فضای عمومی و رسانه‌ای بسیار تغییر کرده است، همچنان آرایش رسانه‌ای با همان نگاه و رویکرد به کار خود ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر تیم رسانه‌ای قوی در قوه قضائیه حضور داشته باشد، می‌تواند خود نخستین منبع نقل اخبار باشد و اجازه ندهد که تهدیدی شکل بگیرد و اگر هم تهدیدی ایجاد شود، آن را تبدیل به فرصت می‌کند.

«نصرالهی» اظهار داشت: تغییر در تیم رسانه‌ای قوه قضاییه انتظار به حق مردم و رسانه‌هاست و می‌تواند بر رویکرد و راهبرد رسانه‌ها و ناجا که ضابط این قوه محسوب می‌شود، تاثیر بگذارد.

به گزارش ایرنا رسانه‌ در شرایط بحرانی نقش دوگانه دارد و حتی سیاستمداران آماتور هم به ذهن‌شان نمی‌رسد که برای مدیریت بحران نیازی به رسانه نداشته باشد.

حوادث روزهای گذشته در ایران به هیچ وجه ارتباطی با یکدیگر ندارد و با این حال رسانه‌های وابسته به دولت‌های متخاصم با سوار شدن بر موج شایعه تلاش کرده‌اند تا در ادامه سناریوهای ضدایرانی خود، کشور را ناامن جلوه دهند و توان رزمی و جاسوسی خود را برجسته کنند.
آنان بار دیگر تولید محتوا بر اساس سناریوهای ضدایرانی خود را از بامداد روز گذشته، جمعه آغاز و از اکانت‌های فیک سازمان منافقین هم برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده کردند تا تصاویر بمباران مردم غزه را به عنوان حمله‌ جنگنده‌های اسرائیل به شهرستان قدس جا بزنند و از این طریق سیاست تزریق ناامیدی و افزایش اضطراب بین ملت ایران را دنبال کنند. 

برچسب‌ها مرکز رسانه های دیجیتال تارنماهای خبری شهر تهران سواد رسانه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز رسانه های دیجیتال تارنماهای خبری شهر تهران سواد رسانه ای مرکز رسانه های دیجیتال تارنماهای خبری شهر تهران سواد رسانه ای استاد ارتباطات اجتماعی و رسانه رسانه های بیگانه افکار عمومی اطلاع رسانی رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!

در رسانه‌های فارسی زبان خارجی کمتر خبر، گزارش یا تحلیل و تفسیری را می‌توان یافت که در آن، یک یا چند نارسایی یا ضعف در حوزه‌های مختلف کشورمان برجسته نشده باشد؛ دلیل آن هم این است که مفهوم جنگ از شیوه سخت‌افزاری به نرم‌افزاری تغییر یافته و وارد دنیای ارتباطات شده است.

اصطلاح جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت هوشیاری و آمادگی نیرو‌های انقلابی برای مقابله در برابر آن تاکید فرمودند، از اهمیت توجه به ابعاد تازه مفهوم جنگ حکایت دارد.

در این گزارش بخشی از شگرد‌ها و تکنیک‌های عملیات روانی رسانه‌های فارسی زبان خارجی مورد بررسی قرار گرفته است؛

 تکنیک برجسته‌سازی
در برجسته‌سازی، رسانه‏ هاى خبرى با استفاده از این روش، موضوعاتی را که به عقیده آنها باید مردم اطلاع داشته باشند و به آنها فکر کنند، در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند.

رد پای تکنیک برجسته نمایی را می‌توان به راحتی در بیشتر طرح‌های عملیات روانی آمریکا علیه ایران یافت. پخش ساعت‌ها برنامه در خصوص ناکارآمدی و بی‌توجهی دولت اسلامی در حفظ جان شهروندانش به بهانه وقوع یک تصادف خونین در جاده‌های ایران، بزرگنمایی آمار طلاق و بیکاری، برجسته‌سازی آمار خودکشی و انتساب آن به نارضایتی عمومی، کودک آزاری و مرتبط کردن آن به نبود آزادی‌های جنسی، اغراق در آمار زندانیان و برجسته سازی اعتراضات صنفی از روش‌های دیگری است که دستگاه عملیات روانی آمریکا از آن استفاده می‌کند.

 تکنیک نامگذاری معکوس
این شیوه تبلیغاتی از روش‌های بسیار رایج تبلیغات غرب است. در این روش تلاش می‌شود به تناسب هدف‌های تبلیغاتی برای مفاهیم نامگذاری شود.
به عنوان مثال، «استعمار» در لغت به معنی طلب آبادی و عمران است؛ اما غرب این کلمه را در مورد تسخیر و اشغال کشور‌ها به کار گرفته و امروز حتی در اثر تکرار این کاربرد معکوس، مفهوم واقعی کلمه عوض شده است. چنین است کلماتی که در فرهنگ تبلیغات با مقاصد ویژه به کار گرفته می‌شود، مانند میانه رو که به رژیم‌های دست نشانده یا ثبات که به حفظ منافع غرب و یا مدرنیزاسیون که به رواج صنایع مونتاژ اطلاق می‌گردد.

 تکنیک سیاه‌نمایی
یکی از شیوه‌های عملیات روانی، سیاه‌نمایی و القای ناامیدی است که رسانه‌های خارجی به طور مستمر علیه ایران از آن استفاده می‌کنند. یأس از دستیابی به اهداف، چنان اضطراب و پریشانی در میان مردم یک جامعه پدید می‌آورد که کسی انگیزه‌ای برای تلاش و حرکت به سوی اهداف پیدا نمی‌کند. این ناامیدی از طریق بزرگ کردن کاستی‌ها، کوچک جلوه دادن موفقیت‌ها، ترویج سئوالات بی‌فایده، ارتقای مطالبات عموم بیش از حد مورد انتظار، تردید در آرمان‌ها، ایجاد اختلاف در بین مدیران و بزرگ نشان دادن رقیب یا دشمن پدید می‌آید.

تصویرسازی از ایرانی با اقتصاد «رو به ورشکستگی»، با وضعیت نامطلوب اجتماعی و سیاستی که «به نفع مردم نیست» و ... در این روش در دستور کار رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان بوده است.

تکنیک عرفی سازی یا همراهی
تکنیکی است برای متقاعد کردن مخاطب، با ترویج این پنداشت که مواضع مربوط، بیانگر درک عمومی و حس مشترک مردم است. در این تکنیک، طراحان تبلیغات روانی با استفاده از زبان، عادات و آداب مردم عادی (و نیز نوع لباس آنها در ارتباطات رو در رو، شنیداری و دیداری) تلاش می‌کنند، دیدگاه مورد نظر خود را متناسب با ذائقه عامه مردم معرفی کنند.

این تکنیک در مواردی که جمعیت هدف نسبت به زبان و آداب رسمی یا روشنفکرانه بدگمان است، بسیار مؤثر خواهد بود. نظام سلطه برای از بین بردن روحیه مقاومت ملت‌ها به خوبی از این تکنیک استفاده می‌کند.

 تکنیک تصویرسازی یا انگاره‌سازی
در روش انگاره سازی، نیرو‌های مهاجم سعی می‌کنند با ایجاد تصویری مطلوب از خود، تصویری مخدوش و ناموجه از نیرو‌های مدافع در اذهان مخاطبان ایجاد کنند.

برخی پژوهشگران علوم ارتباطات معتقدند که در انگاره سازی خبری، کارگزاران خبری، آگاهانه و با برنامه ریزی به تصویرسازی خبری یا انگاره سازی خبری دست می‌زنند. در این تکنیک آنچه مهم نیست انعکاس واقعیت و رویداد است. در اینجا هدف و ماهیت کار، استفاده از دستمایه واقعیت رویدادی برای ارائه تفسیری پنهان در لفاف است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا