Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش نرخ اجاره مسکن در کنار ودیعه‌های سنگین، وضعیت را برای مستاجران به‌ویژه قشر ضعیف و متوسط نگران‌کننده کرده و نگاه‌های مضطرب آنان را در بنگاه‌های معاملات ملکی می‌تواند دید، چراکه یافتن خانه‌ای با اجاره مناسب برایشان بسیار دشوار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی، از گذشته های نه چندان دور ضرب المثل اجاره نشینی و خوش نشینی در بین مردم رواج داشت و به نوعی خوش نشینی های زندگی را از محله ای به محله ای دیگر بیان می کرد، اما حال که اسم اجاره نشینی به میان می آید ناخودآگاه تن خانواده می لرزد از هزاران دردسر پیش رو!

با توجه به این‌که قشر عظیمی از مردم کردستان را جامعه کارگری و طبقه پایین درآمدی تشکیل می‌دهند و درصد قابل توجهی از این قشر از داشتن مسکن محرومند، نرخ بالای اجاره‌بها فشار بسیار زیادی بر آنان وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها با مراجعه به بنگاه‌های معاملات ملکی در سنندج، حتی در قسمت‌های حاشیه شهر به‌وضوح می‌توان از سیر صعودی و غیر معقول اجاره خانه‌ها آگاه شد و نابسامانی را در این حوزه شاهد بود.

افزایش نرخ اجاره مسکن در کنار ودیعه‌های سنگین، وضعیت را برای مستاجران به‌ویژه قشر ضعیف و متوسط نگران‌کننده کرده و نگاه‌های مضطرب آنان را در بنگاه‌های معاملات ملکی می‌تواند دید، چراکه یافتن خانه‌ای با اجاره مناسب برایشان بسیار دشوار شده است.

اجاره نشینی سخت است

اجاره نشینی سخت است، آنقدر سخت که زمان سر رسید انقضای قرارداد غم بر دل تمام اعضای خانواده می نشیند. از تهیه مبلغ اضافه شده توسط صاحبخانه گرفته تا خساراتی که طی اسباب کشی کردن به ما تحمیل می شود. در این میان بیشتر مستاجران تمایل به تمدید قرارداد دارند و برای اینکه وسایل منزلشان در اسباب کشی خسارت نبیند ناچار به پذیرفتن مبلغ قرارداد از سوی صاحب خانه شان دارند. این را خالد زندی 40 ساله، شهروند سنندجی در این باره می گوید:  10 سالی است که اجاره نشین هستم.

 وی که در پایان هر ماه برای تامین اجاره‌بها استرس زیادی دارد، اضافه کرد: با توجه به فصلی بودن کار ساختمانی و نبود درآمد ثابت، برخی ماه‌ها حتی قادر به پرداخت نرخ اجاره مسکن (۵ میلیون ریال) خود نیستم.

 این شهروند سنندجی خواستار نظارت بیشتر متولیان امر بر نرخ اجاره‌ها شد و گفت: انتظار است مسئولان مرتبط با این حوزه برای کنترل این وضعیت همه تلاش و توان خود را به کار گیرند و از سلیقه‌ای تعیین شدن نرخ اجاره ممانعت کنند.  

گرانی و تورم باعث شده است که اجاره را بالا ببریم

در این میان صاحبخانه هایی هستند که می گویند زندگی خود را از طریق اجاره ای که ماه به ماه از مستاجرشان می گیرند، می گذرانند و به دلیل گرانی ها و تورم های به وجود آمده ناچارند اجاره خانه را بالا ببرند تا از پس مخارج زندگی بر بیایند.

محمد 61 ساله، ساکن خیابان مولوی است و خانه ای دو طبقه در آنجا دارد. او می گوید: من و همسرم در طبقه دوم زندگی می کنیم و طبقه پایین را به یک زوج جوان اجاره داده ایم. من بازنشسته هستم و حقوق بسیار کمی می گیرم و تنها سرمایه من همین خانه است.  

او ادامه می دهد: یک دختر دم بخت دارم و برای تامین مخارج دانشگاهی او و سایر مخارج زندگی مان ناچار هستم از مستاجرمان اجاره بالا بگیرم.

محمد ادامه می دهد: پول رهن دردی از من درمان نمی کند و 10 میلیون تومانی را هم که به عنوان ودیعه گرفته ام بخاطر این است که اگر مستاجرم اجاره را پرداخت نکرد از آن استفاده کنم.

تغییر محدودیت‌های تراکم باعث تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران به ساخت و ساز در سنندج است

بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز حل مشکل مسکن شهر سنندج را تغییر محدودیت‌های تراکم و بلندمرتبه‌سازی می‌داند چرا که تنها با تغییر این رویه مشکل کمبود و گرانی مسکن امکان پذیر می‌شود.

بهمن مرادنیا این محدودیت‌ها را باعث تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران به ساخت و ساز در سنندج اعلام کرد و اظهار داشت: قیمت مسکن در استان کردستان بویژه شهر سنندج رشدی جهشی داشته و با توجه به شرایط مالی مردم، بسیاری از آنها برای تامین مسکن با مشکلاتی مواجه هستند.

مرادنیا گفت:‌ باید در کمترین زمان ممکن راهکارهایی برای این مشکلات اندیشیده شود و مردم را امیدوارم نکنیم، فقط زمان بگذرد و مشقت آنها بیشتر شود.

قیمت آپارتمان در سنندج 

افزایش ۱۰ برابری قیمت اجاره‌بها در سنندج

رییس اتحادیه مشاوران املاک سنندج به افزایش ۱۰ برابری قیمت اجاره‌بها در سنندج اشاره کرد و گفت: دست مشاروان املاک هم خالی است و هیچ خانه‌ای برای اجاره به این املاکی‌ها واگذار نمی‌شود و تعداد خانه‌های کمی هم که هستند روی سایت‌های نیازمندی جا خوش می‌کنند.

وریا احسن افزود: مستاجران از ترس نبود مسکن حاضر شده‌اند به هر بهایی که صاحبخانه تعیین می‌کند، تن بدهند و قرارداد خود را حداقل برای یکسال دیگر تمدید کنند.

وی به افزایش نرخ سکه و طلا و ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت و گرانی‌ها قطعا بر همه ابعاد جامعه تاثیر دارد و از سویی افزایش نرخ مصالح و کارگر و دیگر خدمات ساختمانی، باعث شده تا صاحبخانه ها نیز بی انصاف تر باشند.

وی تاکید کرد: باید دولت چاره اساسی برای این معضل داشته باشد و با بسته حمایتی که به عنوان ودیعه به موجر پرداخته می شود در حقیقت بار مالی اضافه تری به اسم قسط وام به مستاجر تحمیل خواهد شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک سنندج حمایت واقعی را در گرو قیمت گذاری و اعلام جرم علیه متخلفان دانست و گفت: این قیمت گذاری باید به صورت منطقه ای باشد و مساحت، مکان، قدمت و دیگر شرایط مسکن در تعیین قیمت آن دخیل باشد.

احسن با بیان اینکه اجاره بها شناور است و براساس تورم و گرانی تغییر می‌کند، افزود: خانه مانند خودرو نیست که از کارخانه قیمت گذاری شود و این مساله ای است که بهای آخر آن را مستاجر باید پرداخت کند.

تعداد خانه‌های خالی و آماده برای جابه‌جایی نشان می‌دهد مشکل، کمبود خانه هم نیست اما مشخص نیست ارزش‌گذاری خانه‌ها بر چه مبنایی انجام می‌شود. برخی از مالکان تعداد زیادی از واحدهایشان را خالی نگه داشته‌اند. برخی برای اجاره‌بهای آن به عنوان حقوق هر ماه حساب باز کرده‌اند و به خودشان حق می‌دهند کرایه‌خانه‌شان را متنساب با تورم موجود افزایش دهند.

برخی هم که صاحبخانه هستند اما برای آنکه متراژ خانه‌شان کوچک است، آن را اجاره داده‌اند و خودشان جای دیگری مستأجر هستند و به نسبت اجاره‌ای که می‌دهند، اجاره دریافت می‌کنند. کلید برخی از خانه‌ها هم دست مشاوران املاک است و بعضی از مالک‌ها هم ترجیح می‌دهند مشخصات خانه‌شان را آگهی کنند و بدون دخالت مشاوران املاک، آن را اجاره دهند. هر کس به هر شکلی که دوست دارد داستانی برای خانه‌های خالی این شهر می‌نویسد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: نرخ اجاره مسکن مشاوران املاک اجاره نشینی افزایش نرخ اجاره بها خانه شان خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح نظارت بر واحد‌های مشاور املاک

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال مانند سنوات گذشته با شروع تدریجی بازار رهن و اجاره نظارت بر مشاورین املاک آغاز شده، گفت : این نظارت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و به صورت مستمر تا پایان آبان ماه و آخرین موارد جابجایی مستاجران ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز به صورت موردی چنانچه گزارشی از تخلف به دست ما برسد، برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این نظارت‌ها در قالب گشت‌های مشترک با همراهی راه و شهرسازی، دادگستری، اتاق اصناف و اداره کل صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از مواردی که در این بازرسی‌ها مد نظر قرار می‌گیرد یاد کرد و رعایت حق کمیسیون مصوب، صدور کد رهگیری، عدم اجاره منازل مسکونی با قیمت نامتعارف و... را از مهمترین این موارد برشمرد.

شاهی خاطرنشان کرد: به علاوه چنانچه مستاجران و مالکان تخلفی را از سوی مشاورین املاک مشاهده کردند، می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات، شکایت خود را به ثبت برسانند.

وی هدف از این نظارت‌ها را جلوگیری از تخلفات و ایجاد التهاب در بازار رهن و اجاره و کمک به شرایط مستاجران اعلام کرد که هر ساله دنبال می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته نیز در مجموع ۳۴۸ مورد بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک کرمانشاه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در این بازرسی‌ها برای ۱۶۳ بنگاه مشاور املاک پرونده تشکیل شد و ۱۱۷ واحد محکوم شدند که جریمه آنها بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال بود. سه واحد متخلف پلمب شدند.

به گفته شاهی، عمده تخلفات سال گذشته مربوط به عدم رعایت کمیسیون مصوب و سقف افزایش اجاره بها در قرارداد‌ها بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • آغاز طرح نظارت بر واحد‌های مشاور املاک
  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد