Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:09:04 GMT

بحران پلاستیک و محیط زیست در راه است

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۴۱۱۶

بحران پلاستیک و محیط زیست در راه است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به منظور فرهنگ سازی و ارتقا سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، ۲۱ تیرماه هرسال به عنوان روز بدون پلاستیک نامگذاری شده است.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امروزه پلاستیک‌ها به واسطه ویژگی‌هایی که دارند کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره مردم پیدا کرده اند، لذا می‌توانند پسماند‌هایی را از خود در محیط‌زیست به جای بگذارند که سالیان طولانی در محیط‌زیست باقی بمانند و تجزیه نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

بهره برداری از شهرک بازیافت پسماند تا پایان امسال

او افزود: این پسماند‌ها اثرات مخربی را بر محیط زیست و سلامت انسان می‌توانند داشته باشند.

احمدی اضافه کرد: مصرف پلاستیک و تبعات محیط زیستی آن، دغدغه‌ای جهانی است و سالانه ۵۰۰ میلیارد عدد کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می‌شود، و ایران در میان ۱۰ کشور پر مصرف مواد پلاستیکی و نایلون قرار دارد.

او ادامه داد: حجم انبوه کیسه‌های پلاستیکی که برای کوچکترین خرید‌ها به کار گرفته شده اند، پس از بازیافت حداقلی، روانه چرخه سوخت و ساز طبیعت می‌شوند و چون صد‌ها سال طول می‌کشد تا تجزیه و جذب خاک گردند، در آن اختلال جدی به وجود می‌آورند.

احمدی گفت: فرهنگ مصرف درست و اقتصادی می‌تواند از همین جا آغاز شود و خرید با حداقل کیسه‌های پلاستیکی را به یک شعار و فرهنگ عمومی تبدیل کند.

او افزود: وقت آن رسیده که با جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای، امکان زندگی در محیط زیستی پاک را برای نسل‌های آینده مان فراهم کنیم.

احمدی به نقش سازمان‌های مردم نهاد و تقویت آن‌ها برای آگاه سازی و ایجاد فرهنگ مدیریت مصرف و بازیافت پلاستیک اشاره و تأکید کرد که باید از این ظرفیت بهره ببریم.

او در پایان افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده از ماسک و دستکش‌های پلاستیکی و ...، لازم است که همه در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم.

احمدی با اشاره به افزایش مصرف پلاستیک در ایام شیوع کرونا گفت: این امر تبعات زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت و اگر برای کاهش مصرف پلاستیک فکری نشود، با یک بحران جدی در زمینه بحران پلاستیک روبه رو خواهیم شد.

او اضافه کرد: تاریخچه صنایع پلاستیک در ایران به سال ۱۳۳۷ باز می‌گردد و امروز این صنعت به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کیسه های نایلونی حفاظت محیط زیست مواد پلاستیکی شیوع بیماری کرونا محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود

ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال‌های گذشته قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال‌های سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.

وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشته‌ایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.

وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.

حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.

وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازمانده‌اند.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوست‌های زیست محیطی در تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد می‌کند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطه‌ای است و در برخی ماه‌های سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساخت‌های لازم را در این محدوده ایجاد کند.

حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • احمدی نژاد عازم مجارستان شد
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • (ویدئو) قانون کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب