Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:08:05 GMT

آسبادهای شهر طبس مسینا مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۸۶۵۴

آسبادهای شهر طبس مسینا مرمت شد

امیراسماعیل شهسواری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت و سبک‌سازی بام‌ها، اندود کاهگل بام، تعمیر قسمت‌های داخلی و دیوارها از جمله اقدامات مرمتی در آسبادهای محله خیرآباد شهر طبس مسینا است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی ۲ مورد از آسبادهای شهر طبس مسینا در دستور کار است گفت: برای راه‌اندازی پره‌های آسبادها نیاز به چوب درختان بنه داریم که قسمتی از چوب مورد نیاز را تهیه کردیم و برای تامین مابقی چوب مورد نیاز در حال اخذ مجوز از منابع طبیعی هستیم تا چوب را از بنه‌زارهای شهرستان تامین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درمیان ادامه داد: تمام اقدامات برای راه‌اندازی آسبادهای طبس مسینا انجام شده و فقط باید چوب مورد نیاز پره‌ها تامین و جاسازی شود.

وی اظهار داشت: به صورت متفرفه ۱۱۲ آسباد در سطح شهرستان شناسایی شده که تاکنون ۳۵ اثر مرمت شده است، بیشترین آسبادهای شهرستان درمیان در شهر طبس مسینا با ۵۴ اثر وجود دارد.

شهسواری گفت: آسبادهای طبس ‌مسینا در ۲ طبقه ساخته شده‌اند که طبقه همکف شامل فضایی محدود برای نگهداری آرد و انباشت گندم و طبقه دوم از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می‌شود، فاقد دیوار است، بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده و به دوره قاجاریه تعلق دارد.

آسبادها سازه‌های بادی است که در گذشته به منظور آسیاب کردن گندم به کار گرفته می‌شد و تا ۷۰ سال پیش در منطقه خراسان جنوبی به ویژه در شهر طبس مسینا به دلیل وجود بادهای ۱۲۰ روزه مورد استفاده بوده است.

شهر طبس مسینا در فاصله ۱۲۵ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان درمیان قرار دارد.

برچسب‌ها درمیان خراسان جنوبی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درمیان خراسان جنوبی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی درمیان خراسان جنوبی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی شهر طبس مسینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران


به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کوچ عشایر قره داغ از قشلاق‌های دشت مغان شروع میشود و به ارتفاعات شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، سراب وکلیبر ختم می شود و به تعلیف جمعیت دامی خود می‌پردازند. هر ساله پس از ارائه درخواست عشایر، کارشناسان استانی از محل بازدید کرده و در صورتی که تعداد خانوار‌های مستقر در منطقه بیش از ۲۰ خانوار باشند راه قبل از کوچ قشلاقی عشایر، برای عبور وسائط نقلیه برطبق مشخصات استانداراد بهسازی و مرمت می‌شود. 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:
درخواست اصلاح راه عشایران زحمت کش قره داغ اهر ارسباران
با خطر مواجه ایم. خیلی خطرناک‌ است، لطفاً پیگیری کنید.
با تشکر از مسئولین محترم شهروندخبرنگار جمهوری اسلامی ایران
اهر ییلاق روستای کقالق بطرف کمربندی اهر تبریز

دیگر خبرها

  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • کسب رتبه برتر فرمانداری درمیان بر اساس ارزیابی وزارت کشور
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • آغاز ضبط مناظره ی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • آمادگی شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد