Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشر کویر سومین چاپ کتاب «خاطرات سیاسی سید محمدعلی شوشتری خفیه‌نویس رضاشاه پهلوی» به اهتمام غلامحسین میرزا صالح را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۶۲ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب به سال ۱۳۷۹ با شمارگان دو هزار نسخه و بهای هزار و ۴۰۰ تومان و چاپ دوم آن نیز با همان مشخصات چاپ اول به سال ۱۳۸۰، در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب، خاطرات سیاسی سید محمدعلی شوشتری از واقعه گوهرشاد، نقل شده است. او روحانی صاحب نفوذی بود که پس از کودتای ۱۲۹۹ ش به تدریج به رضا شاه نزدیک شد و سرانجام به عنوان نماینده مخصوص رضا شاه رهسپار مشهد شد تا در آستان قدس رضوی ناظر امور باشد. واقعه گوهرشاد که در پی جریان کشف حجاب در مشهد رخ داد و موجب کشته شدن گروهی از مردم شد در زمان اقامت نامبرده در مشهد روی داد. در این واقعه، محمد ولی خان اسدی، نایب‌التولیه آستان قدس رضوی مقصر شناخته شد و پس از یک محاکمه صحرایی محکوم به اعدام و تیرباران شد.

سید محمدعلی شوشتری نه تنها شاهد عینی قضایا بود، بلکه به علت نزدیکی با شخصیت‌ها و سران محلی خراسان ظاهراً گزارش‌هایی برای رضا شاه می‌فرستاد. شوشتری بعد از این واقعه به تهران آمد و پس از شهریور ۱۳۲۰ و خروج رضا شاه از ایران، وقایع مذکور را به رشته تحریر درآورد و برای آیندگان ثبت کرد.

شوشتری که مشهور به سید بسم الله بود، در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس شورای ملی نمایندگی مردم استرآباد (گرگان) را بر عهده داشت و تنها کسی بود که با نخست وزیر شدن دکتر محمد مصدق مخالفت کرد. میرزا صالح در مقدمه کتاب اشاره کرد که او هرچند سواد خواندن فارسی و عربی را داشت اما نمی‌توانست هیچ چیز بنویسد. او همچنین از کسانی بود که در دوران رزم آرا قصد استیضاحش را داشتند اما سید ضیا طباطبایی با بیان این جمله که این قزاق (یعنی رزم آرا) چند ماه دیگر از صفحه روزگار محو می‌شود، او را از تصمیم خود منصرف کرد و چند ماه بعد هم طبق پیشبینی سیدضیا رزم آرا ترور شد.

مخاطبان با مطالعه این کتاب می‌توانند بی واسطه با شرح واقعه گوهرشاد آشنا شوند و مطالبی را بخوانند که در دیگر کتاب‌ها کمتر روایت شده است. همچنین مصحح کتاب نیز عکس‌های مهمی را از این شخصیت سیاسی و همچنین دیگر رجال وقت منتشر کرده است که در نوع خود مهم و کم نظیر است.

کد خبر 4971229 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رضاخان پهلوی کشف حجاب تازه های نشر بازار نشر ترجمه بازار نشر گردشگری کتاب و کتابخوانی ادبیات کودک و نوجوان رایزنی فرهنگی ویروس کرونا ادبیات جهان تازه های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی کتاب کتاب ادبیات داستانی رضا شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماهواره‌ها به وسیله تصاویر ارسالی، دریاها و اقیانوس‌ها را زیر نظر دارند و در بررسی‌ها مشخص شده، مرجان‌ها که بیشتر در مناطق گرمسیری و استوایی واقع شده‌اند، به علت تغییرات اقلیمی و افزایش دما، دچار تغییر رنگ و سفید شدن شده‌اند. این فرآیند باعث از دست رفتن زندگی میکروبی مرجان‌ها می‌شود و در نهایت تأثیرات بلندمدت و جدی بر روی اکوسیستم‌های دریایی دارد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی دولت فدرال آمریکا (NOAA یا نوا) در همین راستا گزارش کرده، جهان در حال حاضر شاهد سفید شدن مرجان‌های جهانی است که چهارمین رویداد ثبت شده جهانی و دومین رویداد در ۱۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

دانشمندان تاکید می‌کنند، با ادامه گرم شدن اقیانوس‌های جهان، سفید شدن مرجان‌ها بیشتر و شدیدتر می‌شود.

براساس داده‌های به دست آمده از مشاهدات ماهواره این سازمان، چندین صخره مرجانی بزرگ در سراسر جهان به دلیل گرم شدن دمای دریا در چهارمین رویداد جهانی سفید شدن، رنگ پریده‌تر دیده می‌شوند و ماهواره‌های فضایی در حال رصد و ثبت این واقعه هستند.

به گفته محققان، این واقعه تلخ دومین رویداد در یک دهه اخیر است که بیش از نیمی از منطقه مرجانی جهان را در سراسر اقیانوس آرام، هند و اقیانوس اطلس تحت تاثیر قرار داده است. 

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده و ابتکار بین المللی صخره‌های مرجانی که روز دوشنبه (۱۱ آوریل) واقعه سفید شدن را تایید کردند، گزارش دادند که این حادثه بدترین سفید شدنی است که تاکنون در دیواره مرجانی معروف استرالیا تجربه شده است.

سفید شدن مرجان‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که آنها تحت فشار قرار می‌گیرند و  شماری از جلبک‌ها را از بین می‌برند که در داخل مرجان‌ها زندگی می‌کنند و برای بقای آنها حیاتی هستند. بدون این جلبک‌های خاص مرجان‌ها نه تنها رنگ خود را از دست می‌دهند بلکه در خطر نابودی قرار می‌‌گیرند. 

با توجه به اینکه مرجان‌ها نقش مهمی در تعادل اکولوژیکی اقیانوس‌ها و محافظت از زندگی دریایی دارند، شناسایی و مدیریت این واقعه بسیار حیاتی و نیاز به اقدامات جدی در زمینه حفاظت از محیط زیست و کنترل تغییرات اقلیمی واجد اهمیت است تا بتوان از اثرات آن در دریاها و اقیانوس‌ها جلوگیری کرد و حفظ منابع زیستی و بیولوژیکی این محیط‌ها را ممکن ساخت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | گره کور بزرگراه بسیج باز می شود
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • صد و نهمین سالگرد واقعه نسل‌کشی ارامنه (عکس)
  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری
  • رفع آخرین معارضان طرح آزادراه شهید شوشتری