Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@04:32:48 GMT

مرور کنیم که چه گذشت و چگونه گذراندیم

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۸۸۷۰

مرور کنیم که چه گذشت و چگونه گذراندیم

تئاتر جاذبه‌های مختص به خود را دارد و اگر نداشت در مجموعه هنرهای موجود جهان نمی‌توانست این‌همه سال به بقای خود ادامه دهد و اگر ما این جاذبه‌ها را از تئاتر بگیریم از ذات مستقل و حیات خودش دور می‌شود و نتیجه منتهی به نابودی تغییر شکل‌اش به چیزی دیگر خواهد بود. بسیاری از ما تجربه‌ داوری تئاتر از روی فیلم‌تئاتر را داشته‌ایم و برای‌مان هیچ جاذبه‌ای نداشت و کارها را با احساس خستگی شدید می‌دیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از لحاظ فنی اصلاً دقیق نبودند و به‌نوعی نه نور درستی در آنها به‌کار رفته بود و نه دوربین در زاویه مناسبی قرار گرفته بود و همه اینها باعث می‌شود نه تنها تئاتر را از ذات خودش دور می‌کند، بلکه نظام استاندارد و ساختاری درستی هم ندارد و مخاطب ترجیح می‌دهد برود فیلم ببیند تا پای فیلم‌تئاتر خسته و بی‌حوصله شود. ما اما تجربه تله‌تئاتر  داشته‌ایم و اگر می‌خواهیم در شرایط خاص مثل همین کرونا، تئاتر را از دست ندهیم حداقل می‌توانیم به تله‌تئاتر رجوع کنیم و کارهایی این‌چنین در تولیدات خود داشته باشیم که به لحاظ ساختاری منسجم، درست و مطابق با استانداردهای فیلم تئاتر باشد؛ یعنی به‌عنوان مثال دوربین روی صحنه فعال باشد و نه مثل فیلم‌تئاتر چند دوربین در چند جای صحنه بکاریم و کاری به دیگر اجزا نداشته باشیم. من چنین پیشنهادی به دوستان ارائه دادم که ما می‌توانیم با تله‌تئاتر مخاطب را حفظ کنیم چون از نظر من کوچ کردن از تئاتر به تله‌تئاتر بسیار منطقی‌تر از تئاتر آنلاین یا فیلم‌تئاتر و... است. در حوزه‌های دیگر مثل آموزش هم می‌شود کارهایی انجام داد.

به‌عنوان مثال نمایشنامه‌خوانی یک فعالیت‌ جنبی است که در دوره‌هایی رونق می‌گیرد و در دوره‌ای از رونق می‌افتد و چیزی نیست که اگر نباشد به تئاتر لطمه بخورد. اینها را به‌عنوان مسکن‌های مقطعی می‌توان در نظر گرفت اما اگر کرونا 10 سال ادامه پیدا کند و تماشاچی نتواند  10 سال به‌ سالن برود باید شکل‌های دیگری از تئاتر شکل بگیرد و باید فکری بلند مدت داشت. بحث اینجاست که این وضعیت می‌تواند تضمین‌کننده حیات تئاتر باشد یا نه؟ با این‌حال به نظر نمی‌آید برنامه‌ و نقشه‌ای جدی در این زمینه وجود داشته باشد چون برای چنین کاری باید در وهله اول مسأله بودجه را حل کرد و بعد سروقت مسائل دیگر رفت و برنامه‌ریزی کرد که چگونه می‌توانیم درست و اصولی پیش برویم. کرونا برای ما یک پیام هم داشت و این پیام صبر بود که نمی‌توان شتابزده به دل ماجرا رفت و بخواهیم آن را سریعاً در کار خودمان منعکس کنیم. شیوه‌های جبران و تبعات این فاجعه عمومی جهانی و تأثیرات اجتماعی‌اش همه می‌تواند مسأله‌ای مهم برای پرداخت باشد که تمنای تجدیدنظر در شیوه زندگی اجتماعی‌ ما انسان‌ها را در دل خود دارد و هنرمندان و روشنفکران هم باید با فاصله و بعد از کند و کاو و مداقه در آن به بستری برای روایت برسند و از آنچه تجربه کرده‌اند حرف بزنند. برخورد شتابزده با مسائل هرگز ما را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند پس باید برگردیم و یکبار دیگر مرور کنیم که چه گذشت و چگونه گذراندیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فیلم تئاتر تله تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان حضور دارند.

پیام احمدی افزود: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

به گفته وی؛ نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزاعمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

وی گفت: در بازبینی آثار برای پانزدهمین جشنواره ۴ اثر از استان مورد بازبینی قرار گرفت که ۲ اثر از آثار به مرحله کشوری راه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید

درخشش در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

احمدی یادآور شد: بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان تحت حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هستند که ۳۳ گروه از این گروه‌ها در همایش استانی تئاتر بچه‌های مسجد شرکت کرده اند.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال (عکس)
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • ۱۶۰۰ دانش آموز بوشهری قوانین عبور و مرور را فرا گرفتند
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ قم