Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در نشست آموزش تاریخ به کودکان در موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم توجه به تاریخ برای حرکت روبه‌جلو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احمد محیط‌طباطبایی در این نشست که به صورت زنده از صفحه اینستاگرام موزه تاریخ کانون پخش شد، گفت: تاریخ به معنای تقویم و روزنگاری نیست بلکه تاریخ به معنای باستان‌شناسی و شناخت کهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در تمام ادوار معاصر در نظام‌های آموزشی مختلف جهان توجه اصلی معلمان به درس تاریخ بوده و دیدگاه افراد به تمامی جهان از نگاه مبتنی بر باورهای اجتماعی در گذشته بوده است.

محیط‌طباطبایی ادامه داد: سرگذشت تمام پدیده‌ها و موضوع‌هایی مانند بهداشت، آموزش، اقتصاد، صنعت، محیط زیست و... که انسان‌ها با آن سرو کار دارند تاریخ است و دانستن آن‌ها به ما کمک می‌کند در زندگی گام‌هایی رو به جلو برداریم.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در ادامه با بیان مثالی به اهمیت دانستن تاریخ پرداخت و گفت: اگر بخواهیم از روی نهری عبور کنیم ابتدا چند گام به عقب می‌رویم، این عقب رفتن به ما انرژی و توان می‌دهد که بتوانیم از روی نهر عبور کنیم در واقع مطالعه‌ی تاریخ همان چند گام به عقب رفتن برای پیشرفت است.

وی گفت با آگاهی از گذشته می‌توانیم به مدارج بالاتر برسبم همان‌طور که برای رسیدن به پشت‌بام نیاز است پله‌ها را یکی یکی بسازیم.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران در ادامه یادآور شد: همواره نظام‌های آموزشی که مبتنی بر تاریخ کار می‌کنند افراد را به خلاقیت و مدارج بالا می‌رساند تا نظام‌هایی که مبتنی بر نتایج باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر موضوعی در زندگی از جمله پوشاک، خوراک، آموزش و... گذشته و تاریخی دارد که اگر آن‌ها را درک کنیم می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

محیط‌طباطبایی گفت: تاریخ حافظه بشر است و انسانی می‌تواند پیشرفت کند که حافظه بهتری دارد و بر اساس تجربه‌های گذشته خود چرایی و چگونگی هر پدیده‌ای را مورد مطالعه قرار ‌دهد.

وی دانستن تجربه‌های گذشتگان را بسیار مهم دانست و افزود: تاریخ را با شیوه‌های مختلف می‌توان به آیندگان منتقل کرد که یکی از راه‌های آن قصه است و با قصه‌گویی می‌توان تاریخ را به شکل داستان روایی به مخاطب امروز منتقل کرد.

مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در ادامه یادآور شد: تاریخ مفهوم گذشته و حافظه انسان است که باید به نسل‌های بعدی منتقل شود و موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزش‌های غیرمستقیم خود در این زمینه نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل هویت و آموزش که امروز با آن روبرو هستیم نتیجه‌ی از هم گسیختگی و قطع نگاه تاریخی برای آینده در زندگی عام و عموم مردم بوده که از میان رفته است در حالی که تاریخ جدای از ریاضی، آشپزی و شیوه‌های زندگی نیست و تاریخ یک امر فرابخش و عام است.

نشست «چرا تاریخ» ساعت ۱۱ روز ۲۱ تیر ۱۳۹۹ به صورت زنده از صفحه اختصاصی موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در اینستاگرام پخش شد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۲۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود

دومین جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عصر امروز - دوشنبه - به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم اظهار کرد: همه ما مدیون تلاشها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفتها و دستاوردهای کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

مخبر با تأکید بر اینکه باید از انگیزه های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم در برنامه های آموزش و پرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم؛ چرا که این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه ها برای آموزش و پرورش دانش آموزان هستند.

وی همچنین بر ضرورت بکارگیری روش‌های نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش های جدید و به‌روز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به گزارشهای ارائه شده در جلسه در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می توانیم گام های مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

معاون اول رییس جمهور آموزش و پرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش و پرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش و پرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین نامه های مرتبط با انسداد بی سوادی هرچه سریع تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد مرحله اجرا شود.

وی افزود: به هر میزان که در بخش آموزش و پرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه گذاری است که بهره وری بسیار بالایی دارد؛ چرا که هیچ سرمایه گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه های وزارت آموزش و پرورش در جهت مهارت آموزی، کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش آموزان موضوعی بسیار پراهمیت بشمار می‌رود و مهارت آموزی یکی از بهترین ابزارها برای پرکردن اوقات فراغت و رشد دانش آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از ۶ پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت آموزی و انسداد مبادی بی سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش و پرورش به همراه دستگاه های مرتبط برنامه ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین نامه های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هر چه سریع تر تدوین شود به نحوی که وظایف دستگاه ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمک ۲۳۰ میلیارد ریالی خیرین برای مدرسه سازی در گناباد
  • حدود ۳۰ درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت