Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیروی از یک باور و سنت قدیمی، بیشتر ترکمن‌ها اموات خود را در منزل مسکونی میت شستشو داده و غسل و کفن می‌کنند که این شیوه به دلیل امکان بروز مشکلات بهداشتی موجب نگرانی های زیادی در شهروندان شده است.

توسعه شهرنشینی و تبدیل واحدهای مسکونی ویلایی به آپارتمان که از چند دهه پیش در شهرهای مختلف گلستان و از جمله گنبدکاووس سرعت گرفته، مقدمات شستشوی سنتی اموات در منازل را با دشواری همراه کرد که شیوع کرونا بر شدت آن افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوولان شهری گنبدکاووس پس از افزایش دامنه این مشکلات، با هماهنگی و همراهی علمای اهل سنت این شهر به فکر احداث غسالخانه‌ای ویژه اموات اهل سنت افتادند و با تامین اعتبار لازم عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کردند.

عضو هیات امنای آرامستان مسلمین اهل سنت گنبدکاووس دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به توسعه شهرنشینی و تبدیل واحدهای ویلایی به آپارتمانی شستشوی اموات در منازل دیگر امکان پذیر نیست و همواره مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

آنه محمد قرنجیک افزود: برای رفع این مشکل که بیماری کرونا آنرا تشدید کرد، با هماهنگی ائمه جمعه اهل سنت گنبدکاووس و موافقت شهرداری و شورای اسلامی و اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی غسالخانه ویژه اموات اهل سنت در گنبد احداث می شود.

وی اضافه کرد: این غسالخانه در آرامستان ۱۴ هکتاری اهل سنت گنبدکاووس در روستای آق قایه ساخته می شود.

شهردار گنبدکاووس نیز گفت: احداث غسالخانه اموات اهل سنت با زیربنای ۴۰۰ مترمربع با هزینه ۱۰ میلیاد ریال شروع شده و دارای ۲ سالن انتظار و شستشوی میت مردانه و زنانه، سردخانه، دفتر مدیریت، نمازخانه، نگهبانی و حراست و انباری است.

منصور طعنه گنبدی افزود: شستشوی سنتی اموات در شهر گنبدکاووس باتوجه به رشد آپارتمان نشینی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود که برای رفع این مشکل و نیز رعایت مسائل بهداشتی بویژه در شرایط کرونایی، ساخت غسالخانه اهل سنت امری اجتناب ناپذیر بود.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: احداث چنین مکانی براساس بند ۱۳ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از وظایف این نهاد خدماتی است که باتوجه به توسعه شهرها و رشد آپارتمان نشینی و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی در غسل و کفن اموات باید هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

میرمحمد غراوی افزود: باور و اعتقاد شستن اموات به شکل سنتی و در منزل بین اهل سنت (ترکمن‌ها) باتوجه به ضرورت توجه به مسائل بهداشت عمومی، روند رو به رشد زندگی آپارتمان نشینی و مهمتر از همه شیوع کووید ۱۹ که ضرورت رعایت نکات بهداشتی را دو چندان کرده، دیگر جایز نیست.

وی گفت: با آگاهی بخشی علما و روحانیون به مردم از این پس باید به تدریج شاهد حذف این سنت و انتقال آن به مکانی بهداشتی باشیم.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز از مردم خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده و رعایت مسائل بهداشتی، پس از بهره‌برداری غسالخانه، اموات خود را به این مکان منتقل و غسل و کفن کنند.

آخوند "عبدالکریم جاور" همچنین با اشاره به شیوع کووید ۱۹ و تهدید این بیماری بر سلامت عمومی افراد، گفت: این بیماری بسیار خطرناک است و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بویژه پرهیز از شستشوی اموات در منزل را بیشتر از قبل کرده است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تا ظهر دیروز شنبه ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسیده است.

برچسب‌ها گنبدکاووس ویروس کرونا ترکمن گلستان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس ویروس کرونا ترکمن گلستان گنبدکاووس ویروس کرونا ترکمن گلستان اهل سنت گنبدکاووس اموات اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۱ کیلومتر از خط انتقال آب آشامیدنی شهر کرمان شستشوشد

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عبدیان، صبح یکشنبه به خبرنگاران گفت: به منظور انتقال و افزایش کیفی و کمی آب آشامیدنی منطقه سرآسیاب فرسنگی، ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر از خط انتقال جدید الاحداث در قطر ۴۰۰ پلی اتیلن شستشو شد.

وی افزود: پس از مراحل شستشوی اولیه، گند زدایی و شستشوی نهایی توسط واحد بهداشت و کنترل کیفی مدیریت آب و فاضلاب شهرستان کرمان صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: همچنین پس از انجام تست‌های نهایی کشت میکروبی و استانداردهای کلرآزاد باقیمانده، خط انتقال مذکور وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

کد خبر 6097219

دیگر خبرها

  • آغاز پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شبکه استانی گلستان
  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • بیش از ۱۱ کیلومتر از خط انتقال آب آشامیدنی شهر کرمان شستشوشد
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • به‌کارگیری حدود ۴ هزار عامل اجرایی، نظارتی و بازرسی در انتخابات گنبدکاووس
  • خداحافظی احساسی: دیوار زرد اشک رویس را در آورد
  • ویژگی‌های یک نماینده شایسته در مجلس چیست؟
  • معرفی تیم‌های برتر اولین استارت آپ دانش آموزی هنرستان‌های دخترانه گلستان
  • معرفی تیمهای برتر اولین استارت آپ دانش آموزی هنرستان های دخترانه گلستان
  • رقابت ۲۶۱ نفر در آزمون اعطای معادل مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم در گلستان