Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد شدن «ایاصوفیه» در سایه موافقت و مخالفت جهانیان، دفاع رئیس‌جمهوری ترکیه از تبدیل ایاصوفیه به مسجد و مرمت مسجد تاریخی «جمعه» در مدینه منوره از آخرین اخبار جهان در ۲۲ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۲ تیرماه:

 

مسجد شدن «ایاصوفیه» در سایه موافقت و مخالفت جهانیان

 

به دنبال درخواست «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر تغییر کاربری «ایاصوفیه» و تبدیل آن از موزه به مسجد، دادگاه عالی اداری در ترکیه با صدور حکمی مصوبه دولت ترکیه درسال 1934 را لغو و آن را غیر قانونی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام راه را برای بازگشایی مسجد ایاصوفیه و اقامه نماز در آن  باز کرد. اردوغان گفت: اولین نماز جماعت در مسجد ایاصوفیه استانبول در تاریخ 24 ژوئیه (جمعه 2 هفته دیگر) برگزار خواهد شد.

انتشار این خبر با بازتاب های متفاوتی در میان کشورهای جهان و شبکه های اجتماعی مواجه شد.

 

شادی مردم ترکیه

حدود 500 نفر از ساکنان استانبول با تجمع مقابل ایاصوفیه صدور فرمان ریاست جمهوری ترکیه برای واگذاری این بنای تاریخی به سازمان امور دینی کشور و تغییر کاربری آن از موزه به مسجد را جشن گرفتند.

«عبدالرحمان ساجد گوکسو»، یکی از حاضران در میدان ایاصوفیه به خبرنگاران گفت: در بسیاری از میتینگ ها و نمازها شرکت و برای شکستن زنجیرهای ایاصوفیه دعا کردیم. دعاهای ما امروز مستجاب شد. از نظر من، رجب طیب اردوغان «فاتح» است. ما را بسیار خوشحال کرد.

تمجید پارلمان پاکستان از تبدیل ایاصوفیه به مسجد

«چاودری پرویز الهی»، رئیس جمعیت نمایندگان ایالت پنجاب، بزرگ ترین ایالت پاکستان تبدیل دوباره «ایاصوفیه» به مسجد را اقدامی شجاعانه خواند و گفت: این اقدام نه تنها مطابق خواسته مردم ترکیه، بلکه خواسته کل جهان اسلام بوده است.

 

 

مسیحیان ارتدوکس

رهبر مسیحیان ارتدوکس جهان در پیامی خطاب به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از وی خواست که از تصمیمش برای تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه منصرف شود.

دفتر رهبر مسیحیان ارتدوکس گفت: ایاصوفیه یک مکان تاریخی و ثبت در یونسکو است و مورد احترام مسلمانان و مسیحیان است.

 

الازهر

دکتر «ایمن فؤاد»، استاد تاریخ اسلامی الازهر نیز در واکنش به اقدام اردوغان گفت: دادگاه ترکیه اجازه داد در زمان سلطان محمد عثمانی، موزه ایاصوفیه همانند فتح قسطنطنیه به مسجد تغییر کاربری دهد در صورتی که پس از فروپاشی عثمانی ها آتاتورک تصمیم گرفت که این این بنا به موزه تبدیل شود.

وی افزود: ترکیه و اردوغان اکنون می خواهند در سایه درگیری های اخیر ترکیه، با تبدیل ایاصوفیه به مسجد، مسلمانان ترک را به خود جلب کند.

یونسکو

یونسکو از این تصمیم ابراز تأسف کرد و خواستار انجام مذاکرات فوری با مقامات این کشور شد.

یونسکو همچنین از ترکیه خواست بدون مذاکرات، این بنا به مسجد تبدیل نشود.

 

 

همچنین روسیه، آمریکا، امارات و یونان از این تصمیم ترکیه انتقاد کرده‌اند.

 

واکنش اردوغان به انتقادها

رجب طیب اردوغان در برابر انتقاد از تصمیم دولت این کشور مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد دفاع کرد و گفت: کسانی که در کشورهای خود اقدامی علیه اسلام هراسی نمی کنند، نمی توانند برای تبدیل یک موزه به مسجد انتقاد کنند. این تصمیم چیزی است که اکثریت ملت ترکیه خواهان آن هستند و هیچ فرد خارجی حق دخالت در آن ندارد.

وی افزود: حق تبدیل ایاصوفیه به مسجد برای مردم مسلمان ترکیه محفوظ است و هیچ کس نمی تواند درباره این موضوع داخلی دخالت کند.

 

«ایا صوفیه» یا «حاجیا سوفیا» در قدیم کلیسای مسیحیت شرق بود که ساختمان فعلی آن در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور همسر امپراتور«ژوستینین یکم»، ساخته شد.

پس از فتح استانبول، در زمان عثمانی ها، سلطان «محمد دوم» دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. بعد از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاتورک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده است.

هم اکنون پس از 86 سال اردوغان کاربری ایاصوفیه را تغییر داد و آن را به مسجد تبدیل کرد.

 

دفاع اردوغان از تبدیل ایاصوفیه به مسجد

 

 

 

به نقل از میدل ایستای، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در برابر انتقاد از تصمیم دولت این کشور مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد دفاع کرد و گفت آنها اقلیت های خود را تحت فشار قرار می دهند و در برابر این تصمیم موضع می گیرند.

 

اردوغان گفت: حق تبدیل ایاصوفیه به مسجد برای مردم مسلمان ترکیه محفوظ است و هیچ نمی تواند درباره این موضوع داخلی دخالت کند.

 

ایاصوفیه در قرن ششم به عنوان یک کلیسای جامع مسیحی ساخته شد ، از سال 1453 میلادی مسجدی بوده است. تصمیم اردوغان موجب انتقاد و خشم بسیاری از مسیحیان جهان شده است.

 

رئیس جمهور ترکیه با انتشار پستی توئیتری گفت: کسانی که در کشورهای خود اقدامی علیه اسلام هراسی نمی کنند نمی توانند برای تبدیل یک موزه به مسجد انتقاد کنند. این تصمیم چیزی است که اکثریت ملت ترکیه خواهان آن هستند و هیچ فرد خارجی حق دخالت در آن ندارد.

 

شورای جهانی کلیساهای جهان که نماینده 350 کلیسای مسیحی است به تصمیم ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد انتقاد کرده بود.

 

وزارت امور خارجه آمریكا در بیانیه ای اظهار داشت كه از این تصمیم دولت ترکیه ناامید شده است.  

 

مرمت مسجد تاریخی «جمعه» در مدینه منوره

 

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، هیئت توسعه منطقه مدینه منوره مسجد تاریخی «جمعه» را با همکاری وزارت امور اسلامی، دعوت و اوقاف مدینه منوره مرمت کرد.

 

این هیئت افزود: این مسجد تاریخی در راستای طرح توسعه منطقه مدینه منوره و به دستور «فیصل بن سلمان» رئیس هیئت و معاون آن «سعود بن خالد الفیصل» مرمت شد.

 

مهندس «فهد البلیهشی»، رئیس اجرایی این هیئت بر کار مرمت مسجد تاریخی جمعه نظارت کرد.

 

هیئت توسعه منطقه مدینه منوره اعلام کرد: مسجد تاریخی جمعه 700 متر مربع مساحت دارد و پس از اجرای طرح توسعه ظرفیت این مسجد به 650 نمازگزار رسیده است.

 

این مسجد از سبک معماری ویژه ای برخوردار است. یک مناره، یک گنبد بزرگ و چهار گنبد کوچک دارد که بر گنبد بزرگ آن سوره جمعه نوشته شده است.

 

مسجد تاریخی جمعه، یکی از مکان های گردشگری در مدینه منوره به شمار می رود و مرمت این مکان تاریخی جذابیت این مکان را دو چندان کرده است.

 

نامگذاری این مسجد به مسجد جمعه به این مناسبت است که حضرت رسول(ص) پس از اقامت چند روزه در قبا، زمانی که عازم بخش اصلی یثرب شدند، در اینجا نماز جمعه اقامه کردند.

 

این نخستین نماز جمعه ‌ای است که به امامت رسول خدا(ص) برگزار شد. مسجد جمعه در شمال مسجد قبا، با فاصله‌ای حدود ششصد تا هشتصد متری از آن قرار دارد و بر خلاف مسجد قبا، تنها در اوقات نماز باز است.

 

یک مدرسه در مسجد «ایاصوفیه» ساخته می شود

 

 

 

 

به نقل از « ahvalnews»،اداره امور دینی ترکیه که بالاترین نهاد مذهبی این کشور محسوب می شود با تاکید بر اینکه آنکارا نباید در تبدیل ایاصوفیه به مسجد تعلل کند خواستار ساخت یک مدرسه در این مکان تاریخی متعلق به قرن ششم شد.

 

«علی ارباس» رئیس اداره امور دینی ترکیه در این باره گفت: ایاصوفیه پس از 86 سال در اقدامی که از سوی جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفت به همت «رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه تبدیل به مسجد شد.

 

وی افزود: ترکیه نباید در بازگشایی ایاصوفیه برای عبادت نمازگزاران مسلمان تعلل کند و در این مکان باید یک مدرسه هم ساخته شود.

 

به گفته ارباس،اداره امور دینی ترکیه شروع به انجام کار برای تبدیل ایاصوفیه به مسجدی کرده که دارای یک مدرسه است و قرار است فعالیت هایی را انجام دهد که برای همه افراد سودمند باشد.

 

رئیس اداره امور دینی ترکیه گفت: ما در حال کار بر روی آنچه پس از این نیاز است،هستیم.کارهایی را هم تا کنون انجام داده ایم و برای از بین بردن همه کمبودها آن ها را ادامه خواهیم داد.

 

رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه با امضای حکمی مدیریت ایاصوفیه را به اداره امور دیمی ترکیه (دیانت) واگذار کرد.

 

اقدام برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد انتقادهای بین المللی را در پی داشت و منتقدان اردوغان را متهم به استفاده از بنای ایاصوفیه به عنوان یک ابزار سیاسی کردند.

 

حکم تاریخی دادگاه ترکیه درباره تبدیل رسمی «ایاصوفیه» به مسجد

 

 

 

 

به نقل از «میدل ایست نیوز»،  دادگاه عالی اداری در ترکیه با صدور حکمی مصوبه دولت ترکیه درسال 1934 درباره تبدیل مسجد «ایاصوفیه» به یک موزه را لغو و آن را غیر قانونی اعلام کرد.

 

با رأی این دادگاه که به درخواست «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، مأمور اظهار نظر در این پرونده شده بود، این اثر مهم تاریخی رسما از موزه به مسجد تبدیل  خواهد شد.

 

در سال 1934، «مصطفی کمال آتاتورک»، بنیان گذار جمهوری ترکیه، این ساختمان تاریخی را که در دوران امپراتوری عثمانی مسجد و پیش از فتح قسطنطنیه کلیسایی 900 ساله بود به یک موزه تبدیل کرد.

 

تلاش دولت ترکیه در این راستا با مخالفت بسیاری کشورها به خصوص کلیسای ارتدکس مسیحی و به طور خاص روسیه مواجه شده بود.

 

پیش از این سخنگوی کرملین تأکید کرده بود که این اثر ارزشمند تاریخی به طور خاص برای مردم روسیه از ارزش معنوی بسیار بالایی برخوردار است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری مساجد جهان مسجد ایاصوفیه تبدیل ایاصوفیه به مسجد رئیس جمهوری ترکیه مرمت مسجد تاریخی مسجد تاریخی جمعه رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان مسجد انتقاد مسجد تبدیل تغییر کاربری موزه به مسجد مدینه منوره برای تبدیل دولت ترکیه یک مدرسه یک موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه درباره قطع روابط تجاری دو طرف واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز جمعه در پایان جلسه مشورتی مدعی شد تل‌آویو در پاسخ به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر قطع روابط تجاری با این رژیم اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده است.

روزنامه الحره نوشت، از جمله اقدامات رژیم صهیونیستی در پاسخ به این تصمیم ترکیه، تلاش برای کاهش هرگونه رابطه اقتصادی بین آنکارا، تشکیلات خودگردان فلسطین و غزه است چرا که ترکیه بزرگترین واردکننده به تشکیلات خودگردان فلسطین است و مجموع واردات آن به تشکیلات خودگردان حدود ۱۸ درصد است.

همچنین رژیم صهیونیستی از مجامع اقتصادی بین‌المللی درخواست خواهد کرد مجازات علیه ترکیه را به دلیل نقض توافقات تجاری بررسی کنند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی همزمان با کمک به بخش‌های صادراتی متضرر از اقدام ترکیه، فوراً برای یافتن جایگزینی برای اقتصاد این کشور در تمامی زمینه‌ها و محصولات مختلف تلاش خواهد کرد.

روز پنجشنبه ترکیه اعلام کرد قصد دارد تا زمانی که رژیم صهیونیستی اجازه دهد کمک‌های انسانی وارد غزه شود، تمامی مبادلات تجاری با این رژیم را به حالت تعلیق درآورد. این درحالی است که آنکارا ماه گذشته نیز محدودیت‌هایی را بر صادرات ترکیه به فلسطین اشغالی اعمال کرده بود.

در همین زمینه، وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که رژیم صهیونیستی به جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه به غزه اجازه دهد، صادرات و واردات مربوط به این رژیم به حالت تعلیق درمی‌آید.

کاتس در واکنش به این اقدام ترکیه مدعی شد: هرگز تسلیم اخاذی اردوغان و تهدیدهای او نمی‌شویم. اقتصاد اسرائیل قوی‌تر از دیکتاتوری همچون اردوغان است که توافقات را نقض و به نفع حماس کار می‌کند.

وی در ادامه ادعا کرد «هر کسی که اقدامات یکجانبه علیه اقتصاد اسرائیل اتخاذ کند پاسخ مناسب و دردناک دریافت خواهد کرد. اردوغان می‌خواهد به اسرائیل آسیب وارد کند اما در نهایت اقتصاد فلسطین را متضرر می‌کند».

کاتس این تصمیم ترکیه را «گام شگفت‌انگیز دیگر از سوی دیکتاتوری که آرزوی سلطان شدن دارد» خواند.

ترکیه امروز هم اعلام کرد تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تجارت با رژیم صهیونیستی را که سالانه حدود هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، متوقف می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قبرستان دهخدا تبدیل به پارک می‌شود
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری