Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چند سالی بود خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بارندگی حرف اول را بین دامداران و کشاورزان می‌زد و گرانی علوفه، نبود یارانه شیر، کمبود آب شرب برای دام دغدغه‌ای شده بود برای آن ها.

اما این روز‌ها که به قول خودشان با بارندگی‌های بهاری، صحرا‌ها سرسبز شده اند و دامداری روز‌های خوبی را می‌گذارند، ماندگاری این روزها، حمایت و نگاه ویژه مسئولین استانی را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جولان دلالان تا کی ادامه دارد؟

حبیبی نسب یکی از دامداران خوسفی  می‌گوید: با وجود اینکه خراسان جنوبی دارای ۵ هزار واحد دامداریست و با توجه به اقلیمش دامداران زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند، جای یک کشتارگاه با تجهیزات بالا خالیست.

او با بیان اینکه هم اکنون سود هنگفت فروش دام به جیب دلالان می‌رود افزود: ایجاد یک کشتارگاه به کاهش صادرات گوسفندان به صورت زنده و قطع دست دلالان در بازار فروش این گوسفندان و افزایش تولیدات گوشت قرمز در استان کمک خواهد کرد.

این دامدار خوسفی گفت: هم اکنون هر کیلوگرم گوشت گوسفند نر (چبش) ۳۷ هزارتومان است که سود بیشتر به جیب دلال می‌رود و دامدار بی بهره از سود،اما با راه اندازی کشتارگاه صنعتی می‌توانیم دست دلالان را از بازار فروش قطع کنیم تا سود‌های بیشتری نصیب دامداران شود.

دامداران در انتظار ساخت کشتارگاه

با توجه به احساس نیاز و کمبود کشتارگاه دام در استان، سال ۹۶ راه اندازی بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشور در شهر خوسف با ورود سرمایه گذار کلید خورد تا شاید روزنه‌ای شود برای صادرات بیشترگوسفندان و جلو گیری از قاچاق دام.

خیاط سرمایه گذار این کشتارگاه  گفت: این کشتارگاه که برای کشتار دام سبک، سنگین و شتر مرغ در استان در نظر گرفته شده ۵۰ هزار متر مربع متراژ دارد.

این سرمایه گذار می‌گوید: زمین این کشتارگاه را با هزینه شخصی خریداری کرده ام که برای یک هکتار، اصلاح سند باید انجام شود، ولی هنوز سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص با ما همکاری نکرده است.

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین خوسف افزود: ماشین آلات لازم به محل کشتارگاه حمل شده و آب و برق را خریداری کرده ایم، اما منتظر اصلاح جواز زمین توسط جهاد کشاورزی هستیم.

برای تکمیل کشتارگاه خوسف، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

خیاط افزود: برای این طرح در مرحله نخست ۱۸ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود، ولی هم اکنون با وجود تورم، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، این کشتارگاه حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل فاز نخست این کشتارگاه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

او تاکید کرد: راه اندازی این کشتارگاه بزرگ، سبب قطع شدن دست دلالان از واحد‌های دامداری مانند گاوداری، شتر، دام سبک، و همچنین شتر مرغ است که باید حمایت ویژه شود.

سرمایه گذار بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور افزود: با اینکه استاندار خراسان جنوبی در مردادماه سال گذشته در بازدید از این کشتارگاه، برای تامین آب شرب، تسریع در برق‌رسانی، اصلاح سند ملکی و تغییر کاربری زمین این کشتارگاه قول مساعدت داد، ولی هنوز مشکلات این کشتارگاه رفع نشده است.

خیاط افزود: برای احداث این کشتارگاه ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و صندوق توسعه ملی دریافت شده است.



او بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان مهر ماه امسال فاز نخست این طرح که محل کشتار دام و شترمرغ، سلف غذا خوری، سایت ادارای اتاق سرایداری است، به بهره‌برداری برسد، ولی برای تکمیل زنجیره و فرآوری محصولات به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی دام خوسف با اشاره به اینکه با راه اندازی فاز نخست این کشتارگاه برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد افزود: با راه اندازی فاز دوم این مجموعه ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و زنجیره‌ای با تعداد هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم که شامل دامداران استان است شروع به فعالیت می‌کند.

او گفت: ظرفیت تولید این کشتارگاه در یک شیفت کاری شامل ۵۰۰ راس دام سبک، ۵۰ راس دام سنگین و ۵۰ راس شترمرغ است.

بزرگترین کشتارگاه شرق کشور چشم به راه ابلاغیه است

ابلاغیه‌ای که اگر زودتر از راه برسد گره‌ای از مشکلات تعداد زیادی از جوانان جویای کار استان باز می‌کند و ضرر و زیان‌های وارد شده به کشتارگاه را کمتر می‌کند.

اگر راه اندازی این کشتارگاه در همان سال‌های اول انجام می‌شد هزینه‌های راه اندازی این کشتارگاه بسیار کمتر بود و سود‌های بیشتر نصیب استان و چه بسا کشور می‌شد. کشتارگاهی که ظرفیت خرید و کشتار دام‌های استان‌های مجاور و کشور افغانستان را هم دارد.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: طی برگزاری جلسه ستاد تسیهل استان در معاونت برنامه ریزی جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح سند ملکی کشتارگاه صنعتی دام شرق کشور صورت جلسه‌ای را تنظیم و به تهران ارسال کرده ایم و اکنون منتظر ابلاغ جوابیه از سوی مسئولین وزارتخانه هستیم.

آینده درخشان صادرات با راه اندازی کشتارگاه صنعتی دام

اگرچه چند سالی از رسیدن به موفقیت عقب مانده ایم و باید این کشتارگاه چند سال قبل شروع به کار می‌کرد، اما هنوزر هم برای جبران ضرر دیر نیست.

تعداد کم کشتارگاه‌ها و ظرفیت اندک آن‌ها در استان اجازه کشتار بالای دام و شتر مرغ را در روز به دامداران نمی‌دهد. راه اندازی این کشتارگاه در استان نه تنها باعث ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه خواهد شد بلکه قدمی بلند برای صادرات دام و شتر مرغ در خارج استان و حتی خارج از مرز‌های کشور است.

حالا تعدادی از دستگاه‌ها در بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور نصب شده است و طی یک ماه آینده هم دستگاه‌های خریداری شده‌ی دیگری برای شروع کار به کشتارگاه منتقل می‌شود امید است با آمدن این دستگاه‌ها کار این کشتارگاه آغاز شود و انباری نشود برای تلنبار شدن این دستگاه‌ها و خاک خوردنشان.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گوشت قرمز کشتارگاه صنعتی کشتارگاه دام میلیارد تومان اعتبار کشتارگاه صنعتی دام بزرگترین کشتارگاه سرمایه گذار دستگاه ها شرق کشور دام سبک شتر مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع یکصد هزار نفری فناوران کشور در بزرگترین رویداد نوآوری کشور

مهدی صفاری‌نیا گفت: نمایشگاه اینوتکس در سال گذشته شاهد حضور بیش از ۱۰۰هزار بازدید کننده بوده است و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف نمایشگاه پیش بینی می‌شود امسال بیش از سال گذشته از این نمایشگاه بازدید کنند.

او افزود: توسعه همکاری و مشارکت بین بازیگران کلیدی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها و شرکت‌ها و نیز معرفی فرصت‌های نوین سرمایه گذاری، شبکه سازی و تولید محتوای ناب آموزشی؛ از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه اینوتکس است.

صفاری نیا با اشاره به حضور بیش از ۳۰۰ سخنران در ۴ رویداد کنفرانسی نمایشگاه اینوتکس، به تشریح سایر برنامه‌ها و رویداد‌های این نمایشگاه پرداخت و افزود: امسال میزبان رویداد جایزه بین‌المللی فارس Fares awards در حوزه تبلیغات هستیم که میهمانان عالی‌رتبه‌ای را از کشور‌های مختلف در خود جای داده است.

رئیس پارک فناوری پردیس در ادامه با تشریح بخش‌های مختلف نمایشگاه به برگزاری اولین دوره رویداد ملی صنایع خلاق کشور به نام مانوین در کنار نمایشگاه اینوتکس اشاره کرد و افزود: با هدف توجه به صنایع فرهنگی و هویت‌ساز، اولین دوره رویداد مانوین همزمان با نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌گردد. هدف از این رویداد معرفی فرصت‌های بکر حوزه فرهنگی و خلاق کشور است.

به گفته رییس پارک فناوری پردیس نمایشگاه اینوتکس امسال توجه ویژه‌ای به فناوری‌های تحول‌ساز دارد و در سیزدهمین دوره آن طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شاهد رونمایی از ده‌ها محصولی خواهیم بود که برای اولین بار در کشور رونمایی خواهند شد و در ادامه در دسترس صنایع و مردم قرار می‌گیرند.

صفاری نیا تصریح کرد: رویداد استیج به عنوان یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ شاهد حضور بیش از ۹۰ سخنران مطرح از بخش خصوصی، عمومی غیردولتی و دولتی است. استیج اینوتکس ۲۰۲۴ با محوریت ورود صنایع بزرگ به حوزه استارتاپی برگزار می‌شود.

او افزود: در رویداد ایستگاه آینده نیز با حضور ۱۰۰ تن از فعالان حوزه نوآوری به آینده بازار‌ها و صنعت‌هایی، چون لندتک، لجستیک، هوش مصنوعی، خرده‌فروشی و بلاکچین پرداخته و نقش متغیرهایی، چون نسل زد و برند کارفرمایی در این آینده بررسی می‌شود.

صفاری نیا اینوتکس را یک نمایشگاه متفاوت معرفی کرد و گفت: اینوتکس به دنبال نمایشی متفاوت و امیدوار کننده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های تیم‌های جوان، نوآور و آینده‌ساز در کشور و جهان است.

گفتنی است، نمایشگاه اینوتکس با بیش از ۲۰ رویداد جانبی در تاریخ ۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و نوآور در ‍پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • عملیات نظامی ایران با این حرکت عجیب، موفق به پایان رسید /ماجرای شهادت و مفقودالاثری ۱۸ اسیر چه بود؟
  • ساعات دیوانه‌وار: فرار از در پشتی پارک‌دوپرنس!
  • حرکت تیم کشتی قوچان لاک‌پشتی است
  • پایان ۳۸ سال چشم‌انتظاری خانواده شهید چابکسری
  • پایان ٣٨ سال چشم انتظاری خانواده شهید چابکسری
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • اجتماع یکصد هزار نفری فناوران کشور در بزرگترین رویداد نوآوری کشور
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد