سریال سنجر خان باید کردستان را در سطح ملی و بینالمللی معرفی کند
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۲۲۹۴
ایسنا/کردستان استاندار کردستان گفت: سریال سنجرخان باید ظرفیتهای فرهنگی استان را در سطح ملی و بینالمللی به بهترین نحو ممکن معرفی کند.
بهمن مرادنیا امروز(23تیر) در دیدار با تهیه کننده سریال سنجرخان در جریان آخرین اقدامات برای ساخت این سریال قرار گرفت و با بیان اینکه ساخت سریال سنجرخان می تواند بسترها و ظرفیت های فرهنگی کردستان را به خوبی نشان دهد، اظهار کرد: علیرغم همه محدودیتها و تنگناها عوامل ساخت این سریال باید مصم تر از قبل باشند تا بتوانند یک اثر ماندگار خلق کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ضمن تاکید بر همکاری همه دستگاه ها و خصوصا نهادها و ادارات فرهنگی برای همکاری با عوامل سریال سنجرخان، عنوان کرد: همه دستگاهها باید در حد توان بخشی از امکانات خود را در جهت کمک به ساخت این سریال و کاهش هزینە ها مد نظر داشتە باشند.
استاندار کردستان بیان کرد: چون سریال سنجرخان متعلق بە هیچ تفکر و جریان خاصی نیست و صرفا یک پروژە فرهنگی و درجهت معرفی بهتر کردستان است نباید از کمک های بخش خصوصی نیز غافل ماند.
بە گفتە حسین جلالی تهیە کنندە سریال سنجر خان مقدمات لازم اعم از طراحی لباس، عوامل فیلمبردای و صدابرداری انجام و انتخاب بازیگران نیز مراحل پایانی خود را سپری می کند.
وی گفت: همە تلاش ما این است کە فیلمبرداری سریال سنجرخان تا پایان سال بە اتمام برسد.
لازم به ذکر است؛ سریال سنجرخان در ۲٦ قسمت ۴۰ دقیقەای برای پخش ازشبکە یک سیما بە کارگردانی محمد حسین لطیفی ساختە میشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سريال استانی اجتماعی سریال سنجرخان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«نون - خ» برنده صفا و سادگی
خبرگزاری مهر، گروه استانها- هادی ابراهیمی: گاهی اوقات، فرهیختگی یک اثر هنری، از منظر نگاه کارشناسان زبده و یا فرهیختگان جامعه، کشف شده و ارج و قرب پیدا میکند و گاهی اوقات هم بخاطر حضور چهرههای محبوب و کاریزما، در اولویت توجه قرار گرفته و در سکوی مدالها ترازبندی میشود!
اما سریال «ن. خ» که در چرخه تولید، به عدد پنجمین فصل ساخت هم رسیده و فرصتهای زیادی را برای طنزپردازی مسائل مختلف جامعه یافته، از معدود سریالهای دهه اخیر است که بدون سقوط در ورطه لودگی و ابتذال و یا آلودگیهای ناشی از سفارشها و حساب و کتابها و باندبازیهای پشت صحنه، در چشم انداز تلویزیونی مردم قرار گرفته و با آمار محیرالعقول ۳۷ میلیونی، مورد بازدید قرار گرفته است!
سریال ن. خ نه وامدار چهرههای سلبریتی و نامدار است و نه سوگلی دست اندرکاران رسانه ملی بوده و نه کاسب دوپهلوگویی ها و متلکهای سیاسی و جناحی است، بلکه برنده صفا و سادگی و خلوصی است که با بی انهای ساده و موقعیتهای جذاب و مبتلابه، صیاد نگاههای تنوع طلبی شده است که البته بسیار هم سخت سلیقه هستند.
برگ برنده سریال ن. خ حفاظت هوشمندانه از وجهه تاریخی و قومیتی و پرهیز از عبور از خط قرمزهای باورمند و مهمتر از همه استمرار حرفهای «با هم بخندیم» به جای «به هم بخندیم» است! برجستگی سریال ن. خ پیوند ماهرانه فرهنگی و قومیت سازندگانش با سایر اقوام ایرانی است که در ن. خ ۵ با سفر به کرمان و چابهار، تجلی بیشتری یافته است.
نکات برجسته سریال ن. خ عبارتند از:
۱- توجه به سرمایههای زیست محیطی
۲- توجه به تولید و توانمندیهای مردم
۳- توجه به ارزش اقتصادی صنایع دستی
۴- توجه به گردشگری و زیست بومها
۵- توجه به روستاها و آبادیهای مولد
۶- توجه به موضوع ازدواج و آموزشها
۷- توجه به غذاها و ورزشهای محلی
۸- توجه به پرندهها و حیوانات در خطر انقراض
۹- توجه به همدلیها و دورهمی ها
۱۰- توجه به مرزبندیهای خانواده محور در عین حفظ صمیمتهای فرافامیلی
۱۱- توجه و تقبیح مصرف مواد مخدر
۱۲- توجه به اتحاد و روحیه کار تعاونی
۱۳- توجه به اقتصاد مردمی و آلودگیهای حوزه اقتصاد و طرد مفاسد مالی
۱۴- توجه قومی به مشکلات خانوادگی
۱۵- توجه به جایگاه جانبازان و آزادگان
۱۶- توجه و تقبیح سیئات اخلاقی و رفتاری مثل دروغ، نفاق، پنهان کاری و …
۱۷- توجه و میدان دادن عملی به بانوان جوان و سالمند در متن زندگی اجتماعی
۱۸- توجه به دفینه جویی های کاذب
۱۹- توجه به فقر و محرومیت مناطق دور
۲۰- توجه به قانون و تأکید بر رعایت آن
۲۱- توجه به ریش سفیدان و پیشکسوتان
۲۲- توجه به دعا و مناجات و روضه و …
۲۳- توجه به دلاوریهای اقوام ایرانی
۲۴- توجه به تذکرات تلویحی به مدیران خام و ناتوان
۲۵- توجه به شور و مشورت در امور مهم
۲۶- توجه به منفعت طلبان کژدست
۲۷- توجه به میراث فرهنگی ایران
۲۸- توجه به مطالبات مردم از نظام
۲۹- توجه به استعدادهای خام هنری
۳۰- توجه به ناکافی بودن رفاهیات و امکانات معیشتی مردم
سریال ن. خ سریال ادامه داری است که با توجه به استمرار پایان ناپذیر زندگی انسانها و اقوام، تا بی نهایت میتواند در چرخه دورهای تولید، پایداری و ماندگاری را تجربه کند.
سنت گرایی با پرهیز از تجدد ستیزی
سنت گرایی و در عین حال پرهیز از تجددستیزی، گام بزرگی در مسیر تمدن سازی و استفاده بهینه از موقعیتهای ناشی از تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دهها موضوع دیگر، خاصیت دوگانه حفظ آداب و رسوم و در عین حال، استقبال هوشمندانه از مدرنیته از مختصات مستتر در موقعیتهای پردازشی سریال ن. خ است.
اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان زبده بر این است که سریال ن. خ به قابلیت الگوشدن برای سریال سازی به خصوص سریالهای طنز رسیده و حتی به راحتی میتوان موضوعات مورد توجه در این سریال را در قالبهای جدید، جداگانه تجزیه و پردازش کرد.
سریال ن. خ ادا و اطوار و یا به تمسخر کشیدن قوم خاصی نیست و خودزنی و دگرزنی هم نداشته است، بلکه هدف از آن به تصویر کشیدن آداب و عادات و رسوم و سنن و باورهای موجود در فولکور اقوام و تزریق آن به باورهای همگانی برای کمکبه فرهنگ ملی در آشفته بازار فرهنگی ناشی از تهاجم و شبیخون فرهنگی است.
اتفاق بزرگی که در ن. خ اتفاق افتاده، اصرار بر تحقق اصل استقلال و خوداتکایی از تحقیقات و پیش تولیدها گرفته تا نگارش سناریوها و انتخاب بازیگرها و نیز محیطها و لوگوها و قصهها و سرودها و اتفاقات و استنادات و ارتباطات و حتی نامگذاریها، همه و همه، برگرفته شده از قومیت اصیل کرد است که بدون ترویج ضد فرهنگ ناسیونالیستی و تحقیر سایر اقوام، روی پای خود ایستاده و با وفاداری به داشتههای خود، از داشتههای دیگران نیز گدایی نکرده و ناخنک نیز نمیزند!
همچنین علاوه بر آن از ابتدا تا انتهای سریال ن. خ در فصلهای پنجگانه، هرگز سرقت هنری و یا مصادره فرهنگی انجام نگرفته و برای افزایش جاذبه، از سریالهای کرهای که با اسطوره دزدی از سایر ملتها برای خود تاریخ سازی کرده، تقلیدی به عمل نیاورده است. از این رو مخاطب، جذب صداقت و صفای این اثر ارزشمند شده و در کنار سریالهای بسیار پرهزینه، عنوان برخورداری از بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده و این افتخار بزرگ را به نام خود سند زده است!
در فراز پایانی تأکید میکنم که جامعه و فرهنگ غنی ایران و ایرانی به تفکیک اقوامی مانند فارس و کرد و ترک و ترکمن و بلوچ و گیلک و لر و لک و قشقایی و عرب و … و نیز برخورداری از فرهنگ اصیل دینی، بزرگترین بستر برای پیدا کردن قصهها و غصهها و باورها و اتفاقات ریز و درشتی است که به درازای تاریخ و به پهنای جغرافیای ایران، فراتر از شهرکهای مصنوعی و ساختگی هالیوود و بالیوود و غیره در ژانرهای مختلف قابلیت ساخت فیلمها و سریالها و تله فیلمها را داشته و اتفاقا” مخاطب ایرانی با ذائقه ایرانی به راحتی و تکثر از آنها اقبال خواهد کرد.
در پایان شایسته است تا از ریاست محترم رسانه ملی که با تشخیص درست مخاطبان، رأسا پیشنهاد ساخت فصل پنجم این سریال را داده و از اینگونه آثار فرهنگی مثل سریالهای دیگر که بهگشت و گذار در موضوعات فرهنگی استانها میپردازد، حمایت به عمل میآورند، نهایت تقدیر را به عمل آورم.
* عضو هیأت علمی دانشگاه
کد خبر 6086603