بازگشایی مسجد ایاصوفیه؛ خوشحالی اسلامگرایان و مخالفت الازهر!
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۵۱۹۶
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه شعوبا، در سال ۵۳۲ میلادی در «قسطنطنیه» پایتخت امپراطوری بیزانس (روم شرقی) کلیسایی ساخته شد که «ایاصوفیا» نام گرفت. با شکلگیری امپراطوری عثمانی و در سال ۱۴۵۳ میلادی هنگامی که سلطان محمد فاتح، قسطنطنیه آن روز (یا اسلامبول پس از آن یا همان استانبول امروز) را فتح کرد، آن کلیسا را به مسجد تبدیل کرده، برای آن منارهای ساخت و وصیت کرد این مکان تا قیامت مسجد باقی بماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرانجام دادگاه عالی ترکیه قانونی که آتاتورک پایهگذاری کرده بود را ابطال کرد و اردوغان نیز پس از امضای آن قانون در سخنانی از تاریخ فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح و امپراطوری عثمانی سخن گفت که دلالتهای خاص خود را دارد. البته کمتر از دو ماه پیش و در سالگشت فتح قسطنطنیه به دست عثمانیها نیز مراسم یادبودی در ایاصوفیا برگزار شد و در این مراسم که اردوغان هم از طریق ویدئو کنفرانس در آن حضور داشت، سوره «فتح» خوانده شد که به نوعی زمینهچینی برای الغای قانون آتاتورکی و تبدیل کاربری ایاصوفیا بود.
کشور یونان و کلیسای ارتدکس روسیه، که پوتین نیز به آن تعلق خاطر داشته و از آن حمایت میکند، به شدت با این اقدام مخالفت کرده و پیش از اجرایی شدن این تصمیم هشدار داده بودند که این اقدام ممکن است احساسات مسیحیان را جریحهدار کند.
این اقدام اردوغان، موافقتها و مخالفتهای گستردهای را در داخل و خارج ترکیه در پی داشت. در داخل ترکیه سکولارها و کسانی که به دنبال دولت مدرن از نوع آتاتورکی آن هستند و سیاستهای اردوغان این اقدام را در تضاد با اندیشه دولت مدرن میدانند، با او مخالفت کردند. در مقابل، مدافعان اردوغان و جریانهای اسلامگرای ترکیه، حتی کسانی که از اردوغان آسیبدیدهاند، از این اقدام حمایت کرده و با تجمع در مقابل ایاصوفیا اشتیاقشان را برای بازگشایی رسمی ایاصوفیا به عنوان مسجد اعلام کرده و منتظرند که در مراسمی رسمی که تا چند روز دیگر و با حضور اردوغان برگزار میشود، مسجد شدن آن را جشن بگیرند. البته اردوغان و دلتمردان ترکیه تأکید کردهاند با مسجد شدن ایاصوفیا همچنان پیروان همه ادیان میتوانند وارد این مکان تاریخی شده و در حالی که پیش از این باید برای بازدید از ایاصوفیا بلیط تهیه میشد، دیگر هزینهای لازم نیست و همه میتوانند رایگان وارد این محل شوند.
در خارج از ترکیه نیز از آنجایی که امپراطوری روم شرقی بر اساس فرهنگ یونانی و کلیسای ارتدکس شکل گرفته بود و در آن روزگار، ایاصوفیا کلیسا بوده است، کشور یونان و کلیسای ارتدکس روسیه، که پوتین نیز به آن تعلق خاطر داشته و از آن حمایت میکند، به شدت با این اقدام مخالفت کرده و پیش از اجرایی شدن این تصمیم هشدار داده بودند که این اقدام ممکن است احساسات مسیحیان را جریحهدار کند، همانگونه که در سال ۲۰۱۷ وقتی از ایاصوفیا اذان و در شب قدر، قرآن پخش شد، اختلافات میان ترکیه و یونان و کلیسای ارتدکس بالا گرفت.
گفتنی است که یونان تنها کشور اروپایی است که در پایتخت آن مسجدی وجود ندارد و ترکیه از این مسئله استفاده کرده و موضع ایاصوفیا را به عدم اجازه ساخت مسجد در پایتخت یونان پیوند میزند. نکته قابل توجه دیگر اینکه، یونان همچنان از واژه «قسطنطنیه» به جای واژه «استانبول» استفاده میکند. همچنین درباره روسیه باید گفت مناقشه روسیه و ترکیه در مسئله ایاصوفیا در زمانی صورت میگیرد، که این دو در لیبی نیز در برابر هم قرار دارند.
دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی یونسکو نیز با این اقدام مخالفت کرده و آمریکاییها هم در برابر این اقدام اردوغان موضع گرفته و گفتهاند چنین تصمیمی ناامید کننده است. اردوغان نیز در برابر این سخنان گفته که مسئله ایاصوفیا یک مسئله داخلی و مربوط به ترکیه است و دیگران نباید در این زمینه دخالت کنند.
محمد الغزالی چشم انداز ارتدوکسیان برای تبدیل کردن بخشی از ترکیه با محوریت ایاصوفیا به کانون کلیسای ارتدکس را در کنار تبدیل شدن قدس و مسجد الاقصی به عنوان کانونی برای یهودیان و تبدیل شدن رم و واتیکان به عنوان کانونی برای کلیسای کاتولیک، قرار میدهد. به هر صورت، جریانهای اسلامگرا امیدوارند که این اقدام اردوغان طلیعهای برای بازپسگیری مسجدالاقصی از دست یهودیان باشد.
اما در کشورهای اسلامی، جریانهای سکولار و چپگرا با این اقدام مخالفت کرده و جریانهای اسلامگرا مانند اخوانالمسلمین به طور رسمی از این اقدام حمایت کردهاند. این گروهها در برابر این انتقاد قرار دارند که اگر بنا باشد ایاصوفیا به گذشتهاش باز گردد، باید تبدیل به کلیسا شود، چرا که تا پیش از امپراطوری عثمانی و مسجد شدن ایاصوفیا، این مکان در طول سدهها کلیسا بوده است. در برابر چنین انتقادی جریانهای اسلامگرا به این نکته اشاره میکنند که سلطان محمد فاتح ایاصوفیا را از مسیحیان خریده و سپس آن را وقف کرده است. در حکم دادگاه عالی ترکیه نیز این نکته مورد تأکید قرار گرفته است.
همچنین جریانهای اسلامگرایی که به اردوغان تمایل دارند، در برابر دیگر مسلمانانی که این اقدام اردوغان را نادرست میدانند، سکوت جامعه جهانی و حکام کشورهای اسلامی در برابر انتقال سفارت آمریکا به قدس و تخریب مساجد مسلمانان در کشورهایی مثل یونان را عنوان کرده و به تخریب مساجد در پی استیلای مسیحیان بر اندلس یا همان اسپانیا را یادآور میشوند.
به علاوه، جریانهای اسلامگرا اشعار حزنانگیزی که در پی اقدام آتاتورک در موزه کردن ایاصوفیا سروده شده را به یاد آورده و از جمله، نوشتهای از «محمد الغزالی» در دهه نود میلادی را بازخوانی میکنند که وی از پروژهای برای تبدیل کردن مناطقی از ترکیه و با محوریت ایاصوفیا به کانون مسیحیت ارتدکس سخن میگوید. در این نوشته محمد الغزالی چشم انداز ارتدوکسیان برای تبدیل کردن بخشی از ترکیه با محوریت ایاصوفیا به کانون کلیسای ارتدکس را در کنار تبدیل شدن قدس و مسجد الاقصی به عنوان کانونی برای یهودیان و تبدیل شدن رم و واتیکان به عنوان کانونی برای کلیسای کاتولیک، قرار میدهد. به هر صورت، جریانهای اسلامگرا امیدوارند که این اقدام اردوغان طلیعهای برای بازپسگیری مسجدالاقصی از دست یهودیان باشد.
صفحه فیسبوک دارالافتای مصر در کنار مخالفت با اقدام اردوغان، از فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح با عنوان «اشغال» نام برد. این تعبیر خشم کاربران فضای مجازی را در پی داشت و آنها این اقدام را نشانه این دانستند که دارالافتاء به آلت دست سیاسیون تبدیل شده و اختلافات مصر و ترکیه در دیگر موضوعات از جمله در مسئله لیبی، در داستان ایاصوفیا نیز نمود پیدا کرده است. به هر روی، اعتراضها دارالإفتاء را مجبور کرد که تعبیرش درباره اشغال قسطنطنیه را اصلاح کند ولی همچنان بر مخالفت با اقدام اردوغان اصرار دارد.
در مقابل، فعالان رسانهای امارات و عربستان سعودی در مقابل اقدام اردوغان موضع گرفتهاند. از جمله میتوان به انعکاس نظرات مخالفان اردوغان توسط روزنامه سعودی الشرق الاوسط و توییت وزیر فرهنگ و جوانان امارات اشاره کرد که این اقدام اردوغان را در تضاد با تساهل و تسامح دینی و اصول همزیستی مسالمتآمیز دانستهاند. برخی از کاربران فضای مجازی در برابر وزیر اماراتی موضع گرفته و اقدامات غیر انسانی امارات در یمن و لیبی را گوشزد کرده و گفتهاند که گویا مسجد شدن ایاصوفیا اماراتیها و سعودیها را بیش از غربیها ناراحت و نگران کرده است.
ایاصوفیا در مصر نیز مسئلهساز شد و صفحه فیسبوک دارالافتای مصر در کنار مخالفت با اقدام اردوغان، از فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح با عنوان «اشغال» نام برد. این تعبیر خشم کاربران فضای مجازی را در پی داشت و آنها این اقدام را نشانه این دانستند که دارالافتاء به آلت دست سیاسیون تبدیل شده و اختلافات مصر و ترکیه در دیگر موضوعات از جمله در مسئله لیبی، در داستان ایاصوفیا نیز نمود پیدا کرده است. به هر روی، اعتراضها دارالإفتاء را مجبور کرد که تعبیرش درباره اشغال قسطنطنیه را اصلاح کند، ولی همچنان بر مخالفت با اقدام اردوغان اصرار دارد.
با وجود همه مخالفتها و موافقتها میتوان اینگونه نتیجه گرفت که مسجد شدن ایاصوفیا تا حد زیادی وحدت داخلی ترکیه را به دنبال دارد و کسانی که آرمانهای اسلامی را دنبال میکنند، با وی همراه کرده است ولی فشارها و سنگاندازیهای خارجی علیه اردوغان نیز از نتایج این تصمیم است.
کد خبر 4973060منبع: مهر
کلیدواژه: ترکیه استانبول مسجد ایاصوفیه رجب طیب اردوغان معرفی کتاب ویروس کرونا مجمع عالی حکمت اسلامی امام رضا ع کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی حجاب و عفاف تفسیر قرآن قرآن علوم انسانی اسلامی فلسفه فعالیت های قرآنی اقدام مخالفت کرده اقدام اردوغان جریان های اسلام گرا امپراطوری عثمانی کلیسای ارتدکس تبدیل شدن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۵۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیتآمیز بود/مخالفتهای خارجی اهمیتی ندارد
وزیر دفاع پاکستان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را بسیار حائز اهمیت و موفقیت آمیز دانست و تاکید کرد: ما به یافتن راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی با تهران خوشبین هستیم.
به گزارش مشرق، به نقل از شبکه جیو نیوز پاکستان، خواجه محمد آصف درباره سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی به اسلامآباد و دیدار با مقامهای بلندپایه پاکستانی گفت: این یک سفر بسیار موفقیت آمیز بود و ما به دستاوردهای آن اطمینان داریم.
وزیر دفاع پاکستان با اشاره تلویحی به آمریکا که اخیرا نسبت به تقویت همکاریهای تهران و اسلامآباد ابراز نگرانی کرده است، افزود: "ما اهمیتی به مخالفتهای خارجی نمی دهیم، لذا اگر کسی در پی سفر آیتالله رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم."
وی آینده خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را روشن توصیف و اضافه کرد: معتقدیم که راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی پیدا خواهیم کرد و آن را به مرحله بهرهبرداری خواهیم رساند.
خواجه محمد آصف در بخشی دیگر از اظهاراتش، خواستار وحدت کشورهای منطقه برای مقابله با چالشهای مشترک شد و گفت: متاسفانه رویکرد دوگانه غرب و حمایت مستمر آنان از اسرائیل منطقه را به شدت آسیب پذیر کرده است.
وزیر دفاع پاکستان اظهار داشت: منطقه ما شاهد افزایش مداخله قدرتهای بزرگ است، لذا ما باید برای دفاع از منافع خود در یک جبهه حضور داشته باشیم. در چنین اوضاعی سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بسیار حائز اهمیت است.
وی تروریسم را تهدید مشترک اسلامآباد و تهران دانست و افزود: غلبه بر تهدید تروریسم اجتناب ناپذیر است، از این رو هر دو کشور برادر مصمم به افزایش همکاریهای خود در این حوزه هستند.
خواجه محمد آصف با اشاره به حمایت جبهه غرب از رژیم اسرائیل نیز گفت: حمایت از فلسطین مسوولیت و وظیفه پاکستان است و معتقدیم نسل کشی مردم غزه جنایتی است که مانند آن را در تاریخ مشاهده نمی کنیم.
جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در بیانیه مشترک خود پس از پایان سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی، خواستار آتش بس فوری و بی قید و شرط در غزه، دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک های بشردوستانه و بازگشت آوارگان فلسطینی شدند.
ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، صبح روز دوشنبه وارد اسلامآباد شد.
وی در اسلامآباد روز پرکار و فشردهای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیاتهای بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.
مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور ابراهیم رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.
رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گستردهای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.