جشن تولد اختصاصی روی آنتن عمومی/ میزان فالوور در فضای مجازی چه کمکی به انتخاب مجری میکند؟
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۶۱۷۵
فیلمی که در فضای مجازی پخش شده واقعیتی است که فقط مربوط به یک شخص و یک برنامه هم نمیشود! گرفتن جشن تولد و گرفتنِ وقت بیننده به هر جهت، انگار جزئی از اصول برنامهسازان شده و به این نکته مهم فکر نمیکنند اینجا رسانه ملی است! - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلمی در فضای مجازی دیدم که مربوط به مسابقه زنده تلفنی "برخط شو" شبکه 5 سیما است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته محسن سالافزون تهیهکننده این برنامه تلویزیونی اعتقاد دارد که "مهسا ایرانیان" از دهه 80 در این عرصه فعالیت داشته و به واسطه فالوورهای در فضای مجازیاش پا به این عرصه نگذاشته است. اما موضوع بر گرفتنِ وقت بیننده با گرفتن جشن تولد خصوصی در آنتن عمومی است. سابقه گرفتن جشن تولد فقط به "مهسا ایرانیان" و برنامه "برخط شو" نمیرسد بلکه در برنامههای تلویزیونی دیگری هم از آنتن عمومی برای شادیهای خصوصی بهره بردهاند؛ باید دید که آیا مخاطب هم همیشه همراهشان بوده و یا امروز که تلخیها امانش را بریده و کمتر به سراغ گرفتن جشن تولد برای خودش و خانوادهاش میرود دیدنِ چنین صحنههایی توصیه میشود؟ اگر میخواهیم مجری برنامه را شگفتزده کنیم و تولدش را تبریک بگوییم چه نیازی است در مقابل میلیونها مخاطب این کار را بکنیم و یا وقت مخاطب را بگیریم که میخواهد بیننده مسابقه زنده تلفنی باشد نه جشن تولد خانم مجری!
جای تقدیر دارد که شبکه 5، مسابقهای با محور ایرانشناسی و تهرانگردی روی آنتن میبرد و در فصل قبلی به مسابقات کاملاً ایرانی مثل "اسم و فامیل" میپرداخت. اما باید در وهله نخست نظارتها بیشتر شود که چرا باید آنتن زنده را صرف چنین اتفاقات شخصی کنیم؟ این خلاقیت نیست و تهیهکننده به سراغِ جذابیت بطنی برنامه برود مگرنه این دست کارهای کلیشهای و نخنما شده باعث نمیشود مخاطب بیشتر پایِ تماشای "برخط شو" بنشیند. پیش از این در برنامههای دیگری، شاهد جشن تولد سلبریتیها، بازیگران و حتی مجریان برنامه بودهایم و همه تقصیرها، گردنِ این برنامه و مجریاش نیست.
این نکته را تهیهکنندگان و مدیران دلسوز تلویزیون باید درنظر داشته باشند که چقدر شرایط بودجهای، مشکلات اقتصادی برنامهسازی و سریالسازی وجود دارد، هوشمندانهتر وارد میدان شوند. جلوی ورود بیرویه اینستاگرامیها و تمرکز مجریان و برنامهسازان روی فضایمجازی را بگیرند. تلویزیون نباید نگاهش به فضایمجازی باشد؛ آیا مرا در این فضا وایرال میکنند یا خیر؟ کاری کنیم که ما را در آن فضا ببینند؛ به همینخاطر قدری دایره زرد را به وزینسازی ترجیح میدهیم. وقتی مجری روی آنتن داد میزند تو رو خدا ما را از این پیج اعلام شده اینستاگرامی برنامه دنبال کنید. یا مجری دیگری میگوید الان گوشیتان را بردارید وارد پیج ما بشوید! همین الان بروید جوابتان را روی آنتن میدهم. این ارجاع دادنها و پررنگشدنها چه معنی میدهد؟
برنامهسازی به هر قیمتی در تلویزیون، بهتر از این نیست که هم وقتِ بیننده گرفته میشود و هم نظرسنجیهای صداوسیما نشان میدهد که ما به جز "عصر جدید" و "دورهمی" حرفی برای گرفتن نداریم. در واقع کپیسازی و وایرالشدن در فضای مجازی هدفِ اصلی سرمایهگذارها و برخی تهیهکنندگان شده و جایگاه رسانهملی را هر روز پایینتر میآورند. واقعاً نباید تلویزیون خودش را در در دایره اینستاگرام و اهالیاش ببیند؛ هر اتفاقی در آن فضا بیفتد ارجاع دهیم و آدمهایش را جایگزین تربیت یافتگان رسانهملی کنیم. اینها تلویزیون را به عقب میبرد و نمیتوانیم آیندهای روشن را برای رسانهملی تصور کنیم. این دستفرمان، دستفرمان خطرناکی است!
در کنار سلطه اسپانسرها امروز باید از سلطه اینستاگرامیها ترسید. رسم غلطی که میان برخی از مدیران و تهیهکنندگان بوجود آمده که تو چقدر فالوور داری؟! هرچه قدر فالوور بیشتر، برنامه بیشتر و سریال بهتر. این باعث شده که مجریان و بازیگران شناختهشده و کاربلد هم خودشان را ببازند و با خریدن فالوورهای فیک، وارد این عرصه بشوند. البته چندان هم از این شرایط ناراضی نیستند؛ زیرا در روزهایی که فرصت حضور جلوی دوربین سریال یا برنامه تلویزیونی و یا فیلم سینمایی ندارند، جای خوبی برای جولان دادن و پول درآوردن با آگهی و استوری است.
بسیاری از مجریان تلویزیون این انتقاد را دارند که تهیهکنندگان و سرمایهگذاران از ما میپرسند چقدر فالوور دارید و از روی فالوور انتخاب میکنند؟! البته این اتفاق در حوزه سریالسازی و حتی سینما هم بعضاً دیده میشود، آدمهایی میآیند که بیشتر در فضایمجازی فعالیت دارند. این اتفاق برای مهمانان تلویزیونی هم افتاده که پولهای کلانی میخواهند تا به آن برنامه بروند. چرا که میگویند در اینستاگرام معروفند و دیده میشوند، پول زیاد طلب میکنند یا خوشان شرایطی را پیشنهاد میدهند.
امروز برخی از چهرههای فعالِ مجازی که اصطلاحاً به آنها شاخ اینستاگرام گفته میشود بعد از حضور در تلویزیون هم قوانین آن را نمیدانند یا پایبندش نیستند. وقتی در سریال تلویزیونی و زمان مناسب، شبه بازیگری میآید و با آن رفتارهای بیچارچوب در فضایمجازی، هیچ رگه تخصصی و هنرمندی به مخاطب القاء نمیکند اما معلوم نیست در میان این همه استعداد و شخصیتهای جوانِ با دانش، این افراد باید نامشان در تیتراژ برنامهها و سریالهای تلویزیونی باشد. آیا سرمایهگذار دوست دارد، تهیهکننده میخواهد و یا پشتپردهای در تصمیمگیری و تصمیمسازی برخی از مدیران تلویزیون وجود دارد؟!
واقعاً امروزِ تلویزیون ما را یاد برخی از اظهارنظرهای مجریان قدیمی و بازیگران پیشکسوت تلویزیون میاندازد؛ وقتی میگفتند تلویزیون قدرِ نیروهای خوب و کارآمدش را نمیداند و یا هیچ مربی وقتی نیروی جدید میآورد قهرمانهای قبلیاش را از بین نمیبرد. حقیقتاً آن بازیگران پیشکسوت کاربلد، مجریان خاطرانگیز و حتی تربیتیافتگان رسانهملی چه در عرصه بازیگری، سریالسازی، برنامهسازی، تهیهکنندگی و اجرا کجا هستند و بیشترِ آنتن را به بازیگران معروف سینما برای اجرا، اینستاگرامیها برای بازیگری و اسپانسرها برای تهیهکنندگی واگذار کردهایم.
پر مخاطبترین ساعت تلویزیون/ رشد 8.6 درصدی مخاطبان در بهار 1399مدیران تلویزیون سرمایهگذاری در مستند را فراموش نکنند/ "دستبه داران" در جشنواره آسیا درخشیدانتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT4 واژه های کاربردی مرتبط مجریان تلویزیون ایران شبکه پنج | شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران بیشتر بخوانید... پاسخ علی مشهدی به انتقادها از حضور بازیگر اینستاگرامی/ وقتی "شهاب عباسی" منتقد سرمایهگذارانِ سریال خانگی است+فیلم "رعد و برق" بهروز افخمی سریالی برای ماه رمضان ۱۴۰۰ + عکسمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران مجریان تلویزیون شبکه پنج سیما شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران اینستاگرامی ها گرفتن جشن تولد فضای مجازی تهیه کنندگان رسانه ملی برنامه ها روی آنتن برخط شو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگترین مزیت ما کامران نجف زاده است
محسن نجفی سولاری تهیهکننده برنامه «برمودا» که با اجرای کامران نجفزاده از شبکه نسیم پخش میشود در گفتوگو با خبرنگار فارس درباره این برنامه گفت: فضا برای ساخت «برمودا» به این جهت رو به جلو و پیش رفت تا ما به جامعه این را القا کنیم که با گفتوگو سوءتفاهمها حل و برطرف میشود.
وی افزود: مهمانان «برمودا» به گونهای انتخاب میشوند که شاید سالها از آنها خبری نبوده و یا نکاتی که هیچوقت فرصت و زمان بیان آنها وجود نداشته بوده و ذهنیتهایی نسبت به آن وجود داشته است و ما در یک فضا و محیط گرو صمیمی بتوانیم گفتوگو کنیم و دلها را به هم نزدیک کنیم.
تهیهکننده «برمودا» ادامه داد: ما بهدنبال این بودیم که با ساخت این برنامه انرژی مثبت را به خانه مردم از جهت اینکه یک نشست صمیمانه و از بعد دیگری به چهرههایی که مردم سالها نسبت به آنها حس نوستالژیک، حس قرابت و نزدیکی داشتهاند تزریق کنیم.
نجفی بیان کرد: فکر میکنم طبق آماری که این روزها از مراکز پژوهشی، فضای مجازی و رسانههای رسمی منتشر میشود توانستهایم به این هدف برسیم.
چرا کامران نجفزاده مجری این برنامه شد؟
محسن نجفی در پاسخ به این سوال گفت: طرح ابتدایی و اولیه این برنامه به نام «اتاق مخفی» به کامران نجفزاده تعلق دارد و بعد با تغییراتی که در آن اعمال شد به «برمودا» رسید؛ حتماً «برمودا» بهواسطه حضور کامران نجفزاده «برمودا» شده است.
وی اظهار کرد: از مهمترین دلایل ساخت برنامه و فضای گفتوگویی که در داخل آن شکل میگیرد حضور نجفزاده به واسطۀ تجربه مفصل و زیادی که در حوزه گفتوگو، تولید محتوا، حضور در اروپا و آمریکا و حضور در موقعیتهای مختلف رسانهای در سالهایی که خبرنگار بوده است همگون با جنسهای مختلف مهمانهای برنامه ما چه در فضای سیاسی، اجتماعی، هنری و اقتصادی تمام آنها را در بر میگیرد.
تهیهکننده این برنامه ادامه داد: فضایی که ایشان قبلا تجربه کرده به واسطه بعد بین المللی و داخلی آن حتماً از بهترین گزینهها برای اجرای این برنامه بودهاند.
برنامه «برمودا» چه تفاوتی با سایر تاکشو ها دارد؟
وی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: تفاوت «برمودا» با سایر تاکشو ها در ساختار، فرم و شکل گفتوگو هایی است که ما در این برنامه تلاش کردیم که هم به جهت دکور، فرم و محتوایی که روایت میشود یک فضای ژورنالیستی باشد.
تهیهکننده «برمودا» ادامه داد: ما برخلاف بیشتر تاکشو هایی که ساخته می شود به سرغ بعد جدیدی از زندگی افراد و سابقه آنها می رویم؛ این موضوع می تواند برای بیننده و مخاطب حتما جلوه دیگری داشته باشد.
نجفی گفت: تلاش کردیم تا از تمام نقاطی که در گفت و گو های چندین و چندساله مهمانان که چهرههای سرشناسی هستند دوری کنیم و به زاویههای جدیدی بپردازیم که این موضوع با تحقیقات مفصل پیرامون مهمان اتفاق افتاده است و خداروشکر قطعههایی که از این برنامه استخراج میشود و حجم مخاطبی که در این ایام کوتاهی که این نوزاد تازه متولد شده به نام «برمودا» منتشر شده نشاندهنده این است که مخاطب و عکس العمل آن نسبت به برخی صحبتهای مهمانان برنامه مشخص میکند ما در این مسیر موفق بودهایم.
ملاک «برمودا» برای انتخاب مهمان چیست ؟؛ چرا باید شخصیتی مثل احمد مجد زاده در این برنامه حضور داشته باشد
وی در پاسخ به این سوال بیان کرد: ما، در انتخاب مهمانها تلاش کردیم تا از چهرههایی که با آنها خاطره داریم استفاده کنیم، از چهرههایی که مردم در طول سالها از آنها ذهنیتی و شناختی داشتهاند استفاده کنیم و به بعد دیگری از آنها بپردازیم.
تهیهکننده این برنامه اظهار داشت: با توجه به ضبط بروز «برمودا» با ما مسائل روز حرکت میکنیم و هر اتفاقی که در جامعه منتشر شود مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد که ممکن است سوء تفاهمی بابت آن پیش بیآید و نکتهای وجود داشته باشد که مخاطب بهواسطه انتشار آن در فضای مجازی سوء برداشتی از آن داشته باشد ما وظیفه داریم با توجه به بروز بودن «برمودا» آن مسئله را حل کنیم.
وی درباره حضور احمد مجد زاده در این برنامه گفت: وی یک سبقهای دارد، مجدزاده کشتیگیر، پهلوان و روحانی ای بوده که بهواسطه حضور چند دقیقهای در یک برنامه زوایای دیگری از او برای مردم بیان نشده است و وقتی متوجه میشویم با یک قهرمان ورزشی و یک کشتیگیر قدیمی که در فضای شخصی زندگیاش متوجه موضوعات دیگری از این فرد میشویم که شاید به دلیل آن تک جمله (جدی میفرمایید) موجب شده که سوء برداشتی از چهره واقعی و حقیقی او بشود.
نجفی افزود: ما در این برنامه وظیفه داریم که آن روی سکه احمد مجدزاده را نشان دهیم تا مخاطب متوجه شود او صرف آن تک جمله نیست و سبقه سابقهای دارد و دعوت او به برنامهای در شبکه خبر کارشناس بودن او در حوزه ورزش است اما تنها چیزی که از وی استخراج و دستبهدست میشد جمله (جدی میفرمایید) او است.
تهیه کننده «برمودا» اظهار کرد: ما در «برمودا» تلاش کردیم نکتههای دیگری از مجدزاده را نیز نشان بدهیم که خداروشکر با استقبال نیز مواجه شد؛ خیلی از افراد با کامنتهایی در فضای مجازی و حقیقی گفته بودند که ما نمیدانستیم او به این شکل است و چه قدر خوب که این موضوع مشخص شد.
بزرگترین نقطه قوت برمودا
وی درباره بزرگترین نقطه قوت این برنامه گفت: به نظرم بزرگترین نقطه قوت «برمودا» تعامل با بیننده است، یعنی مخاطبی که این برنامه را تلاش میکند احساس میکند میزبان برنامه سوالاتی که سالیان سال در ذهن او بوده است را از مهمان برنامه میپرسد.
وی گفت: این اتفاقی است که به جهت جامعهشناسی و تیم اتاق فکر و نویسندگان برای هر سوژه مدت طولانی وقت میگذاشتند تا بتوانند موضوع و سوالات را پخته کنند و به گفتوگو بنشیند که دلیل روایت و سبک اجرای نجفزاده توانست در دل مردم جا پیدا کند.