Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از معضلات کشاورزی ما و شاید مهم‌ترین آنها وابستگی شدید به واردات بذر است چراکه با کوچکترین نوسانات نرخ ارز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود. متاسفانه قیمت لحظه‌ای بذر به علت تغییرات نرخ دلار باعث نایاب شدن و ایجاد بازار سیاه در این حوزه شده است.

به گزارش فارس از خرم‌آباد، متاسفانه قیمت لحظه‌ای بذر به علت تغییرات نرخ دلار باعث نایاب شدن و بازار سیاه در این حوزه شده و نهایتا بی‌ثباتی‌های موجود بر بخش کشاورزی و تولید کشور تاثیرات زیادی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود بذر، تقلب در واردات را افزایش می‌دهد و این معضل چون‌که با تولید در ارتباط است سبب وقوع فاجعه خواهد شد چراکه به طور قطع نهاده بی‌کیفیت، محصولی نیز به دنبال نخواهد داشت.

متاسفانه سال گذشته شاهد این موضوع بودیم و جمعی از گلخانه‌داران استان بذور تقلبی را به‌جای برندهای معتبری که قبلا در بازار بود مورد استفاده قرار دادند و علی‌رغم زحمات زیادی که برای کاشت متحمل شدند روز آخر و زمان دیدن دسترنج‌شان جز هیچ، چیزی نصیبشان نشد.

 

سال گذشته بذر تقلبی خسارت هنگفتی به گلخانه‌داران لرستان وارد آورد

در این رابطه حامد دارایی، گلخانه‌دار لرستانی به خبرنگار فارس از خرم‌آباد اظهار کرد: سال گذشته در بازار آشفتگی‌هایی به وجود آمد و به دلیل تحریم‌ها برای تهیه بذر با مشکلاتی روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مطرح تهیه و پخش بذر، اعلام عدم موجودی کردند و بازار سیاه به راه افتاده بود، افزود: طی این مدت بذور ناشناخته و تقلبی زیاد شد و اکثرا با نام کشور ترکیه به فروش می‌رسیدند‌.

دارایی بیان کرد: با توجه به شناختی که از گذشته دو بذر خیار به نام‌های «نگین» و «ناگین» داشتیم اقدام به خرید آنها کردیم اما متاسفانه این بذور نیز تقلبی بودند.

این گلخانه‌دار خرم‌آبادی با بیان اینکه ظاهرا این بذرها توسط جهاد کشاورزی اصفهان و یزد بین فروشگاه‌های این استان‌ها توزیع شده بود، ادامه داد: این بذور تقلبی ضرر هنگفتی به گلخانه‌داران این استان‌ها و مناطق هم‌جوار مانند لرستان وارد آورد.

وی خاطرنشان کرد: این بذرها از همان مرحله نشا به بعد جواب ندادند و به تمام بیماری‌ها واکنش داشتند به طوری‌که دیگر ریکاوری نشده و به حالت عادی برنمی‌گشتند.

 

دارایی تصریح کرد: در پیگیری‌هایی که داشتیم گفتند این بذرها از طریق افراد سودجویی در سازمان‌های جهادکشاورزی اصفهان و یزد بین کشاورزان و فروشگاه‌های این استان‌ها توزیع و به فروشنده‌های استان ما نیز رسیده است.

این گلخانه‌دار لرستانی ادامه داد: ما به فروشگاه‌های استان خود معترض شدیم و آنها گفتند که هر سال از این افراد خرید کرده‌اند و مشکلی وجود نداشته است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مرکز پخش که جهادکشاورزی است مشکل داشته و نهایتا باعث متضرر شدن گلخانه‌های این استان‌ها و ما شده است.

دارایی با اشاره به اینکه گلخانه‌داران این استان‌ها از طریق اتحادیه‌های خود پیگیر موضوع هستند، ادامه داد: متاسفانه کاری از دست ما برنمی‌آید و نمی‌توانیم اقدام خاصی انجام دهیم.

این گلخانه‌دار خرم‌آبادی با اعلام میزان خسارت وارد شده به گلخانه خود بیان کرد: حدود ۲۵۰۰ متر گلخانه دارم که ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان نسبت به دوره کشت قبلی ضرر دیده‌ام.

وی در پایان گفت: ما گلخانه‌داران لرستانی انتظار داریم که جهاد کشاورزی استان نیز مانند دیگر مناطق تهیه بذرمان را برعهده بگیرد تا شاهد این‌گونه مشکلات نباشیم. همچنین نظارت بیشتری روی فروشگاه‌های تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی صورت پذیرد که تولیدکننده بعد از یک سال کار مشقت‌آمیز شاهد آسیب به محصولش نباشد.

 

گلخانه‌داران متضرر مدرک ارائه دهند تا پیگیری کنیم

در این باره علیرضا احمدوندی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: در مورد خرید بذر تقلبی توسط گلخانه‌داران استان کسی به ما چیزی نگفته است و این افراد بدون اطلاع سازمان اقدام به این کار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های اصفهان زیاد هستند و اگر سهمیه‌ای باشد مسلما به آنها اختصاص داده می‌شود، ادامه داد: این استان حدود دو هزار هکتار عرصه گلخانه‌ای دارد در حالی‌که استان ما حدود ۶۵ هکتار است.

احمدوندی بیان کرد: ممکن است این بذور در تمام سیکل توزیع با بذر تقلبی جابجا شده و این مشکلات را به وجود آورده‌ باشند.

این مسوول با بیان اینکه گلخانه‌داران باید دقت بیشتری هنگام خرید داشته باشند، اضافه کرد: توجه به پلمپ قوطی و بسته‌های بذر، هولوگرام شرکت و کشور تولید کننده از جمله مواردی است که می‌بایست به آنها توجه شود و ممکن است این افراد فله‌ای خرید کرده باشند که فاجعه بالاتری است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی لرستان هیچ‌گونه دخالتی در تهیه، توزیع و تحویل بذر به گلخانه‌داران استان ندارد، اظهار کرد: تهیه بذور گلخانه در انحصار چند شرکت هستند که وزارت با آنها کار می‌کند و این بذور در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد که ممکن است در هر نقطه این سیکل بذر تقلبی جابجا شود.

 

احمدوندی تصریح کرد: هم‌اکنون تنها کاری که از دست ما بر‌می‌آید این است که گلخانه‌داران نامه‌ای برای ما تنظیم کنند و با جهادکشاورزی این استان‌ها مکاتبه داشته باشیم که موضوع را بررسی کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: البته باید مدارک مستدل و مستندات لازم را داشته باشند چراکه پیگیری قضایی خواهد شد.

تقلب و تخلف در نهاده‌های کشاورزی، مخصوصا بذر همواره وجود داشته اما سازمان‌های جهاد کشاورزی قادرند با نظارت خود نقش مهمی در جلوگیری از توزیع بذور تقلبی و بی‌کیفیت ایفا کنند.

تهیه بذر مطمئن راهکاری است که به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند اما اگر در این مورد نمی‌توانند کار خاصی از پیش ببرند حداقل بخش تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر مهم‌ترین قسمتی است که می‌تواند با ارائه کلاس‌های توجیهی-ترویجی کشاورزان، خصوصا گلخانه‌داران هر منطقه را با بذرهای تقلبی و قاچاق بذر آشنا کند و آنان را به سمت مراجع اصلی تامین کننده بذر سوق دهد. برای همین به نظر می‌رسد در این حوزه باید پیگیری بیشتر و دلسوزانه‌تری صورت پذیرد.

انتهای پیام/

گزارش از سمیرا عزیزی

منبع: فارس

کلیدواژه: گلخانه کشاورزی جهاد کشاورزی لرستان گلخانه داران جهاد کشاورزی استان ها بازار سیاه فروشگاه ها گلخانه دار بذر تقلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۱۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کشت گلخانه ای در شهریار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان های استان تهران؛ افزایش کشت گلخانه ای در شهریار،در این شهرستان از ۶۸ هکتار گلخانه،۵ هکتار به کشت توت فرنگی اختصاص دارد.  

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور