Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سال‌های گذشته نه تنها بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و هنری در آذربایجان‌غربی با رکود و نبود فعالیت همراه هستند بلکه در داخل اصلی‌ترین اداره متولی امورات فرهنگی در استان نیز بی‌ثباتی در مدیریت و نبود نگاه مناسب به جایگاه‌ها وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، پس از گذشت حدود ۱۵ ماه از تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، نگاهی به وضعیت حوزه‌های مرتبط با این اداره کل و نیز نحوه مدیریت در بخش‌های مختلف مرتبط با اداره کل نیاز اساسی در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌گذرد اما آنچه در این مدت بیش از هر چیزی واضح بوده، نبود مدیریت صحیح در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری و نیز بی‌ثباتی مدیریتی در این اداره است.

* بی بند و باری در برنامه‌های فرهنگی جایگزین فرهنگسازی درست

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین اقداماتی که در حوزه فرهنگی می‌تواند تاثیر لازم را در جامعه داشته باشد، اجرای برنامه‌های متناسب با فرهنگ عمومی و اجتماعی در سطوح مختلف است.

متاسفانه طی مدیریت جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان‌غربی، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید و با وجود انتقادات و تذکرات چندین باره هنوز هم در حال اجرا است، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با چاشنی بی بند و باری و لاابالی گری در استان بوده است.

اجرای برنامه‌هایی نظیر کنسرت‌ها با حضور خوانندگان مورددار و با وضعیت نه چندان مناسب، جلسات و جشن‌های فرهنگی با حضور گروه‌های رقص مختلط، تشکیل محافلی که در نهایت به بی بند و باری ختم شده و نیز تئاترهایی موهن به فرهنگ و مبانی فرهنگی کشور تنها گوشه‌ای از اقداماتی است که با کم‌توجهی مسئولان و بی توجهی متولیان این امر انجام شده است.

در کنار این موارد، می‌توان در حوزه اجرائیات به نبود برنامه‌های فرهنگی و دینی در سطح عالی و با گستره بین‌المللی و کشوری در استان اشاره کرد که برخلاف دوره‌های پیشین، اکنون یا در گستره شهرستانی برگزار می‌شود و یا اینکه به حالت تعطیلی یا تعلیق درآمده‌اند.

برنامه‌هایی نظیر جشنواره شعر رضوی، کنگره عقیله‌العرب و جشنواره شعر نماز و ولایت از جمله مواردی است که برخلاف دارا بودن سابقه برگزاری به صورت کشوری و بین‌المللی، اکنون با حضور و استقبال اندک و معدود هنرمندان و شعرا همراه شده و سطح برگزاری این برنامه‌ها به استانی یا منطقه‌ای کاهش پیدا کرده است.

* ورود اداره کل در صحنه اجرائیات به جای پرورش موسسات فرهنگی اثرگذار و فعال

متاسفانه با وجود اینکه تعداد موسسات فرهنگی و هنری همانند دیگر بخش‌های فرهنگی در آذربایجان‌غربی بیش از حد است، اما آنچه در این میان مهم و قابل توجه است، نبود موسسه فرهنگی و هنری در راستای اجرای برنامه‌ها و نیز ورود مستقیم اداره کل در برنامه‌ها به جای نظارت و هدایت بخش خصوصی است.

آنچه امروز در حوزه انجمن‌ها و موسسات فرهنگی و هنری به چشم می‌خورد، نبود متولی رسیدگی به وضعیت آن‌ها و گوشه‌گیر شدن این موسسات و انجمن‌ها است که البته این شکل هرروز بیش از گذشته پررنگ‌تر و حادتر می‌شود.

بهره‌مندی از موسسات و انجمن‌های فعال در سطح شهرستانی و استانی جزو مطالباتی بوده که در سال‌های گذشته توسط هنرمندان ارائه شده ولی هنوز کسی شنوای مشکلات و خواسته‌های این قشر نبوده است.

انجمن‌های نمایشی، موسیقی و تجسمی جزو اصلی‌ترین حلقه‌های وصل دولت به بخش خصوصی در جوزه فرهنگ به شمار می‌آید که متاسفانه تمام این بخش‌ها در حالت رکود واقعی و سکوت فعالیتی قرار دارند و متولیان امر هم نسبت به چنین موضوعی روزه سکوت گرفته‌اند.

عدم حمایت از گالری‌های تجسمی، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای امورات نمایشی و نظارت ضعیف و بی‌نظارتی در حوزه نمایش و موسیقی جزو مشکلات عمده درذ این حوزه است که متاسفانه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

* رکود حوزه سینمایی و ولنگاری در بخش فیلم‌سازی

هرچند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه خاصی در آذربایجان‌غربی از لحاظ فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی وجود دارد اما امروز شاهد هستیم که نه تنها این ظرفیت‌ها به حالت بالفعل درنیامده‌اند بلکه در سایه نبود نظارت و همکاری از سوی بخش دولت یعنی همان اداره کل ارشاد، به حالت منفعل درآمده و تنها به تولید فکاهیات و برنامه‌های بی‌اثر ختم شده است.

دی بخش سینمایی و فعالیت‌های فیلم‌سازی، ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که با وجود گذشت ۳ سال از وعده استانداری مبنی بر تخصیص بودجه‌ای کلان برای ساخت ۱۱ فیلم کوتاه، هنوز خبری از خروجی این بودجه و نیز فیلم‌های تولیدی در راستای محورهای مشخص شده نبوده و گویا سرنوشت این فیلم‌ها هم به وضعیت دیگر بخش‌ها دچار شده است.

* رکود کامل در بخش قرآنی و تعطیلی فعالیت‌ها!

با وجود سرمایه‌گذاری ویژه ارشاد اسلامی در حوزه برنامه‌های دارای جهت‌گیری خاص، طی سال‌های اخیر شاهد رکود ویژه در بخش قرآنی و نبود نگاه حتی عادی به این بخش بوده‌ایم.

بهتر این اداره کل تنها لیستی از اقدامات انجام شده در حوزه قرآنی را ارائه دهد تا شاید فعالان این حوزه دلگرمی بیشتری نسبت به وضعیت داشته باشند، البته جدای از اجرای مسابقات سالیانه که هم بودجه و هم الزام از سوی تهران به منظور برگزاری دارند و هیچ اختیاری از سوی اداره کل در این زمینه وجود ندارد.

احتمال دارد که یکی از دلایل بی توجهی به موضوعات قرآنی، سکوت رسانه‌ای و بی‌رغبتی مسئولان مربوطه در قبال عدم حمایت ارشاد اسلامی استان از مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم در سال ۹۸ باشد که در سایه برنامه‌های غیرعادی این دستگاه متولی فرهنگ و هنر ناپدید شده بود.

* بی‌ثباتی مدیریتی و نبود نگاه درست در بخش اداری

تغییرات متعدد در بخش مدیریت امور هنری، نبود جایگاه مناسب برای متخصصین امر در بخش‌های مربوطه، حضور افرادی غیرمتخصص در راس معاونت‌های تخصصی اداره کل و نداشتن حکم مسئولیتی برای معاونین از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که در بخش مدیریتی می‌توان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی منتسب دانست.

البته سایر مشکلات و معایب این دستگاه دولتی و اجرایی هم عاملی بر همین بی‌ثباتی‌ها بوده که خارج از توضیح و توصیف است.

* واحد مطبوعات و بی سامانی رسانه‌های استانی

یکی از بخش های‌ ارشاد اسلامی در آذربایجان‌غربی که همیشه برای فعالان با سوالات متعددی همراه بوده، واحد مطبوعات این اداره کل است که با وجود تعاریف مشخص و معین برای نظارت و حمایت از بخش‌های رسانه‌ای، متاسفانه تنها به یک واحد اداری خلاصه شده و تمام موجودیت آن در همراهی با خانه مطبوعات و ارائه بیانیه و مصاحبه تعریف شده است.

نبود نگاه یکسان به رسانه‌ها، عدم حمایت از بخش رسانه‌ای استان در زمینه‌های مختلف، محدودسازی خبرنگاران و رسانه‌ها به تجلیل روز خبرنگار و فراموشی این جامعه تا سال بعد و نداشتن شکل مناسب در بخش رسانه‌ای استان جزو مشکلاتی است که در واحد مطبوعات این اداره کل به چشم می‌خورد و البته در کنار دیگر بخش‌های سازمانی و خصوصی مورد حمایت ارشاد اسلامی در حال طی روزگار عادی و بدون دغدغه است.

* هدایت فرهنگ با سیاستمداری مقدور است؟

تسلیم مدیریت اداری در برابر برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی می‌تواند برای هر فردی دردسرساز باشد، حال آن‌که این مدیر در حوزه فرهنگی باشد و در صدد پیاده‌سازی سیاست‌ها و توصیه‌های سیاستمداران در بخش‌های مختلف فرهنگ برآید.

نبود سابقه مدیریتی مناسب و مرتبط با حوزه فرهنگی و تسلیم در برابر سیاستمداران را می‌توان یکی از دلایل رکود فعلی در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان‌غربی دانست که در صورت ادامه دار بودن روند باید منتظر ازهم گسیختگی تار و پود این حوزه نیز باشیم.

* انجمن مفاخر کجای معادلات استان قرار دارد؟

پس از تغییرات مدیریتی در ارشاد اسلامی، شاهد رکود در انجمن مفاخر آذربایجان غربی نیز بوده ایم، به طوری که اکنون این انجمن تنها روی کاغذ و بدون هیچ خروجی و نمودی باقی مانده است.

انجمن فرهنگ و ادب آذربایجان هم که پس از کش و قوس های فراوان به اغما رفته و حیاط خلوتی برای برخی چهره ها شده است.

* شورای فرهنگ عمومی و سکوت ویژه در برابر انتقادات

بر عهده داشتن مسئولیت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای دستگاهی که در رفع و رجوع امورات روزمره و اداری خود بازمانده، موضوعی سنگین است اما بر اساس اساسنامه این شورا چنین وظیفه‌ای را باید در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بدانیم.

نداشتن نگاه رسانه‌ای در جلسات، عدم روشنگری در زمینه مصوبات و اقدامات انجام شده در حوزه شورا، بی‌رغبتی برای نمایش فعالیت‌های فاخر فرهنگی در سطح استان و نیز تبدیل جلسات شورا به برنامه‌ای عادی و موعظه‌وار جزو مواردی است که در سال‌های اخیر توسط دبیرخانه انجام شده و موجب بی تاثیر شدن شورای فرهنگ عمومی در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی های کلان فرهنگی شده است.

تذکرات چندباره نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی مبنی بر لزوم حضور استاندار با جایگاه جانشین شورا و دیگر اعضای تاثیرگذار در جلسات، انتقاد از وضعیت فرهنگی استان در خطبه‌های نماز جمعه و نیز ارائه تذکر و اخطار به مدیران ارشد استانی در خصوص برخورد با تخلفات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌توان در زمره دلایلی آورد که نشان از بی مسئولیتی یا بی‌توجهی دبیرخانه به تصمیمات و مصوبات شورای فرهنگ عمومی داشته و موجب علنی و عمومی شدن این اخطارها و تذکرات شده است.

* چه کسی مسئول است؟!

این‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات متعدد در بخش‌های فرهنگی و هنری است که در سایه ضعف مدیریتی و نیز نبود نگاه فرهنگی به مسائل در سطح آذربایجان‌غربی رخ می‌دهد.

اما نکته مهم، نبود پیگیری و رسیدگی به موضوعات است که در سایه غفلت از حوزه فرهنگ و هنر هرروز بیشتر به حالت اغما نزدیک‌تر می‌شود و شاید در آینده با ادامه دار بودن وضعیت فعلی شاهد از بین رفتن فرصت‌های مختلف نیز باشیم.

شاید اگر مسئولان و مدیران استانی خود را اندکی در برابر وضعیت قمر در عقرب فرهنگی استان مسئول بدانند و بیشتر از گذشته نسبت به تعیین تکلیف این بخش اهتمام داشته باشند، نه تنها جامعه فرهنگ و هنر بلکه تمام بخش‌های دیگر مرتبط با امنیت اجتماعی و فرهنگی در سطح استان نیز حرفی برای گفتن داشته باشند…

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی ارشاد اسلامی فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و هنر حوزه فرهنگ برنامه ها انجام شده فعالیت ها نبود نگاه بی ثباتی رسانه ای انجمن ها نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۳۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه ااطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، سیدعمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و هیئت همراه وی، وضعیت فرهنگ و ارتباطات دو کشور و چشم‌اندازهای گسترش همکاری‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران را مورد رایزنی قرار داد.

در این دیدار که در دفتر رییس جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر ضرورت تبادل تجارب در بخش‌های فرهنگی، هنری و آرشیوی تأکید کرد.

وی با اشاره به نیازهای جوامع اسلامی به برنامه‌هایی فرهنگی که آنان را در برابر هجمه فرهنگی و اندیشه‌های منحرف مصون نگه دارد، بر ضرورت حمایت از برنامه‌های هنری و تولید فیلم و سریال و استفاده از فناوری‌های نوین برای رساندن آن به مخاطبان تأکید کرد.

رییس جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

کد خبر 6096634

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی