Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود گذشت چند ماه از پخش ناتمام سریال پایتخت و فصل دوم «نون خ» هنوز هیچ خبری از روند تولد یا ادامه این دو سریال به گوش نمی‌رسد.

به‌گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در ماه‌های اخیر روند تولید آثار نمایشی در سینما، تئاتر و تلویزیون همچون سایر عرصه‌های زندگی از شیوع ویروس کرونا تأثیر پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب سریال‌های تلویزیونی که درحال تصویربرداری بودند از اواسط اسفندماه کار خود را متوقف کرده و یا روند تولید خود را تغییر دادند؛ اما این موضوع بیشتر شامل آثاری می‌شد که فرصت کافی برای پخش در ماه‌های آینده را داشتند. در این میان سریال‌هایی مثل کامیون و پایتخت6 که برای پخش در ایام نوروز در حال تصویربرداری بودند، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کردند.

پخش سریال کامیون پس تعطیلات نوروز و تا اواخر فروردین ماه ادامه داشت و گروه سازنده این سریال تا هفته آخر فروردین‌ماه با همه سختی‌ها تصویربرداری را ادامه دادند. پایتخت 6 نیز تا آخرین روزهای اسفندماه به تصویربرداری خود ادامه داد و توانست  به جدول پخش نوروزی شبکه یک برساند.

 هزار وعده «سیروس» یکی وفا نکند!

با این حال «پایتخت» در کنار حواشی محتوایی فراوان، در قسمت پایانی مخاطبان را غافلگیر کرد. این غافلگیری البته ارتباطی به محتوا یا شکل سریال نداشت بلکه ناتمام‌ماندن داستان یا و مشخص‌نشدن شخصیت‌های آن مربوط بود.

سیروس مقدم دوازدهم فروردین‌ماه با اعلام رسمی ناتمام ماندن داستان فصل ششم «پایتخت» به دلیل شیوع کرونا، عنوان کرد: «قسمت‌های آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد».

 او در گفتگویی که با روابط عمومی سیمافیلم داشت با اشاره به این که خانواده‌های تیم پایتخت مثل دیگران، نگران فرزند، همسر، والدینشان و … هستند افزود: «پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش شد و تنها قسمت‌های آخر و فینال آن طلب مخاطبان از مااست که ان‌شاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی نمودند، تیم پایتخت دور هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا… به محضر مردم عزیز تقدیم می‌کنند».

او در نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک نیز این وعده را که با تأیید مهدی فرجی مشاور پروژه نیز همراه شد تکرار کرد.

با این حال این وعده هیچ‌گاه رنگ حقیقت نگرفت و با توجه به درگیرشدن برخی از بازیگران این سریال در پروژه‌های دیگر به نظر می‌رسد که حداقل در چند ماه آینده نیز این اتفاق رقم نخورد.

با این حال سیروس مقدم در اواخر خردادماه در گفتگویی رادیویی از تولید «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ داد و گفت: «وقتی سفارش به ساختن ادامه پایتخت می‌شود. یعنی مشکلات حل شده و تلویزیون از ما طرح پایتخت ۷ را خواسته است، ان‌شاءالله با رفع دلخوری‌ها این مجموعه نوروز ۱۴۰۰ پخش می‌شود.او با اشاره به این که حواشی مربوط به سریال از بین می‌رود افزود: تلویزیون خانه ماست و در هر خانواده‌ای دلخوری پیش می‌آید ولی دائمی نیست و بازهم سر یک سفره هستیم.

 احتمال بسته‌شدن پرونده «پایتخت» برای همیشه

این اظهارنظر از سوی مقدم در حالی عنوان شد که دو روز پیش از آن و در بیست و چهارم خردادماه یکی از بازیگران سری ششم «پایتخت» در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ضمن گلایه از برخوردهای انتقادی به این سریال تأکید کرد که عوامل نه‌تنها رغبتی برای ساخت سری‌های بعدی پایتخت ندارند بلکه پایتخت ۶ را نیز نمی‌خواهند به پایان برسانند.

این بازیگر که حضور پررنگی در سری اخیر «پایتخت» داشت، اعلام کرده بود حواشی پخش سریال و نیز انتقاداتی که انجام شد، باعث شد گروه دیگر تمایلی برای ادامه پروژه «پایتخت» نداشته باشند و حتی خبر از بسته شدن پرونده این سریال بدهند.

به‌این ترتیب، ماجرای تولید ادامه پایتخت 6 و یا ساخت فصل هفتم آن به کلافی سردرگرم تبدیل شده که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها باز شود.

سریال «نون خ 2» به کارگردانی سعید آقاخانی هم قرار بود در ماه رمضان روی آنتن برود، دو هفته زودتر از زمان موعود و از بیستم فروردین روی آنتن شبکه یک سیما رفت. ضبط قسمت‌های پایانی این سریال هم با شیوع کرونا همزمان شد و سازندگان آن ترجیح دادند با تغییراتی در روند داستان فصل دوم و کاهش قسمت های آن، «نون‌خ 2» را به پایان برسانند. با این حال چگونگی پایان این سریال هم نشان داد که باید منتظر فصل سوم آن نیز بود.

بی‌توجهی سازندگان سریال‌های تلویزیونی نسبت به تکمیل این آثار، توهین به شعور و سلیقه هنری مخاطبان است

در هفته‌های اخیر هم شایعات فراوانی درباره ساخت فصل سوم این سریال با حضور بازیگران و حتی نویسندگان جدید منتشر شد.

درهمین ارتباط اخیراً مهدی فرجی تهیه‌کننده این مجموعه در گفتگویی با اشاره به اینکه وضعیت ساخت فصل سوم این سریال هنوز نامشخص است، گفت: هیچ فردی به عنوان فیلم‌نامه‌نویس به گروه نویسندگان مجموعه «نون.خ» اضافه نشده است و اخباری که پیرامون نگارش فیلمنامه توسط بهرام توکلی یا افراد دیگر منتشر می‌شود صحت ندارد.

وی اظهار کرد: ما در حال بررسی شرایط ساخت ادامه این پروژه هستیم زیرا به دلیل گسترش ویروس کرونا شرایط ساخت این پروژه مشخص نیست و باید ببینیم که چه زمانی می‌توان ساخت آن را آغاز کرد.

 بی‌توجهی به سرنوشت سریال و توهین به مخاطب همچنان منتظر!

با وجود این که اکثر پروژه‌های تلویزیونی در چند ماه اخیر وارد پروسه تولید شده‌اند تهیه‌کننده «نون.خ» از وضعیت نامشخص فصل سوم آن خبر داد. فصلی که به نوعی باید پایان قصه فصل دوم را هم درخود داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد سازندگان این مجموعه‌های تلویزیونی دغدغه چندانی برای تکمیل این آثار نداشته باشند. در این میان آنچه رخ می‌دهد توهین به مخاطبان و بی‌توجهی به تعهد سازندگان یک اثر نسبت به بینندگان است.

در زمان تولید این دو مجموعه، هم روابط عمومی معاونت سیما و هم روابط عمومی خود سریال‌ها از همه توان و ابزارهای لازم برای جلب نظر مخاطبان بهره می بردند. اکنون و درشرایطی که افکار عمومی به دنبال دانستن فرجام سریال‌های تلویزیونی است با سکوت خبری مواجه می‌شود. سکوتی که گویا به این زودی به پایان نخواهد رسید. 

 فصل‌هایی که هیچ‌گاه از راه نرسید!

اما علاوه بر این سریال‌ها که روند داستانی آنها ناتمام مانده و باید در فصل‌های بعدی ادامه پیدا کند، تولید فصل‌های بعدی برخی از سریال‌های دیگر هم همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

در این زمینه می‌توان به سریال‌های حکایت‌های کمال، فصل چهارم از سرنوشت و بچه مهندس4 اشاره کرد.

نکته جالب اینجاست که علی‌اکبر تحویلیان نویسنده سریال «از سرنوشت» در گفتگویی که پیش از این با خبرنگار خبرگزاری آنا داشت عنوان کرده بود که پیشنهاد ساخت «از سرنوشت ۴» به او داده شده درحال رایزنی و تعامل هستند تا در آینده نزدیک این مجموعه را جلوی دوربین ببرند.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هنوز فصل سوم این مجموعه که برای پخش آماده شده، رنگ آنتن را ندیده است و باید دید سرنوشت این سریال‌های دنباله‌دار به کجا ختم می‌شود.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: سریال های تلویزیونی سریال پایتخت 6 سریال نون خ سریال ها فصل سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان

امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.

سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.

آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی می‌شود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.

حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»

هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب می‌شناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیه‌کننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که می‌خواهیم یک چیزی مثل این سمفونی‌ها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه این‌ها را گوش کردم دیدم به درد نمی‌خورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع می‌شود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمی‌شد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایران‌دوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان می‌دهد. این سریال هر جا برود موسیقی‌اش تأثیرگذار است. چون می‌دانند مال همان‌جاست و هویت دارد.

احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفت‌وگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تم‌ها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله‌ غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیده‌ام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنت‌های موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیف‌های غربی بروند.

وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کردم، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوم و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.

به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد
  • پیش‌تولید «پایتخت ۷» آغاز شد
  • آغاز پیش تولید «پایتخت ۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • پیش تولید «پایتخت ۷» آغاز شد
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار