Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میان فشارهای اقتصادی و نابسامانی معیشتی در سال‌های اخیر بازنشستگآن‌که به دلیل سن بالا و عدم وجود موقعیت شغلی امکان افزایش درآمد ندارند در انتظار همسان‌سازی حقوقشان روزهای سختی را می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، به دلیل جمعیت بالای آماده‌به‌کار در کشور و کمبود فرصت‌های شغلی جدید و بعضی سوءاستفاده‌ها در به‌کارگیری بازنشستگان قوانینی تعریف‌شده که از ادامه فعالیت این افراد در مشاغل مختلف ممانعت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان فشارهای اقتصادی و نابسامانی معیشتی در سال‌های اخیر بازنشستگآن‌که به دلیل سن بالا و عدم وجود موقعیت شغلی امکان افزایش درآمد ندارند در انتظار همسان‌سازی حقوقشان روزهای سختی را می‌گذرانند.

صدای ضعیف بازنشستگان به هیچ جا نمی‌رسد

یکی از بازنشستگان در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید: مدیرانی که با حقوق بسیار بالا بازنشسته می‌شوند دغدغه‌ای ندارند و اصلاً برایشان مهم نیست که به فکر ما بازنشسته‌ها باشند. من ماهیانه حدود 2 میلیون تومان می‌گیرم و این پول نیازهای اولیه من و خانواده‌ام را تا روز پنجم ماه هم تأمین نمی‌کند.

بازنشسته دیگری با اشاره به وضعیت به‌هم‌ریخته اقتصادی و افزایش چشمگیر قیمت‌ها به‌صورت روزافزون گفت: وقتی من بازنشسته شدم نه عروس داشتم و نه نوه. اما حالا باوجود داماد و عروس و نوه باید با همان حقوقی زندگی را بگذرانم که بدون وجود آن‌ها می‌گذراندم.

یک بازنشسته دیگر مطلبی که در مورد افزایش حقوق کارگران در روزنامه‌ای که خوانده را به من نشان داده و می‌گوید: سی سال به‌طور مرتب حق بیمه پرداخت کرده‌ایم که حالا این روزها این حقوق دست من را بگیرد. حالا باید منتشر بنشینیم تا دولت بدهکاری سنگینش به ما را بدهد تا حقوق ما کمی با میزان تورم و فشارهای اقتصادی شدید متناسب شود. اصلاً معلوم نیست در سازمان تأمین اجتماعی چه خبر است؟

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

حدود ۸ سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم‌توجهی هرساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوش‌بینانه محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌‌ماندگی جدی شود.

اوایل سال جاری، سازمان برنامه‌وبودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و این وسط سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی‌کلاه ماند و صدایشان بلند شد، به‌طوری‌که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این بی‌عدالتی اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوقشان هستند.

سر بی‌کلاه بازنشستگان تأمین اجتماعی از همسان‌سازی حقوق

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم مورد عدم اختصاص  گفت: مجلس در بودجه سال جدید اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری قرار داد، اما متأسفانه از این میزان بودجه، اعتباری برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته نشده است. در این وضعیت نه‌تنها اعتباری برای صندوق در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه طلب‌های به‌حق آن‌ها نیز تسویه نمی‌شود.

بعدازاین صحبت‌ها مدیرعامل تأمین اجتماعی پیگیر پس گرفتن طلب تأمین اجتماعی از دولت شد. بعد از برگزاری جلسات مختلف با مسئولان دولتی و پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درنهایت مشخص شد برخی از اموال دولت به‌عنوان رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود تا این سازمان درآمد حاصل از فروش و یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای همسان‌سازی کند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان منابعی بود که دولت بابت بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند، ادامه داد: مقرر شد این مبلغ در قالب شرکت‌هایی که قابل‌عرضه در بورس هستند به تأمین اجتماعی پرداخت شود تا تأمین اجتماعی این شرکت‌ها را در بورس عرضه کند تا از درآمد مستمر این شرکت‌ها همسان‌سازی را اجرا کند.

به اعتراف مسئولان این افزایش حقوق و همسان‌سازی‌ها تنها بخش کوچکی از کمبود درآمد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را پوشش می‌دهد و با توجه به اینکه این قشر بازنشسته نتایج سرمایه‌گذاری خود در بیمه را دریافت می‌کند، منزلتش نباید این‌چنین زیر سؤال برود و دولت موظف است بجای برداشت از منابع سازمان تأمین اجتماعی و مقروض ماندن به آن، ‌که منجر به وارد شدن فشار طاقت‌فرسا به بازنشستگان می‌شود به وظیفه‌های حمایتی خود از جمعیت روزافزون بازنشسته‌های کشور بیفزاید.

بالاخره منابع همسان‌سازی تأمین شد: دولت به‌جای بدهی به تأمین اجتماعی شرکت داد

18 تیر 99 خبر آمد که رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای بود که قرار شد دولت برای رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و تأمین اجتماعی هم برای همسان‌سازی از این مبلغ استفاده کند.

در جلسه هیئت‌وزیران، با دستور رئیس‌جمهور و با پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به تصویب هیئت‌وزیران رسید و واگذاری رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام ۹ شرکت مهم دولت به تأمین اجتماعی تصویب شد.

اکبر شوکت عضو هیئت‌امنای سازمان تأمین اجتماعی درباره جزئیات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: این رقم برای اجرای همسان‌سازی در ۳ سال متوالی است و بخشی از این مبلغ را برای امسال استفاده کرده و باقی منابع را سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا هرسال برای دریافت بودجه همسان‌سازی با دولت به مشکل برنخوریم.

افزایش حقوق سالیانه  با همسان‌سازی حقوق فرق دارد

سؤالی  که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح است که ماجرای افزایش حقوق مجدد چیست؟ مگر به‌تازگی اعلام نشد که ۲۶ درصد افزایش حقوق برای سال ۹۹ اجرا می‌شود؟

در جواب این گروه از بازنشستگان باید گفت، افزایش ۲۶ درصدی حقوق که از حدود یک ماه پیش اعمال شد، افزایش حقوق سالیانه است که مانند هرسال بعد از مشخص شدن دستمزد کارگران در جلسه شورای عالی کار، حقوق بازنشستگان نیز بر همان مبنا برای سال جدید محاسبه می‌شود، اما این افزایش مجدد حقوق و خبرهایی که این روزها به گوش می‌رسد، از منابع همسان‌سازی است.

به اعتراف مسئولان این افزایش حقوق و همسان‌سازی‌ها تنها بخش کوچکی از کمبود درآمد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را پوشش می‌دهد و با توجه به اینکه این قشر بازنشسته نتایج سرمایه‌گذاری خود در بیمه را دریافت می‌کند، منزلتش نباید این‌چنین زیر سؤال برود و دولت موظف است بجای برداشت از منابع سازمان تأمین اجتماعی و مقروض ماندن به آن، ‌که منجر به وارد شدن فشار طاقت‌فرسا به بازنشستگان می‌شود به وظیفه‌های حمایتی خود از جمعیت روزافزون بازنشسته‌های کشور بیفزاید.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: افزایش حقوق تامین اجتماعی همسان سازی حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق بازنشستگان بازنشستگان تأمین اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی هزار میلیارد تومان تأمین اجتماعی اجرای همسان سازی افزایش حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

شمس‌الله خدادادی، مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه سهمیه ابلاغی استان در ساخت مسکن روستایی را ۷ هزار واحد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۴۲۰ واحد (۶۳ درصد) از این تعداد به بانک عامل معرفی شده است، گفت: برای ۲ هزار و ۱۴۹ مورد انعقاد قرارداد هم صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه اشاره‌ای به درصد قرارداد معرفی شده تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی اعتبار ۱۴۰۲ شهرستان‌های استان داشت و گفت: شهرستان‌های هرسین و گیلانغرب به ترتیب کمترین و بیشترین انعقاد قرارداد را داشته است.

خدادادی با اشاره به رتبه ۱۲ استان در راستای عملکرد انعقاد قرارداد، خاطرنشان کرد: بیشترین علت ریزش‌ها در بحث تضامین است که پذیرفتن ضامن زنجیره خیلی کمک‌کننده است.

وی وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان از ۱۴ شهرستان تابع استان کرمانشاه را بالاتر از میانگین کشوری اعلام و بیان کرد: بجر شهرستان کرمانشاه وضعیت مقاوم‌سازی دیگر شهرستان‌ها مطلوب است.

خدادادی طرح نهضت ملی مسکن شهری را در ۲ فاز بنیاد ساخت و گروه ساخت عنوان کرد و افزود: ۴ هزار و ۵۲۰ واحد توسط بنیاد در قالب مجموعه‌های آپارتمانی احداث می‌شود که برای ۲ هزار و ۸۱۷ واحد انعقاد قرارداد با سیستم بانکی صورت گرفته و یک‌هزار و ۷۰۰ واحد هم در دست اقدام است.

وی با اشاره به آماده‌سازی ۳ هزار و ۳۷۷ واحد از ۴ هزار و ۵۲۰ واحد، تصریح کرد: پی‌کنی ۳ هزار ۱۴ واحد، اجرای فنداسیون یک‌هزار و ۷۰۰ و اجرای اسکلت سقف ۶۵۰ واحد انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه در اشاره به پروژه‌های بنیاد ساخت از فاز یک سراج در قالب ۱۵ بلوک ۲۴ واحدی و یک‌هزار و ۱۲۰ واحد فاز ۲ سراج در قالب ۱۶ بلوک سخن گفت و افزود: پروژه‌هایی بنیاد ساخت در شهر‌های روانسر، صحنه، سنقر و گیلانغرب در دست اجرا داریم.

وی پروژه‌های گروه ساخت را در قالب ۶ هزار ۲۷۲ واحد در سطح استان عنوان کرد و افزود: اقدام آماده‌سازی بالای ۹۰ درصد این پروژه‌ها محقق شده است.

خدادادی با اشاره به بحث نهضت ملی روستایی مسکن، تصریح کرد: ۱۰ هزار قطعه مسکن روستایی در سامانه بارگذاری شده و در حال ارسال پیامک هستیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟