Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخوت با اشاره به آغاز طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» در کانون‌های مساجد جنوب فارس، گفت: این طرح به‌منظور احیای کارکرد فرهنگی، اجتماعی مساجد در محلات و در راستای تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی، اجتماعی و دینی محلات برگزار می‌شود.

«محمدابراهیم اخوت» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در لارستان، گفت: به منظور احیای کارکرد فرهنگی، اجتماعی مساجد در محلات و تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی، اجتماعی و دینی محلات به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران، طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس افزود: این طرح یک رویداد محله‌محور و خانواده‌بنیان است که با استفاده از ظرفیت‌های خودجوش و ملاحظه اقتضائات محلی با محوریت مسجد و ذیل نظر امام جماعت مسجد اجرا می‌شود.

 

وی ادامه داد: شناسایی و تکریم خانواده معظم شهدا، ایثارگران، چهره‌های ماندگار، نخبگان و نوجوانان و جوانان ممتاز و غیره در عرصه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، دینی و علمی محله از اهداف برگزاری طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» است.

 

اخوت اضافه کرد: این طرح در راستای تقویت سرمایه‌های اجتماعی، الگوسازی برای نمازگزاران و اهالی محله به‌ویژه نوجوانان و جوانان با رویکرد تربیتی و اصلاح سبک زندگی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در عرصه‌های فرهنگی و دینی و ارتقاء فرهنگ عمومی محله و رونق‌بخشی به نماز جماعت و جذب جوانان و نخبگان به مساجد انجام می‌شود.

 

مدیر ستاد کانون‌های مساجد جنوب فارس تصریح کرد: گروه هدف اجرای این طرح خانواده‌ معزز شهدا و ایثارگران، معلمان، نخبگان، کسبه محل، خیرین محل، مروجان ارزش‌ها و فضائل دینی، نوجوانان و جوانان ممتاز، کارآفرینان، هنرمندان، ورزشکاران، خانواده‌های موفق، مفاخر فرهنگی هنری، همسایگان و خادمین مسجد، مسئولین تأثیرگذار و مسجد محور و گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی است.

پایان پیام/656

منبع: شبستان

کلیدواژه: سه شنبه های تکریم کانون های مساجد جنوب فارس کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد فارس سه شنبه های تکریم مساجد جنوب فارس طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بین‌المللی توجه شود

در مسئله‌شناسی حجاب باید به سه بعد دینی، سیاسی و بین‌المللی توجه شود. اینها از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط دارند و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وبینار تخصصی «حجاب در سپهر عمومی»  به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور و سخنرانی دکتر فاطمه توفیقی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با موضوع «مسئله‌شناسی حجاب» برگزار شد.

 توفیقی با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران در دوران مشروطه حجاب تبدیل به مسئله می‌شود، گفت: زمانی که درباره حجاب صحبت می‌کنیم، این بحث مرتبط با مسئله امروز ماست. مسئله حجاب در دوران‌های مختلف و در ادیان و جوامع مختلف وجود داشته است. اما بیان مسئله حجاب در این زمان و در دوران مشروطه و در دوران معاصر متفاوت است. منظور از دوران معاصر، دوران هم‌زمانی با جریان احیای دینی و در ایران و به طور خاص از مشروطه به بعد است. اما موضوعی که ما در مورد آن بحث می‌کنیم در دوران مدرنیته به‌وجود آمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در زمان مشروطه اتفاق جدیدی می‌افتد؛ وقتی که مسئله حجاب مطرح می‌شود، یک فضای عمومی دوجنسیتی تشکیل می‌شود، چراکه قبل از آن، این فضا وجود نداشت و فضای عمومی، فضای تک‌جنسیتی و مردسالاری بود. در همین دوران، غرب‌شناسی و شرق‌شناسی کنار هم شکل می‌گیرند و استعمار همراه با عنصر فرهنگی به داخل کشور نفوذ می‌کند. درباره دوجنسیتی بودن این فضای عمومی می‌توانید کتاب‌های محمد توکلی و کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش افسانه نجم‌آبادی را مطالعه کنید. برای حوزه شرق شناسی نیز می‌توانید کتاب شرق شناسی ادوارد سعید را مطالعه کنید.

بی‌سامانی بستر خانواده در اروپا و چالش حجاب در ایران؛ از مدرنیسم تا عصر حاضر

وی مسئله‌شناسی حجاب را به سه بُعد دینی که شامل بُعد کلامی، فقهی، تفسیری و تاریخی، بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی و سوم بُعد بین المللی، استعماری و امپریالیستی تقسیم‌بندی‌ کرد و گفت: این مسائل از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط داشته و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم.

توفیقی مسائل مرتبط با بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی مسئله حجاب را به مسائلی همچون ساختار سیاسی و شکل فضای عمومی و مهندسی فرهنگی ارتباط داد و گفت: بعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی شامل روابط بین دو جنس، برابری شهروندان یا امتیاز دینداران، منزلت اجتماعی، سلیقه و مد و طبقاتی بودن پوشش خواهد بود.

وی ادامه داد: در بُعد بین‌المللی و استعماری چند مسئله حائز اهمیت است. اولین مورد، پروژه‌ای سیاسی به صورت برنامه‌ای فرهنگی است. دومین مورد همراه شدن تاریخی سکولاریسم با آزادی جنسی و کم‌پوششی است و سومین مورد واکنش‌های استعمارزدایان به فرودست‌انگاری حجاب است. چهارمین و آخرین مورد نیز واکنش برخی از نظریه‌پردازان همچون لیلا ابولغد به آزادسازی زنان مسلمان با اشاره به جنگ در افغانستان خواهد بود.

توفیقی در جمع‌بندی مطالب خود گفت: در هنگام استفاده از لفظ حجاب و سخن گفتن از پوشش سر و لزوم آن، یا ادله و الزام آن باید برایمان روشن باشد که دقیقاً از چه چیزی و در چه جایگاهی صحبت می‌کنیم. همچنین قانون و امر دینی و اجتماعی‌ ـ سیاسی و بین المللی با هم مرتبط هستند و در عین حال این دو از یکدیگر تفکیک شده‌اند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بین‌المللی توجه شود
  • باید معنای مدرن «بدن» و پیوند آن با زیبایی به چالش کشیده شود
  • رونق فعالیت های فرهنگی اردبیل با محوریت کانون های مساجد
  • نقش آفرینی کانون های مساجد در جبهه فرهنگی بسیار مهم است
  • رویکرد تربیتی در برنامه‌های تابستانی کانون‌های مساجد اردبیل
  • برگزاری کارگاه تخصصی کارآفرینی و اشتغالزایی ویژه کانون‌های مساجد
  • ۷۷ کانون تخصصی خواهران در مساجد آذربایجان‌شرقی فعال است
  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»