Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اسکای نیوز، بیکیلی افزود: مرحله نخست آب‌گیری سد النهضه با حجم ۴.۹ میلیارد متر مکعب آغاز شده است.

وی توضیح داد که در مذاکرات اخیر اتیوپی با مصر و سودان و با حضور ناظران و کارشناسان آفریقایی توافق‌هایی در برخی از مسائل مربوط به سد النهضه به دست آمد و برخی موارد نیز هنوز مورد اختلاف است.

پیشتر تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سد تازه احداث اتیوپی بر روی سرشاخه‌های نیل، نشان داد که مقام‌های این کشور بی‌توجه به هشدارهای کشورهای پایین‌دست نیل، آب‌گیری این سد را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین وزارت آب سودان در واکنش به این اقدام دولت اتیوپی افزود: خارطوم هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی اتیوپی را نمی‌پذیرد و با آن مخالف است.

 "سامح الشکری" وزیر امورخارجه مصر نیز دوشنبه شب اعلام کرد، که مذاکرات ۱۱ روزه کشورش به همراه اتیوپی و سودان برای حل اختلافات در مورد سد النهضه نتیجه‌ای نداشته است.

این مذاکرات به صورت پیوسته برای ۱۱ روز و با نظارت اتحادیه آفریقا و پیش از نشست کوچک آفریقا برای بررسی سد النهضه برگزار شد.

در مارس  ۲۰۱۵ سه کشور مصر، سودان و اتیوپی توافقی را برای بهره برداری عادلانه از آب نیل به امضا رساندند.

این درحالی است که مصر بشدت به آب نیل نیاز دارد. حدود ۹۰ درصد از منابع آبی این کشور از رود نیل تامین می شود، همین مساله اهمیت این رود را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می دهد. حدود ۸۶ درصد از آبی که به سد آسوان می رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می گیرد.

رودخانه نیل با سطح حوزه ۳ میلیون کیلومتر مربع، طولانی‌ترین رودخانه جهان است. نیمی از آن در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است.

مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه‌ای، رابطه‌ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل نیاز به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، همواره اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان کرده است. از سوی دیگر، اتیوپی از اینکه طی دهه‌ها و سده‌های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان  بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است.

درگذشته دولت آدیس‌آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و نیز وضعیت سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساخت های مربوط به مدیریت منابع آبی خود را  ایجاد کند.

برچسب‌ها سودان اتحادیه آفریقا سد النهضه مصر اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان اتحادیه آفریقا سد النهضه مصر اتیوپی سودان اتحادیه آفریقا سد النهضه مصر اتیوپی سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان