Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@02:15:18 GMT

اتیوپی دریچه های سد النهضه را بسته است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۴۹۱۱

اتیوپی دریچه های سد النهضه را بسته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، وزارت منابع آبی سودان از کاهش رود نیل آبی به میزان ۹۰ میلیون متر مکعب که نشانه بسته شدن دریچه‌های سد النهضه است، خبر داد.

در بیانیه وزارت منابع آبی سودان آمده است: پس از اینکه رسانه‌های داخلی و بین المللی اعلام کردند و تصاویر ماهواره‌ای هم نشان دهنده شروع آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی قبل از دست یابی به توافق درباره جزئیات داشت؛ وزارت امور آبی با دستگاه‌های ویژه اندازه گیری آب نیل، بر این موضوع صحه گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت منابع آبی سودان اعلام کرد: اندازه گیری ها نشان دهنده، کاهشی معادل ۹۰ میلیون متر مکعب در سطح نیل آبی دارد که این تأییدی بر بستن دریچه‌های سد النهضه از سوی اتیوپی دارد. ما مجدداً بر هر گونه اقدام یکجانبه از سوی هر طرفی به ویژه که تلاش‌های اتحادیه آفریقا و به ویژه رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در جریان است، هشدار می‌دهیم و آنرا مورد مخالفت قرار می‌دهیم.

از سوی دیگر محمد السباعی سخنگوی وزارت منابع آبی مصر هم گفت: واکنش مصر به شروع آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی سیاسی خواهد بود و وزارت خارجه مصر اوضاع را دنبال خواهد کرد.

این در حالی است که یک منبع آگاه مصری اعلام کرد که مصر به شورای امنیت روی خواهد آورد.

روز گذشته، سیلیشی بیکیلی وزیر منابع آبی و انرژی اتیوپی گفت: مذاکرات سه جانبه (مصر، سودان و اتیوپی) درباره سد النهضه که طی ۱۱ روز گذشته با حضور ۱۱ ناظر و کارشناس جریان داشت، شب گذشته بدون دست یابی به هیچ توافقی پایان یافت.باوجود پیشرفت‌هایی که در مذاکرات رخ داد اما توافقی که منجر به حل بحران درباره سد النهضه شود، حاصل نشد. ما امروز گزارشی را به اتحادیه آفریقا و رهبرانمان آماده می‌کنیم.

این در حالی است که اتیوپی بر آبگیری سد النهضه در جولای جاری اصرار دارد؛ اما سودان و مصر با آن مخالف هستند.

قبلاً، آبی احمد نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد بود: اختلافات ما درباره آبگیری و راه اندازی سد در داخل خانواده آفریقایی حل خواهد شد. ما زیانی به مصر نمی‌رسانیم و آبگیری سد را برای استفاده از فصل باران‌های فراوان، شروع خواهیم کرد.

این درحالی است که منابع سودانی اعلام کرده اند که دولت اتیوپی آبگیری سد النهضه را به شکل پنهانی شروع کرده که این سبب کاهش سهم آب در سودان شده است. این منابع بیان کردند که همه شواهد حکایت از این موضوع دارد و سودان از کمبود آبی که به آن وارد می‌شود، شکایت دارد.

همزمان محمد السباعی سخنگوی وزارت منابع آبی مصر گفته بود: اطلاعاتی در این زمینه که اتیوپی مخفیانه شروع به آبگیری سد کرده است، وجود ندارد. هر که از شروع آبگیری سد در حال حاضر می‌گوید از او بپرسید که درست می‌گوید یا خیر. مذاکرات میان مصر و سودان و اتیوپی ادامه دارد و تحول جدیدی رخ نداده است و امیدواریم که تحول مثبتی رخ دهد.

گفتنی است که مصر بشدت به آب نیل نیاز دارد. حدود ۹۰ درصد از منابع آبی مصر از رود نیل تأمین می‌شود. همین مساله اهمیت نیل را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می‌دهد. حدود ۸۶ درصد از آبی که به سد اسوان می‌رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می‌گیرد.

نیمی از رودخانه نیل در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است. مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه‌ای، رابطه‌ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل نیاز به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب ۹۰ میلیون نفر، همواره اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان کرده است.

از سوی دیگر، اتیوپی از اینکه طی دهه‌ها و سده‌های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است.

در گذشته دولت آدیس‌آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و نیز وضعیت سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساختهای مربوط به مدیریت منابع آبی خود را ایجاد کند. اکنون که اتیوپی در زمینه ایجاد زیر ساختهای لازم به توانمندی نسبی رسیده است به هیچ وجه حاضر نیست از حق خود در مدیریت آبی رود نیل صرفنظر کند.

کد خبر 4975236

منبع: مهر

کلیدواژه: اتیوپی سد النهضه سودان ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی ویروس کرونا عربستان سعودی سوریه فلسطین لبنان دونالد ترامپ افغانستان ایران روسیه ترکیه امارات متحده عربی آبگیری سد النهضه وزارت منابع آبی رود نیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری

سید احمد موسوی : به گزارش خبرآنلاین لرستان ، داریوش حسن نژاد با اشاره وضعیت سد سازی در استان به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در خرم آباد گفت : در حال حاضر ۱۰۰ درصد بدنه سد کمندان ازنا و همچنین بیش از ۸۵ درصد شبکه این سد اجرا گردیده و هم اکنون این پروژه در مرحله پیش آبگیری سد قرار دارد که تاکنون ۱۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد موجود است .

وی افزود : طبق برنامه ریزی و آیین نامه های موجود که طی ۳ سال بایستی آبگیری تکمیل شود هم اکنون دو سوم ظرفیت آبگیری سد کمندان در ازنا پر است و آب اندازی ساحل چپ و راست آن نیز آغاز و در دستور کار قرار گرفته است .

حسن نژاد ادامه داد: تملک املاک و اراضی اطراف سد نیز تا سقف تراز نرمال انجام پذیرفته و تملک مابقی املاک و اراضی که ۴ پرونده می باشند در واحد حقوقی در حال طی مسیر تملک قرار دارند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه تلاش می شود امسال سد کمندان ازنا و سد تاج امیر که سال گذشته آبگیری شد را به بهره برداری برسانیم اظهار داشت : با توجه به ابلاغ ۳۰۷ میلیارد تومان اعتبار اسناد خزانه به استان در مرحله اول در حوزه آب رسانی بروجرد ، اجرای شبکه ایوشان و شبکه تاج امیر ، تکمیل سد بروجردی و سد آبسرده و همچنین آماده سازی سد تاج امیر و کمندان اقدام و جهت بهره برداری در برنامه کاری قرار دهیم .

داریوش حسن نژاد در ادامه به طرحهای ایستگاههای پمپاژ استان پرداخت و افزود : پروژه ایستگاههای پمپاژ استان در حال تکمیل هستند ایستگاههای پمپاژ نیله ، جایدر، اسماعیل آباد و چم مهر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله تکمیل و اتمام قرار دارند و حتی ایستگاههای نیله و اسماعیل آباد راه اندازی گردیدند.

وی عنوان نمود: ایستگاه جایدر حداقل ۱۵۰۰ هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار می دهد که این پروژه نیز امسال تکمیل خواهد شد ایستگاه چم مهر در صورت تخصیص اعتبار ظرف مدت ۳ ماه تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در پایان گریزی هم به طرحهای جدید سد سازی در استان زد و گفت : ساخت سد خسروآباد، داربلوط، کاکاشرف و ماربره هم از برنامه های شرکت می باشند که با توجه به اینکه سالهای گذشته دولت با مجور ماده ۲۳ این طرحها موافقت ننمود امسال این طرحها به سازمان برنامه و بودجه ارسال شدند و انشااله در صورت اخذ مجوزات لازم ، این پروژه ها نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901206

دیگر خبرها

  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • همسطح سازی دریچه های شبکه جمع آوری فاضلاب آذربایجان شرقی
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • دریچه تنظیم هوا در ساختمان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان