Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@22:51:30 GMT

حقوق بشر آمریکایی بدون روتوش

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۵۸۶۱

حقوق بشر آمریکایی بدون روتوش

آمریکا چون خود را از بنیان‌گذاران حقوق بشر در عصر جدید و آزادترین کشور جهان می‌داند، تلاش دارد که دیگر کشورها را بر اساس معیارهای خود بسنجد. این در حالی است که مطابق بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری در مورد آمریکا، این کشور یکی از فجیع‌ترین شرایط را در این خصوص دارد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ایالات‌متحده آمریکا بر اساس استانداردهای دوگانه‌ای که نسبت به ارزش‌های اجتماعی و حقوق بشری دارد، هر ساله در راستای انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، گزارشی را تهیه و منتشر می‌کند تا از این رهگذر ضمن فرافکنی درباره وضع اسف‌بار حقوق بشر در جامعه خود، به دیگر کشورها فشار وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که شاخص‌های حقوق بشری در آمریکا اوضاع به مراتب بدتری نسبت به دیگر کشورهای جهان دارد و حتی خود سیاستمداران این کشور به عدم صداقت و سوءاستفاده از موضوع حقوق بشر در رابطه با دیگران اذعان کرده‌اند، چنانچه «مایک پمپئو» ضمن یکی از سخنرانی‌های خود در 15 آوریل 2019 (26 فروردین 98) گفته بود: «ما دروغ می‌گفتیم، فریب‌کاری می‌کردیم، سرقت انجام می‌دادیم و... این‌ها بخشی از تجارب آمریکایی به دست آمده توسط ماست.»

این اعتراف در واقع نشان‌دهنده نگرش آمریکا به مقوله‌هایی از جمله حقوق بشر است. آن‌ها در خصوص بسیاری از مسائل این حوزه دارای استانداردهای دوگانه هستند و بر اساس آن با جهان برخورد می‌کنند.

آمریکا چون خود را از بنیان‌گذاران حقوق بشر در عصر جدید و آزادترین کشور جهان می‌داند، تلاش دارد که دیگر کشورها را بر اساس معیارهای خود بسنجد. این در حالی است که مطابق بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری در مورد آمریکا، این کشور یکی از فجیع‌ترین شرایط را در این خصوص دارد.

نتایج منتشر شده از سوی مؤسسات نظرسنجی و مطالعاتی معتبر در سال 2019 از وضعیت اسف‌بار نقض حقوق بشر در این کشور حکایت دارد. در این گزارش تنها به مواردی از این دست اشاره می‌کنیم:

ـ آمریکا از نظر تعداد خشونت‌های مرتبط با اسلحه گرم بدترین وضعیت را در جهان دارا است. در سال 2019، تعداد 415 حادثه بزرگ تیراندازی یعنی بیش از یک مورد در روز در این کشور رخ داده و طی آن 39052 یعنی بطور متوسط هر 15 دقیقه یک نفر کشته شده‌اند.

ـ در میان کشورهای غربی فاصله میان فقیر و غنی در آمریکا بدترین وضعیت را دارد. شاخص ضریب جینی در آمریکا طی سال 2018 به عدد 485 هزارم افزایش یافته و در نتیجه فاصله طبقاتی به بالاترین رکورد 50 سال اخیر رسیده است. تنها 10 درصد از ثروتمندترین خانواده‌های آمریکایی، بیش از 75 درصد ثروت را در اختیار دارند در حالی که در فاصله سال‌های 1989 (1369 شمسی) تا 2018 میزان افزایش سالیانه ثروت حدود 50 درصد از اقشار ضعیف جامعه آمریکا تقریباً معادل صفر درصد بوده است.

ـ آمریکا تنها کشور پیشرفته جهان است که میلیون‌ها نفر از جمعیت آن در گرسنگی به سر می‌برند. آمار منتشر شده از سرشماری جمعیت در سال 2018 نشان می‌دهد که جمعیت فقیر آمریکا 39.7 میلیون نفر است. 500 هزار آمریکایی شب‌ها را بدون هیچ‌گونه سرپناهی به صبح می‌رسانند و 65 میلیون نفر از مردم آمریکا نیز به دلیل هزینه‌های بالای درمان پزشکی از درمان بیماری خود صرف‌نظر می‌کنند.

ـ خشونت‌های نژادپرستانه و جنایت‌های ناشی از تنفر از اقلیت‌های نژادی در آمریکا نیز جهان را شوکه کرده است. بیشتر اقدامات تروریستی که در سال 2019 در آمریکا رخ داده با تفکر برتری نژاد سفید مرتبط بوده است. این موضوع به معنای احیای مجدد تفکرات نژادپرستانه برتری نژاد سفید است. به عنوان نمونه جنایت شلیک به مردم در یک شعبه فروشگاه «والمارت» در شهر «ال‌پاسو» ایالت تگزاس توسط یک سفیدپوست که منجر به کشته شدن 22 نفر شد، به دلیل تنفر عامل جنایت از اتباع آمریکایی لاتین تبار بوده است.

ـ ضرب و شتم و شلیک به اقلیت‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار (African American) از سوی پلیس آمریکا رو به افزایش است. به طور متوسط آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، 5.9 برابر بیش از سفیدپوست‌ها در معرض اعمال خشونت‌آمیز پلیس قرار دارند. در این خصوص، گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود اشاره کرده است که این نوع اعمال ناشی از تفکرات به جا مانده از دوران برده‌داری و نژادپرستانه نسبت به سیاه‌پوستان است.

ـ وضعیت تحمل‌ناپذیر مذهبی در جامعه آمریکا نیز رو به فزونی است و بسیار بدتر شده است. بر اساس نظرسنجی موسسه «پیو» 82 درصد از پرسش‌شدگان معتقدند که مسلمانان در آمریکا همواره با پدیده رفتارهای تبعیض‌آمیز و تحمل ناپذیری مواجه هستند. 64 درصد معتقدند که این وضعیت در خصوص یهودیان نیز وجود دارد.

ـ در میان کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا، آمریکا در زمره خطرناک‌ترین کشورها برای زنان محسوب می‌شود. از این رو در میان کشورهای ثروتمند جهان، 92 درصد قتل زنان با اسلحه در آمریکا رخ می‌دهد. زنان آمریکایی 21 بار بیش از زنان سایر کشورهای ثروتمند در معرض مرگ با اسلحه قرار دارند و به طور متوسط هر ماه 52 زن در آمریکا به دست یکی از دوستان یا همکاران خود به قتل می‌رسد.

ـ فقر کودکان در آمریکا به یک مشکل شوک‌آور تبدیل شده است و بیش از 12 میلیون کودک در این کشور در فقر به سر می‌برند که 3.5 میلیون آن‌ها زیر 5 سال سن دارند. به نقل از بنیاد حمایت از کودکان آمریکا، «در ثروتمندترین کشور جهان همچنان بیش از یک پنجم کودکان هر روز با واقعیتی به نام فقر مواجه هستند و همواره آرزوی به دست آوردن وعده غذای بعدی و داشتن یک جای خواب مناسب را دارند.»

ـ فقر سالمندان نیز در آمریکا روز به روز بدتر می‌شود. در میان سالمندان بالای 60 سال آمریکایی، 5.5 میلیون نفر از آن‌ها یعنی به طور متوسط یک نفر از هر 12 نفر به اندازه کافی مواد غذایی دریافت نمی‌کنند.

ـ برخورد دولت آمریکا با مهاجرین هر روز شکل غیر انسانی‌تری به خود می‌گیرد. اتخاذ سیاست‌ مهاجرستیزی (Zero Tolerance) باعث جدایی تعداد زیادی از کودکان از والدینشان شده است. از جولای 2017 (تیرماه 96) به این سو، 5400 کودک در کمپ‌های نگهداری مهاجرین در مرز با مکزیک، از والدینشان جدا شده‌اند. از سال 2018 تاکنون 24 نفر از مهاجرین شامل 7 کودک در کمپ‌های مرزی مهاجرین در آمریکا فوت کرده‌اند.

ـ آمریکا جنگ‌افروزترین کشور در تاریخ جهان است و از سال 2001 تاکنون بی‌وقفه در حال جنگ‌افروزی در کشورهای مختلف بوده و بیش از 6.4 تریلیارد دلار برای آن هزینه کرده است که منجر به کشته شدن 800 هزار نفر و آوارگی ده‌ها میلیون نفر شده است.

این‌ها تنها بخشی از حقیقتی است که از سوی برخی مؤسسات پژوهشی و نظرسنجی نسبتا مستقل در خود آمریکا منتشر شده است. این در حالی است که نگاه سیاستمداران و حاکمان آمریکایی نسبت به شهروندان این کشور همچنان نه بر مبنای حقوق همه آحاد بشر که بر مبنای حقوق اقلیت صاحب قدرت و ثروت در این کشور است.

بر همین اساس؛ انتخابات برای کسب کرسی‌های قدرت در الیگارشی آمریکایی به یک سرگرمی برای این اقلیت ثروتمند تبدیل شده است، چنانچه در سال 2018 و در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره و سنا، بیش از 5.7 میلیارد دلار از سوی افراد ثروتمند برای حمایت از نامزدهای مدنظر هزینه شد که گران‌ترین انتخابات تاریخ جهان را رقم زد. برآوردها خاکی از آن است که این روند با توجه به پیچیدگیهای بسیار زیاد انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به صورت شدیدتری ادامه خواهد یافت.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا حقوق بشر حقوق بشر آمریکایی دیگر کشورها حقوق بشر میلیون نفر حقوق بشری بر اساس سال 2018

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به حمله پلیس آمریکا به دانشجویان معترض نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقاً مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.

وی افزود: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در پی نسل‌کشی دهها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، بویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.
کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فوراً متوقف کند و پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنبش انصارالله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق‌بشر را ندارند
  • انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • جنبش انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها
  • اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • کنعانی: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود