Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی عشایری یک دنیای هیجان‌انگیز و در عین حال پر مشقت است. آن‌ها پشم می‌چینند و شیر می‌دوشند و جاجیم می‌بافند، روغن می‌گیرند و ماست می‌زنند، مهمان‌نوازند و سنت‌ها را گرامی می‌دارند، موی بز می‌ریسند و در سیاه چادرهایشان می‌آسایند.

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ نه خشکسالی‌های متوالی و نه زرق و برق زندگی شهری هیچ کدام نتوانسته این مردمان سختکوش را در مسیری که برای زندگی در سنگلاخ کوهستان برگزیده‌اند، باز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها زندگی در طبیعت سرسخت به قول خودشان، آنان را آب دیده کرده و حالا می‌توانند از دل سنگ هم کسب روزی کنند.

عشایرنشینان که الگویی از زندگی سنتی ایرانیان باستان در دوران مدرنیته هستند، غر زدن بلد نیستند و حتی در بیابان بی‌آب و علف هم راهکار چرخاندن چرخ زندگی خود را پیدا می‌کنند. زندگی عشایر در دشت‌های وسیع و سرسبز در میان شقایق‌های وحشی، لاله‌های واژگون، تپه ماهورهای ماسه‌ای و ستارگان کویر می‌گذرد.

طلوع خورشید برای همه ما انسان‌ها همواره نویدبخش روزی جدید است اما برای برخی از مردم از جمله عشایرعلاوه بر این، نویدبخش کار و فعالیتی سخت است

 

طلوع خورشید برای همه ما انسان‌ها همواره نویدبخش روزی جدید است اما برای برخی از مردم از جمله عشایرعلاوه بر این، نویدبخش کار و فعالیتی سخت است. زیر نور فانوس، یا کنار هیمه آتشی، دورتادور یکدیگر، صمیمی و مهربان، با لب‌هایی خندان و چشم‌هایی پرفروغ بر بالین طبیعت، در مجاورت قلب زمین، زیر سایه بی‌منت یک یا چند درخت، همنشین رگ‌های یک رشته باریک یا پهن رودخانه‌ای پهن می‌کنند و در دنیای سرعت و مدرنیته، آرام و با طمأنینه زندگی سنتی خود را پیش می‌برند.

می‌گویند گوش زن‌هایشان از زمزمه درخت و باد، رمزی عاشقانه می‌گشاید، حس مرد‌هایشان کوچک‌ترین نوازش‌های نسیم را می‌شناسد و با بداخلاقی‌های تندباد آشناست و نبض آسمان در دستانشان است. همه سختی را به جان می‌خرند و از آن آسایش می‌سازند. آن‌ها، مهر، محبت، عشق، همکاری، همراهی را خوب می‌شناسند و اگرچه تمام زندگی مادی‌شان در کومه‌ای، درون چادری جمع شود، برای گستره صفا و یکرنگی‌شان گنجایش دست‌ها و آغوش یک دنیا هم کم است.

اینجا همه با هم برابرند...

اینجا نه از صدای بوق و دود اتومبیل‌ها و هیاهوی زندگی شهری خبری هست و نه از تفاوت طبقاتی و غیره. اینجا همه با هم برابرند. از ریش‌سفید و بزرگ خاندان عشایر گرفته تا مردم عادی همه در خانه‌ای به نام چادر زندگی می‌کنند. اسباب ضروری زندگی‌شان در چند دست رختخواب و چند ظرف، یک زیرانداز و یک تفنگ برنو خلاصه می‌شود.

صدای زنگوله‌ها، پوشش رنگارنگ و اصیل مردان و زنان، بوی دلنشین خاک باران خورده، غذاهای طبیعی، بازی‌های بومی و محلی، آواها و نواهای سنتی و نوای نی مردان از جلوه‌های دلنشین زندگی عشایر است

 

صدای زنگوله‌ها، پوشش رنگارنگ و اصیل مردان و زنان، بوی دلنشین خاک باران خورده، غذاهای طبیعی، بازی‌های بومی و محلی، آواها و نواهای سنتی و نوای نی مردان از جلوه‌های دلنشین زندگی عشایر بوده که رؤیایی برای مردم شهرنشین با وجود هزاران زرق و برق است.

زندگی عشایری یک دنیای هیجان‌انگیز و در عین حال پر مشقت است. آن‌ها پشم می‌چینند و شیر می‌دوشند و جاجیم می‌بافند، روغن می‌گیرند و ماست می‌زنند، مهمان‌نوازند و سنت‌ها را گرامی می‌دارند، موی بز می‌ریسند و در سیاه چادرهایشان می‌آسایند.

خراسان‌جنوبی؛ چهارمین استان عشایرنشین

«مهدی عصمتی‌پور» مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، گفت: خراسان‌جنوبی با ۸۱ هزار نفر جمعیت عشایری، چهارمین استان عشایرنشین کشور است که هفت درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده است.

خراسان‌جنوبی ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری دارد که ۸۰ درصد آنان در نوار مرزی و شهرستان‌های زیرکوه، درمیان سربیشه و نهبندان سکونت دارند

 

وی بیان داشت: این استان ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر دارد که ۸۰ درصد آنان در نوار مرزی و شهرستان‌های زیرکوه، درمیان سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر استان بیش از یک میلیون و ۶۶ هزار رأس دام  سبک و سنگین را در اختیار دارند، مطرح کرد: سالانه بیش از هفت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز و ۹ هزار تن شیر و ۶۰۰ تن کرک و پشم توسط عشایر استان تولید می‌شود.

عصمتی‌پور بیان داشت: عشایر خراسان‌جنوبی نیمه کوچرو هستند و کوچ عشایر درون استانی است یعنی بین پنج تا هشت ماه از سال را در مناطق قشلاقی سپری و پس از آن اواخر اسفندماه کوچ بهاره خود را به سمت مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند.

راهبردهای «جهش تولید» در مناطق عشایری

وی با اشاره به راهبردهای «جهش تولید» در مناطق عشایری استان، عنوان کرد: امسال در حوزه عشایر استان بحث افزایش تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی در دستور کار قرار گرفته است.

بیش از۸۰۰ نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد که در همین راستا طرح کشت گیاهان دارویی توسط عشایر خراسان‌جنوبی از برنامه‌های امسال برای «جهش تولید» در حوزه عشایری است

 

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گیاهان دارویی را از دیگر ظرفیت‌های استان ذکر و عنوان کرد: بیش از۸۰۰ نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد که در همین راستا طرح کشت گیاهان دارویی توسط عشایر خراسان‌جنوبی از برنامه‌های امسال برای «جهش تولید» در حوزه عشایری است.

عصمتی‌پور صنایع‌دستی را شاخص‌ترین هنر سنتی ایران خصوصاً در مناطق عشایری ذکر کرد و افزود: ۲۵ درصد صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی توسط عشایر تولید می‌شود لذا انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی متولی چون میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی از دیگر اولویت‌های امسال برای تحقق «جهش تولید» در مناطق عشایری استان است.

خرید توافقی پشم دام عشایر استان

در سال «جهش تولید» برنامه‌ریزی کردیم برای حذف واسطه‌ها، تعاونی‌های عشایری دارای مجوز، پشم را با قیمت توافقی خریداری کنند

 

وی از خرید توافقی پشم دام عشایر استان خبر داد و گفت: در سال «جهش تولید» برنامه‌ریزی کردیم برای حذف واسطه‌ها، تعاونی‌های عشایری دارای مجوز، پشم را با قیمت توافقی خریداری کنند و با این اقدام عشایر به سود واقعی محصول خود خواهند رسید.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پشم چینی دام‌های عشایر در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود که البته بیشترین برداشت پشم را عشایر در فصل بهار دارند، اعلام کرد: همزمان با فصل پشم چینی بهاره ۱۱ تشکل آماده خرید پشم دام‌های عشایر خراسان‌جنوبی هستند.

عصمتی‌پور پشم مرغوب را یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی دام‌های عشایر استان در مناطق مختلف دانست و افزود: نرخ تعیین شده براساس کیفیت محصول و با توافق دوطرف انجام خواهد شد.

وی از پیش‌بینی جمع آوری ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم توسط عشایر استان در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: برداشت این محصولات دامی نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

افزایش ۲۰ درصدی تولیدات عشایر استان

عشایر استان در بهار امسال هشت هزار و ۵۰۰ تن فراورده‌های لبنی، دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۲۰ تن کرک و مو و ۴۸۰ تن پشم از دام‌های خود تولید کردند

 

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی از افزایش ۲۰ درصدی تولیدات عشایر استان طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و مطرح کرد: عشایر استان طی این مدت هشت هزار و ۵۰۰ تن فراورده‌های لبنی، دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۲۰ تن کرک و مو و ۴۸۰ تن پشم از دام‌های خود تولید کردند.

عصمتی‌پور ارزش ریالی تولیدات عشایر استان را ۲۵۲ میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: افزایش تولیدات عشایر به علت بارندگی‌های مطلوب در سال زراعی جاری و گذشته و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای افزایش پرواربندی‌ها است.

وی از خرید و توزیع ۴۳۴ پنل خورشیدی و ۲۰۰ فانوس خورشیدی با اعتبار یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون تومان بین جامعه عشایری استان طی سال گذشته و امسال خبر داد و مطرح کرد: ۹۳۰ خانوار عشایری استان از مزایای این پنل‌ها و فانوس‌های خورشیدی برخوردار شدند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پنل‌های خورشیدی در مناطق عشایری به منظور استفاده از روشنایی، شارژ گوشی‌های تلفن همراه، شارژ چراغ قوه و غیره به کار گرفته می‌شود، افزود: با توجه به قابلیت هر پنل خورشیدی در برخی محلات برای هر دو تا سه خانوار عشایری یک پنل و در برخی نقاط برای هر خانوار یک پنل نصب می‌شود.

انتهای پیام/3403/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خراسان جنوبی عشایر خراسان جنوبی تولیدات عشایر دام عشایر مناطق مرزی کوچ عشایر پشم چینی گوشت قرمز افزایش تولیدات جهش تولید صنایع دستی گیاهان دارویی پنل خورشیدی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی مناطق عشایری خراسان جنوبی عشایر استان تولیدات عشایر هزار و ۵۰۰ تن خانوار عشایر عشایری استان زندگی عشایر توسط عشایر گوشت قرمز جهش تولید تن کرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی

دستورانی مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: این مجموعه پارسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نمونه محصول پیش بسته بندی را مورد آزمون کمیت قرار داده است که بر این اساس ۱۲۸ درصد تحقق برنامه داشته است.

او افزود: این آزمون‌ها شامل بررسی و پایش کمیت (جرمی و حجمی) محصولات و فرآورده‌های بسته‌بندی شده موجود در مراکز تولید و عرضه بوده است.

دستورانی اظهار کرد: طرح کنترل و پایش وزنی فرآورده‌های بسته بندی شده بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۶۳۸۱ با عنوان کمیت فرآورده در بسته‌بندی‌ها و استاندارد ملی شماره ۲۱۷۵۹ با عنوان الزامات برچسب‌گذاری پیش بسته‌بندی‌ها انجام شده است که در صورت وجود مغایرت وزنی یا حجمی محصولات بسته بندی شده با کمیت درج شده بر روی بسته بندی محصول، اقدامات قانونی لازم انجام و پرونده واحد تولیدی به مراجع ذیربط ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی از هم استانی‌ها خواست برای اطلاع از اصالت و اعتبار محصولات دارای نشان استاندارد، کد ۱۰ رقمی ذیل علامت استاندارد روی محصول را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند تا از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • عشایر لرستان سالانه ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایر/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد