Web Analytics Made Easy - Statcounter

۵۳ روز از اعتراضات مردم غیزانیه گذشته و اکنون پروسه آبرسانی به این بخش در حال طی شدن است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * غیزانیه، واژه‌ای نام آشناست که این روز‌ها همه از آن به عنوان نماد محرومیت و ضعف در سیستم آبرسانی مناطق مختلف یاد می‌کنند. ریشه رسانه‌ای شدن این منطقه به سوم خرداد ۹۹ برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون، ۵۳ روز از اعتراضات مردم غیزانیه گذشته است؛ اعتراضاتی که ریشه در ضعف سیستم آبرسانی این بخش داشت. بعد از اینکه مردم این منطقه به دلیل عدم تحقق وعده‌های استاندار خوزستان و عدم پاسخگویی سایر مسئولان مربوطه در زمینه حل مشکل آبرسانی به غیزانیه طاقتشان تاب شد، تصمیم گرفتند جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه را مسدود کنند و با متوقف کردن عبور و مرور خودرو‌ها در این مسیر، صدای مظلومیت خود را به گوش مسئولان استانی و کشوری برسانند. غلامرضا شریعتی، زمستان سال ۹۵ وعده داد: ظرف ۳ ماه مشکل آب شرب روستا‌های غیزانیه حل می‌شود!
حرف از وعده‌های استاندار خوزستان به میان آمد، خالی از لطف نیست که این وعده‌های بی سرانجام را مرور کنیم... غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان زمستان سال ۹۵ در راستای بررسی وضعیت آبرسانی به روستا‌های غیزانیه از این بخش بازدید داشت و در این بازدید طی دو مصوبه، مقرر کرد که ظرف ۳ ماه مشکل آب شرب این روستا‌ها حل شود! گفته شده که یک بخش این مصوبه، شامل ۲۵ کیلومتر لوله گذاری از تاسیستان شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات بوده و در پی آن، سازمان آب و برق موظف شد لوله‌های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفا تحویل دهد.   مصوبه دوم نیز شامل ۵۵ کیلومتر لوله گذاری می‌شد که یک بخش آن از شیبان تا صفیره برعهده شرکت آبفا بود و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه به عهده آبفا و شرکت نفت بوده است.  
۱۲ اردیبهشت ۹۹ برای بار دیگر استاندار خوزستان از منطقه غیزانیه بازدید داشت و باز هم وعده حل مشکل آبرسانی این بخش را داد. هر چند که هنوز وعده سال ۹۵ او محقق نشده بود! این بار شریعتی اظهار کرد که ظرف ۴۵ روز آینده مشکل آبرسانی غیزانیه حل می‌شود و وعده داد که این آبرسانی پایدار خواهد بود. استاندار خوزستان اردیبهشت ۹۹ گفت: ظرف ۴۵ روز آینده مشکل آبرسانی غیزانیه حل می شود.
بازار وعده دادن استاندار خوزستان همچنان داغ بود تا اینکه اعتراضات مردم صورت گرفت، چرا که هیچگونه آبرسانی آن هم به صورت پایدار انجام نشد و برخی از روستا‌های غیزانیه اصلا آب نداشتند. برخی روستا‌ها در هر ۴۸ ساعت، یکبار آبرسانی صورت می‌گرفت و در تعدادی از روستا‌ها هم هر ۴ روز یکبار برای ۴ ساعت آبرسانی انجام می‌شد! این در حالی است که غیزانیه دارای ۸۵ روستا است و ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۱۸۰ حلقه چاه نفت با تولید روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه در آن واقع شده است.   بیشتر بخوانید: از آب هم مضایقه کردند ... / آب تنها خواسته مردم سخاوتمند غیزانیه! غیزانیه همچنان تشنه است / آیا واقعا وعده مسئولان برای آبرسانی انجام شد؟
رسانه‌ای شدن ماجرای اعتراضات غیزانیه و شروع شدن موج مطالبه گری‌های مردمی و جهادی و... برای حل مشکل آبرسانی این منطقه در نهایت، منجر به افتتاح فاز نخست پروژه آبرسانی به این بخش شد.     ۲۴ خرداد بود که شریعتی در آیین افتتاح این پروژه گفت: در مجموع، آبرسانی که انجام شده که ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعته آبرسانی شده است. این خط لوله احداث شده می‌تواند حداقل ۹۰۰۰ متر مکعب آب را انتقال دهد و به طور کلی الان حدود ۱۷ هزار متر مکعب آب انتقال پیدا می‌کند که قبل از این پروژه ۶۵ میلیاردی ، این رقم حدود ۳۰۰۰ متر مکعب بوده است.   در فاز دوم که روستا‌های شاه‌بهار در شرق اهواز قرار دارد، قبلا آب آن از مجمتع آبرسانی کم توره تامین می‌شد، اما الان از طریق مجتمع آبرسانی رامشیر آبرسانی می‌شود که بالغ بر ۳۳ روستاست و در شرق بخش غیزانیه قرار دارد، آبرسانی شد. فاز نهایی این پروژه ۲۸ کیلومتر خط لوله انتقال آب به صفیره است که ۸ کیلومتر آن انجام شد و فاز دوم هم طی ۵۰ روز آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.
اما شواهد حاکیست که با وجود اینکه بیش از ۳۰ روز از افتتاح فاز یک پروژه آبرسانی غیزانیه گذشته، هنوز هم آبرسانی در این منطقه به صورت پایدار انجام نشده است.  
طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، پروژه آبرسانی فاز یک غیزانیه در حال تکمیل است، اما هنوز به شکل پایدار این مهم انجام نشده است و از ۳۰ روستایی که در فاز یک قرار دارند، آبرسانی ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته و آبرسانی ۱۲ روستا به صورت ۱۲ ساعت صورت می‌گیرد. ۶ روستای دیگر، در طور روز فقط ۸ ساعت آب دارند و البته این آبرسانی پایدار نیست و قطعی دارد.
آبرسانی فاز ۲ غیزانیه هم هنوز انجام نشده، اما مراحل تکمیل پروژه آن، به همت نیرو‌های جهادی و مطالبه گرانی که در منطقه حضور دارند و مسئولان و نهاد‌های دغدغه مند، در حال انجام است. مشکل آبرسانی این فاز ، مربوط به لوله کشی‌های قدیمی است که باید تعویض شوند و این پروسه حداقل تا ۴۵ روز دیگر طول می‌کشد. مشکل آبرسانی فاز دو غیزانیه، مربوط به لوله‌کشی‌های قدیمی است و باید تعویض شوند و این پروسه حداقل تا ۴۵ روز دیگر طول می‌کشد.
ناگفته نماند که در فاز ۲ پروژه آبرسانی به غیزانیه، ۳ روستا واقع شده اند (غیزانیه، عوده، نزهه) که قریب به ۲۰۰۰ خانوار در آن‌ها ساکن هستند و نیاز است که شبکه‌های داخلی این روستا‌ها هم بروزرسانی شوند تا مشکل آبرسانی رفع شود.   بیشتر بخوانید: آبرسانی به ۸۵ روستای غیزانیه تا نیمه شهریور انجام می‌شود
در فاز سه این پروژه نیز هنوز اقدامی برای آبرسانی صورت نگرفته و طبق بررسی‌هایی که انجام شده، آبرسانی آن حدودا ۳ ماه طول می‌کشد ، چرا که هیچ نوع لوله کشی در این بخش صورت نگرفته و انجام آن، زمان بر است. البته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به تازگی در این منطقه حضور پیدا کرده و بررسی‌های اولیه برای حل مشکل آبرسانی این فاز انجام داده است.
از زمانی که مشکل آبرسانی غیزانیه رسانه‌ای شده، نهاد‌ها و ارگان‌های مربوطه پای کار آمدند و این در حالی است که پیش از انجام مطالبه گری‌های فعالان رسانه‌ای و جهادی در این زمینه، اقدامی برای رفع مشکلات مردم غیزانیه انجام نشد و فقط به دادن وعده‌های بی سرانجام بسنده می‌کردند!  
گفتنی است، اکنون با همکاری همه ارگان‌های مربوطه، حدود ۵۰ تانکر آب در غیزانیه فعال شده و از طریق آن‌ها روزانه حدود ۳۰۰ حوضچه آب در روستا‌های دور افتاده این بخش پر می‌شوند. البته این آبرسانی در خانه‌هایی صورت می‌گیرد که ساکنان آن، وضعیت مالی مطلوبی ندارند.
نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که این آبرسانی شامل آب شرب نمی‌شود و فقط برای شست‌و‌شو و استحمام و تأمین آب مورد نیاز احشام مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنان مردم ناچارند آب شرب را خریداری کنند!
لازم به ذکر است، پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو، پیرامون حل مشکل آبرسانی بخش غیزانیه همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غیزانیه مشکلات غیزانیه بی آبی منطقه محروم مناطق محروم خوزستان استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان مشکل آبرسانی آبرسانی غیزانیه حل مشکل آبرسانی پروژه آبرسانی روستا به صورت انجام شد رسانه ای روستا ها آب شرب ۴۵ روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار مهر. سرهنگ تقی نجمی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری گرامیداشت هفته بسیج سازندگی گفت: در طول یکسال گذشته ۵٠ هزار بسته معیشتی توزیع، ۵۵١ جهیزیه به نوعروسان مناطق محروم اهدا، ١۵ باب مسکن مددجویان و ١۵ پروژه آبرسانی افتتاح، بهسازی پل‌های روستایی و ترمیم خانه‌های عالم، اعزام ۶١٠٠ گروهای جهادی در سطح استان و دهها برنامه ریز و درشت انجام گرفته است.

جانشین فرماندهی سپاه شهدای آذربایجان غربی افزود: همچنین در این مدت یک هزار و ۶۰۶ فرصت شغلی ایجاد شده، پرداخت ٢٢٠ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اقتصاد مقاومتی ۴٢۵٠ دوره آموزشی کارآفرینی انجام شده است.

وی تاکید کرد: غبارروبی مزار شهدا، دیدار با امامان جمعه، نشست خبری، دیدار با خانواده معظم شهدا، رزمایش جهادگران فاطمی، افتتاح ٧٠ طرح اقتصاد مقاومتی با اعتبار ١٢ میلیارد تومان، مرمت ۶۵ واحد روستایی، برپایی میز خدمت در مناطق محروم، اعزام اکیپ‌های پزشکی و دامپزشکی، دیدار جهادگران با مقام عالی استان، افتتاح ٩ کیلومتر راه روستایی بین مزارع، افتتاح نمایشگاه مقاومتی در کل شهرستان‌ها، واگذاری ١٠ هزار تن قیر رایگان به روستاها، افتتاح ۵ پروژه ورزشی و چندین طرح و پروژه در این هفته در دستور کار قرار گرفته است.

سرهنگ نجمی اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های مهم مجموعه سپاه محرومیت زدایی و بسیج سازندگی است که اقدامات خوبی در سطح استان در حال انجام است.

جانشین فرماندهی سپاه شهدای آذربایجان غربی ادامه داد: با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار آبرسانی در ۶٠٠ روستا در آذربایجان غربی در حال اجراست.

کد خبر 6097049

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • نیاز ۱۰۰ میلیارد تومانی اجرای طرح‌های آبرسانی شیروان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد
  • پیشرفت ۹۵درصدی پروژه آبرسانی به جوانرود باهدف کاهش تنش آبی این شهرستان