Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:52:37 GMT

کشف رمز و راز دنیای خطوط با یک کلیک

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۸۵۴۸

کشف رمز و راز دنیای خطوط با یک کلیک

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در برنامه زنده نت‌گپ‌های یونسکویی در صفحه اینستاگرام این موسسه، گفت: در این ایام کرونایی همه هنرمندان تلاش کردند تا به طریقی لحظات خوبی را برای مردم رقم بزنند و در صحنه بودند تا در برابر این مصیبت تاب بیاوریم. من در موج اول کرونا، گرفتار این بیماری شدم اما بعد از بهبودی در یونسکو به این فکر کردیم که در این ایام چه باید کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این نتیجه رسیدیم که فراخوان «تیمارگران عشق» را ارایه بدهیم تا از پزشکان و کادر درمان تجلیل کنیم، بعد از آن هم گفتگوهای اینترنتی را رقم زدیم. این اتفاق در ابتدا برای خیلی از اساتید هنر دشوار بود، برخی از آنها حتی اینستاگرام نداشتند اما رفته رفته نسبت به این امر اعتماد کردند، آمدند و سخنان نغز و درخشان گفتند. بعد از آن فضای اینستاگرام جدی تر شد و مردم از دیدار هنرمندان محروم نماندند.

حجت الله ایوبی، افزود: ما فراخوان موسیقی هم دادیم که مردم عشق خود را نشان دادند به طوری که فکر نمی کردیم از این فراخوان چنین استقبالی شود.

وی، اظهار کرد: ایران کشور رنگ و هنر است از همین رو به نظرمان رسید که باید یک فضای خوب را در بستر نت فراهم کنیم، این کار را با خوشنویسی آغاز کردیم و دلبستگی خودمان را نسبت به آن نشان بدهیم.‌ خوش‌نویسی هنری است که جوانان این رشته بسیار با ادب هستند و احترام استاد خود را به خوبی نگه می‌دارند. خوشنویسی هنر متفاوت و میراث کهن ماست. خوشنویسان میراث داران کهن ما و در واقع مثل گنج‌یاب هستند. آنها به دنبال بهترین جملات می‌گردند و آن را به زیبایی به تصویر می‌کشند که کار ارزشمندی است. خوشنویسان مرزداران فرهنگ و هنر هستند برخی هنرمندان مثل هنرمندان موسیقی مرزنشین هستند اما خوشنویسان به معنای واقعی ایرانی تبار هستند چون با خط و شعر ایرانی سر و کار دارند.

وی ادامه‌داد: اولین باری که نمایشگاهی از آثار خوشنویسی را در فرانسه برگزار کردیم، هیجان مردم را دیدم و متوجه شدم که آنها در این تابلوها، موسیقی و رقص می‌بینند. درواقع خوشنویسی هنری است که همه هنرها را در دل خود دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به همایش راه ابریشم توضیح داد: ما سال گذشته همایش راه ابریشم را با همکاری مدیران همدانی در همدان برگزار کردیم چون میراث معنوی دارد و در ادامه هم یک نمایشگاه خوشنویسی در قالب آن برگزار کردیم. سپس با حضور مدیران شهر پاریس جلسه‌ای در آنجا داشتیم و در آنجا درباره این همایش توضیحاتی ارایه دادیم که مسئولان آنجا به وجد آمدند. قرار بر این شد که شهریور امسال یک همایش باشکوه و البته نمایشگاهی از آثار خوشنویسی از کشورهای مختلف در شهر مشهد بگذاریم و کشورها آثار خودشان را به نمایش بگذارند و به همین ترتیب اطلس هنری خوشنویسی رقم خورد اما به یکباره دچار کرونا شدیم.

ایوبی در ادامه با اشاره به افتتاح نمایشگاه مجازی خوشنویسی میراث ماندگار توضیح داد: در ایام کرونا با امکانات مجازی، موزه‌های مختلفی را دیدیم. از همین رو ما هو تصمیم گرفتیم که آثار خوشنویسی دوستان را به صورت اسکن شده به نمایش بگذاریم یعنی با ورود به سایت یونسکو می‌توانید این آثار را ببینید که توضیحات دوزبانه هم دارد.

وی ادامه‌داد: ما برای این منظور بهترین اساتید را انتخاب کردیم اما به سرعت به سراغ جوانان و هنرمندان خارج از ایران هم می‌رویم حتی شاید نمایشگاه بعدی را در سالن هایی که ثبت جهانی شده‌اند، ببینید.

ایوبی با اشاره به اینکه سال گذشته در سالگرد تاسیس جندی شاپور، برنامه‌ای هم برای شیخ شهاب سهروردی داشته‌اند، توضیح داد: همانطور که می‌دانید شیخ سهروردی پرتره‌ای ندارد و همواره سعی کرده‌اند چهره‌ای نزدیک به او را تصویر کنند اما ما سعی کرده‌ایم توسط یکی از اساتید مجسمه‌ای نزدیک به چهره او را طراحی و نصب کنیم.

می‌توانیم با عشق ورزیدن هنرمان را بشناسانیم

در ادامه این برنامه استاد رشته خوشنویسی، گفت: من در این مدت برنامه‌های یونسکو در زمینه‌های مختلف را دیده‌ام از جمله انتشار فراخوان «تیمارگران عشق». از همان روزهای اول دست اندرکاران یونسکو به این فکر می‌کردند که در عرصه خوشنویسی هم باید حرکتی صورت بگیرد بنابراین قرار به گفتگوها و برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان این رشته شد. وقتی چنین پیشنهادی را به آقای ایوبی ارایه دادیم ایشان بلافاصله مقدمات عرضه و ارایه آنها را فراهم کردند.
محمدحیدری با اشاره به برگزاری نمایشگاه خوشنویسی به صورت آنلاین بیان کرد: شاهد افتتاح این نمایشگاه مجازی هستیم البته ما پیش از ایام کرونا هم برای افرادی که در نقاط دوردست یا خارج از ایران هستند، کلاس‌های مکاتبه‌ای برگزار می‌کردیم به این صورت که این افراد از طریق ایمیل یا واتس اپ آثار خود را برای ما می فرستادند و ما بعد از بررسی آثار به بیان دیدگاه های خود می پرداختیم. با شیوع بیماری کرونا همه کلاس‌های ما مکاتبه‌ای و مجازی شد.

این استاد خوشنویسی توضیح داد: با توجه به اینکه استادان خوشنویسی شناخته شده هستند، ما از آنها خواستیم برای نمایشگاه مجازی هر اثری را که خودشان صلاح می‌دادند، به ما تحویل دهند و ما آنها را بر دیوار نصب کردیم تا به دلیل شرایط موجود به صورت مجازی در معرض دید عموم قرار بگیرد.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش عنوان کرد: اگر ما خوشنویسی را هنر مقدسی می‌دانیم به این دلیل است که مجموعه‌ای از آداب و رسوم باعث اطلاق چنین صفتی به آن می‌شود وگرنه خط و خوشنویسی فی نفسه نمی‌تواند تقدسی داشته باشد. درواقع مجموعه‌ای از دیدگاه ها و نگرش‌ها باعث می‌شود خوشنویسی مقدس شمرده شود. تصور من این است که چندنکته باعث این امر شده است؛ اینکه نگارش طلب ارزنده و آموزنده است و اینکه این گفتار ارزشمند باعث می‌شود حتی ابزاری که ما با آن کار می‌کنیم، تقدس پیدا کند. خوشنویسی هنر ملی و شناسنامه‌ای ماست.

حیدری مطرح کرد: من ۶ دهه را پشت سر گذاشته‌ام ولی وقتی به عقب نگاه می‌کنم فکر می‌کنم دوران کودکی ام در ۵۰ سانتی  من قرار دارد یعنی عمر به سرعت می‌گذرد. بنابراین همیشه به این فکر می‌کنم که چرا نباید این عمر به مهربانی و سلوک بگذرد؟ برای مثال در کلاس‌های من هیچکس حق ندارد از استادان خود الا به نیکی یاد کند. همواره به شاگردانم می‌گویم که از غرور، کبر و منیت دور باشند چون این مسایل آفت و آسیب‌رسان هستند.

وی گفت: می‌توانیم با عشق ورزیدن هنرمان را بشناسانیم، این کار زحمت و هزینه‌ای ندارد. همیشه به شاگردانم می‌گویم که احترام پیشکسوت‌های خود را داشته باشند حتی اگر این پیشکسوتی  چندماه و چند روز باشد چون این امر بر هنرجویان خوشنویسی واجب است.

نخستین نمایشگاه مجازی میراث ماندگار

اولین نمایشگاه مجازی خوشنویسی میراث ماندگار با هدف گردآوری آثار سفیران شایسته فرهنگ و هنر ایران، چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹، رأس ساعت ۲۲ به‌شکل مجازی در اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو افتتاح شد.

در این نمایشگاه آثاری از خوشنویسانی چون یدالله کابلی خوانساری، امیراحمد فلسفی، الهه خاتمی، فرشته حسینی و  محمد حیدری به نمایش گذاشته شد.

برچسب‌ها کرونا هنرهای تجسمی دفتر میراث فرهنگی و هنری یونسکو  حجت الله ایوبی نقاشی پروندهٔ خبری انفجار ناو بونهام ریچارد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا هنرهای تجسمی حجت الله ایوبی نقاشی کرونا هنرهای تجسمی حجت الله ایوبی نقاشی کمیسیون ملی یونسکو نمایشگاه مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۸۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی آمادگی۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول۳ (استثنایی)، اول تکمیلی (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم از چند روز پیش آغاز شد.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی از طریق سامانه irtextbook.ir انجام می‌شود. در سمت چپ صفحه گزینه «ورود دانش‌آموزان» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود نیاز است که کد ملی و سری شناسنامه دانش‌آموز را وارد کنید. 

اکنون وارد سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شدید. در این صفحه، شما گزینه‌های متعددی، چون «مشخصات من»، «ثبت سفارس»، «مشاهده سفارش» و «مشاهده تراکنش‌ها» را می‌بینید.

در بخش مشخصات من، اطلاعات فردی، اطلاعات تحصیلی و محل تحصیل دانش‌آموز از سامانه سیدا دریافت شده است؛ لذا در صورت وجود مغایرت در هر بخش از اطلاعات، والدین باید به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنند. 

با کلیک روی منوی «ثبت سفارش»، مراحل سفارش و خرید کتا‌ب‌های درسی آغاز می‌شود. در این بخش اطلاعات مدرسه دانش‌آموز را مشاهده می‌کنید سپس سامانه به صورت هوشمند بسته آموزشی مناسب برای سال تحصیلی جدید شما را نمایش می‌دهد. پس از انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی بانک، روی دکمه «ثبت و ادامه» کلیک کنید.

پس از ورود به درگاه بانک، شماره کارت، رمز دوم، کد اعتبارسنجی دوم (CVV۲)، تاریخ انقضای کارت و کد امنیتی را وارد کنید و سپس روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید. سامانه بانک، اطلاعات مبلغ واریزی و شماره پیگیری بانک را نمایش می‌دهد. اطلاعات را بررسی کنید در صورت اطمینان از صحت اطلاعات، برای ادامه روی دکمه تکمیل فرآیند کلیک کنید تا بانک عملیات بانکی را انجام و اطلاعات آن را به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ارسال کند.

در بخش مشاهده صورتحساب هم می‌توانید، صورتحساب سفارش، نمایش داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات