Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با وخیم‌تر شدن روابط میان پکن و واشنگتن، چین امروز (پنج‌شنبه) در حالی که اعلام کرد به توافق تجاری "فاز ۱" خود با آمریکا پایبند خواهد ماند، هشدار داد که به تاکتیک‌های قلدرمآبانه واشنگتن پاسخ خواهد داد.

به نقل از خبرگزاری رویتر، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تحریم‌های واشنگتن و اتهامات بدرفتاری با اقلیت مسلمانان اویغور که در آنجا زندگی می‌کنند، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را دعوت کرد تا به چین سفر کند و از منطقه سین‌کیانگ بازدید کند تا ببیند که هیچ نقض حقوق بشری در آنجا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همزمان با افزایش اختلافات میان واشنگتن و پکن درخصوص موضوعات مختلف از جمله نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و اتهامات جرائم حقوق بشری در سین‌کیانگ، روابط میان این دو کشور در بدترین شرایط خود در دهه‌های اخیر قرار دارد. 

واشنگتن روز سه‌شنبه جایگاه ویژه هنگ‌کنگ را لغو کرد و تحریم‌هایی را بر مقامات ارشد و کمپانی‌های چینی به خاطر هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ اعمال کرد؛ اقداماتی که پکن آنها را محکوم کرده و متعهد انجام اقدامات تلافی‌جویانه شد.

هوآ در جریان کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: اگر چنین ممنوعیتی حقیقت داشته باشد، واقعا تاسفبار و رقت انگیز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های اخیر واشنگتن بر توافق تجاری میان این دو کشور تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: چین امیدوار است که این توافق اجرایی شود. ما همیشه تعهدات خود را انجام می‌دهیم اما می‌دانیم که برخی در آمریکا به چین ظلم می‌کنند و برای آن قلدری می‌کنند. چین به عنوان یک کشور مستقل باید به این اقدامات قلدرمآبانه آمریکا پاسخ دهد. ما باید به این زورگویی‌ها نه بگوییم، ما باید واکنش نشان دهیم و اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کنیم.

وی همچنین اتهامات واشنگتن درخصوص جرائم حقوق بشری علیه اقلیت اویغورها را "بزرگ‌ترین دروغ قرن" خواند.

این سخنگو گفت: ما از سفر پامپئو به کشورمان استقبال می‌کنیم و خواهیم دید که دیدگاه مردم سین‌کیانگ نسبت به پامپئو چیست. من می‌توانم او را به برخی از دوستان اویغور خود معرفی کنم./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سین کیانگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند

وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در پکن، با او به بحث و رایزنی درباره چالش‌های روابط دوجانبه پکن-واشنگتن، راه‌های بهبود آن و برخی مسائل منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در دیدار با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی خود که به پکن سفر کرده است، گفت که گزینه‌های روابط چین و آمریکا بین ثبات و "چرخه‌ای نزولی" است.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که سفر بلینکن به چین که دومین سفر او به این کشور در بازه زمانی یک ساله است، در شرایطی انجام شده که این دو قدرت جهانی به دنبال گسترش ارتباطشان، ایجاد ثبات در روابط پرتنش خود و رسیدگی به مسائلی از جمله حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین و اقدامات آن در دریای چین جنوبی و در قبال تایوان هستند.

وانگ یی با اشاره به این که روابط آمریکا-چین "رو به ثبات می‌رود"، به بلینکن گفت: آیا چین و آمریکا باید به مسیر درست به سمت ثبات ادامه بدهند یا به چرخه‌ای نزولی بازگردند؟ این مسئله مهمی پیش روی کشورهای ما است و صداقت و توان ما را محک می‌زند.

وزیر امور خارجه چین همچنین به همتای آمریکایی خود گفت: آیا کشورهای ما باید یک همکاری بین‌المللی در قبال مسائل جهانی را رهبری کنند و به نتیجه دو سر برد برای همه برسند؟ یا به دشمنی و تقابل بپردازند و حتی وارد یک درگیری شوند که نتیجه آن دو سر باخت برای همه است؟

او همچنین بیان کرد: ما امیدواریم که آمریکا عرضه موشک‌های میان برد زمین‌ به زمین به منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیب زدن با منافع چین در زمینه امنیت راهبردی و تضعیف صلح و ثبات منطقه را که به سختی حاصل شده است را متوقف کند.

اظهارات وانگ در پی برآشفتگی مقامات چینی از اقدامات واشنگتن تحت عنوان امنیت ملی مطرح می‌شود که پکن آن را ابزاری برای ممانعت از پیشرفت خود می‌داند. از جمله این اقدامات،  کنترل صادرات محصولات هایتک چین است که کاربرد نظامی نیز دارند. همچنین شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در برخی از بخش‌های  هایتک چین است.

بلینکن نیز در این دیدار به "مسئولیت مشترک" دو کشور در "اطمینان یافتن از شفاف بودن در زمینه تمامی حوزه‌های مورد اختلاف و پرهیز از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی" اشاره کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره گزارش داد که بلینکن همچنین به وانگ یی گفت: آمریکا سیاست چین واحد را دنبال می‌کند و استقلال تایوان مورد حمایت آن نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق