Web Analytics Made Easy - Statcounter

لودریان پس از ورود به بغداد با «فواد حسین»، همتای عراقی خود دیدار کرد و سپس هر دو وزیر در کنفرانس خبری شرکت کردند. وزیر امور خارجه فرانسه که از زمان فعالیت دولت «مصطفی الکاظمی» در اردیبهشت گذشته نخستین مقام غربی است که به عراق سفر کرده در ادامه با «برهم صالح»، رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   

لودریان در پایان دیدارهای خود در بغداد، شامگاه پنجشنبه راهی اربیل شد تا روز جمعه با مقام‌های محلی اقلیم کردستان عراق نیز پیرامون روابط و مناسبات دو جانبه بحث و تبادل نظر کند.

نشانه های بازگشت داعش به عراق 

وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود تاکید کرد که احترام به حاکمیت ملی عراق موضوعی غیر قابل مناقشه و یک اصل غیرقابل انکار است.

لودریان همچنین هشدار داد که نشانه های نگران کننده ای مبنی بر ظهور دوباره داعش در عراق و سوریه وجود دارد و ما باید برای مقابله با دشمن مشترک همکاری کنیم. 
وی در همین حال بر حمایت پاریس از اصلاحاتی که دولت عراق درصدد اجرای آن است، تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه هدف سفر خود به بغداد را حمایت از کوشش های دولت عراق در برابر چالش هایی که با آن مواجه است، عنوان کرد و گفت: فرانسه از نیروهای مسلح عراق در برخورد با گروه تروریستی داعش حمایت می کند و تروریسم را دشمن مشترک می داند.

لودریان ابراز امیدواری کرد که عراق جایگاه خود را برای ایجاد توازن منطقه ای باز یابد.

وی با اشاره به تفاهمنامه نقشه راه روابط عراق و فرانسه در جریان سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت در اوائل ۲۰۱۹ به پاریس ادامه داد که پاریس و بغداد یک نقشه روابط راهبردی را با هم امضا کرده اند و بر اساس آن فرانسه همواره در کنار عراق باقی می ماند.
وزیر امور خارجه عراق نیز با اشاره به اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به بغداد افزود که لودریان در برهه ای که عراق با چالش های امنیتی و اقتصادی رو به رو است، به بغداد سفر کرده است.
«فواد حسین» ادامه داد که موضوع شرکت های فرانسوی و روابط نظامی و امنیتی به علاوه اوضاع و تنش هایی که منطقه شاهد آن است را با وزیر امور خارجه فرانسه بحث و بررسی کرده است.
عراق در انتظار حمایت بین المللی

رئیس جمهوری عراق نیز در دیدار وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کشورش مشتاقانه در بخش های گوناگون در انتظار کمک و حمایت بین‌المللی است.

برهم صالح بر لزوم حمایت از دولت توانمند، مستقل و کامل که موجب حفظ ثبات و آرامش عراق و دستیابی به امنیت، صلح و رفاه مردم منطقه شود، تاکید کرد.
صالح با اعلام اینکه عراق به دنبال اجماع بین‌المللی در حمایت از حاکمیت و تمامیت کشور و متوقف کردن حملات مکرر نظامی ترکیه است، تأکید کرد که حل مشکلات مرزی از طریق همکاری میان دو کشور همسایه و به دور از اقدام‌های یک جانبه امکان پذیر است.

وی از حمایت فرانسه از عراق و سهم مهم این کشور در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش قدردانی کرد و گفت که همکاری، هماهنگی و اقدام مشترک بین المللی و منطقه‌ای برای تکمیل پیروزی بر این گروه باید منجر به ریشه کن کردن کانون‌های تروریسم و ​​افراط ‌گرایی و خشک کردن منابع آنها شود. 

در این نشست همچنین بر فعال کردن همکاری‌های راهبردی بین دو کشور و سهم شرکت های فرانسوی در بازسازی شهرهای آزاد شده و همچنین همبستگی و هم افزایی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا تاکید شد.

وزیر خارجه فرانسه نیز حمایت کشورش را از تلاش‌های بغداد در راستای استقلال در تصمیم گیری، تأمین ثبات و پیشرفت عراق اعلام کرد. 

عراق آماده همکاری با همه کشورها است

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم در دیدار لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که بغداد آماده همکاری با همه کشورهایی است که از صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی  حمایت می‌کنند.

دو طرف در این دیدار که در بغداد صورت گرفت، در باره روابط و مسائل مورد توجه و مشترک بغداد - پاریس از جمله مساله مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و بهره‌مندی از تجربه و تخصص فرانسه در مواجهه با این چالش جهانی گفت‌وگو کردند.
الکاظمی در این نشست گفت که فرانسه در قالب ائتلاف بین المللی علیه تروریسم و بقایای داعش نقش مهم و برجسته‌ای در حمایت از عراق برعهده دارد و بغداد امروز آماده همکاری‌های بین‌المللی با همه کشورها از جمله فرانسه است.
نخست وزیر عراق همچنین در این دیدار از  رئیس جمهوری فرانسه برای بازدید از عراق دعوت کرد.
وزیر امور خارجه فرانسه نیز تأکید کرد که کشورش به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی برای از بین بردن داعش آماده است تا عراق را در ایفای نقش منطقه‌ای و شایسته خود پشتیبانی کند.
بر اساس این گزارش، لودریان با ابراز رضایت و خوش‌بینی از اقدام‌های دولت جدید عراق گفت که پاریس همچنان به حمایت از کوشش های بغداد در بازسازی مناطق آزاد شده به ویژه موصل کمک می‌کند.

نخست وزیر عراق دوشنبه آینده به ریاض می‌رود

«علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور دوشنبه هفته آینده به ریاض سفر خواهد کرد.

علاوی در اظهاراتی گفت که نخست وزیر دوشنبه هفته آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و طی آن چندین موافت نامه مهم میان بغداد و ریاض امضا خواهد شد.

بر پایه اعلام منابع عراقی، پس از ریاض مقصدهای بعدی سفر الکاظمی، تهران و واشنگتن خواهد بود.

وی افزود که دیدار از عربستان سعودی مهم است و ما به دنبال تقویت روابط با این کشور هستیم.

درخواست کنترل دولت بر گذرگاه های مرز اقلیم کردستان

درخواست گروه ها و شخصیت های عراقی برای کنترل گذرگاه های مرزی شمال در اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی بغداد رو به افزایش نهاده است.

این درخواست به دنبال موضع روز گذشته دولت الکاظمی برای اعمال مدیریت دولت بر گذرگاه های مرزی جنوبی و شرقی عراق واقع در قلمرو استان های شیعه نشین این کشور بالا گرفته است.

در همین راستا دبیرکل گروه مقاومت «عصائب اهل الحق» در توئیتی نوشت  دولت باید کنترل گذرگاه های مرزی را به اقلیم کردستان (شمال عراق) نیز گسترش دهد و فقط به گذرگاه های مناطق مرکزی و جنوبی عراق محدود نشود.

«شیخ قیس الخزعلی» افزوده است که از اقدامات دولت برای بسط حاکمیت دولت مرکزی بر گذرگاه های مرزی حمایت می کند اما ضروری است که این کنترل فقط به مناطق جنوبی و مرکزی عراق محدود نشود و گذرگاه های مرزی شمال عراق را نیز در برگیرد.

درهمین چارچوب عضو برجسته «نسل جدید» از احزاب کرد عراق گفت که کنترل گذرگاه های مرزی توسط دولت مرکزی باید مشمول همه گذرگاه های مرزی عراق از جمله گذرگاه های اقلیم کردستان عراق نیز شود.

«سروه عبدالواحد»، نماینده پیشین پارلمان عراق در توئیتی نوشت که گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان عراق شاهد تبادلات تجاری سالانه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است.

عبدالواحد که از منتقدان تقسیم قدرت در اقلیم کردستان بین دو خانواده «طالبانی» و «بارزانی» است تاکید کرده است که این درآمدهای سالانه همگی به جیب دو خانواده حاکم در اقلیم می رود و مردم کردستان و عموم ملت عراق از آن محروم هستند.

کارشناسان اقتصادی عراق معتقدند که حاکمیت دولت مرکزی بر گذرگاه های مرکزی و جلوگیری از قاچاق کالا و پولشویی در این خروجی ها، می تواند یکی از منابع بزرگ درآمدی را برای عراق ایجاد کند.

عراق فرودگاه‌ها و مرزهای تجاری را باز گشایی می‌کند

کمیته ملی سلامت و مبارزه با کرونا در عراق تصمیم به بازگشایی فرودگاه‌ها، مرزهای تجاری و برداشتن محدودیت‌های رفت و آمد در این کشور گرفت.

بر اساس اعلام این کمیته، از پنجشنبه هفته آینده (۲۳ جولای ۲۰۲۰) همه فرودگاه های عراق به روی پروازهای داخلی و خارجی بازگشایی می‌شود.
همچنین فعالیت تجاری در سه گذرگاه شیب (چذابه)، منذریه (خسروی) و صفوان هم مرز با کویت از سر گرفته خواهد شد.

در اطلاعیه کمیته سلامت عراق آمده است که همه محدودیت‌های سفرهای بین استانی که به سبب همه گیری ویروس کرونا اجرا شده بود، پس از عید قربان لغو خواهد شد.
 

ابقای رئیس الحشد الشعبی

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز پنجشنبه در حکمی «فالح الفیاض» را در سمت رئیس سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) ابقا کرد.

الفیاض از سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل سازمان الحشد الشعبی تا کنون ریاست بسیج مردمی عراق را بر عهده داشته است.

وی تا اوایل تیر ماه جاری در سمت رئیس سازمان امنیت ملی عراق انجام وظیفه می‌کرد.

دو هفته پیش، الکاظمی در حکمی سرلشکر «عبدالغنی الاسدی» را در سمت رئیس سازمان امنیت ملی عراق جایگزین فالح الفیاض کرد.

انگلیسی ها التاجی را ترک کردند

منابع نظامی عراقی اعلام کردند که نیروهای انگلیسی پایگاه «التاجی» در شمال بغداد، پایتخت عراق را ترک کردند.

به گفته این منابع، نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا نیز به زودی پایگاه التاجی و پایگاه نظامی «بسمایه» در جنوب بغداد را ترک خواهند کرد.

پایگاه هوایی التاجی در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق واقع است.

آمریکا قادر به تغییر معادلات در عراق نیست

معاون دبیرکل جنبش نجبای عراق با بیان این که آمریکا قادر به تغییر معادلات در عراق نیست، گفت که آمریکایی‌ها چاره‌ای جز ترک عراق ندارند، یا این که بمانند و متحمل خسارت به نیروهایشان شوند.

«نصر الشمری» افزود: ما عملیات هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی را در عراق تبریک می‌گوییم و نیروهای مقاومت روش‌های مناسبی را برای مجبور کردن آمریکایی‌ها به خروج از عراق پیدا می‌کنند.

معاون دبیرکل جنبش نجبای عراق بیان کرد: نظامیان آمریکایی در عراق اشغالگر هستند و حمله به آنان از سوی نیروهای مقاومت روز به روز بیشتر خواهد شد.

سه کشته در حمله مسلحانه کرکوک

سه نفر روز پنجشنبه در حمله مسلحانه افراد ناشناس در شمال شهر کرکوک عراق کشته شدند.

به گزارش منابع عراقی، در این حادثه صاحب یک مهد کودک به همراه دو کارمندش به قتل رسیدند.
افراد ناشناس پس از ورود به این مهد کودک و بستن دست و پای صاحب مهد و کارمندان وی در منطقه «الراس» واقع در روستای «سقزلی» در حومه کرکوک آنها را با اسلجه گرم به قتل رساندند.

برچسب‌ها فرانسه برهم صالح شیخ قیس الخزعلی گروه تروریستی داعش مقاومت ایالات متحده آمریکا کردستان عراق ژان ایو لودریان بارزانی چذابه بغداد ویروس کرونا تروریسم واشنگتن سوریه کویت پاریس ریاض عادل عبدالمهدی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه برهم صالح شیخ قیس الخزعلی گروه تروریستی داعش مقاومت ایالات متحده آمریکا کردستان عراق ژان ایو لودریان بارزانی چذابه بغداد ویروس کرونا تروریسم واشنگتن سوریه کویت پاریس ریاض عادل عبدالمهدی ترکیه فرانسه برهم صالح شیخ قیس الخزعلی گروه تروریستی داعش مقاومت ایالات متحده آمریکا کردستان عراق ژان ایو لودریان بارزانی چذابه بغداد ویروس کرونا تروریسم واشنگتن سوریه کویت پاریس ریاض عادل عبدالمهدی ترکیه وزیر امور خارجه فرانسه ائتلاف بین المللی گذرگاه های مرزی مصطفی الکاظمی اقلیم کردستان بر گذرگاه کردستان عراق ویروس کرونا دولت مرکزی نخست وزیر عراق نیز خواهد شد منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، «غفران مهدی سوادی» معروف به «ام فهد» یکی از چهره‌های اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام بود و ده‌ها هزار کاربر او را دنبال می‌کردند.   به گفته یک مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود، یک ضارب ناشناس روز جمعه «ام فهد» را در حالی که سوار بر خودروی شخصی‌اش بود با اسلحه هدف قرار داد و به قتل رساند.    این مقام امنیتی اعلام کرده که قاتل، گوشی «ام فهد» را ربوده و از محل متواری شده است.   این قتل در «زیونه» اتفاق افتاده است؛ همان محله‌ای که «هشام الهاشمی» محقق و کارشناس امنیتی برجسته عراقی در سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد.   قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این محله محل زندگی مسئولان نظامی بود و از مناطق معتبر و شاخص بغداد محسوب می‌شد.    «غفران مهدی سوادی» اولین شخصیت برجسته رسانه‌های اجتماعی نیست که در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشته می‌شود. سال گذشته هم «نور السفا» یا «نور بی ام»، یکی از چهره‌های مجازی با طرفداران متعدد در شبکه‌های اجتماعی نیز در این شهر به ضرب گلوله کشته شد.   یکی از همسایگان «سوادی» درباره حادثه قتل این اینفلوئنسر عراقی می‌گوید: پس از شنیدن صدای شلیک دو گلوله به خیابان آمدم و دیدم که درِ ماشین باز است و «ام فهد» روی فرمان افتاده است.   به گفته این فرد که خود را «ابو آدم» معرفی کرده، زنی که در خودرو همراه «ام فهد» بود، بلافاصله پس از حادثه از صحنه فرار کرده است.   سال گذشته یک دادگاه عراقی «ام فهد» را به دلیل انتشار چندین فیلم و ویدئو حاوی اظهارات ناپسند و رفتار‌های ناشایست عمومی در رسانه‌های اجتماعی به ۶ ماه زندان محکوم کرد.   نقش تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در عراق، مدتی است از ترویج محصولات زیبایی و لباس، به پروژه‌ها و برنامه‌های دولتی گسترش یافته است.    این چهره‌های تأثیرگذار مجازی، در مراسم رسمی دولتی به عنوان چهره‌های تجاری کلیدی در حوزه‌های ورزشی، امنیتی و فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند.   چند روز پیش انتشار ویدئو‌هایی با حضور یک اینفلوئنسر برجسته در نود و سومین سالگرد تاسیس نیروی هوایی عراق با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.   پس از انتشار این ویدئو‌ها بسیاری از صاحبنظران، از وزارت دفاع عراق به دلیل اجازه‌دادن به این افراد برای ضبط ویدئو از سایت‌های حساس نظامی و انتشار آنها انتقاد کردند.   این وزارتخانه از اقدام خود دفاع و اعلام کرد که در عصر رسانه‌های اجتماعی، عراق هم مانند دیگر کشور‌های جهان، از اینفلوئنسر‌ها در کنار رسانه‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • دومین تصادف وزرای اسرائیل در 24 ساعت گذشته
  • فیلم/دومین حادثه رانندگی وزرای صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد