انتقاد موسیقیدان برجسته از ولنگاری در عرصه فرهنگ/ موسیقی را هم سیاستزده کردند
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۶۳۸۵
گروه استانها ـ کارشناس موسیقی کشور گفت: در سالهای گذشته با وجود شعارها و وعدههای پوچ نهتنها شاهد رشد موسیقی نبودیم بلکه سبب به وجود آمدن یک ولنگاری در این عرصه نیز شدیم که حاصل بیتدبیری و از بین بردن امید در بین اهالی موسیقی شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، موسیقی امروزه در کنار هنری ماندگار و دلنشین بودن، به جزئی از زندگی بشر تبدیلشده است و موسیقی از خلوت گاه تا در تجمعات حضوری چشمگیر در بین مردم پیدا کرده است و این هنر فطری توانسته در طول تاریخ هم جریان ساز باشد و هم خاطره ساز.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیشینه موسیقی در دنیا و کشور ایران از قدمتی تاریخی برخوردار است و در دهههای گذشته نیز با ورود آلات و دستگاههای مختلف به این هنر، جذابیت و خاطرهانگیز بودن موسیقی رشدی چشمگیر داشته است که در این زمینه نقش اساتید و هنرمندان بسیار چشمگیر بوده است.
آلبوم "رضا صادقی" و"میثم حجار" با موضوع دفاع مقدس منتشر میشودتهدیدها و فرصتهای کرونا برای موسیقی/ معاونت هنری در خواب بهاری بودنگاهی به اوضاع آموزشگاههای موسیقی در دوران کرونا / آموزش آنلاین بازدهی چندانی نداردبرای بررسی وضعیت، جایگاه موسیقی و جایگاه هنر در قم و مشکلات هنرمندان با سید میثم حجار از کارشناسان و هنرمندان و صاحبان سبک در موسیقی ارزشی این هنر به گفتوگو پرداختهایم.
کارشناس موسیقی کشور با اشاره به جایگاه در هنر اصیل ایرانی و اسلامی اظهار داشت: اصالت هنر ایرانی با هنر اسلامی در دورههای تاریخی گاه متفاوت و گاهی نیز درهمتنیده شده است. به این معنی که هنر اصیل ایرانی قبل از اسلام بسیار شگرف و دارای مفاهیم متعالی بوده که مصداق آن معماری تخت جمشید است و پس از اسلام نیز شاهد آثار ارزشمندی هستیم که تاریخ هنر ایران و اسلام در هم ادغامشده است که مصداق آن را در معماری اصفهان میتوان مشاهده کرد.
وی با بیان جایگاه و وضعیت موسیقی در کشور تصریح کرد: موسیقی بعد از انقلاب فراز و فرودهایی داشته است و دولتها برحسب سیاستگذاریها در این عرصه گاهی موفق و گاهی سبب آسیب به این هنر والا و تأثیرگذار در جامعه شدهاند.
در سالهای گذشته فقط شعار و وعده پوچ در موسیقی شنیدیم
حجار ادامه داد: موسیقی نباید دچار سیاست زدگی مدیران فرهنگی قرار گیرد و باید به هنرمندان این سرزمین اعتماد کنیم و آنها را باور داشته باشیم، چراکه آنوقت شاهد بروز استعدادها و خلق آثار ارزشمند و تأثیرگذار در جامعه خواهیم بود.
وی با اشاره به جایگاه و ارزیابی از موسیقی پاپ در سالهای گذشته عنوان کرد: در سالهای گذشته با وجود شعارها و وعدههای پوچ نهتنها شاهد رشد موسیقی نبودیم بلکه سبب به وجود آمدن یک ولنگاری در این عرصه نیز شدیم که حاصل بیتدبیری و از بین بردن امید در بین اهالی موسیقی شده که حاصل آن ترویج آثار بدون محتوا بود.
خواننده موسیقی کشور نقش هنرمندان در اعتلای فرهنگی کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: برای پی بردن به این موضوع میتوان به یک واقعه تاریخی اشاره کرد که در انقلاب الجزایر، فرانسویها برای مقابله با این مبارزات به هنرمندان بالاترین امکانات رفاهی را در اختیار میدادند تا ترویج مارکسیست کنند و موفق هم شدند که این خود بهترین نمونه از نقش هنرمندان است.
مدیران فرهنگی دولت دغدغه موسیقی ارزشی ندارند
وی با اشاره به اهمیت توجه به موسیقی ارزشی در شرایط کنونی کشور یادآور شد: هر موضوعی که سبب رشد و اعتلای کشور شود ارزش محسوب میشود، ولی اینکه بتوانیم بگوییم موسیقی چقدر توانسته به ارزشهایی مثل حفظ بنیان خانواده، جلوگیری از ناهنجاریهای اجتماعی، تشویق به ازدواج و فرزند آوری، حفظ یاد و نام شهدا کمک کرده است باید در پاسخ بگوییم * تقریباً هیچ *
کارشناس موسیقی کشور ادامه داد: باید با این موضوع نیز اشاره کرد که به موسیقی ارزشی برای دستیابی به موارد فوق پرداخته نشده زیرا اصلاً دغدغه مدیران کلان فرهنگی دولت نیست.
وی وضعیت معیشتی هنرمندان را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه رویکرد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل استان قم کاملاً نسبت به معیشت هنرمندان بیتفاوتی است، بهعنوانمثال در بحران کرونا از سوی وزارتخانه اعلام شد که حق بیمه فصل بهار هنرمندان توسط این نهاد به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشود ولی در واقعیت شاهد این موضوع بودیم که این خبر فقط یک شوآف رسانهای و تبلیغاتی بود و در جهت آرام کردن افکار عمومی حق بیمه تعداد بسیار محدودی آنهم برای یک ماه پرداخت شد.
مستمری هنرمندان برجسته تنها 150 هزار تومان است
حجار با بیان اینکه دولت توجهی به هنرمندان ندارد، با گلایه از عدم توجه به هنرمندان ارزشی اظهار داشت: بنده بیش از 15 اثر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب تولید کردهام و متأسفانه فراموششده و بایکوت شدهام و حتی برای کسب مجوز نشر آلبوم دفاع مقدس چندین ماه در طبقات دفتر موسیقی سرگردان شدم، این روزها ارزشها تغییر کرده مدیرانی که زمانی رزمنده بودند عقبه خویش را فراموش نمودند.
وی با تأکید بر اینکه معیشت هنرمندان در جوامع توسعهیافته بر عهده سازمانهای بیمه است، ابراز کرد: در کشور ما این مسئولیت در حوزه موسیقی بر عهده خانه موسیقی بهعنوان نهاد صنفی و صندوق اعتباری هنر و سازمان تأمین اجتماعی بوده و جالب است مردم عزیز بدانند یک هنرمند برجسته و پیشکسوت در ماه مبلغ 150 هزار تومان مستمری از این نهادهای حمایتی میگیرد که بسیار تعجببرانگیز است.
انتهای پیام/450/ش
R7854/P/S6,62/CT2 بیشتر بخوانید... ۲۶ مرکز "مثبت زندگی" تا هفته دولت در قم راهاندازی میشود کاهش آسیبهای اجتماعی در قم تنها با بودجههای دولتی امکانپذیر نیست قم| زیباییهای قرمز شدن دریاچه حوض سلطان به روایت تصویرمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سال های گذشته موسیقی ارزشی موسیقی کشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصفجهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
اصفهان از گذشته تا کنون، زادگاه هنرمندان زیادی است که با ذوق و خلاقیت، توانستهاند در مسیر عقاید و آرمانهای خود زیباییهای زیادی پدید آوردند؛ آثاری که هر چقدر از خلق آنها بگذرد، باز هم تازه است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنر، ارزشمندتر از طلاست و هنرمندان، کیمیاگرانیاند که به خوبی میتوانند با خلاقیت و ابتکار خود، آثاری پدید آوردند که آوازهاش در سراسر دنیا بپیچد؛ اصفهان نیز بهعنوان مهد فرهنگ و هنر، در دل خود فرزندانی پرورش داده که میراث دار فرهنگ، این سرمایه بزرگ ملی شدند؛ چه مرد باشند و چه زن؛ چه هنرمندانی که از نسلهای قدیم هستند و امروز، تجربیاتشان، توشه راه ماست و چه هنرمندان جوانتر که تلاش میکنند با حفظ اصالت و سنت، هنر را به دیدگان هدیه کنند.
رضا بدرالسماء یکی از هنرمندان بهنام نگارگری است که آوازه او فراتر از مرزها نیز پیچیده است که درباره یکی از تجارب متفاوت خود حین نگارگری اظهار میکند: در نزدیکت رین مکان به خانه خدا در حال طراحی بودم و این سعادتی برای من بود؛ نکته جالب اینکه وقتی چشمم به موج جمعیت که دور کعبه حرکت میکرد افتاد، دیدم که این گردش در آنجا به کل گردش عالم برمیگردد و احساس کردم که نگارگری هم از همین گردش دورانی به در خانه خدا اقتباس شده، در واقع در همه عالم و سلولها اینگونه است و همه به دور مبدایی است که از آن جدا شدند، حرکت میکنند تا به آن نزدیک شوند که همان از کثرت به وحدت رسیدن است.
وی ادامه میدهد: اثر «سرآغاز» همان خانه کعبه است که طواف حجاج، دور آن را با نقوش نقاشی ایرانی داریم؛ در واقع از نزدیک دیدم که هنرمندان چطور توانستند هنر نگارگری را خلق کنند و و دیدم که اقتباس آنها از گردش همین جاست.
عیدی بزرگی نصیب من شداین نگارگر اصفهانی همچنین درباره تجربه متفاوت خود در ابتدای سال خاطر نشان میکند: میخواستم سال را کنار شهدا آغاز کنم و همانجا عیدی خود را گرفتم؛ وقتی از تلویزیونهای نصب شده، پیام نوروزی رهبر انقلاب پخش میشد، اثر خود با نام «یا مقلب القلوب» را کنار ایشان دیدم و واقعاً حس خوبی داشتم؛ عیدی بزرگی نصیب ما شد که افتخار بزرگی بود، ما بارها به واسطه آثاری مثل شهدای منا که در راستای انقلاب، خلق شده چند باری خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و ایشان هم هنر را دوست دارند و تاکید دارند با زبان هنر، انقلاب را بیشتر معرفی کنیم و مظلومیت فداییان اسلام از صدر اسلام و رشادتهایی که تا کنون داشتند را با هنر نشان دهیم.
آمنه بدرالسماء، از دیگر هنرمندان اصفهانی و فرزند رضا بدرالسماء اظهار میکند: علاقه زیادی به هنر داشتم با این حال زندگی من در کنار پدرم بی تأثیر نبوده زیرا غیر از تربیت پدرانه، مرا با دنیای هنر آشنا کرد؛ همچنین مادرم پشتوانه بزرگی برای من بود و بیش از اندازه تشویقم میکرد، همچنین مشکلات را طوری مدیریت میکرد تا پدرم در آرامش بتواند به کار خود برسد.
وی میافزاید: اخلاق هنرمندان باید بسیار لطیف، مهربان و پر از عشق باشد و معمولاً احساس خود را با اثر خود بیان میکنند؛ افتخار داشتم در کنار پدرم باشم و ایشان اینقدر بزرگمنشانه از اصالت و سنتهای ایرانی بودن، فرهنگ و اصفهان برای من گفتند که از بچگی، زیست هنرمندانه داشتیم.
این هنرمند ادامه میدهد: پدر خیلی علاقه داشتند که باید رسالت خود را به نوعی تمام کنیم و به من میگفتند که به عنوان یک بانوی هنرمند، باید فضای ذهنی خود در حالی که سنتها را حفظ میکنی، به تصویر بکشی، در عین حال با مخاطبی که همسن یا متعلق به نسل بعد از تو است ارتباط برقرار کنی.
مکتبی شایستهتر از اصفهان نیستاحمد مراتب، پیشکسوت آواز نیز در خصوص پیشینه موسیقی در اصفهان اظهار میکند: مکتب آواز اصفهان و شیوه یا سبک، هرکدام معانی و ترجمان خود را دارد و بسیار زمان میخواهد تا دربارهاش صحبت کنیم اما اگر قرار باشد روزی درباره آن حرف بزنیم، مکتبی شایستهتر از اصفهان نیست.
وی ادامه میدهد: اصفهان از دیرباز حرفی برای گفتن داشته و مفاخر بزرگی را به عرصه موسیقی ایران و خارج از ایران معرفی کردهاست؛ از زمان سید رحیم اصفهانی و شاگردان ایشان، مرحوم سید حسین ساعتساز، مرحوم حاج اصفهانی که استاد من هم بودند و که هرکدام ستاره درخشانی در فرهنگ و هنر و آواز اصفهان به حساب میآیند.
این پیشکسوت آواز خاطر نشان میکند: الان هم اساتید زیادی در اصفهان داریم که جزو برجستهترین استادان ایران هستند و در رشتهها گوناگون، چه آواز و چه ساز، فعالند؛ امیدواریم شایستگی این را داشته باشند که جا پای بزرگان بگذارند و عظمتی که اصفهان در فرهنگ و هنر، مخصوصاً موسیقی داشته است، حفظ و به آیندگان بسپارند.
تاج سر آواز ایرانمراتب با بیان اینکه اخلاقمداری برای یک هنرمند، بسیار مهم است، میگوید: استاد تاج، یکی از نوادر اساتیدی است که شخصیت اخلاقیاش با وجود اینکه پهلوان آواز بود، زبانزد بود؛ همین بود که شاگردان را به سوی خود جذب میکرد، از ۱۲ سالگی و مدت ۱۸ سال حتی در سفر، در رکاب او بودم و از حضورش استفاده کردم؛ اخلاق، منش و انسانیت او بزرگترین شایستگی او بود.
وی ادامه میدهد: بارها گفتهام که تاج، تاج سر آواز ایران بود اما بابت این تاج، از کسی باج نگرفت و هیچ تفاخری نداشت؛ من حتی یک غیبت از او نشنیدم و همه شاگردان شیفته اخلاق او بودند؛ اخلاق نیک با همه مردم، مسئله مهمی برای کسانی است که میخواهند در عرصه هنر ماندگار شوند.
پیشکسوت آواز خاطر نشان میکند: حدود ۲۰ سال قبل، در راستای آوازهای آئینی، تلاشهای زیادی صورت گرفت تا اذان و دعاها با لحن موسیقی ایرانی ادا شود، زیرا در قدیم افرادی که اذان گوش میکردند رادیو نداشتند که بخواهند از لحن عرب استفاده کنند و آقایان دماوندی، تاج از جمله افرادی هستند که در این عرصه صحبت کردند، همچنین سید جواد ذبیحی که دعاها و ادعیه را با آوازهای ایرانی خواند و این والاترین خدمت ایشان بود.
اذان گفتن در کعبه، به سبک شیعیانمراتب با اشاره به اینکه سال ۱۳۵۴ و عید غدیر، در حال خواندن اشعاری در حضور چندی از علما و اصفهانیها که مقابل خانه کلبه و ناودان طلا دور هم جمع میشدند بودم، ادامه میدهد: آن شب امام موسی صدر، مهمان شاه عربستان بود و در عین طواف صدای من را شنید، فردای آن روز از ایشان دعوت کردیم که به هتل ما بیاید و موقع رفتن گفت که فردا، تمام سلاطین و پادشاهان اسلامی وارد خانه کعبه میشوند و خانه خدا با گلاب قمصر اصفهان عطرآگین میشود، میخواهم صحبت کنم بر بام کعبه اذان بگویید؛ خلاصه که مسئولین، موافقت کردند و بعد از برنامهها از جمله قرائت قرآن توسط عبدالباسط، علی رغم تاکید بر ادامه اذان تا «اشهد ان محمد رسول الله»، به طریقه شیعیان و با «اشهد ان علیا ولی الله» اذان گفتم و این بالاترین افتخار من در تمام عمرم بود؛ جالب اینجاست که با توجه به شرایط عربستان، حتی یک نفر هم به این کار من اعتراض نکرد و این از عنایات الهی بود.
وی در پایان میگوید: امیدوارم نام اصفهان همانطور که شایسته است به عنوان یک کلان شهر و حتی جهان شهر، به افتخار و بزرگی برده شود.
به گزارش ایمنا، تکریم و معرفی هنرمندان، مخصوصاً دیار هنرخیز اصفهان، وظیفه همه ماست؛ هنرمندانی که در هر شرایطی، ذوق و هنر خود را حفظ و تلاش کردند تا به بهترین شکل ممکن، آن را به مردم هدیه کنند و این دیار کم ندارد از این بزرگمردان عرصه فرهنگ و هنر…
کد خبر 748629