Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی گمرک، در بخشنامه‌ای جزئیات ضوابط صدور و اعمال معافیت پرداخت حقوق ورودی اقلام وارداتی را به گمرکات ابلاغ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمال ارونقی در بخشنامه ‌ای به مدیران و ناظران گمرکات کشور با اشاره به مکاتبه حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر تشکیل جلسه مشترک با وزات صمت در راستای بررسی معافیت حقوق ورودی ماده 119 قانون امور گمرکی، جزئیات ضوابط صدور و اعمال معافیت پرداخت حقوق ورودی اقلام وارداتی  را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این بخشنامه‌ آمده است، چنانچه برای ماشین آلات مستعمل خط تولید، با درج وضعیت مستعمل بودن کالا در مجوز ثبت سفارش و رعایت مقررات مادة 42 آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ، با قید عبارت « مستعمل» ، مجوز معافیت از پرداخت حقوق ورودی از سوی وزارت صمت صادر شود، گمرک نسبت به پذیرش مجوز معافیت صادره اقدام می نماید و مستعمل بودن کالا مانع از اعمال معافیت از پرداخت حقوق ورودی مربوطه صادره از سوی مرجع ذیصلاح مربوطه نخواهد بود؛
7- در صورتی که به نظر گمرک، ارزش اظهاری ماشین آلات خط تولید مشمول معافیت از پرداخت حقوق ورودی نازل تشخیص داده شود نیازی به اصلاح ارزش اولیة مندرج در مجوز معافیت صادره توسط صمت نداشته و گمرک ضمن اعمال معافیت از پرداخت حقوق ورودی بصورت کامل و ترخیص کالا ، ارزش استنباطی را جهت درج در سابقه وزارت صمت اعلام می نماید؛
8- مجوزهای معافیت صادره توسط وزارت صمت عموماً متضمن ارزش سیف(CIF) کالا ( ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافة هزینة بیمه و حمل و نقل) می باشد، با این وجود چنانچه هزینة بیمه و کرایه حمل در مجوز معافیت از پرداخت حقوق ورودی صادره قید نگردد نیاز به اصلاح مجوز صادره نبوده و هزینة بیمه و کرایة حمل نیز به تبع ارزش بهای خرید کالا، مشمول اعمال معافیت صادره می گردند .

9- وفق مفاد یادداشت 4 قسمت 16 نمانکلاتور سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا " هر گاه یک ماشین      (شامل ترکیبی از ماشین ها) متشکل از اجزای جداگانه ای باشد خواه به صورت مجزا بوده یا از طریق لوله کشی ، وسایل انتقال دهنده ، کابل برق یا سایر ابزارآلات به همدیگر متصل شوند و با هم به طور واضح انجام یک عمل مشخص شده در یکی از فصول 84 و 85 راعرضه نمایند، کلاً تحت ردیفی طبقه بندی می گردند که برای آن عمل مشخص شده است." فارغ از بحث طبقه بندی کالا، صدور مجوز و اعمال معافیت برای این واحدهای عمل کننده (Functional Units) ، تجهیزات و اجزای منفصلة موضوع یادداشت 4 قسمت 16 نیز بلامانع می باشد؛ همچنین حمل اقلام مشمول معافیت به دفعات (Part shipment) ، مانع صدور و اعمال معافیت از پرداخت حقوق ورودی صادره نخواهد بود؛

10- در صورت وجود هر گونه ابهام برای گمرک درخصوص موارد معنونه ، این تردید و ابهام مانع از ترخیص کالاهای مشمول معافیت نبوده ، مقتضی است در صورت نیاز با تصویر برداری از کالا، اخذ کاتالوگ مربوطه و قطع مرور زمان قانونی، نسبت به ترخیص کالای مشمول معافیت اقدام و ابهامات مربوطه به همراه نظر کارشناسی مستند و مستدل به دفتر واردات گمرک ایران منعکس گردد. دفتر واردات گمرک ایران نیز در صورت بقای اختلاف، مراتب را از وزارت صمت استعلام و پاسخ حاصله را مبنای تصمیم گیری قرار داده و در صورت نیاز استنادات گمرک را در این خصوص به مرجع مربوطه اعلام می دارد. بدیهی است درصورت اعتراض صاحب کالا به نظر نهایی گمرک، مراتب قابل طرح در مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی، وفق مقررات مربوطه خواهد بود؛
11- برای صدور معافیت از پرداخت حقوق ورودی و ارسال آن به گمرک ، مهلت و مدت زمان مقرر در تبصره (3)            ماده (135) قانون امورگمرکی (حداکثر 6 ماه پس از ترخیص کالا از گمرک)، از سوی وزارت صمت ملحوظ نظر قرار گرفته و ساز وکار آن از سوی آن مرجع ذیصلاح پیش بینی می گردد. در موارد استثناء، سازمان های صمت استانی با دریافت مدارک و مستندات از متقاضی، نسبت به مکاتبه ( و اعلام در شرف صدور بودن معافیت) با گمرکات اجرائی قبل از مهلت قانونی اقدام می نمایند. درهرصورت باید توجه داشت احکام معافیت های صادره پس از ترخیص کالا، ظرف شش ماه از تاریخ امضاء پروانه یا پتۀ گمرکی، باید به گمرک تسلیم شود؛
12- در تمامی مفاد این تفاهم نامه منظور از « گمرک» ، گمرک ایران و گمرکات اجرائی مربوطه ؛ منظور از «وزارت صمت» ، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات و سازمان های استانی مربوطه و منظور از «معافیت» ، معافیت از پرداخت حقوق ورودی موضوع بند (غ) مادة 119 قانون امورگمرکی می باشد که تعریف حقوق ورودی وفق مفاد بند (د) مادة 1 قانون امورگمرکی، حقوق گمرکی معادل 4% ارزش گمرکی کالا به اضافة سود بازرگانی که توسط هیأت وزیران تعیین می گردد به علاوه وجوهی است که به موجب قانون ، گمرک مسئول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد ولی شامل هزینه های انجام تشریفات نمی شود. بدیهی است موضوع مالیات بر ارزش افزوده متعلقه، وفق قوانین و مقررات مربوطه بررسی می گردد.
مسئولیت حسن اجرای مفاد تفاهم نامه ابلاغی، برعهدۀ بالاترین مقام اجرایی گمرکات  و مسئولیت نظارت بر اجرای آن برعهدۀ ناظرین محترم حوزه های نظارت گمرکات استان ها و دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد.

متن کامل این بخشنامه در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معافیت از پرداخت حقوق ورودی اعمال معافیت مشمول معافیت معافیت صادره مجوز معافیت ترخیص کالا وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۷۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید اجازه دهیم کارگران دچار رنج شوند/ لزوم پرداخت به موقع حقوق

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه‌های این هفته از نماز جمعه شهر یاسوج افزود: اگر کار وجود نداشته باشد، جامعه تعطیل می‌شود و نباید اجازه دهیم کارگران دچار رنج شده و شرایط بر آنها سخت شود.

وی با بیان اینکه پرداخت به موقع حقوق کارگران مورد تاکید است، اظهار کرد: برای مثال برخی کارگران شهرداری چندین ماه حقوق خود را دریافت نکردند و باید به رفاه کارگران توجه شود.

حسینی افزود: کارگران در جامعه زحمت زیادی می‌کشند و کار سرمایه جاودانی است.

حسینی با اشاره به جنایات غرب در کشورهای مختلف، اظهار کرد: در غزه بر روی مردم مظلوم بمب می‌ریزند، چندین هزار نفر کشته شده و چند میلیون نفر آواره شده‌اند و این دستاوردهای یک غرب وحشی است.

امام جمعه یاسوج با تاکید بر اینکه علم باید مهد آرامش بشر باشد، اظهار کرد: امروز علم در غرب به مهد کشتن بشر تبدیل شده و بمب‌هایی که بر سر مردم غزه فرود می‌آید در این محور است.

حسینی با اشاره به جایگاه بارز معلم در جامعه عنوان کرد: شهید مطهری شخصیتی جامع در فقه، ادبیات، اصول، فلسفه و کلام بود.

وی افزود: فقدان این شهید برای جامعه علمی ما خسارت بار سنگین بود.

حسینی با تبریک روز معلم، تصریح کرد: معلمان وظیفه سنگین و جایگاه رفیع در جامعه دارند.

امام جمعه یاسوج با اشاره به روز حمل و نقل و ایمنی ابراز داشت: برخی از حوادث مربوط به عامل انسانی، برخی به دلیل زیرساخت‌ها و برخی عدم رعایت قوانین است.

حسینی گفت: در حال حاضر معضل خودروهای شوتی را نیز داریم که با سرعت بالا رانندگی می‌کنند و علاوه بر خطر برای خودشان، برای بخیه نیز خطرآفرین شدند.

کد خبر 6089062

دیگر خبرها

  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ اردیبهشت
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • چرا کسی پاسخگوی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیست
  • نباید اجازه دهیم کارگران دچار رنج شوند/ لزوم پرداخت به موقع حقوق