Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:54:25 GMT

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۷۳۵۵

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

هنوز چند هفته ای از بازگشایی مراکز فرهنگی هنری و از سرگیری برخی از این فعالیت ها از جمله تئاتر و سینما و کتابخانه ها نگذشته بود که ویروس کرونا باز امان جامعه را برید و قربانی بیشتری گرفت، وضعیت قرمز بسیاری از شهرها از جمله تهران، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در این کلان شهر  را بر آن داشت تا روز ۲۱ تیرماه امسال با توجه به شرایط جدی بیماری کووید - ۱۹ در پایتخت در نامه‌ای از استاندار درخواست کند که توقف فالیت‌های مراکز و برنامه‌ةای جمعی را باز گرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس دوشنبه ۲۳ تیرماه در پی مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، شهرداری تهران اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای برای شهر تهران به دنبال اوج گیری کرونا در پایتخت و قرار گرفتن تهران در وضعیت هشدار را اعلام کرد.

بر اساس اعلام سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران، همه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و همچنین سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد و مصلی‌ها به مدت یک هفته تعطیل شدند اما چند ساعت بعد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ب گفت: تا این لحظه مصوبه‌ای مبنی بر محدودیت فعالیت‌ مراکز فرهنگی و هنری ابلاغ نشده است و بعد از آن خبر باز بودن سینماها منتشر شد.

** مدیر امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری از تعطیلی موزه‌های تهران به مدت یک هفته به دستور ستاد کرونا خبر داد. محمدرضا کارگر به خبرنگار ایرنا گفت: نامه ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت میراث فرهنگی رسید، بر اساس این ابلاغیه تمام موزه‌های این وزارتخانه از سه شنبه ۲۴ تیر به مدت یک هفته تعطیل هستند. البته کارمندان موزه‌ها در این دوران باید در محل کار حضور داشته باشند اما امکان بازدید از سوی مردم در این مدت به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا وجود ندارد.

** پیرو ابلاغیه استانداری تهران کتابخانه ملی ایران از چهارشنبه ۲۵ تیرماه تا جمعه ۳ مردادماه به مدت ۱۰ روز تعطیل شد.

** معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ادامه شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت:‌ این وزارتخانه مطابق شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کرده و به همین منظور درباره رویدادهای فرهنگی به‌ویژه جشنواره‌های فجر به ابزارهای جایگزین مانند برگزاری آنلاین فکر شده‌ و در این راستا برای برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم، رویکرد نمایشگاه‌های مجازی را در دستور کار قرار داده است.

لادن حیدری درباره سرنوشت رویدادها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی خاطرنشان ساخت: برای دوران مواجهه با کرونا برای همه رویدادها، شیوه جایگزین را پیش‌بینی کرده‌ایم. اگرچه وقوع و شیوع آن، یک‌باره بود اما به عنوان مثال برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، رویکرد نمایشگاه‌های مجازی را در دستور کار قرار داده‌ایم و حتی در حال بررسی برای برپایی نمایشگاه‌های فیزیکی با تمهیدات خاص هستیم.

برای جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره‌های فجر هم، اصل بر برگزاری است اما به ابزارهای جایگزین مانند برگزاری آنلاین هم فکر کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم که چنانچه شرایط موجود استمرار پیدا کرد، بتوانیم با استفاده از این ابزارها، رویدادها را برگزار کنیم.

** دبیر جشن حافظ از برگزاری آنلاین بیستمین دوره این جشن در جهت حفظ سلامت مردم و هنرمندان خبر داد. امید معلم درباره علت برگزاری آنلاین جشن حافظ، گفت: امسال این جشن قرار است بیستمین سالش را تجربه کند. در سالی که اتفاقات مختلفی در کشور از جمله شیوع بیماری کووید ۱۹ پیش آمده که بسیاری از رویدادهای مهم سینمایی در جهان را هم تحت‌تاثیر خودش قرار داده و بسیاری از سینماها تعطیل و بسیاری از جشنواره ها لغو شده‌اند، جشن حافظ هم از این قاعده مستثنی نیست. منتهی امسال به جای اینکه جشن را به طور کلی لغو و به سال آینده موکول کنیم، تصمیم گرفتیم که جشن امسال به شکل آنلاین برگزار کنیم و نامزدها و برگزیدگان به شکل اینترنتی اعلام شوند.

افتخارات جهانی

** فیلم کوتاه قانون دایره به نویسندگی و کارگردانی مهرشاد گلکاریان در بخش رسمی جشنواره ای در بنگلادش به نمایش درمی‌آید.

این فیلم که در بخش رسمی دوازدهمین دوره فستیوال International Inter University Short Film Festival در شهر داکا بنگلادش پذیرفته شد. پیش از این نیز در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مونیخ آلمان Kurzfilmfest Bunter Hund حضور داشته و همچنین موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران نوزدهمین دوره فستیوال Reality Bytes Independent Film Festival شده است.

** فیلم سینمایی موریانه به کارگردانی مسعود حاتمی و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی در تازه ترین حضور جهانی خود در شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم Biogra در بخش «زندگی معاصر» به نمایش درآمد.

** انیمیشن کوتاه خرچنگ ساخته شیوا صادق‌اسدی، همراه با انیمیشن گرگم و گله می‌برم به کارگردانی امیرهوشنگ معین از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به هجدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن هیروشیما ۲۰۲۰ راه یافت.

** فیلم کوتاه زرد خالدار به کارگردانی باران سرمد به بخش اصلی جشنواره لوکارنو ۲۰۲۰ راه پیدا کرد. این جشنواره یک رویداد بین‌المللی فیلم است که از سال ۱۹۴۶ هر ساله در شهر لوکارنوی سوئیس برگزار می‌شود.

جشنواره لوکارنو جزو چهار جشنواره معتبر فیلم اروپا به‌شمار می‌رود که امسال هفتاد و سومین دوره خود را برگزار می‌کند. بخش فیلم کوتاه فستیوال فیلم لوکارنو که «پاردی دی دومانی» نام دارد از پنجم تا پانزدهم آگوست برابر با ۱۵ تا ۲۵ مرداد در شهر لوکارنو برگزار می‌شود.

** انیمیشن گرگم و گله می‌برم اثر امیرهوشنگ معین جایزه ویژه جشنواره مونسترای پرتغال را به عنوان سیزدهمین جایزه بین‌المللی خود به دست آورد.

** فیلم کوتاه کلاس رانندگی به کارگردانی مرضیه ریاحی به سه جشنواره جهانی اسپانیا، آمریکا و ایتالیا که در ماه آگوست (مرداد و شهریور) برگزار می‌شد، راه یافت.

** فیلمنامه کیک هویج به نویسندگی ایمان داوری به بخش رقابتی بیستمین دوره جشنواره نوادا آمریکا راه یافت. جشنواره بین‌المللی نوادای آمریکا از سال ۲۰۰۱ در شهر نوادا در ایالت کالیفرنیا آغاز به فعالیت کرد و به دلیل تأکید و حمایت از سینمای مستقل و نمایش فیلم‌ها و فیلمنامه‌های خلاقانه به عنوان «ساندنس سیرا» Sundance of the Sierra در کالیفرنیا نیز مشهور است.

فرهنگی هنری های فراسوی مرزها

** با توجه به تداوم شیوع کرونا، بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از ۲۶ اوت (۵ شهریور ۹۹) به مدت ۵ روز به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که «نمایشگاه هوشمند بین‌المللی کتاب پکن ۲۰۲۰» (Smart BIBF) نامگذاری شده با فراهم کردن منابع آنلاین متعدد، شانس ارائه محصولات، برقراری ارتباط و مذاکره مجازی را به ناشران می‌دهد. این سرویس به مدت یک‌سال در دسترس خواهد بود و ثبت‌نام در آن رایگان است. 

** به دنبال آن که دولت انگلیس از اجباری شدن استفاده از ماسک در فروشگاه‌های این کشور خبر داد، «بنکسی» هنرمند نام‌آشنای خیابانی ویدئویی را از اثر جدید خود منتشر کرد که برای تشویق مردم به پوشیدن ماسک در متروی لندن کشیده است.

بنکسی هنرمند پرآوازه خیابانی که تاکنون هویتش افشا نشده روز گذشته ویدئویی را از فرآیند خلق جدیدترین اثر خود در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. وی در این ویدئو در حالی که لباس محافظتی به تن دارد در یکی از واگن‌های مترو لندن به کمک موش‌هایی که این روزها به عنوان امضای او شناخته می‌شوند، دیوارنگاره‌ای در تشویق مردم به استفاده از ماسک می‌کشد.

** همزمان با شیوع موج سوم کرونا در هنگ‌کنگ، سینماهای این منطقه از چهارشنبه شب بار دیگر تعطیل می‌شوند.

سینماهای هنگ‌کنگ بار اول از اواخر ماه مارس تا اوایل ماه مه، به مدت ۶ هفته، تعطیل شدند. تعطیلی مجدد سالن‌های سینمایی بخشی از اقداماتی است که دولت هنگ‌کنگ در واکنش به موج جدید شیوع ویروس مرگبار کرونا در این منطقه تدارک دیده است.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بنکسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بنکسی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بنکسی بین المللی کتاب جشنواره ها فیلم کوتاه مدت یک موزه ها یک هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی رمضانی قایم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضای مجازی «یمن» را به عنوان مهمان ویژه این رویداد معرفی کرد.

رمضانی در این پیام نوشت: «علی رغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد بود»

صبح امروز در برخی رسانه‌ها خبر لغو حضور کشور هند در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شرایطی که تنها ۱۰ روز به برگزاری این رویداد باقیمانده است منتشر شد. تقریباً چند ماه پیش خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران حضور فعالانه را در نمایشگاه بین المللی کتاب هند داشت و در این نمایشگاه تفاهمنامه هایی برای حضور هند به عنوان مهمان ویژه و همچنین ایران به عنوان مهمان ویژه دور بعدی این نمایشگاه امضا شد.

با این حال باید دید در این روزهای باقیمانده یمن چه برنامه‌هایی برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارد.

کد خبر 6089996 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود