Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجاب و عفاف به عنوان یکی از باور‌های دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در حوزه فرد، خانواده و جامعه محسوب می‌شود  و نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است. موضوعی که امروزه در جامعه به عنوان دغدغه بسیاری از اقشار جامعه مطرح شده است، و عده‌ای ریشه آن را به دین اسلام ربط می‌می‌دهند، که متاسفانه این دیدگاه باطلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا مسئله پوشش قبل از اسلام و در ادیان مختلف رایج بوده ولى حد و مرز آن توسط اسلام تعیین شده است. پوششى که در قالب حجاب وضع شده، عامل نیرومندى براى حفظ عفت و حیاست. اگر وظیفه پوشش، بیشتر به زن تعلق گرفته، از این روست که ملاک آن مخصوص زنان محسوب می‌شود.

عفاف و حجاب خواسته‌ای فطری در انسان است که ناشى از کشش فطرى و درونى به حیاست. (اعراف/۲۲، طه/۱۲۱) با مرور تاریخ زندگى انسان‌ها و آثار به جا مانده از کتیبه‌ها و نقاشى‌ها در مى یابیم که علت اصلى اختیار پوشاک، سرما و گرما نبود، بلکه حیا دلیل اصلى پوشاندن خود است.

لئو تولستوی (نویسنده و فیلسوف روسی) درباره حجاب می‌گوید: مسبب ازدیاد طلاق در اروپا را تمدن فاسد و اختلاط جنسی و نبودن حجاب دانسته و گفته که زن به واسطه معاشرت با مردی که موافق میل اوست، از همسر خود روی می‌گرداند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است.

روز‌های داغ تابستان و رعایت نکردن پوشش متعارف عده‌ای در سطح جامعه باعث شده به این موضوع بپردازیم که چرا با توجه به قانون حجاب و عفاف در سال ۸۴ بعد از گذشت حدود پانزده سال از تصویب آن در شورای عالی انقلاب هنوز نتوانسته ایم این قانون را در کشور اجرایی کنیم.

این موضوع باعث شد تا به سراغ غلامحسین منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برویم و پاسخ را از ایشان جویا شویم.

منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه معتقدم در حوزه عفاف و حجاب مصوبات خوبی در ادوار مجلس و شورا‌های تخصصی وجود دارد، گفت: مشکل کشور بیشتر در مقام اجرا بوده است و باید با تشکیل یک تیم تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهرستی از سازمان‌ها و نهاد‌های نقش آفرین در ترویج این فرهنگ تهیه شود و از آن‌ها بخواهند گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.

او ادامه داد: در نتیجه گزارش‌ها لازم است دلیل عملی نشدن وظایف تحلیل شود و در صورت وجود موانع، باید آن را برطرف کرد. به علاوه اگر نیاز به چتر حمایتی وجود دارد، در جهت حمایت و کمک همراه با دولت حرکت کنیم. اما در صورتیکه مانعی وجود نداشته و سهل انگاری رخ داده است، نباید به راحتی از کنارش عبور کرد؛ زیرا قانون جهت اطلاع نوشته نشده است و ارزش و منزلت یک قانون به اجرای آن است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر نظارت بر اجرای قانون بیان کرد: هم مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازیگران مهم جامعه در عرصه فرهنگ هستند. باید دلیل اجرا نشدن قانون آسیب شناسی شود و برای آن، چاره جویی کرد.

منتظری اظهار کرد: تزریق یک رفتار اجتماعی، ارزش فرهنگی و اخلاقی در جامعه و شناساندن آن به عنوان یک رفتار عمومی، نیاز به دو عنصر قانون و فرهنگ دارد. برای نمونه موضوع بستن کمربند ایمنی اگرچه یک مسئله قانونی است، اما در یک مقطع زمانی از ظرفیت رسانه ملی به خوبی استفاده شد تا با نشان دادن پیامدهای نبستن کمربند ایمنی، این کار اجرایی شود و استفاده از آن وسیله فقط برای فرار از جریمه نباشد.

او یادآور شد:  ما برای ترویج فرهنگ حجات و عفاف ، هم نیاز به آموزش و هم نیاز به اعمال قانون داریم. این دو در کنار هم مقوم و پشتیبان قانون هستند و در کنار نیاز به قانون، مرکز ثقلمان را باید روی آموزش و تعلیم و تربیت بگذاریم.

در این میان برخی از سلبریتی‌ها با نوع پوشش خارج از عرفشان به موضوع بدحجاب دامن زده و متاسفانه با انتشار تصاویری از خودشان در فضای مجازی الگوی ناصحیحی برای عده‌ای از نوجوانان و جوانان شده اند که درمان و خروج از این بحران همت مسئولین را می‌طلبد.

نکته قابل تامل اینجاست برخی از بازیگران گاهی با رفتارهای اشتباه جامعه را تحت تاثیر رفتار و اعمال خود قرار می‌دهند و تبدیل به الگویی نامناسبی و خطرناک برای بستر جامعه می شوند که اصلاح آن بسیار زمان بر است.

این الگوبرداری نامناسب می‌تواند تاثیر مخربی در زندگی و آینده نوجوانان به وجود آورد که نتوان هیچ راه چاره‌ای برای این معضل پیدا کرد.

راه درمان بی حجابی

حجاب عامل برخی معضلات اجتماعی است که برای درمان این معضل اجتماعی باید گفت از قوانین اسلام غافل شدیم؛ زیرا دستورالعمل حجاب یک فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر است که به نوعی نادیده گرفته می‌شود. باید دانست که لازمه رستگاری و سعادت جامعه و جلوگیری از فساد و ولنگاری فرهنگی و اخلاقی این است که همه به انجام امر به معروف البته با در نظر گرفتن شرایط و مراتب آن با زبانی شیوا و مهربانانه اهتمام داشته باشیم.

پیامد‌های بی حجابی

کاهش محبوبیت زنانه تضعیف حرمت بانوان و انحرافات اجتماعی از پیامد‌های شوم بد حجابی و بی حجابی قلمداد می‌شود و باید توجه داشت که حجاب فرصتی برای خودسازی و ذخیره‌سازی نیرو‌های انسانی و انسانیت و شرافت در زن و مرد مسلمان و احیای ارزش‌های متعالی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حجاب و عفاف سلبریتی پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب طبق لایحه عفاف و حجاب گفت: در لایحه عفاف و حجاب که اگر مورد تایید نهایی شورای نگهبان قرار بگیرد مرحله اول را در قالب یک تذکر پیامکی با یک جریمه معلق قرار دادیم و در مرحله بعد اگر طرف اصرار بر کشف حجاب داشت جریمه قطعی خواهد شد و در مرحله سوم پروسه قضایی را تعریف کردیم.

وی اظهار کرد: ماده ۶۳۸ قانون فعلی بی‌حجابی را جرم‌انگاری کرده است و جرم هم علی‌القاعده جرم مشهود است و نیروهای انتظامی طبق آن عمل می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: اگر لایحه به مجلس بیاید وضعیت از نظر کیفیت برخورد تعدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام نقدعلی اظهار کرد: تشکیل ستاد حجاب از تکالیف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سال‌های سال است که تشکیل ستاد حجاب تکلیف شده است و مطابق آن پیش می‌روند.

وی گفت: کارکرد ستاد حجاب این است که دستگاه‌ها را جمع می‌کند و تکالیف اجرایی و عملیاتی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تدوین می‌کند.

کد خبر 849315 برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب

دیگر خبرها

  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • یادداشت مهرداد خدیر / این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت‌هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • «بی‌حجاب، مزاحم ماست، نباید تحمل شود»- طراح لایحۀ حجاب و عفاف/ ابوالفضل اقبالی کیست؟
  • (ویدئو) در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است