Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:55:50 GMT

انتخاباتی پرشور می‌تواند بن بست‌ها را بشکند

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۴۹۷۰

انتخاباتی پرشور می‌تواند بن بست‌ها را بشکند

گزیده ای از گفت وگوی روزنامه آرمان ملی با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، را در ادامه می خوانیم: جریان اصلاحات چندی است که با تغییرات داخلی در شورای عالی سیاستگذاری مواجه شده است و پس از استعفای محمدرضا عارف از ریاست این شورا اکنون بحث رایزنی‌ها و شاید رقابت‌ها بر سر جانشینی وی در جریان اصلاحات مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان آنطور که خود می‌گویند برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌های مدونی دارند و نمی‌خواهند بعد از دست دادن پارلمان این بار در تصاحب پاستور نیز ناموفق باشند. از این رو آنها معتقدند که باید از تمام ظرفیت‌های این جریان برای حضور در انتخابات استفاده کرد. هر چند که پیش از آن اصلاح‌طلبان باید فکری به حال بازیابی سرمایه اجتماعی و سازوکارهای درونی خود کنند. 

وضعیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من معتقدم پس از انتخابات مجلس دوره شورا تمام شده بود و باید بر روی ‌بودن یا نبودن شورا بحث می‌شد و استعفای آقای محمدرضا عارف به معنی عدم آمادگی برای ادامه کار بود. در جبهه اصلاحات برای ادامه فعالیت شورای عالی یا تعیین نهاد جایگزین هنوز بحث‌ها در جریان است. امروز بحث در سطح احزاب است و بعد باید به سطح بین احزاب بیاید و بدانیم چه نهاد هماهنگ‌کننده‌ای مستقر خواهد شد و همان شورای عالی خواهد بود و یا ترکیبی جدیدی بر سرکار می‌آید، البته پیشنهادات متعددی وجود دارد که هنوز در حال بررسی است. یک پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات است و دیگری می‌تواند ادامه شورای عالی یا شورای عالی تقویت شده باشد. البته همانطور که گفتم هنوز در حال بحث است و هیچ‌چیز قطعی نشده است. البته روند قبلی که گذشته ما باید خود را برای انتخابات آینده آماده کنیم تا در انتخاب رئیس‌جمهور آینده حضور داشته باشیم.

در برخی محافل صحبت از ریاست آقای عبدا...نوری است؛ حضور وی چقدر می‌تواند در شورای عالی عملی شود؟

آقای عبدا...نوری یکی از شخصیت‌های مورد قبول همه بخش‌های جبهه اصلاحات است ولی با شناختی که من دارم بعید است که ایشان بپذیرند ولی اگر بپذیرند فرصت خوبی برای جبهه اصلاحات خواهد بود. سازوکار اصلاح‌طلبان حتی باید زودتر از این آماده می‌شد و قبل از ثبت‌نام کاندیداها باید تکلیف این نهاد هماهنگ‌کننده روشن شود.

به‌نظر می‌رسد بحران‌ها در یک سال پایانی دولت آقای روحانی سمت و سوی جدیدی گرفته است؛ تحلیل شما چگونه است؟

این ارتباطی به دولت ندارد؛ دولت آقای روحانی با سیاست‌های روشنی وارد انتخابات شــد و مردم به آن سیاســت‌ها رای دادند اصل سیاســت ایشان تنش‌زدایی و برداشتن گام‌هایی در ادامه برجام بود. مشکلی که برای ایشان و کشور پیش آمد بدعهدی آمریکایی‌ها و ظهور پدیده ترامپ بود که برخلاف عرف بین‌الملل عهدنامه شورای امنیت را نیز زیر پا گذاشت، به‌نظر من ایران نمی‌توانست در این مورد کاری انجام بدهد. ایران نمی‌توانست بعد از بدعهدی آمریکایی‌ها از مواضع خود عقب بنشیند. دولت و ملت ما مجبور به پرداخت هزینه‌ای در قبال کار ناشایست آمریکایی‌ها شدند. فشار شکننده‌ای در این دو سال اخیر بر مردم وارد شد. امروز به مراحل پایانی این ماجرا رسیده‌ایم و باید دید مردم آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند. شاید عده‌ای برخی از موضع‌گیری‌های داخلی و یا کارکرد برخی را در تصمیم آمریکایی‌ها موثر بدانند ولی به‌نظر من نمی‌شود چندان به این مساله پرداخت چون ترامپ فقط با برجام برخورد نکرده است. او با سازمان بهداشت جهانی و با نهادهای بین‌المللی، محیط زیست و با شرکای اروپایی خود و چین نیز چنین برخوردی داشت، او یک سیاستمدار واقعی نیست بلکه شخصیتی بسیار کم اطلاع در حوزه سیاست بین‌الملل است. ترامپ فردی کله شق و جسور در بهم زدن روابط است. امیدواریم جامعه آمریکا و فرهیختگان آمریکایی بدانند که ترامپ با کشورشان چه کرده است. امروز همه منتظر انتخابات آمریکا هستند و بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت. از طرفی تندروهای داخلی نیز در زمان انعقاد برجام نیز ناراضی بودند. هر چند عده‌ای در کشور به‌دنبال گفت‌وگو با دنیا نیستند.

آقای روحانی در دولت دوم کمی از مشی خود عقب نشست؛ اساسا این حرکت به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبی آسیب نزده است؟

ما بعد از آن بدعهدی چاره‌ای جز مقاومت نداشتیم. چه مردم از راه‌حل‌های ما استقبال بکنند چه نکنند ما باید راه‌حل بدهیم. یکی از راه‌های خروج از این بن‌بست شکل گرفتن انتخاباتی پر شور و رقابتی است. چهار نحله فکری در ایران وجود دارد اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، پایداری‌ها و اعتدالیون که باید از هر چهار گروه شخصیت‌هایی که سابقه روشنی در مدیریت دارند به میدان بیایند. انتخاباتی پرشور می‌تواند بن بست‌ها را بشکند این مساله بارها در ایران تجربه شده است. بر سر کار آمدن آقای‌روحانی در سال ۹۲ شرایطی فراهم کرد که برجام به‌وجود آمد. می‌توان این موارد را برای مردم توضیح داد ما که به‌دنبال حل و فصل مسائل خود نیستیم مساله حل مشکلات مردم است و باید انتخابات رقابتی و پرشوری برگزار کرد.

فکر می‌کنید رئیس دولت اصلاحات همچنان از تاثیرگذاری سابق نزد جامعه برخوردار است؟

بله رئیس دولت اصلاحات جایگاه خود را دارد. رهبری اصلاحات چه در مورد ایشان به‌عنوان شخص و چه در مورد مجموعه‌ای از افراد تاثیرگذار چند کار باید انجام دهند. 

کارگزاران به‌عنوان یک حزب تکنوکرات‌ چه تکلیفی در ارتباط با قدرت دارد؛ ماندن در قدرت به نفع این حزب است یا ماندن در کنار مردم؟

جامعه مدنی کارکرد خود را دارد و حتما اصالت دارد و مهم است. ولی کاری که دولت‌ها و نهادهای قدرتمند انجام می‌دهند فراتر از نقش نهادهای مدنی است. در ایام قدیم داستانی بود که دو برادر تقسیم ارث می‌کردند برادر بزرگ گفت از خاک تا بام از آن من و از بام تا ثریا از آن تو جامعه مدنی ارجاع به بام تا ثریا است و در حقیقت چیزی نیست که موجب تاثیرگذاری بنیادی شود.

از دیدگاه شما فعالیت‌های مجلس یازدهم معطوف به انتخابات ۱۴۰۰ است؟

اصولگرایان مجلس را برده‌اند و طبیعی است که چنین کاری انجام بدهند، ما هم اگر مجلس را برده بودیم از این شرایط استفاده می‌کردیم. مهم مردم هستند و باید دید آیا مردم به صحنه می‌آیند یا نه؟! این مساله نیز بستگی به ترکیب کاندیداها دارد و به این مهم ارتباط دارد که چقدر با مردم صادق باشیم.

جــریان اصلاحات برای تاثیــرگذاری سابق به چه تغییراتی نیاز دارد؟ آیا در این شرایط نیاز به ساختن جریانی دیگر از دل اصلاحات احساس نمی‌شود؟

کسی مانع از جریان‌سازی نیست. امروز کسی مدعی این مطلب نیست. مساله اصلاح‌طلبان نیز روشن است و نقطه ابهامی نسبت به گذشته و آینده اصلاحات وجود ندارد.

منبع: روزنامه آرمان امروز برچسب‌ها حسین مرعشی انتخابات ۲۰۲۰ حزب کارگزاران سازندگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسین مرعشی انتخابات ۲۰۲۰ حزب کارگزاران سازندگی حسین مرعشی انتخابات ۲۰۲۰ حزب کارگزاران سازندگی آقای روحانی آمریکایی ها اصلاح طلبان شورای عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر پاک شهید محمد شفیع فیضی زاده با حضور پرشور مردم ایلام

دریافت 41 MB

فیلم: رمضان نوری

کد خبر 6096893

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • تشییع پیکر پاک شهید محمد شفیع فیضی زاده با حضور پرشور مردم ایلام
  • بازار انتخابات در تبریز داغ شد/ اوج هیجان در ستادهای تبلیغاتی
  • حضور پرشور مردم ایلام در مراسم عزاداری امام صادق (ع)
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند