Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جدیدترین گزارش پنتاگون آمده است که ترکیه در سه ماه اول سال جاری میلادی، با پرداخت پول و اعطای شهروندی، بین 3500 تا 3800 شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارش جدیدی اعلام کرد که در سه ماهه اول سال جاری میلادی، ترکیه بین سه هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۸۰۰ شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش کرد، این اولین گزارشی است که جزئیات اقدام ترکیه در اعزام مزدور به لیبی را که به تغییر مسیر جنگ لیبی کمک کرده، منتشر کرده است.

گزارش فصلی وزارت دفاع آمریکا در خصوص عملیات مبارزه با تروریسم در آفریقا می‌گوید که ترکیه با پرداخت پول و اعطای شهروندی، هزاران شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است تا به همراه شبه‌نظامیان طرابلس علیه نظامیان «خلیفه‌ حفتر» مبارزه کنند.

برخلاف تعداد گزارش‌های متعدد مبنی بر ارتباط این شبه‌نظامیان با گروه‌های افراطی، در گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است که ارتش آمریکا هیچ‌گونه شواهدی پیدا نکرده که نشان دهد این مزدوران با گروه‌های داعش یا القاعده ارتباطی داشته باشند.

در این گزارش تأکید شده است که به احتمال خیلی زیاد، این شبه‌نظامیان با انگیزه‌های مالی ترغیب به مشارکت در عملیات ترکیه در لیبی شده‌اند و چندان به تفکرات و ایدئولوژی‌های آنها ارتباطی پیدا نمی‌کند.

این گزارش تنها سه ماهه اول سال جاری میلادی و تا پایان ماه مارس را پوشش می‌دهد و پنتاگون تأکید دارد که اعزام‌های ترکیه احتمالاً پیش از پیروزی‌های اواخر ماه می نیروهای طرابلس افزایش یافته است.

در این گزارش با استناد به گفته‌های فرماندهی آمریکا در آفریقا آمده است که ۳۰۰ شبه‌نظامی سوری تحت حمایت ترکیه اوایل ماه آوریل وارد لیبی شده‌اند و ترکیه همچنین تعداد نامعلومی از نظامیان ترکیه را در اولین سه ماهه سال به لیبی اعزام کرده است.

پارلمان ترکیه در ۱۲ دی ماه با اعزام نیرو به لیبی و ارسال کمک‌های تسلیحاتی و لجستیکی به دولت وفاق ملی (مستقر در طرابلس) موافقت کرد و از آن پس ترکیه در کنار اعزام نیروهای مستشاری خود، دست به آموزش عناصر مسلح در شمال سوریه برای نبرد در لیبی زده است و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تاریخ ۶ اسفند ۹۸، کشته شدن دو نظامی ترکیه در لیبی را تأیید کرد.

مداخله ترکیه در لیبی موجی از انتقادات کشورهای اروپایی را به همراه داشته است به طوریکه هفته گذشته، ضمن متهم کردن ترکیه به مداخله در لیبی گفت: «ما نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی را محکوم می‌کنیم. ترکیه شبه‌نظامیان سوری را به لیبی آورده است و مداخله این کشور در لیبی غیرقابل قبول است».

پارلی تأکید کرد که طبق مستندات سازمان ملل، ترکیه همچنان شمار زیادی از شبه‌نظامیان سوری را به لیبی اعزام می‌کند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است و هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. پارلمان طُبرُق در شرق لیبی که تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و خلیفه حفتر فرماندهی آنان را بر عهده دارد. در سوی دیگر لیبی دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور واقع شده که تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا است و سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد.

بحران لیبی با دخالت‌های طرف‌های خارجی و حمایت آنها از یکی از دو طرف اصلی این درگیری‌ها سبب شده پیچیدگی‌های تحولات لیبی شدت یابد.

بنا بر گزارش‌ها روسیه، مصر، امارات عربی متحده، فرانسه و برخی دیگر از حفتر حمایت ‌می‌کنند و ترکیه در کنار قطر و برخی دیگر از کشورها حامی دولت وفاق ملی هستند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: شبه نظامیان سوری لیبی اعطای شهروندی خلیفه حفتر شبه نظامیان سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه

با وجود گذشت ۲۰۸ روز از آغاز تجاوز به نوار غزه، مقاومت فلسطین همچنان به هدف قرار دادن اشغالگران و سربازان آن در شمال نوار غزه و در محور تمرکز خود در «نتزاریم» ادامه می‌دهد و خسارات سنگینی را وارد می‌کند. همچنین حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، گردان‌های القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد تجمع نظامیان و خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را در جنوب غربی غزه با رگبار خمپاره هدف گرفته است.

گردان‌های القدس همچنین روز سه‌شنبه مراکز فرماندهی و کنترل اشغالگران در امتداد خط تدارکاتی تا محور «نتزاریم» را با گلوله‌های خمپاره بمباران کرد و صحنه‌هایی از بمباران موشکی مشترک علیه سربازان اشغالگر و استحکامات آن در محور «نتزاریم» را به نمایش گذاشت.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس نیز صحنه‌هایی از هدف قرار گرفتن لودر D۹ اسرائیل توسط گلوله یاسین ۱۰۵ در بیت حانون در شمال نوار غزه را منتشر کرد.

از سوی دیگر، بر اثر حمله ارتش رژیم صهیونیستی به منزلی در اردوگاه «الشابوره» واقع در مرکز رفح در جنوب غزه، ۲ کودک فلسطینی شهید و چند تن دیگر زخمی شدند.

جنگنده‌های ارتش اشغالگر صهیونیست مناطق شرقی و شمال رفح را بارها هدف قرار دادند.

منابع پزشکی می‌گویند در حمله رژیم صهیونیستی به آپارتمان مسکونی در منطقه النصیرات در شمال غزه سه فلسطینی که یکی از آنها کودک بود، شهید و چند تن دیگر زخمی شدند.

هواپیماهای صهیونیستی خانه‌ای را در منطقه دیرالبلح و محله‌های مسکونی را در مرکز غزه بمباران کردند.

همزمان با حملات توپخانه‌ای و تیراندازی در شرق دیرالبلح، تعدادی از خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی به اطراف دیوار حائل امنیتی نفوذ کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه
  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم
  • ببینید | لحظه دردناک مرگ گردشگر ترکیه‌ای توسط نظامیان اسرائیلی
  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • عملیات ضد صهیونیستی در قدس؛ یک نظامی اسرائیلی زخمی شد
  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه