عدم مناسبسازیها معلولان را از جامعه دور کرد/ 123، صدایی خاموش که نیاز به حمایت دارد
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۷۱۵۰
کبری اسفندیاریان گفت: عدم مناسبسازی مبلمان شهری، عدم مناسبسازی فضای عمومی چون پارکها، پاساژها، ادارات یکی از مشکلاتی است که باعث میشود کمتر معلولین را در شهر ببینیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کبری اسفندیاریان در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: رویکرد ارائه خدمات موثر و سلامت محور، پیشگیری وحفظ سلامت اجتماعی و کم کردن معضلات اجتماعی، پیشگیرى ازآسیب ها، پیشگیرى ازمعلولیتها وکمک به رفع موانع موجود براى معلولین از جمله اهداف بهزیستی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اهداف اداره بهزیستی عنوان کرد: پیشگیری آسیب های اجتماعی و پیشگیری از فروپاشی خانواده ها، کمک به کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، ارائه خدمات به معتادین بهبودیافته وبرنامه هاى آموزشى -اجتماعى-فرهنگى از رویکرد اداره بهزیستی است، برنامه هی زیادی در سال گذشته انجام شد که متاسفانه بخاطر شیوع کرونا نمی توانیم برگزار کنیم.
رئیس اداره بهزیستی آمل ادامه داد: مشاوره ژنتیک، غربالگری شنوایی، خدمات توانبخشی ، گفتار درمانی، شنوای سنجی، مشاوره قبل از ازدواج، طرح طلاق، پیشگیری از کودک آزاری و خودکشی، طرح اتاق مهر ، برای زوجینی که از هم طلاق گرفته اند و باهم برای دیدن کودک تفاهم ندارند، هماهنگ سازی خواهد شد.
123، صدای خاموش که نیاز به حمایت دارند
وی اورژانس اجتماعى را پیشانى پیشگیرى ازآسیبهاى اجتماعى خواند و اظهار کرد: هدف از اورژانس اجتماعی حد فاصل میان خانه و کلانتری است تا اختلافات قبل از آنکه به کلانتری کشیده شود، حل شود و فرد به آغوش خانواده برگردد.
اسفندیاریان از 634 مورد خدمات در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: از فعالیت های این مرکز، مداخله دربحران فردى وخانوادگى که در تمام ساعات شبانه روز، اماده کمکرسانی است، اتفاق افتاده که از ساعت 2 نیمه شب تا 7 صبح برای یک شخص وقت بگذارد، تا مشکل موقتا حل شود و البته تیم سیار 123 از ٧صبح تا 2 مشغول آگاه سازی در سطح شهر هستند.
وی 123 را نهاد مداخله در بحران های اجتماعی دانست وافزود: تمام تلاش خود را می کنند تا فرد به آغوش خانواده بازگردد، اما اگر خانواده شرایط لازم را نداشته باشد فرد را بر حسب شرایطی که دارد به مراکز بهزیستی، مانند، خانه امن، خانه سلامت، مراکزخاص کودکان ،سالمندان،بازپرورى و...ارجاع میدهند تابه نتیجه مطلوب دست یابند.
رئیس بهزیستی آمل بیش از 193 مرکز دولتی و خصوصی را تحت پوشش بهزیستی خواند و عنوان کرد: 90 مهدکودک شهری و روستای، کلنیک مددکاری، مرکز کودک و خانواده، مرکز ویژه زنان آسیب دیده، مرکزDIC ، مرکز توانجشی که روزانه هستند و یک مرکز شبانه روزی، انجمن ها و کانون ها، مرکز مشاوره ها و موسسه های خیریه ای که تحت نظارت بهزیستی هستند.
وی با بیان اینکه نباید بگذاریم مریم ها فدا شوند، خاطرنشان کرد: مریم ها ملعبه دست قرار گرفتند، برخی ها فیلم می گیرند و ای کاش همانطور که بخاطر تخلف بهداشت مرکزی پلمپ می شود، بخاطر مسائل اخلاقی و از این دست نیز مغازه ها پلمپ شود.
وجود بیش از 7 هزار معلول در آمل
وی با بیان 7هزار و 385 معلول تحت پوشش بهزیستی در آمل عنوان کرد:3 هزار و 323 نفر معلول جسمی، هزار و 678 معلول ذهنی، 824 نفر مشکل روانی، 819 نفر شنوایی، 74 نفر مشکل گفتاری، 758 نفر بینایی هستند.
اسفندیاریان تصریح کرد:12 هزار و 935 کودک در سال گذشته سنجش بینایی شدند که از این تعداد 360 کودک دچار مشکل اختلال بینایی بودند.
وی آسیب های اجتماعی را تهدیدی برای جامعه خواند و عنوان کرد: آسیب های که اولویت دارند؛ اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مناطق حاد و بحرانی، فساد اخلاقی، خودکشی، سرقت ورزی، آسیب های نوپا که شبکه های مجازی هستند.
اسفندیاریان خاطرنشان کرد: 23مرکز مشاوره تخصصی در آمل وجود دارد، اما متاسفانه مشاوره در میان خانواده ها همچنان کم رنگ است، قبل از ازدواج حاضر نیستند 4 جلسه وقت بگذارند، در حالی که خرج های میلیونی می کنند، اما هنوز خانوادها به این درجه نرسیدند تا اموزش های قبل از ازدواج پر رنگ شوند.
وی ادامه داد: همانطور که اموزش و پرورش دغدغه درس فیزیک دارد، چند واحد راهکاری برای آموزش زندگی دختران و پسران اضافه کنند.
رئیس اداره بهزیستی آمل از مشکلات معلولان را عدم زیرساخت های فضای شهری برای معلولان خواند و بیان کرد: عدم مناسب سازی مبلمان شهری، عدم مناسب سازی فضای عمومی چون پارک ها، پاساژها، ادارات یکی از مشکلاتی ات که باعث می شود کمتر معلولین را در شهر ببینیم.
وی عدم مناسب سازی اذهان عمومی نسب به آسیب های اجتماعی را یکی از خلل های جامعه کنونی دانست و خاطرنشان کرد: اشنا نبودن خانواده ها نسبت به آموزش مهارت های زندگی و ضرورت این آموزش در زندگی روزمره آن، یکی از نقطه ضعف های جامعه است که خانواده ها باید بیشتر به آن توجه کنند.
اسفندیاریان به قانون جامع حمایت از معلولین اشاره کرد و یادآور شد: طبق این قانون باید 3 درصد معلولین استخدام شوند، اما متاسفانه چنین فضایی تا کنون ایجاد نشده است.
رسانه خیرین فرهنگی
وی با بیان اینکه بزرگترین پشتوانه ما سپاه است، خاطرنشان کرد: هر جا کم آوردیم سپاه کمکرسانی کرد ، مجمع خیرین، شهرداری، نیروی انتظامی، اوقاف همکاری خوبی می کنند، برای جلوگیری از این آسیب های اجتماعی باید تمام جامعه بسیج شوند، تا بتوانیم معضلات جامعه را حل کنیم.
اسفندیاریان ادامه داد: باید ذهن مناسب سازی شود، وقتی همسایه ما مشکل دارد، تهدیدی برای ما است، باید منیت ها کنار بگذاریم.
وی اصحاب رسانه خیرین فرهنگی خواند و تاکید کرد: مشارکت مردمی و خیرین یکی از بازوان بهزیستی هستند، اصحاب رسانه دستی در قلم دارند، همگام ما هستند و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: آسیب های اجتماعی عدم مناسب سازی اداره بهزیستی خانواده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/