Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهداشت و سلامت فیزیکی در ماه‌های اولیه شروع همه گیری ویروس کرونا، اصلی‌ترین مشکل بود اما اکنون و پس از گذشت چندین ماه، شمار زیادی از جمعیت دنیا، تحت فشار مسائل روانی هستند. نگرانی افراد از ابتلا به این بیماری و مرگ بر اثر آن، ابتلای نزدیکان به کرونا و از دست دادن آنها و فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی اماکن کسب و کار از دلایل اصلی احساس فشار روانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این در حالی است که دوورا کستل رییس بخش بهداشت روان سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری مجازی گفت: ما از ترس و بلاتکلیفی و بحران اقتصادی آگاه هستیم و همه این‌ها موجب فشار روانی خواهد شد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که پس از چندین دهه غفلت از خدمات بهداشت روانی، همه گیری کووید-۱۹ اکنون فشار روانی بیشتری به خانواده‌ها و جوامع تحمیل کرده است. به اعتقاد او حتی زمانی که این بیماری تحت کنترل درآید، غم، نگرانی و افسردگی همچنان افراد و جوامع را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پژوهشگر ایرنا در این زمینه با اصغر کیهان‌نیا نویسنده و روانشناس به گفت‌وگو پرداخته تا موضوع فشار روانی بر افراد جامعه در شرایطی که ویروس کووید ۱۹ به جان بشر افتاده را بررسی کند.

در ادامه شرح این گفت وگو را می خوانید:

افزایش استرس با قرار گرفتن در معرض اخبار نادرست

کیهان‌نیا درباره ایجاد استرس در میان مردم از زمان آغاز شیوع بیماری گفت: اصولا هر چیزی که انسان نسبت به آن آگاهی درستی نداشته باشد و انتهای آن هم نامعلوم باشد، باعث ایجاد چالش، هیجان و نگرانی می‌شود. چون مشخص نیست، پایان کرونا به کجا ختم می‌شود، بالطبع بیشتر خانواده‌ها درگیر استرس زیادی هستند و متاسفانه به دلیل هیجان و ترسی که دارند با شیوه‌های مختلف به این موضوع دامن می‌زنند. به عنوان مثال مرتب اخبار مختلف را در ساعت‌های مختلف از شبکه‌های گوناگون غیررسمی و سایت‌ها و فضای مجازی پیگیری می‌کنند و چون بیشتر اخبار غیررسمی از کانال‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شود که با مردم صادق نیستند و اخبار جعلی را اعلام می‌کنند، بر این ترس و نگرانی‌ها روز به روز افزوده می‌شود.

افزایش احتمال ایجاد تنش با حضور طولانی‌مدت در خانه

کیهان نیا حضور افراد خانواده در کنار هم برای مدت طولانی را عامل دیگری برای ایجاد تنش و ناراحتی دانسته و گفت: حضور افراد خانواده در کنار هم برای مدت زمان زیاد به خاطر به وجود آمدن احساس بطالت و بیهودگی، زمینه‌ساز درگیری و تنش است. به این صورت که هر کدام از افراد با حال بدی که دارند، برون‌فکنی کرده و با هم دچار چالش می‌شوند و در این میان حضور کودکان و جنب و جوش آنان مزید بر علت شده و به کلافگی بیشتر اعضای خانواده دامن می‌زند. پس شرایط داخلی منزل به اضافه شرایط بد اقتصادی و گرانی و تورم باعث می‌شوند، افراد دچار نوعی نگرانی واقعی شوند.

راهکار رها شدن از چالش و درگیری در خانواده

کیهان‌نیا راهکار رها شدن از شرایط منفی و استرس و کلافگی‌های درون خانواده را مطالعه و آموزش‌های آنلاین دانسته و افزود: اولین توصیه من این است که خانواده‌ها سعی کنند با مطالعه و برخورداری از آموزش‌های آنلاین، خود و بچه‌ها را سرگرم کنند. با این کار احساس مفید بودن میان اعضای خانواده ایجاد می‌شود. نکته دیگر این است که هر روز تلاش کنند، تنوع بیشتری به فعالیت‌های کودکان بدهند. برای مثال نمایشنامه‌ای با مضامین محتلف و با موضوع روز تهیه کنند تا همه اعضای خانواده در آن ایفای نقش کنند و با این کار هم سرگرم شوند و هم قدرت فهم و ادراک کودکان افزایش پیدا کند. توصیه دیگر انجام ورزش مرتب به صورت روزانه است که می‌تواند احساس نشاط بیشتری در کودکان و والدین ایجاد کند. در این شرایط اگر شخصی مختصر حیاط یا تراسی دارد، می تواند از این امکان برای ورزش در فضای باز استفاده کند.

و اما نکته مهم برای جلوگیری از استرس و اضطراب در این روزها گوش نکردن به اخبار منفی و جعلی رسانه های نامعتبر و سایت‌ها و فضای مجازی است. در پایان هم باید تاکید کنم که با رعایت این نکات و قوی‌تر کردن ارتباط و تعامل میان خود و خدا و توکل به او می‌توانیم از این بحران عبور کنیم. به قول نیچه دوران سخت نمی‌پاید، اما انسان سخت می‌پاید. پس باید مقاوم باشیم و با توکل به خدا بدانیم که این دوران سخت را با سلامت پشت سر خواهیم گذاشت.

برچسب‌ها ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا اقتصاد کرونا افسردگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اقتصاد کرونا افسردگی ویروس کرونا اقتصاد کرونا افسردگی فشار روانی کیهان نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۸۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان

ایسنا/مازندران روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بین خواب و خلق‌وخو در نوجوانان گفت: در بسیاری از افراد، خواب ناکافی در بلندمدت منجر به عوارض جسمانی متعددی از جمله سردرد، خستگی، تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش احتمال بیماری‌ها می‌شود. همچنین عوارض روان‌شناختی شامل گیجی و سردرگمی، تحریک‌پذیری روانی، پرخاشگری، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و ضعف حافظه نیز گزارش شده است.

مجید غفاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت، مجموع عوارض ذکر شده تاثیر منفی بر بلوغ جسمی و روانی فرد می‌گذارد و عملکرد او در زندگی را از جنبه‌های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی مختل شده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غفاری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی منجر به خواب ناکافی می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماری‌های پزشکی و نیز برخی مشکلات و اختلالات روانشناختی، باعث مختل شدن فرایند خواب می‌شوند. در کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین دلایل خوابِ ناکافی، عدم رعایت بهداشت خواب است. به این معنی که فرد برای خواب خود، ارزش و نظم خاصی قائل نیست چرا که در بسیاری از موارد، فرد شناختی در مورد اهمیت کیفیت خواب در ابعاد مختلف زندگی خود ندارد و در نتیجه، به آن اهمیتی نمی‌دهد.

این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله اینجاست که عدم کفایت خواب، در بسیاری از مواقع به مرور عوارض خود را نشان می‌دهد، یعنی فرد در این مورد دچار «سندروم قورباغه آب‌پز» می‌شود؛ به گونه‌ای که اوایل متوجه عوارض نمی‌شود اما به مرور زمان، کارکرد و عملکرد جسمی و روانی او مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، بسیاری از نوجوانان را دچار مشکل ساخته است، یادآور شد: چرا که این وسایلِ سرگرم‌کننده، به خاطر سطح بالای «لذت‌دهی و محرّک‌بودن برای مغز» به تدریج فرد را دچار اعتیاد می‌کنند. چنانکه بسیاری از تحقیقات امروزه به انواع اعتیاد نظیر اعتیاد به اینترنت (وب گردی)، گوشی همراه و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین و عوارض متعدد آن‌ها اشاره کرده‌اند.

غفاری افزود: افرادی که دچار چنین اعتیادهایی می‌شوند، از نظر جسمی و روانی ضعیف شده و به تدریج کارکرد و عملکرد مناسب خود در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی را از دست می‌دهند.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: بر این اساس، به والدین و نوجوانان پیشنهاد می‌شود در مورد اهمیت نقش خواب کافی و با کیفیت در سلامت جسم و روان، کارکرد و عملکرد فردی و اجتماعی افراد مطالعه و دستورات لازم برای رعایت بهداشت خواب را متناسب با ویژگی‌های فردی خود، رعایت کنند.

وی به طور ویژه هشدار داد تا قبل از ابتلا به انواع اعتیادهای جدید که در بالا به آن‌ها اشاره شد، حتما برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و سرگرمی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، نظم و قاعده‌ی مشخصی متناسب با سن افراد، رعایت شود و در این راه بهتر است از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران خانواده که پروانه اشتغال از سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی کشور دارند، بهره گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • استان فارس ظرفیت‌های قابل توجهی در ایجاد زنجیره‌های ارزش دارد
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است